חדשות כאן ישראל מאזני הצדק מבזקים חדשות ‘כאן ישראל’ פרקליטי ישראל

תנועת אומץ: הליך בחירת שופט לא בהכרח לפי כישוריו אלא לפי קשריו

תנועת אומ״ץ: ״הליך בחירת שופטים בישראל נעשה ברובו בחדרי חדרים, נעדר שקיפות, נעדר פרוטוקולים של הדיונים ◄ להבנתם של אנשי אומץ, על שופט במדינת ישראל, מונח ‘עומס כבד של תיקים‘ ומן הראוי שיהא ניחן בכישורים מוכחים להיות שופט, בין היתר נדרש ידע משפטי, מזג שיפוטי, יכולת אנליטית לקרוא ולהבין את הקשיים בכל תיק ותיק, יעילות וזריזות ובעיקר עשיית צדק. תכונות אלה, יש למצוא במועמדים מוכשרים וראויים ולא במועמדים שיש להם קשרים מתאימים. תנועת אומץ, מבקשת לשים קץ למצב הכָּאוֹטִי.
0
0
יושב ראש תנועת אומץ מר פנחס (פליצ׳ה) פלד שר המשפטים גדעון סער ומנהל בתי המשפט כב' השופט יגאל מרזל | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
פלד, סער, מרזל

“יש לבצע שינויים משמעותיים ב’וועדה למינוי שופטים’ זאת ומאחר ואנו עדים ל’אי סדרים’ ו’המלצות שרירותיות’ לגבי מועמדים למערכת השיפוט״ – כך טוענים ומצעים יושב ראש תנועת אומץ מר פנחס (פליצ׳ה) פלד ועורך דין יצחק מינא, אשר פנו הבוקר אל שר המשפטים מר גדעון סער, נשיאת בית המשפט העליון כב’ השופטת אסתר חיות, היועמש דר’ אביחי מנדלבליט, מנהל בתי המשפט כב’ השופט יגאל מרזל ומבקר המדינה מר מתניהו אנגלמן.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

ראשי תנועת אומץ, מסבירים, כי תמלילי דיונים פנימיים, שנחשפו לאחרונה, מלמדים על יחסי הכוחות שבין חברי כנסת לנציגי לשכת עורכי הדין והשופטים בוועדה וההליך של בחירת שופטים בישראל מצוי במחלוקת ציבורית.

באומץ, מפרטים את הליך מינוי השופטים במדינת ישראל שהינו מורכב וכולל חמישה שלבים;

הראשון; הגשת טופס מועמדות.

השני; ועדת משנה ראשונה בה משתתפים שופט בית המשפט העליון, חבר כנסת ונציג לשכת עורכי הדין.

השלישי; קורס שפיטה שנמשך כשבוע בנווה אילן ומועבר על ידי שני שופטי בית המשפט המחוזי ושופט בית המשפט העליון.

כמו כן, המועמד לשפיטה משתתף בקורס משקיף מטעם לשכת עורכי הדין ושני פסיכולוגים תעסוקתיים.

הרביעי; בסוף הקורס, מקבל המועמד ציון, וועדת משנה שנייה, מחליטה אם לכלול את שמו ב’מאגר המועמדים לשיפוט‘ (זה השלב הרביעי).

החמישי; מועלה שמו של המועמד לדיון בפני ועדה של תשעה חברים המורכבת משני שרים, ביניהם שר המשפטים, נשיא בית המשפט העליון, שני חברי כנסת, שני נציגים של לשכת עורכי הדין, שני שופטים של בית המשפט העליון.

ראשי תנועת אומץ, טוענים, בין היתר, כי הדיון בבחירת השופט מתנהל בדלתיים סגורות ואין כל אינדיקציה לשיקול זה או אחר של מי מחברי הועדה.

הם גם מצאו, כי שופטים, שנכשלו בעבר בקורס (שלב שלישי) מוּנו לשופטים בניגוד לעמדת עמיתיהם ותחת לחצים פוליטיים, כשהשיקולים למרבה הצער, אינם בהכרח בהתאם לכישורים.

תנועת אומץ; “יש למצוא במועמדים מוכשרים וראויים ולא במועמדים שיש להם קשרים מתאימים…”

להבנתם של אנשי תנועת אומץ, על שופט במדינת ישראל, מונח ‘עומס כבד של תיקים‘ ומן הראוי שיהא ניחן בכישורים מוכחים להיות שופט,

דר' אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה, נשיאת בית המשפט העליון כב' השופטת אסתר חיוּת, ומבקר המדינה מר מתניהו אנגלמן | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
מנדלבליט, חיוּת, מתניהו

בין היתר נדרש; ידע משפטי, מזג שיפוטי, יכולת אנליטית לקרוא ולהבין את הקשיים בכל תיק ותיק, יעילות וזריזות ובעיקר עשיית צדק.

תכונות אלה, יש למצוא במועמדים מוכשרים וראויים ולא במועמדים שיש להם קשרים מתאימים. תנועת אומץ, מבקשת לשים קץ למצב הכָּאוֹטִי (מְבֻרְדַּק, מְבֻלְגַּן) ומציעה;

הועדה, מוצע תהיה מורכבת מ-15 חברי ועדה שיכללו את; שר המשפטים, שר האוצר, נשיא בית המשפט העליון, 2 שופטי בית המשפט העליון, 2 חברי כנסת (אחד מהאופוזיציה ואחד מהקואליציה) 2 מלשכת עורכי הדין

ו-5 נציגי ציבור המורכבים מ-2 שופטים בדימוס, האחד של בית המשפט העליון והאחד של בית המשפט המחוזי (רצוי נשיא), שני אנשי אקדמיה בתחום המשפטים, יועץ המשפטי לממשלה לשעבר ונשיא בית הדין הצבאי לערעורים בדימוס.

חברי הועדה הנוספים, ימונו על ידי ועדת איתור שתוקם על ידי הנהלת בתי המשפט ובה יהיו נציגים מכל המועמדים לשמש כחברים בוועדה.

דוברת תנועת אומץ הגב’ מיכל אדר, מסרה לאתר ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי “לתנועה, נראה, כי בכך תצומצם האפשרות למנות שופט על פי קשריו ולא על פי כישוריו.

כמו כן, תנהל הועדה פרוטוקול גלוי ומסודר שישקף את דיוני הועדה ובכך, ימנע לזוּת שפתיים על קשרים אלה ואחרים. זו תהיה הפיכה של ממש בהליכי מינוי שופטים בישראל ותחזיר את אמון הציבור במערכת המשפטית”.

תנועת אומץ, אזרחים למען מנהל תקין וצדק חברתי ומשפטי, נחשבת עמותה ישראלית שמטרתה לפעול כנגד נגד השחיתות הבא לידי ביטוי בקשר ההדדי בין הון לשלטון

כמו כן, פועלת למען הקניית ערכי המנהל התקין, טוהר המידות והדמוקרטיה ולמען שוויון הכול בפני החוק שהוא צדק חברתי ומשפטי.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן