חקלאות אורגנית חקלאות ישראל פירות

סוכל ניסיון לשיווק 200 אריזות תותי שדה משטחי הרשות הפלסטינית

מפקחי משרד החקלאות מתחילת השנה ועד כה חשפו, תפסו והשמידו 42 טון פירות וירקות שמקורם בשטחי הרשות הפלסטינית שעלולים להוות סכנה ל'בריאות הציבור' ? החשוד, עוכב לחקירה ונפתחו נגדו הליכים משפטיים. במקביל, התותים, שמקורם בשטחי הרשות הפלסטינית, הועברו ל-השמדה ? כל מה שרצית לדעת על הממתק של הטבע; תות שדה.
0
0
רואי קליגר מנהל היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות של משרד החקלאות, ברקע: ניסיון לשיווק תותי שדה באזור ירושלים | עיבוד ממחושב: שולי סונגו©
רואי קליגר, תותי שדה מוברחים

החיים של מבריחי פירות וירקות שמקורם בשטחי הרשות הפלסטינאית,  הם לא תוּתים. משרד החקלאות, חשף ניסיון לשיווק תותי שדה שמקורם בשטחי הרשות הפלסטינאית, באזור ירושלים, זאת במסגרת פעילות שנערכה בשבוע שעבר על ידי מפקחי היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות (פיצוח) בראשותו של מר רואי קליגר.  

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

החשוד בניסיון לשיווק תותי שדה, הוא בשנות ה-20 לחייו, הוביל ברכבו 200 אריזות תותים, המכילים כ- 1,050 קילוגרמים של ‘תוּתי שדה’.

החשוּד, עוכב לחקירה ונפתחו נגדו הליכים משפטיים. במקביל, התותים, שמקורם, כאמור, בשטחי הרשות הפלסטינית, הועברו ל-השמדה.

דוברת משרד החקלאות ופיתוח הכפר הגב’ דפנה יוריסטה, מסרה לפורטל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי מתחילת השנה ועד כה, חשפו, תפסו והשמידו מפקחי משרדי החקלאות כמות של 42 טון פירות וירקות אשר מקורם בשטחי הרשות הפלסטינית ואשר עלולים להוות סכנה ל‘בריאות הציבור’.

יש לציין, כי על פי ‘חוק שיווק תוצרת חקלאית’ ישנם מספר תנאי סף לכניסת תוצרת חקלאית אל ארץ ישראל,

בין התנאים; חובת מעבר סחורות במקומות מוסדרים על פי חוק, בדיקת כמות שאריות חומרי ההדברה, דיגום לבדיקת מי-ההשקיה בהם נעשה שימוש בעת גידול התוצרת ו-בדיקת שאריות החומרים בהם נעשה שימוש.

תוצרת חקלאית שלא נבדקת, מהווה סכנה לבריאות הציבור ועלולה להוביל לכניסת מזיקים ונגעים, העלולים להרוס ענפי חקלאות רבים.

? תות שדה – ממתק מהטבע

תות שדה הוא סוג של צמח בעל פרחים ממשפחת הוורדיים, הכולל כ-35 מינים שונים, חלקם מתורבתים, שהידוע בהם, תוּת הגינה, הוא הכלאה בין שני מינים; F. chiloensis ו-F. virginiana.

תות השדה מהווה מקור טוב לוויטמין C, לוויטמין A ולוויטמינים מקבוצת B. הוא עשיר ב-אשלגן, ברזל וסידן ודל בקלוריות; 26 קלוריות ל-100 גרם תות-שדה.

על פי משרד החקלאות פרי תות שדה נחשב לפרי רומנטי, מתוק, “ממתק מן הטבע“, קינוח בריא ומזין, מלא בוויטמינים ומינרלים.

השוק המקומי צורך מדי שנה כ- 13,000 טון. 700 טון מופנים לתעשייה ו- 685 טון לייצוא.

הודות למבחר הזנים הקיימים היום עונת תות השדה נמשכת כחצי שנה מנובמבר עד מאי.

​על פי נתוּני שירות ההדרכה והמקצוע של משרד החקלאות, פרי תות השדה גדל בשטח של כ- 3,860 דונם בכל צורות הגידול, חממות לגידול תות מוגבה (תוּת תלוי) במצע כ- 60 דונם, חממות ומנהרות לגידול בקרקע כ- 400 דונם, מנהרות נמוכות בקרקע כ- 3,400 דונם.

מספר החקלאים בישראל המגדלים תות עומד על 125, רובם באזור השרון והמשולש.

בניגוד לשנים עברו כיום, באמצעות חרקים מועילים שהם האויבים הטבעיים האוכלים את המזיקים לתות, מפחיתים באופן משמעותי את השימוש בחומרי הדברה.

תותי שדה | צילום: depositphotos | עיבוד ממחושב: שולי סונגו©
תותי שדה

זני התות המסחריים כיום, הינם;

זן “אורלי“, אותו מגדלים בהיקף של כ- 50% מהשטח. זן “הדס“, אותו מגדלים בהיקף של כ- 15% מהשטח. זן “ברק“, אותו מגדלים בהיקף של כ- 15% מהשטח. את שאר הזנים אותם מגדלים בהיקף של כ- 20% מהשטח.

את הזנים “תמיר” וזן “יובל” מגדלים בעיקר בגידול התלוי.

אם גם אתם נמנים עם אוהבי התותים, תשמחו בוודאי לגלות שמשרד החקלאות ופיתוח הכפר, פיתח ב’מכון וולקני’ שלושה זני תוּת שדה חדשים;

? זן “גילי” – זן צעיר ומבטיח, שהעונה הנוכחית היא עונתו הראשון בשוק. פירותיו גדולים, מאורכים, מוצקים וצבעם בהיר. בנוסף מצטיין הפרי בטעם מתוק ועסיסי וחיי מדף טובים.

הזן “גילי” נקרא על שם נכדתו הראשונה של התוּתן אלי ימיני, המארח את תוכנית הטיפוח של הזן. ה”גילי” גדל השנה על כמה עשרות דונמים באזור המרכז ובעל פוטנציאל להיות זן מוביל.

? זן “שני” – הזן “שני” בעל יבול מוקדם ורב במיוחד, פירותיו גדולים וכל אחד שוקל בממוצע כ- 30 גרם, לעומת זנים אחרים, השוקלים כ- 20 גרם.

הזן מותאם לגידול באזורים חמים ומבשיל בתחילת העונה בנובמבר, ובכך מאפשר לאוהבי התותים להתחיל לנשנש כבר בסתיו צבעו אדום, צורתו רחבה.

הודות לרמת הסוכר הגבוהה ב”שני” וליבוליו הכבדים, מיועד ה”שני” להחליף את הזן הוותיק; “הדס“.

ה”שני” נותן תוצאות טובות גם בגידול התלוי מן האוויר (להבדיל מהגידול המסורתי על הקרקע) באזור הנגב הצפוני.

? זן “יסמין” – הזן שמאריך את העונה בצורה, כי משמעותית וניתן למצוא בשווקים את פירותיו, כבר מאמצע חודש נובמבר.

הפרי גדול יחסית, בממוצע 25-26 גרם לתות, הוא מצטיין בצבעו הבהיר והמבריק וטעמו עסיסי ומתוק. צורת הפרי קצרה ומתאפיינת בקצה קטן לבן.

?איך לשמור על תות שדה?

איך לשמור?

השאירו את התותים באריזתם המקורית והניחו, במקרר.
תוקף; תחילת עונת הקטיף (חורף), עד שבוע.
בסוף עונת הקטיף (אביב), עד שלושה ימים.

למה זה בריא לי?

נוגד חמצון, נוגד דלקות, מפחית הסיכוי לחלות ב-סרטן, שומר על בריאות הלב ועל תפקוד המוח.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן