חקלאות ימית חקלאות ישראל חרקים | פרוקי רגליים

משרד החקלאות, חשף ניסיון הברחת 330 סרטנים לובסטר אירופאי

רופא וטרינר לפיקוח על מחלות דגים בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, דר' נדב דוידוביץ; "לשמחתנו, במקרה הזה, הצלחנו למזער את הנזק אשר עלול היה להיגרם, והיה יכול להעמיד את כל אוכלוסיית הסרטנים המקומית בסיכון משמעותי. הכנסתם ארצה של מאות סרטנים מבלי לוודא שהם חופשיים ממחלות ובכלל זה מחלת הנקודות הלבנות, עלולה לסכן את אוכלוסיית סרטנאי הבר בישראל, ולפגוע במעמדה של ישראל כיצוּאנית בתחום.
0
0

השירותים הווטרינריים של משרד החקלאות ופיתוח הכפר בשיתוף היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות (פיצוח) חשפו ניסיון הברחת 330 סרטנים מסוג לובסטר אירופאי (Hommarus gammarus), שהובאו מסקוטלנד לישראל ב… ‘מזוודה אישית’.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

בניסיון הייבוּא, בחר האזרח ישראלי, מבלי שמילא אחר תנאי רישיון הייבוא אשר נועדו למנוע התפשטות מחלות ופגיעה נרחבת בענפי החקלאות.

דר’ נדב דוידוביץ, רופא וטרינר לפיקוח על מחלות דגים בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, הגיב על החשיפה; “לשמחתנו, במקרה הזה, הצלחנו למזער את הנזק אשר עשוי היה להיגרם, והיה יכול להעמיד את כל אוכלוסיית הסרטנים המקומית בסיכון משמעותי.

חשוב לציין שייבוא בעלי חיים כפוף לקבלת רישיון ייבוא, ועמידה מלאה בתנאיו. מדובר בהליך הכרחי באמצעותו ניתן להבטיח חופשיות ממחלות ללא חשש מפגיעה באוכלוסיית חיות הבר בישראל ובמשקי גידול“.

נכון להיום מדינת ישראל חופשית ממרבית המחלות המחייבות דיווח בהתאם להנחיות הארגון הבינלאומי לבריאות בעלי חיים (OIE) ובכלל זה, מחלת הנקודות הלבנות.

מדובר ב-מחלה אשר פוגעת בכל מיני סדרת ה-סרטנאים מַעֲשִׂירֵי רֶגֶל (Decapoda) שבמחלקת הסרטנים העילאיים, הנגרמת על ידי נגיף אשר עלול לגרום לתמותה רחבת היקף.

הכנסתם ארצה של מאות סרטנים מבלי לוודא שהם חופשיים ממחלות שונות, ובכלל זה מחלת הנקודות הלבנות, עלולה לסכן את אוכלוסיית סרטנאי הבר בישראל, ולפגוע במעמדה של ישראל כיצוּאנית בתחום.

מטעם משרד החקלאות ופיתוח הכפר, מסרה דוברת המשרד הגב’ דפנה יוריסטה, לאתר כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי לאור החשש לפגיעה נרחבת, עם תפיסת הסרטנים, פתחו השירותים הווטרינריים בחקירה בשיתוף היחידה המרכזית לאכיפה וחקירות של משרד החקלאות ופיתוח הכפר (פיצוח).

במסגרת החקירה, עלה, כי הסרטנים הוּבאו במזוודה והוצאו משדה התעופה מבלי שבוצעו הבדיקות הנדרשות, כדי לשלול מחלות כאמור.

לובסטר, מי אתה?

על פי ויקיפדיה, סרטן לובסטר או מחושתן (שם מדעי: Nephropidae, לעיתים מכונים Homaridae) הוא שם כולל לבני משפחה של סרטנים מסדרת מעשירי רגל ומתת-המערכה סרטנאים.

ישנם סוגים נוספים של סרטנים שמשותף להם השם; לובסטר. קרובי המשפחה של הלובסטר הם לובסטרי שונית (Enoplometopidae) המצויים בשוניות אלמוגים.

קרובים נוספים כוללים את המשפחה לובסטרים קוצניים (Palinuridae) ו’כַּפָּנִיִּים‘ – משפחת עופות בינוניים עד גדולים מסדרת החסידאים החיים בנופי מים שונים בתוך היבשה באקלים טרופי, סוב־טרופי וממוזג חם.

הם ניזונים מחיות מים, מחרקים ומשלשולים. בארץ ישראל, שלושה סוגים; כַּפָּן, מַגְלָן ומַגְלָן מצוּיָץ Threskiornithidae.

הרבה מילים כבר נאמרו על אריכות ימים של הלובסטר, הגדל במשך כל חייו ובניגוד לרוב החיות הוא מזדקן לאט מאוד. תכונות שונות שלו אף עשויות להשתפר עם הגיל.

לדוגמה, ככל שלובסטר, מתבגר יותר הוא גם נעשה פורה יותר. לובסטר גם מסוגל לייצר מחדש גפיים שלמות, בתהליך רגנרציה (Regeneration) או התחדשוּת היא יכולתם של יצורים מסוימים לגדל מחדש חלקי גוף (רקמות ואיברים) לאחר קטיעתם, אפילו בגיל מבוגר.

בשל כך, ישנם מדענים, הטוענים שבאופן תאורטי, הלובסטר מסוגל לחיות לנצח, אם לא יחלה, ייפצע או ייטרף.

על פי חלק מהחוקרים, חיי הנצח האפשריים הללו של הלובסטר, נובעים מהעובדה שכל תאיו מסוגלים לייצר טלומראז.

לובסטר מסוגל לחיות לנצח, אם לא יחלה, ייפצע או ייטרף…

בעוד שבכל ממלכת החי כמעט, רק תאי גזע, תאי מין ותאי סרטן, עושים זאת (וראו גם עוף ימי קטן בשם; יסעורון אטלנטי ו-Turritopsis nutricula).

על פי אותם חוקרים, כתוצאה מקיומו של ה-טֶלוֹמֶרָאז (Telomerase) הוא האנזים האחראי על הארכתו מחדש של הטלומר, המגן על כרומוזומי התא ומתקצר במקומם, עם כל חלוקה של התא.

בתאי הלובסטר, הטלומרים שבקצה כל כרומוזום בתאים שלו, אינם מתקצרים, והתאים אינם מזדקנים ואינם מגיעים לגבול הייפליק, וכתוצאה מכך, הלובסטר יכול לחיות לכאורה עד אינסוף.

הלובסטר כמזון, הוא בעל חשיבות מבחינה כלכלית, משום שהוא מהווה מרכיב עיקרי בתעשיית מאכלי הים.

מנות לובסטר מפורסמות הן לובסטר ניוברג ולובסטר תרמידור. יש מסעדות בהן מכניסים לובסטר בעודו חי, לסיר של מים רותחים. טענות הנוגעות לסבל הכרוך בשיטת המתה זו, גרמו להוצאתה מהחוק במספר מדינות.

אצלנו בישראל, על פי דת היהדות; הלובסטר הוא, אינו כשר שכן הוא יצור מים אשר אין לו קשקשים.

בשנת 2021, נתגלה לובסטר מיוחד בצבעו, הנקרא על ידי החוקרים “צמר גפן מתוק” ונחשב תגלית נדירה של 1 ל-100 מיליון, נתפס ב-פורטלנד שבמערב ארצות הברית, והועבר לאקווריום מיוחד, לשימור.

בסדרה זו, נכללים סרטנים מוכרים שלחלקם ערך כלכלי רב, בהם; סרטנים קצרי בטן, סרטני נהרות, לובסטרים, חסילונים, וסרטן היטי השעיר שהתגלה בשנת 2005.

על סדרת מעשירי הרגל נמנים 2,700 סוגים ו-15,000 מינים, בהם 3,300 מינים מאוּבנים. לסרטנים מסדרה זו חמישה זוגות רגלי-חזה משני צדי הגוף, ובסך הכל, עשר רגליים. זוג הזרועות הראשון נקרא צבתות.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן