חקלאות אורגנית חקלאות ישראל

קישוא בלב המדבר במשקל 7.14 קילו בחממת גן ירק של אלעזרי

לבני הזוג אלעזרי, יש 4 שתילים של קישואים בחממה שלהם והם זוכים לקטוף ממנה, מדי יום, 2 קישואים מכל שתיל. בעוד הקישוא הממוצע, שוקל בין 100-150 גרם, בחודש האחרון, הפתיע אחד השתילים בצ'ופר כשהניב קישוא יוצא דופן, השוקל 7.14 קילוגרמים (!)◄רונית אלעזרי; "כל פעם מחדש אני מתגאה לראות כיצד בלב המדבר 'חקלאי הערבה התיכונה' מצליחים להפוך את החיסרון ליתרון ולהפיק דברים גדולים תרתי משמע. זוהי מתנת חנוכה נהדרת עבורנו".
0
0

 

רונית אלעזרי, חקלאית מחוות 'ירק אורגנית תיירותית' עם קישוא ענק, משקלו 7.14 קילוגרמים שגידלה בערבה התיכונה | עיבוד ממחושב: שולי סונגו©
רונית אלעזרי, והקישוא

על צ’ופר שכזה מעטים חולמים וגם מגשימים בחוות הירק האורגנית ‘חממת גן ירק’ של מושב צופר, אשר בערבה התיכונה, גדל וצמח קישוא ענק, שמשקלו הגיע לכדי 7.14 קילוגרמים! מי שעומד מאחורי ‘חממת גן ירק’ הם בני הזוג רונית ומוטי אלעזרי, הקימו חוות ‘ירק אורגנית תיירותית’ במסגרתה הם מגדלים מגוון רחב של ירקות וביניהם גם; ‘קישואים’.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

קישׁוּא הוא זן תרבותי במשפחת הדלוּעיים. הקישוא הוא מאכל נפוץ הגדל במִקְשָׁה, ונפוץ בגני ירק, ערכו התזונתי של לפי הגדרה בוטנית הוא פרי, אך קישׁוּא, אינו רב והוא דל יחסית בקלוריות.

הקישׁוּא, מכיל ב-100 גרם כ-15 קלוריות, 280 מיליגרם (אלפית הגרם) אשלגן, ו-115 מיקרוגרם = מיליונית גרם, של ויטמין A.

מוצאו של הקישוא ביבשת אמריקה. לאחר גילוי אמריקה, הובא הקישוא ליבשת אירופה והתאקלם באיטליה, וממנה נפוץ גידולו במרבית ארצות אירופה ובמזרח התיכון.

בארץ ישראל, ניסו לגדל כמה וכמה זנים וטיפוסים של קישואים, ומהם נבחר הזן השיחי הלבן לגידול העיקרי של משפחת הקישוא. בשנים המאוחרות יותר הובאו לארץ זנים שעברו טיפוח בארצות אירופה ואמריקה, כמו; זוקיני, קלריטה, ברייס ועוד.

אזור הערבה התיכונה שבדרום הארץ היא חלק מ’השבר הסורי אפריקאי‘ ורובו מתחת לפני הים. כמות המשקעים השנתית הממוצעת היא 30 מילימטרים. על פי ויקיפדיה, בחודשי הקיץ הטמפרטורות עולות מעל ל- 40 מעלות כל יום עם לחוּת נמוכה מאוד.

האזור אינו מחובר אל רשת המים הארצית של ישראל. בשטחו קיימים קידוחים מקומיים אשר מספקים את כל הצריכה.

תוכלו לחזות בירקות ופירות, נוספים הגדלים בטכניקת ה’הדליה’ בין התאריכים; 12-13 בפברואר 2020, בתערוכה החקלאית הגדולה בישראל

לבני הזוג אלעזרי, יש 4 שתילים של קישואים בחממה שלהם והם זוכים לקטוף ממנה, מדי יום, 2 קישואים מכל שתיל. בעוד הקישוא הממוצע, שוקל בין 100-150 גרם, בחודש האחרון, הפתיע אחד השתילים בצ’ופר כשהניב קישוא יוצא דופן, השוקל 7.14 קילוגרמים (!).

הקישואים גדלים בשיטת ההדליה, המתאפיינת בגידול הצמחים מן הגובה מטה ולא בשיטה המקובלת על הקרקע, בדרך זו, מתאפשרת צריכת שמש אופטימלית, שעות אור ארוכות יותר ויותר חמצן לצמח.

רונית אלעזרי אמרה: “כל פעם מחדש אני מתגאה לראות כיצד בלב המדבר ‘חקלאי הערבה התיכונה’ מצליחים להפוך את החיסרון ליתרון ולהפיק דברים גדולים תרתי משמע. זוהי מתנת חנוכה נהדרת עבורנו.

החקלאית המצטיינת רונית אלעזרי, מוסיפה, כי בעקבות ההישג וה”חדשה הירוקה” התבקשתי להכין מרק קישואים לכל אנשי המושב צופר“, אמרה בחיוך שבע רצון.

ממשרד תקשורות יעל שביט חברה ליחסי ציבור ב-יסוד המעלה, מסרה הגב’ עדי עצמון, מסרה לאתרכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי ניתן לבקר ולסעוד בחממה האורגנית “גן ירק” של רונית אלעזרי.

שם תוכלו לחזות בירקות ופירות, נוספים הגדלים בטכניקת ההדליה המאפיינת את הערבה בין התאריכים; 12-13 בפברואר 2020, בתערוכה החקלאית הגדולה בישראל, בתחנת המחקר ‘יאיר’ של מופ (מחקר ופיתוח) ערבה תיכונה וצפונית ב-חצבה.

למעוניינים “התערוכה החקלאית ו’היום הפתוח’ בתחנת יאיר מחקר ופיתוח ערבה תיכונה וצפונית” טלפון; 077-5681603.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן