חדשות בריאות סרטן

סרטן צוואר הרחם בארץ ישראל מהנמוכים במערב

האגודה למלחמה בסרטן מכריזה על 'יום המודעות לקידום המאבק בסרטן צוואר הרחם 2019'; עישון פסיבי ואקטיבי מגביר את הסיכון לחלות ◄ישראל במקום ה-33 בתחלואה ובמקום ה-19 בתמותה בקרב מדינות ה-OECD ◄האגודה למלחמה בסרטן מעלה קמפיין דיגיטלי להגברת המודעות, בכיכובה של הסטנדאפיסטית נגה ד'אנג'לי ◄מנכל האגודה למלחמה בסרטן, קוראת לנשים; "התעקשו על בדיקת כל תסמין בו אתן חשות ועל בירור כל שינוי שאובחן".
0
0

האגודה למלחמה בסרטן, מכריזה היום (שני, ח’ בשבט התשע”ט) על ‘יום המודעות לקידום המאבק בסרטן צוואר הרחם’ אשר יצוין בישראל ב-22 בינואר 2019. לקראת יום זה, חושפים האגודה למלחמה בסרטן ומשרד הבריאות את הנתונים המעודכנים ביותר של סרטן צוואר הרחם בישראל (Cervical cancer), נכון לינואר 2019.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

מירי זיו מנכל האגודה למלחמה בסרטן מכריזה על יום המודעות לקידום המאבק בסרטן צוואר הרחם 2019 | צילום: גלית שפיר | עיבוד צילום: שולי סונגו
מירי זיו

בשל מורכבות האיסוף, המידע המעודכן ביותר ברישום הלאומי לסרטן מתייחס לנתוני 2015. מהנתונים, עולה, כי בשנת 2015 אובחנו 267 נשים ישראליות עם סרטן חודרני של צוואר הרחם, מהן 201 נשים יהודיות המהוות כ-75% מסך החולות; 33 נשים ערביות המהוות כ-12% מהחולות; ו-33 נשים “אחרות”  המהוות כ-12% מסך החולות בשנה זו.

מירי זיו מנכ”ל האגודה למלחמה בסרטן מסרה כי: “האמצעים היעילים ביותר היום נגד סרטן צוואר הרחם, הינם מניעה וגילוי מוקדם. כמו כן, החיסון נגד ‘נגיף הפפילומה‘ נמצא בסל ובכוחו להפחית את התחלואה.

הימנעות מעישון מסייעת להפחית את הסיכון, ו-בדיקה פאפ שגרתית של צוואר הרחם, יכולה לאבחן שינויים ומאפשרת גילוי מוקדם וטיפול בזמן העשויים למנוע התפתחות גידול סרטני.

אני קוראת לנשים – קחו אחריות על בריאותכן והיבדקו על פי ההנחיות, חסנו את ילדכם על פי ההמלצות של משרד הבריאות והתעקשו על בירור טיבו של כל שינוי ועל בדיקת כל תסמין בו אתן חשות”.

סגנית מנהלת המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות פרופ’ ליטל קינן בוקר, הסבירה, כי; “סרטן צוואר הרחם הוא הסרטן הרביעי בשכיחותו בנשים בעולם אחרי סרטן השד, סרטן המעי הגס, החלחולת וסרטן הריאה, עם למעלה מחצי מיליון מקרים חדשים בכל שנה ברחבי העולם.

סרטן צוואר הרחם הוא סרטן ממאיר באזור צוואר הרחם. בארץ, סרטן צוואר הרחם אינו נפוץ ושיעור היארעות – incidence)  (מספר המקרים החדשים) של המחלה בישראל הם בין הנמוכים במדינות המערב.

גורמי הסיכון העיקריים למחלה הם זנים מסוימים של נגיף הפפילומה האנושי, עישון וזיהום בנגיף ה-AIDS.

המהלך הטבעי של המחלה כולל פגיעה ברקמת צוואר הרחם והתקדמות מ-נגע שפיר, ל-נגע טרום סרטני ולאחר מכן לסרטן חודרני. חלק לא מבוטל מהנגעים נעלמים מעצמם ולא הופכים לסרטן חודרני“.

 הנתונים המעודכנים ביותר, נכון לינואר 2019, הידעת, כי;

  • בשנת 2015, אובחנו 267 נשים ישראליות עם סרטן חודרני של צוואר הרחם; 201 נשים יהודיות (75%), 33 נשים ערביות (12%), 33 נשים “אחרות” (12%). בשנת 2015 היה גיל האבחנה הממוצע של סרטן חודרני בצוואר הרחם 54 שנים בנשים יהודיות, ו-50 שנים בנשים ערביות ובנשים “אחרות“.
  • בשנת 2015 נפטרו 78 נשים בישראל מסרטן חודרני של צוואר הרחם; 65 נשים יהודיות (83%), 7 נשים ערביות (9%), ו-6 נשיםאחרות” (8%).
  • על פי נתוני ‘ארגון הבריאות העולמי‘ שהתפרסמו לאחרונה (Globocan 2018), שיעור ההיארעות של סרטן חודרני בצוואר הרחם בשנת 2018 בישראל הוא מהנמוכים בקרב מדינות ה-OECD; מדינת ישראל ממוקמת במקום ה-33 מ-36 מדינות המסודרות לפי סדר יורד של שיעורי ההיארעות (מספר המקרים החדשים).
  • על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, שיעור התמותה מסרטן חודרני בצוואר הרחם בשנת 2018 בישראל נמוך מהשיעור במחצית מדינות ה-OECD וגבוה מהשיעור במחציתן האחרת; ישראל ממוקמת במקום ה-19 מ-36 מדינות המסודרות בסדר יורד של שיעורי התמותה.
  • ההישרדות היחסית מהמחלה יציבה ביהודיות. ההישרדות היחסית הממוצעת לחמש שנים מהמחלה גבוהה בישראל ביחס לממוצע במדינות ה-OECD.
  • שיעורי התמותה מסרטן צוואר הרחם בשנת 2015, דומים בין יהודיות ו-ערביות. בשתי קבוצות האוכלוסייה מדובר בשיעורים נמוכים.
  • גם ביהודיות וגם בערביות שיעור התמותה מסרטן חודרני של צוואר הרחם, יציב ונמוך ב-25 השנים האחרונות.

לחצו כאן לקריאת הדוח המלא של הרישום הלאומי לסרטן במשרד הבריאות.

 █ בדיקות סקר לאיתור מוקדם של סרטן צוואר הרחם

  • סל הבריאות הממלכתי המעודכן לשנת 2019, כולל בדיקת משטח צוואר הרחם (פאפ) לכל אישה בטווח גילים 30 עד 54, זאת ללא כל תשלום אחת ל-3 שנים וזאת לאחר שהוועדה הציבורית להרחבת סל שירותי הבריאות לשנת 2019, המליצה על הרחבת בדיקות הסקר מגיל 30. עד להרחבה ניתנה הבדיקה מגיל 35, ללא תשלום במסגרת סל הבריאות.

הבדיקה מבוצעת בכל גיל, לאישה שיש לה אינדיקציה רפואית.

  • הרחבות הסל בכל קופה, וכן הביטוחים המשלימים, מאפשרים בדיקה ללא קשר לגיל המטופלת, בהשתתפות עצמית שבין 28 שקלים ל-97 שקלים, לאישה שאינה בטווח הגילים המזכה בבדיקה לפי סל הבריאות.

 חיסונים לנגיף הפפילומה האנושי (HPV) להפחתת הסיכון לחלות בסרטן צוואר הרחם

  • נגיף הפפילומה האנושי כולל למעלה מ-150 זנים שונים. שניים מהזנים הללו (6, 11) גורמים ליבלות באיברי המין ב-90% מהמקרים. זנים אחרים של נגיף הפפילומה, עלולים לגרום לסרטן. השכיחים ביותר הם זנים 16 ו-18נגיף הפפילומה שכיח מאוד באוכלוסייה: כ-80% מכלל הגברים והנשים הבוגרים, יידבקו לפחות בזן אחד של הנגיף במהלך חייהם, לרוב בזמן מגע מיני, כולל מין אוראלי. כאשר קונדום אינו מונע לחלוטין הדבקה, וריבוי בני זוג מיניים יכול להגביר את הסיכון להדבקה, אולם היא יכולה להתרחש גם עם בן זוג אחד.
  • ברוב המקרים הידבקות בנגיף חולפת מעצמה, אך במקרים מסוימים ההדבקה תישאר, וברבות הימים עלול להתפתח ממנה גידול טרום-סרטני או סרטני, בקרב נשים וגברים כאחד. בקרב נשים עלול הנגיף לגרום ליבלות באיבר המין, לסרטן צוואר הרחם, לסרטן הפות, לסרטן הנרתיק, לסרטן פי הטבעת ולסרטן פה ולוע. בקרב גברים עלול הנגיף לגרום ליבלות באיבר המין, לסרטן הפין, לסרטן פי הטבעת וכן לסרטן הפה והלוע.
  • להפחתת הסיכון לסרטן צוואר הרחם מומלץ לאוכלוסיות המתאימות להתחסן נגד נגיף הפפילומה האנושי. בישראל רשומים ומשווקים שני חיסונים.
  • לבנות ולבנים בכיתה ח’, ניתן החיסון כחלק משגרת החיסונים הניתנים ללא תשלום במסגרת בית הספר.
  • נערות ונערים בטווח הגילים 18-14, שלא התחסנו מסיבות שונות, זכאים להשלים את החיסון ללא עלות בבתי הספר (בכיתה ט’) או בלשכות הבריאות של משרד הבריאות (מכיתה י’ ואילך). במסגרת הסל ללא תשלום).
  • החיסון ניתן ללא תשלום במסגרת סל הבריאות גם לגברים עד גיל 26, המצויים בסיכון גבוה להידבק בנגיף, כגון גברים המקיימים יחסי מין עם גברים.
  • הרחבות הסל בכל קופה וכן הביטוחים המשלימים, מאפשרים לרכוש את החיסון ללא קשר לגיל, בהתאם להתוויית היעילות של כל יצרן, ובהשתתפות עצמית על פי ההסדר עם הקופה. לפירוט ההשתתפות בקופות השונות לחצו כאן וכאן.
  • ארגון הבריאות העולמי (WHO) קבע, כי החיסון נגד נגיף הפפילומה הינו חיסון בטוח ויעיל. עם זאת, כמו בכל חיסון, קיימות מעט תופעות לוואי היכולות להתלוות לחיסון. העיקריות הן: אדמומיות באזור ההזרקה, כאב מקומי ונפיחות באזור ההזרקה.

 סלבריטאיות חושפות את מאבקן בסרטן צוואר הרחם

דוברת האגודה למלחמה בסרטן הגב’ נאוה עינבר, מסרה לפורטל כאן ישראל | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה כי מנתונים המעודכנים ביותר, נכון לינואר 2019, עולה, כי; סלבריטאיות בארץ ובעולם חשפו בעשורים האחרונים את סיפור המאבק שלהן בסרטן צוואר הרחם.

הראשונה הייתה אווה פרון רעייתו של נשיא ארגנטינה, קולונל חואן דומינגו פרון, אשר חלתה בסרטן צוואר הרחם ממנו נפטרה ביולי 1952 כשהיא בגיל 33 בלבד.

בגיל צעיר מאוד כשהיא רק בת 28 נפטרה בשנת 2009 גם ג’ייד גודי כוכבת תוכנית הריאליטי “האח הגדול” בבריטניה. היא תיעדה את חודשי חייה האחרונים וזכתה לפרסום נרחב בעולם.

הדוגמנית תמי בן עמי נפטרה בגיל 40 בשנת 1995 מסרטן צוואר הרחם, היא החלה לדגמן בגיל 17 וזכתה במקום השני בתחרות “נסיכת ישראל“.

בשנת 2009, חשפה השחקנית גילת אנקורי, כי התמודדה והחלימה מסרטן צוואר הרחם ובשנת 2012, סיפרה טמרה ברני כוכבת סידרת הראליטי האמריקאית “עקרות בית אמיתיות” כי יש לה סרטן צוואר הרחם, מאז הספיקה להחלים מהמחלה.

ביוני 2009 כשהיא בת 62 נפטרה הכוכבת המפורסמת פארה פוסט לאחר מאבק ממושך ב-סרטן פי הטבעת (‘סרטן אנלי‘) אשר נגרם בין השאר כתוצאה מ‘נגיף הפפילומה האנושי’. עם מותה פורסם כי היא נפטרה מסרטן המעי הגס וה-חלחולת.

כעבור שנים עם הגברת המודעות לנגיף ולחיסונים שפותחו, פרסם בשנת 2015 העיתון היומי הגדול שיקגו טריביון מאמר תחת הכותרת “מה פארה פוסט, יכולה ללמד אותנו על סרטן אנאלי“. המאמר עסק בגורמי הסיכון לנגיף ובדרכים להפחית את הסיכון לחלות. למאמר בשפה אנגלית לחצו כאן.

לרגל ‘יום המודעות לקידום המאבק בסרטן צוואר הרחם’ מציג מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן, מחקרים, מעודכנים;

 █ עישון פסיבי מגביר ב-70% את הסיכון לסרטן צוואר הרחם

מחקר נרחב שנערך בסין בדק את הקשר בין סרטן צוואר הרחם לעישון פסיבי. ישנם גורמים שונים, הידועים זה מכבר, המגבירים את הסיכון לחלות בסרטן צוואר הרחם.

הגורם המשמעותי ביותר הוא נגיף הפפילומה האנושי (HPV), אשר יכול לגרום (בחלק מהמקרים) לשינויים טרום סרטניים בצוואר הרחם ולסרטן צוואר הרחם.

הדבקה בנגיף זה מתרחשת בעת קיום יחסי מין, ולכן ריבוי פרטנרים יכול להגביר את הסיכון להדבקה. גורמים נוספים שעלולים להגביר את הסיכון הם שימוש בגלולות נגד היריון ועישון.

בדיקה פאפ שגרתית של צוואר הרחם
בדיקה פאפ שגרתית

מחקר זה התמקד בנשים הנחשפות לעשן סיגריות בעישון פסיבי. החוקרים ביצעו מטה-אנליזה של 14 מחקרים ממאגרי מידע שונים וממדינות שונות בעולם (קוריאה, תאילנד, יפן, הודו, ספרד וארהב) שהתמקדו במציאת הקשר  בין עישון פסיבי לסרטן צוואר הרחם בכל שלבי המחלה במאגרי מידע שונים; במטה-אנליזה, נכללו  384,995 משתתפות מסך כל המחקרים.

לטובת העיבודים הסטטיסטיים נוטרלו משתנים שונים המעלים סיכון לסרטן צוואר הרחם, כגון; גלולות למניעת היריון, גיל צעיר בהיריון ראשון, הדבקה בנגיף הפפילומה ו-עישון אקטיבי. על פי תוצאות המחקר, קיים קשר חיובי בין עישון פסיבי לבין הסיכון לחלות בסרטן צוואר הרחם.

מהנתונים שהוצגו בכל המחקרים, עולה, כי הסיכון לסרטן צוואר הרחם בקרב נשים שנחשפו לעישון פסיבי היה גבוה ב-70% לעומת נשים שלא נחשפו לעישון פסיבי. החוקרים, מציינים לסיכום, כי הטמעת מדיניות להגבלת עישון יכולה להגן על אנשים שמעולם לא עישנו, וייתכן, כי תסייע גם לעלייה במספר האנשים שמפסיקים לעשן.

המחקר פורסם בכתב העת המדעי Medicine, ביולי 2018 והוצג על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן לרגל יום המודעות לקידום המאבק בסרטן צוואר הרחם 2019. אל תקציר המחקר באנגלית לחצו כאן.

█ בשר מעובד וצ’יפס מגבירים את הסיכון לסרטן צוואר הרחם

מחקר באיטליה בדק את הקשר בין דפוסי אכילה שונים להידבקות בנגיף הפפילומה האנושי (HPV) המעלה את הסיכון לשינויים טרום סרטניים בדרגה בינונית ומעלה בצוואר הרחם (CIN2+) ולהתפתחות סרטן צוואר הרחם. במחקר השתתפו 539 נשים שקיבלו תוצאות בדיקת פאפ לא תקינות, ונדרשו להמשך בירור.

127 מכלל המשתתפות אובחנו עם CIN2+ ומתוך שאר המשתתפות במחקר שהיוו קבוצת ביקורת, ל-252 נשים הייתה רקמת צוואר רחם תקינה. כל הנשים עברו בדיקה לזיהוי זני HPV ברמת סיכון גבוהה (hrHPV). 302 נשים אופיינו כחיוביות ו-237 נשים אובחנו כשליליות לנגיף.

הנשים מילאו שאלון בו דיווחו על מצבן הסוציו-דמוגרפי והרגלי אורח חיים (כולל הרגלי תזונה), וכן על מידת היצמדותן ל-תזונה ים תיכונית (MDS), הכוללת בין השאר צריכה גבוהה של; ירקות, קטניות, פירות ואגוזים, דגנים, דגים ושמן זית וצריכה נמוכה של מוצרי חלב ובשר.

מידת ההיצמדות לתזונה הים תיכונית הוגדרה כנמוכה, מתונה או גבוהה. על פי נתוני המחקר, היצמדות נמוכה ל’תזונה הים תיכונית‘ נצפתה בכ-33% מהנשים, היצמדות מתונה ב-60%, וגבוהה בכ-7%. היענות מתונה של הנשים לתזונה הים תיכונית הפחיתה את הסיכון להידבקות ב-hrHPV ב-40%.

החוקרים סבורים שלא הודגם קשר משמעותי בין היצמדות גבוהה לתזונה ים תיכונית ובין הסיכון להידבקות ב-hrHPV, בגלל מיעוט הנשים שהשתייכו לקבוצה זו. החוקרים, זיהו בתשובות הנשים שני תתי-דפוסי אכילה נוספים – “מערבי” ו”שקוּל“.

הדפוס המערבי התאפיין בצריכה מרובה של בשר אדום ובשר מעובד, מטבלים, צ’יפס וחטיפים, וצריכה מועטה של שמן זית; הדפוס השקוּל התאפיין בצריכה מרובה של קטניות, מרקי ירקות, תפוחי אדמה וירקות מבושלים וטריים.

נשים עם היצמדות גבוהה וגבוהה ביותר לדפוס האכילה המערבי היו בסיכון גבוה ב-97-77% להידבקות ב-hrHPV, לעומת נשים שלא נצמדו לדפוס אכילה זה.

לעומת זאת, נשים עם היצמדות גבוהה לדפוס האכילה השקול, היו בסיכון נמוך ב-50% להידבקות ב-hrHPV, לעומת נשים שלא נצמדו לדפוס אכילה זה.

לסיכום, הסיכון לפתח CIN2+ היה נמוך במיוחד בקרב נשים שנצמדו באופן מתון עד גבוה לתזונה השקולה והים תיכונית, לעומת היצמדות נמוכה אליה.

לסיכום, החוקרים מסיקים, כי נתוני המחקר מדגישים את התפקיד המגן של דפוסי אכילה בריאים, כמו התזונה הים-תיכונית מפני הסיכון לפתח CIN2+ המגביר את הסיכון לסרטן צוואר הרחם, ומזהירים מפני הנזק העלול להיגרם כתוצאה מדפוסי אכילה לא בריאים.

המחקר פורסם בכתב העת המדעי Nutrients באפריל 2018 והוצג על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן לרגל יום המודעות לקידום המאבק בסרטן צוואר הרחם 2019. לתקציר המחקר באנגלית לחצו כאן.

למה ובר הסיכוי למיגור סרטן צוואר הרחם דווקא באוסטרליה

מחקר שנערך באוסטרליה בדק אם שילוב של תוכנית החיסונים הלאומית באוסטרליה לנגיף הפפילומה (HPV) עם בדיקות סקר לנגיף, יכול להפחית את ההיארעות (מספר מקרים החדשים בשנה) של סרטן צוואר הרחם באופן משמעותי עד לרמות המינימום המנבאות מיגור אפשרי של המחלה ביבשת הדרומית.

אוסטרליה היא המדינה הראשונה בעולם שאישרה את החיסון לנגיף הפפילומה כחלק מתכנית לאומית כבר בשנת 2007, ומאז נרשמה היענות גבוהה לחיסון בקרב שני המינים.

כמו כן, בשנת 2017 תכנית הסקר לסרטן צוואר הרחם (בדיקת פאפ) שבוצעה מדי שנתיים בגילים 69-20, הוחלפה לתכנית סקר לבדיקת נגיף הפפילומה מדי 5 שנים עבור נשים בגילים 69-25 (ובדיקה חלקית לגילים 74-70).

החוקרים השתמשו במודל הכולל נתונים שונים על האוכלוסייה באוסטרליה וכן נתונים לגבי תכנית החיסונים לבנים ולבנות ותכנית סקר לסרטן צוואר הרחם, לטובת ניבוי שיעורי היארעות צפויים עד לשנת 2100.

כמו כן, באמצעות המודל, ביקשו החוקרים גם לנבא אם יהיה צורך בהמשך תכנית הסקר לבדיקת נגיף הפפילומה מדי 5 שנים, בהתחשב בכך שהחיסונים שודרגו בשנת 2018 והם כוללים תשעה זנים של נגיף הפפילומה (במקום ארבעה).

על פי תוצאות המודל, ההערכה היא כי עד שנת 2020 שיעור היארעות סרטן צוואר הרחם (העומד כיום על 7 מקרים ל-100 אלף) יצנח לפחות מ-6 מקרים ל-100 אלף נשים, ועד שנת 2028 ההיארעות של סרטן צוואר הרחם תצנח ל-4 מקרים ל-100 אלף נשים באוסטרליה.

ההערכות, הנוספות הן, כי עד שנת 2066 שיעורי ההיארעות יצנחו לפחות ממקרה אחד ל-100 אלף נשים, אם היצמדות לתוכנית הסקר לנגיף הפפילומה מדי 5 שנים תימשך במקביל למתן החיסון נגד תשעת הזנים.

לחלופין, שיעורי ההיארעות יעמדו על פחות מ-3 מקרים ל-100 אלף נשים, אם יינתן חיסון נגד תשעת הזנים בלבד, ללא היצמדות לתוכנית הסקר לפפילומה מדי 5 שנים.

כמו כן, על פי המודל, שיעורי התמותה  מסרטן צוואר הרחם באוסטרליה צפויים לעמוד על מקרה אחד בלבד לכל 100 אלף נשים עד שנת 2034.

לסיכום החוקרים טוענים, כי השילוב בין תכנית החיסונים לתכנית הסקר לנגיף הפפילומה, נותן סיכוי אמיתי למיגור עתידי של המחלה באוסטרליה.

המחקר פורסם בכתב העת המדעי היוקרתי THE LANCET באוקטובר 2018, והוצג על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן לרגל יום המודעות לקידום המאבק בסרטן צוואר הרחם 2019. לתקציר; המחקר באנגלית לחצו כאן.

█ קמפיין דיגיטלי לקידום המאבק בסרטן צוואר הרחם

לקראת יום המודעות לקידום המאבק בסרטן צוואר הרחם, האגודה למלחמה בסרטן מעלה קמפיין דיגיטלי ברשתות החברתיות בכיכובה של הסטנדאפיסטית נגה ד’אנג’לי, באמצעות גיתם BBDO המסייע לאגודה בהתנדבות.

הקמפיין, מוגש באופן הומוריסטי ומתמקד במסרים של מניעה, גילוי מוקדם והתעקשות על המשך בירור רפואי של כל שינוי גופני.

האגודה למלחמה בסרטן מזמינה נשים בכל גיל להתקשר למוקד ה’טלמידע’® של האגודה למלחמה בסרטן, המאויש 24 שעות ביממה, למענה על שאלות ולקבלת עלון מידע מעודכן בנושא מניעה ואבחון מוקדם של סרטן צוואר הרחם, ללא תשלום.

כמו גם מידע על הטיפולים השונים למחלה, קבוצות תמיכה לנשים חולות, ייעוץ מיני ופוריות למתמודדות עם סרטן בכלל וסרטן צוואר הרחם בפרט, מידע על מחקרים קליניים בתחום ועוד. ‘טלמידע’®; 1-800-599-995

█ האגודה למלחמה בסרטן

האגודה למלחמה בסרטן הינה ארגון ללא כוונות רווח וכל שירותיה ניתנים לחולים ולבריאים ללא תשלום. כל זאת הודות לתרומות הציבור בלבד וכעיקרון ללא כל מימון מתקציב ממשלתי כלשהו, כדי שתוכל לפעול על בסיס שיקולים מקצועיים.

האגודה פועלת בכל החזיתות, לקידום המחקר, דרכי המניעה, שיפור דרכי הטיפול והשיקום של החולים והמחלימים. הפרויקטים בהם משקיעה האגודה למלחמה בסרטן את תרומות הציבור נקבעים על ידי ועדות מקצועיות שחברים בהן בהתנדבות נציגים ממיטב אנשי הרפואה והמחקר ברחבי הארץ והם נבחנים בקפידה, לאחר שיקול דעת מקצועי וענייני ברמה הלאומית.

באגודה למלחמה בסרטן פעילים בקהילה המקומית כ-3,500 מתנדבים הפרוסים בכ-70 סניפים בכל רחבי הארץ, השותפים לקידום המאבק בסרטן באזור מגוריהם. לתרומות התקשרו לטלפון שמספרו: 1-800-35-46-46 או לחצו כאן לטופס המאובטח: https://www.cancer.org.il/donations

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן