פסיכולוגיה

מחקר חדש מגלה כי בנות עם בעיות התנהגות רגישות פי-2 מבנים למצוקה נפשית

0
0

הסיבה העיקרית: יחסים משפחתיים קלוקלים • כי ממצאי המחקר הם בעלי חשיבות רבה עבור הגורמים המטפלים בנוער במצוקה ומחייבים לעודד את הגורמים הטיפוליים להעניק תשומת לב מיוחדת לבנות הסובלות מבעיות התנהגות, שכן הן מצויות בסיכון מוגבר לפתח מצוקה נפשית
מחקר חדש מגלה כי בנות עם בעיות התנהגות רגישות פי-2 מבנים למצוקה נפשית
מחקר חדש מגלה כי בנות עם בעיות התנהגות רגישות פי-2 מבנים למצוקה נפשית

בנות הסובלות מבעיות התנהגות יטו לסבול פי-2 יותר מבנים ממצוקה נפשית, וזאת עקב רגישות יתרה ליחסים משפחתיים רעועים. כך עולה ממחקר חדש של פרופ’ יואל אליצור מבית הספר לחינוך באוניברסיטה העברית. את המחקר ערך פרופ’ אליצור בשיתוף עם שלושה תלמידי מחקר מן המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית: עמוס ספיבק, שלומית עופרן ושירה ג’קובס.

פרופ’ אליצור ותלמידי המחקר ביקשו לבדוק מה גורם למתבגרים לסבול ממצוקה נפשית, ובמיוחד מדוע בנות-נוער הסובלות מבעיות התנהגות (conduct problems) נוטות לסבול גם ממצוקה רגשית גדולה יותר (emotional distress).

כדי לענות על שאלות אלו, ערכו החוקרים מחקר בקרב 305 בני-נוער בני 18-14 הלומדים בבית-הספר התיכון המקיף “הדסה נעורים” בעמק חפר שליד נתניה.

40% מבין בני-הנוער שהשתתפו במשאל הם עולים חדשים, מרביתם מברית-המועצות לשעבר.

במחקר, נמצא, כי נערות ככלל סובלות ממצוקה נפשית יותר מנערים. ממצא זה עומד בקנה אחד עם ממצאים ממחקרים קודמים. יתר על כן, מהמחקר, עולה, כי בנות הסובלות מבעיות התנהגות יטו לסבול גם ממצוקה נפשית פי 2 מבנים בעלי אותן הבעיות.

המחקר לא הצביע על קשר בין מוצאם של בני הנוער ובין המצוקה הנפשית שאפיינה אותם. לדברי החוקרים, הסיבה לפער שבין הנערות לנערים קשורה לרגישות שנערות מגלות ללחצים ביחסים המשפחתיים, ולכך שמשפחות נוטות להחמיר באופן מיוחד עם בנות הסובלות מבעיות התנהגות, ולהעניק יחס סלחני יותר כלפי בנים.

“בנות הסובלות מבעיות התנהגות נדחות לא פעם על ידי משפחתן בשל כך” – מסביר פרופ’ אליצור; “בנות, הרגישות מבנים באופן כללי, מגיבות באופן קשה יותר לדחייה שהן חוות מבני המשפחה, שלא פעם מונהגת על ידי אב המשפחה. לעתים, מדובר בתגובות אלימות ופוגעניות במיוחד”.

עוד מוסיף פרופ’ אליצור: “כמובן שיש גם קשר לדפוסים חברתיים. בעיות התנהגות נתפשות כלגיטימיות כאשר הן מופיעות אצל בנים ופחות כאשר הן מופיעות אצל בנות”.

לסיכום, אומר פרופ’ אליצור, כי ממצאי המחקר הם בעלי חשיבות רבה עבור הגורמים המטפלים בנוער במצוקה. “ממצאי המחקר חייבים לעודד את הגורמים הטיפוליים להעניק תשומת לב מיוחדת לבנות הסובלות מבעיות התנהגות, שכן הן מצויות בסיכון מוגבר לפתח מצוקה נפשית”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן