כאן חלל | תעופה מחקרי רפואה

תאי גזע בחלל – מעבדה מישראל תשוגר לתחנת חלל

מעבדת חלל שפיתחה החברה הישראלית 'ספייס-פארמה' תשוגר מחר, 16 בנובמבר בשעה 11:23 שעון ישראל, אל עבר תחנת החלל הבין-לאומית מווירג'יניה ◄ המעבדה, שפיתוחה נתמך על ידי סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, ייחודית בכך שהיא מתנהלת ללא מגע אדם ונשלטת ישירות על ידי החוקר/ת מכדור הארץ ◄ שיגור מעבדת החלל, כחלק מחללית האספקה לתחנת החלל, הוזמן על ידי מכון מחקר אמריקאי המבצע ניסוי ראשון מסוגו לבחינת השפעת תת כבידה על תאי גזע להפקת שריר ◄ שר המדע מר אקוניס: "עוד הצלחה לטכנולוגיות הישראליות".
0
0

מעבדת חלל שפיתחה חברה ישראלית, תשוגר מחר (ח’ בכסלו התשע”ט, 16 בנובמבר) בשעה 11:23, שעון ישראל, אל עבר תחנת החלל הבין-לאומית מווירג’יניה שבארצות הברית. מדובר ב’מעבדת חלל’ שפיתחה חברת ספייס-פארמה ממדינת ישראל והיא המעבדה השלישית שמשגרת חברת ספייס-פארמה לחלל, שפיתוחה נתמך על ידי סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

מעבדת החלל, נחשבת כייחודית בכך שהיא מתנהלת ללא כל מגע אדם ונשלטת ישירות על ידי החוקר/ת המבצע/ת את המחקר מכדור הארץ.

תאי גזע על שבבים בחלל
תאי גזע על שבבים בחלל

שיגור מעבדת החלל, שנעשה כחלק מ‘חללית האספקה Cygnus’ אל תחנת החלל, הוזמן על ידי מכון מחקר אמריקאי, המקיים ניסוי ראשון מסוגו לבחינת ‘השפעת תת-כבידה על תאי גזע להפקת שריר’.

יצוין, כי זוהי המעבדה השלישית שפיתחה ושיגרה חברת ספייס-פארמה לחלל, לאחר  שני שיגורים מוצלחים של מעבדות זעירות לחלל בשנתיים האחרונות.

את השיגור, הפעם, ילוו מקרוב מייסד החברה מר יוסי ימין וצוותו ומנכל משרד המדע מר רן בר.

שר המדע והטכנולוגיה חבר כנסת אופיר אקוניס, בירך על השיגור המתקרב של הפיתוח הישראלי; “חברות מכל העולם, מביעות עניין רב בפיתוחים הישראליים בתחום החלל ובוחרות בהם פעם אחר פעם. הפיתוח הוא עוד הצלחה ישראלית.

אנחנו מרחיבים את  חלקה של מדינת ישראל ב‘שוק החלל העולמי’ ומעודדים יזמות ופיתוחים מדעיים בתחום”. אמר שר המדע והטכנולוגיה מר אקוניס.

מעבדת חלל שפיתחה החברה הישראלית ‘ספייס-פארמה’ תשוגר לתחנת החלל, יחד עם מטען האספקה לאסטרונאוטים באמצעות משגר אנתרס מתוצרת חברת Northrop Grumman.

דוברת וממונה על יחסי ציבור | משרד המדע, הטכנולוגיה | הגב’ ליבי עוז, מסרה לפורטל כאן ישראל | כאן נעים | אתר האינטרנט של כל המדינה‘ כי; המעבדה כוללת את כל הסביבה הנחוצה לקיום ניסויים הנערכים בתווך נוזלי.

במשימה הקרובה, יבוצעו הניסויים בתוך שני כרטיסי מעבדות זעירות שגודל כל אחת מהן כגודל כרטיס ביקור 4×7×0.5 סנטימטרים בלבד, שיוכנסו לקופסה קטנה.

אחד הניסויים, בתאי גזע שהם תאים בגופם של יצורים רב-תאיים, הנבדלים מתאים אחרים בכך שעדיין לא עברו תהליכי התמיינות סופיים לסוג רקמה. תאים אלו, יכולים להתמיין ולהפוך לתאים ספציפיים או להמשיך ולהתחלק כתאי גזע.

█ הפיתוח של ספייס-פארמה, הופך לייחודי בכך שלחוקרים, ניתנת אפשרות לשלוט בניסוי שבחלל

הניסוי, החל כבר למעשה על כדור הארץ, זאת 5 ימים לפני השיגור ויימשך 7 ימים נוספים בחלל.

עם סיומו של הניסוי, התאים, יקובעו ויוקפאו לצורך המשך המחקר לאחר החזרה לכדור הארץ בעוד כחודשיים.

הניסוי, במימון חברת CASIS’ שהוזמן על ידי מכון המחקר האמריקאי Sanford Burnham ומבוצע על ידי החוקרת המובילה דוקטור שיבון מלאני, יבדוק גידול וחלוקה שנייה של תאי גזע להפקת שריר.

כאמור, עם החזרה אל כדור הארץ של המעבדה, ארצה, יבחנו החוקרים, איזה גן או גנים בלטו בתהליך.

כידוע, החלל, מספק סביבת ניסוי אופטימלית לבדיקה של השפעת אחד מהכוחות הבסיסיים בטבע; תנאי תת-כְּבִידָה (חוסר גְּרָוִויטַצְיָה) על חומרים כימיים וביולוגיים.

למשל, לצורך בדיקת עמידות של תרופות ויותר ויותר, מדענים וחברות תרופות משתמשים בשירות זה. הפיתוח של ספייס-פארמה, הופך לייחודי בכך שלחוקרים, ניתנת אפשרות לשלוט בניסוי שבחלל, מכל מקום בכדור הארץ, אפילו באמצעו הטלפון החכם.

הניסויים מבוצעים בתהליך אוטומטי על פי פרוטוקול שנקבע מראש, אולם במהלכם, יכולים החוקרים להתערב בניסוי, לנהל אותו, לשלוף תמונות מיקרוסקופיות, לקבל נתונים בזמן אמת ועוד, ללא מעורבות אסטרונאוטים בתהליך.

כאמור, זוהי המעבדה השלישית שמשגרת חברת ספייס-פארמה לחלל, כאשר בשיגור הראשון לפני כשנה וחצי, שוגר לוויין המעבדות “דידו” ולפני כשנה בדיוק שוגרה המעבדה “נקסוס” לתחנת החלל אשר הושבה בהצלחה אל כדור הארץ.

בכל אחת מהמעבדות, נערכו 4 ניסויים בתחום מדעי החיים ותוצאות המחקרים, פורסמו בכתבי-עת מובילים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן