היום המיוחד הזה... חדשות חינוך מבזקים חדשות ‘כאן ישראל’ סיגד | Sigd

סִיגְד – מערכת החינוך, חוגגת חג מורשת יהדות אתיופיה הייחודית

שר החינוך, מר יואב גלנט, שהתייחס ליום חג סִיגְד; "המורשת המפוארת והמסורת הייחודית של יוצאי אתיופיה בישראל, מהוות מקור להשראה ולגאווה בעבוּר רבים..." ◄מנהל משרד החינוך, מחוז חיפה, דר' הראל; "אירועי השיא השונים בבתי הספר לכבוד חג הסיגד במוסדות החינוך, נועדו לחזק את הקשר של בני הקהילה למורשתם..." ◄ראש הממשלה מר נתניהו; "החג הזה מעלה על נס את הקשר של יהודי אתיופיה עם התורה, עם ארץ ישראל ו-עם ירושלים".
0
0

מערכת החינוך חוגגת השבוע את ‘חג הסיגד’ תשפ”א, מורשתם הייחודית של יהדות אתיופיה. התלמידים השתתפו לראשונה, היום (יום שני, כ”ט בחשוון ה’תשפ”א, 16/11/2020) במשדר מיוחד מ’הכותל המערבי’ לציון ‘חג הסיגד’ יחד עם מנהיגי העדה האתיופית ו’קהילת ביתא ישראל’. המשדר, הועבר היום בצהריים (12:00) מרחבת הכותל המערבי. ראש הממשלה מר בנימין נתניהו בירך היום (שני) את יהדות בני העדה האתיופית לרגל חג הסיגד.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מתקבל אצל ראשי מנהיגי העדה האתיופית ו'קהילת ביתא ישראל' ביום חגה הסיגד | צילום: לעמ | עיבוד: שולי סונגו ©
נתניהו ומנהיגי העדה האתיופית

חג סִיגְד (ሰግድ – “סגידה“), הנקרא גם בשמו העממי של חג המֶהֶללַה (ምህልላ) ונקרא גם עמתה סו, הוא אחד מחגי ומועדי ביתא ישראל. מדובר בחג עתיק יומין שנקבע ונחגג במסורת יהודי אתיופיה מזה מאות ואף אלפי שנים.

משמעותו של החג היא חידוש הברית בין העם ובין אלוהים, כיבוד וחידוש של מעמד הר סיני וקבלת התורה. בשנת 2008, התקבל חוק בכנסת הקובע את ה’סיגד’ כיום חג רשמי של מדינת ישראל.

שר החינוך, מר יואב גלנט, שהתייחס ליום החג הזה, אמר; ״המורשת המפוארת והמסורת הייחודית של יוצאי אתיופיה בישראל, מהוות מקור להשראה ולגאווה בעבוּר רבים.

אנחנו מאמינים, כי ככל שנחשוף את התלמידות והתלמידים שלנו לעושרן ולייחודן של ההיסטוריה, התרבות והאמנות שמייצגות את בני העדה האתיופית – כך נקרב לבבות ונעקור מן השורש דעות קדומות ותפישות מיושנות.

המשך קליטתם המיטבית של בני העדה והתערותם בחברה בכלל ובמערכת החינוך כמנוף מרכזי במאמץ, הם אתגר המשותף לכולנו.

כמי שהיה שותף כבר לפני כארבעה עשורים בפעילות המבצעת להעלאתם ארצה, אני חש מחויבות עמוקה להמשך עשייה ויוזמה למען קהילת יוצאי אתיופיה בישראל״. אמר וסיכם כב’ השר גלנט.

מנהל משרד החינוך מחוז חיפה, דר’ הראל; “המפגשים בבתי הספר לכבוד חג הסיגד במוסדות החינוך, לחזק הקשר של בני הקהילה למורשתם…”.

מטעם דוברות משרד החינוך (מחוז חיפה) מסרה הגב’ כרמלה קנר, לאתר כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ כי מנהל משרד החינוך, מחוז חיפה, דר’ סער הראל, אמר; “50 יום לאחר יום הכיפורים, נוהגים יהודים בני הקהילה אתיופית לחגוג את ‘חג הסיגד‘ ואנו חוגגים יחד איתם את חידוש הברית של יהודי אתיופיה עם עמם ועם תורתם.

המפגשים עם יוצאי הקהילה, אירועי השיא השונים בבתי הספר לכבוד חג הסיגד במוסדות החינוך, נועדו לחזק את הקשר של בני הקהילה למורשתם.

לאפשר מקום של כבוד לנכסים התרבותיים שהעולים מביאים עימם, לשרש דעות קדומות ולהביא להערכה הדדית ולסובלנות בחברה הישראלית.

נשות העדה האתיופיות לכבוד חג הסיגד בבית ספר צליל, חדרה | צילום: מערכת החינוך במחוז חיפה | צילום: לעמ | עיבוד: שולי סונגו ©
נשות העדה לרגל חג הסיגד

מערכת החינוך במחוז חיפה, מעודדת טיפוח רב תרבותיות ופלורליסטיות.

הפעילויות החינוכית לציון חג הסיגד מאפשרות ליהודים יוצאי אתיופיה, הזדמנות ל”השמיע את קולם” ולקבל בקרב חבריהם קול ייחודי.

ציון וחגיגות החג, מזמנת עבורנו, אנשי החינוך, הזדמנות להעלות לדיון ושיח מושגים, כגון; דת ואמונה, חגיגיות, קדושה, רב תרבותיות, קליטה וכוּר היתוך ועוד.

בברכת חג סיגד שמח לכולם”.

ברכת ראש הממשלה מר בנימין נתניהו לרגל חג הסיגד

ראש הממשלה מר בנימין נתניהו בירך היום (שני) את יהדות בני העדה האתיופית לרגל חג הסיגד; “אחיי ואחיותיי היקרים, בני ובנות קהילת יהודי אתיופיה, אני שמח לציין היום יחד אתכם, ועם כל עם ישראל, את חג הסיגד.

החג הזה מעלה על נס את הקשר של יהודי אתיופיה עם התורה, עם ארץ ישראל ו-עם ירושלים; הוא מסמל את המסירות הגדולה שלכם שנדרשה כדי לשמור על הזהוּת היהודית בגלוּת, במשך מאות רבות של שנים; והוא גם מציין את האחדות בקהילה ובעם ישראל כולו.

כיום אנחנו נאבקים יחד בנגיף הקורונה, ויותר מתמיד, אנחנו זקוקים לאחדות, ולשיתוף הפעולה של כולם. 

לכן, השנה חג הסיגד, בדומה לשאר החגים, יהיה שונה. הוא יהיה מצומצם, כל אחד יחגוג עם משפחתו וקהילתו הקרובה.

אבל אנחנו יחד אתכם בלבבות.

יוצאי אתיופיה היקרים, אתם תורמים לחברה הישראלית בתחומים רבים; בצבא, בממשלה, בכנסת, ברפואה, בחינוך, בתרבות – בכל תחום. הממשלה בראשותי שמה לעצמה יעד להעצים עוד יותר את התרומה הזאת.

אנחנו הבאנו לצמצום פערים, בחינוך, באקדמיה, בספורט, בשירות בצהל, במשטרה. כולם רואים את זה, המספרים לא משקרים. אנחנו נלחמים בגזענות ובאפליה – תופעות בלתי נסבלות בעיני.

הקמנו יחידה למיגור הגזענות שמטפלת במאות פניות בשנה מכל המגזרים. אנחנו מתקדמים, אבל יש עוד הרבה מה לעשות.

דבר ראשון שיש מה לעשות, זה להעלות את שארית הקהילה. עשינו זאת תוך כדי הקורונה, אף על פי שזה קשה מאוד, יש לנו אתגרים גדולים מאוד, אבל החלטתי להעלות כפי שהתחייבתי עוד ועוד אחים ואחיות שיבואו הנה, ולבסוף כולם, יבואו הנה.

אנחנו אומנם חוגגים את חג הסיגד – זה הרבה ברכה והרבה שמחה – אבל תמיד זוכרים את יום הזיכרון, שאנחנו מציינים כל שנה, לאלה שנספו מיהודי אתיופיה בדרך לארץ, בתלאות איומות.

אני ביקשתי, כחלק מהסכם הנורמליזציה שלנו עם סוּדאן, שיתאפשר לכם, למי שירצה בכך, לבוא לסודאן, ולהתייחד עם זכר יקיריו במקומות שבהם הם נפלו.

אני מאחל לכולנו חג סיגד שמח. שאוּ ברכה גדולה”. בירך ראש הממשלה מר נתניהו.

  • וידאו: עומר מירון, לשכת עיתונות ממשלתית,
  • סאונד: בן פרץ, לשכת עיתונות ממשלתית.
0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן