חקלאות ישראל ירוק נעים צרכנות

משרד החקלאות הדרך לצמצום איבוד המזון של פירות וירקות

כ-50% מתוצרת הפירות והירקות, מושלכים לפח בתהליכי הייצור, המיון, האחסון, השיווק והצריכה ◄ משפחה ישראלית ממוצעת משליכה לאשפה כ- 4,200 ₪ בשנה על מזון שלא נצרך ◄ רשת שיווק תידרש להציג שימוש בשני גדלי אריזות במטרה לאפשר קנייה לפי צרכי משקי הבית השונים ◄ עדיפות תינתן לאריזות רב פעמיות שתיאספנה לשימוש חוזר ◄ לא תתאפשר תמיכה באריזות העשויות מחומרים שאינם ניתנים למחזור.
0
0

מנתוני הביטוח הלאומי מהשנים האחרונות, עולה, כי משפחה ישראלית ממוצעת משליכה לאשפה כ- 4,200 ₪ בשנה על מזון שלא נצרך, סקרים שנערכו בשנים האחרונות על ידי ארגונים בין לאומיים, הצביעו על כך, כי כשליש עד מחצית מכמות המזון המיוצר בעולם, אובד בתהליך הייצור ולאורך ‘שרשרת האספקה והצריכה’ ואינו משמש ל-מאכל אדם. שיעור אובדן המזון בפירות וירקות נע בין 45% ל-55% – נתונים עצובים ומטרידים אלו גם לא נותנים מנוח לאנשי משרד החקלאות בראשות ​המנכל מר שלמה בן אליהו אשר פרסם אתמול (ראשון, י”ז באב ה’תשע”ט) את נוהל התמיכה הסופי לצמצום איבוד מזון. 

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

שלמה בן אליהו מנכל משרד החקלאות ברקע: פסולת מתכלה בשקית מתכלה | עיבוד צילום ממחושב: שולי סונגו©
שלמה בן אליהו

זהו מהלך נוסף של משרד החקלאות בנושא צמצום אובדן המזון שעתיד לצמצם ב-10%-15% מהתוצרת שנזרקת ברשתות השיווק, ו-20%-25% מהפירות והירקות שנזרקים בבית הצרכן, זאת באמצעות הארכת חיי המדף של מוצרים אלו.

לטענת מומחי משרד החקלאות, אובדן מזון, נחשב כבעיה בעלת השלכות כלכליות, חברתיות וסביבתיות מרחיקות לכת ואף מהווה מרכיב מרכזי בבעיית ‘יוקר המחייה‘.

מנתונים שנאספו במשרד, מתברר, כי כמחצית מכמות הפירות והירקות מושלכים אל הפח בתהליכי הייצור, המיון, האחסון, השיווק והצריכה.

כדי לצמצם את אובדן המזון, יזם משרד החקלאות את הפיילוט ולאחר בחינה מעמיקה ותהליך ארוך של שיתוף ציבור, גיבש המשרד את הנוסח הסופי וכעת פותח את ‘המכרז לרשתות השיווק הקמעוניות’ ומאפשר להן להציע פתרונות לאריזות ידידותיות לסביבה לאריזת פירות וירקות.

הנוהל המלא של ‘תמיכה להספקת תוצרת ארוזה ולבחינת טכנולוגיות ואמצעים לצמצום אובדן מזון ב-מגזר הקמעוני לשנים 2021-2019’ מפורסם באתר משרד החקלאות.

לדעת מומחי משרד החקלאות, האריזות, יגנו על הפירות והירקות מפני מכות וחבלות ויחסכו מן הצרכן את הצורך לברור את הפירות והירקות במהלך הקנייה.

שיווק מארזים חכמים, סגורים ובשני גדלים בעלי משקל שונה, יסייע אף הוא בצמצום בזבוז מזון וכסף. ערך מוסף למהלך זה יהיה סימון מקור הייצור של המוצרים והמלצות לשימוש.

יינתן ניקוד משמעותי לרשת המזון שתציע שימוש באריזות רב פעמיות שתיאספנה לשימוש חוזר בסניפים בתשלום דמי הפיקדון.

האריזה החדשה תכלול את פרטי היצרן ומקום הייצור, כמו גם את שם הזן, שם בית האריזה ותאריך האריזה. אם התוצרת מיובאת, יסומן על המארז גם בשם היבואן ושם ארץ המקור. כל אלו ישמשו להגברת השקיפות עבור הצרכן.

כמו כן, האריזות תכלולנה גם את ה’תו – מיוצר בישראל‘ דבר שיעלה את המודעות לצריכת מוצר כחול-לבן. לצד פרטים אלו, תופענה על האריזות הנחיות אחסון והמלצות לשימוש.

על פי התכנית, מטרת הפיילוט להביא לצמצום בכמות הירקות והפירות הנסחרים בתפזורת במטרה לצמצם את אובדן המזון במקטע הקמעוני ובבית הצרכן ולבחון טכנולוגיות שונות לצמצום אובדן מזון הנמכר בתפזורת במסחר הקמעוני.

רשת שיווק שתיבחר תידרש להציג שימוש בשני גדלים הנבדלים משמעותית במשקלם, וזאת במטרה לאפשר קניה לפי צרכי משקי הבית השונים ובמטרה להימנע ממצב בו יחויבו הצרכנים בקניית כמות הגדולה מצרכיהם.

מנהלת רשתות חברתיות משרד החקלאות ופיתוח הכפר הגב’ יעל פרידנרייך, מסרה בשם הדוברת הגב’ דפנה יוריסטה אל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר המשרד אף הוסיף פרמטר של סוגי אריזות ועל-פיו יינתן ניקוד משמעותי לרשת המזון שתציע שימוש באריזות רב פעמיות שתיאספנה לשימוש חוזר בסניפים בתשלום דמי הפיקדון.

כמו גם, לא תתאפשר תמיכה באריזות העשויות מחומרים שאינם ניתנים למחזור. הפיילוט, יבוצע על שישה מוצרים מבין המוצרים הבאים;

  • עגבניות (למעט עגבניות שרי ועגבניות מיוחדות),
  • מלפפון (למעט בייבי),
  • פלפל.

למעט הזנים הבאים;

  • טינקרבל,
  • sweetbite,
  • שושקה,
  • רומירו,
  • חציל,
  • כרובית,
  • קישוא,
  • תפוח עץ (כל הזנים),
  • אגסים (כל הזנים),
  • בננה,
  • אפרסק (כל הזנים),
  • נקטרינה (כל הזנים), אבוקדו (כל הזנים)
  • מנדרינה.

בנוסף, משך הפיילוט, יצומצם, ותתאפשר נקודת יציאה בתום השנה הראשונה.

שינוי מהותי ומרכזי בנוסח המעודכן של הנוהל הוא בהערכת ההשפעות הסביבתיות. במסגרת הפיילוט, יבוצע אומדן של מידת ההשפעות הסביבתיות שלכל סוגי המוצרים שישתתפו במיזם.

הפיילוט, יערך בעשרים סניפים עליהם תתחייב הרשת הזוכה ובמשך שלוש שנים ממועד התחלת הפעילות. בתום שנה ממועד התחלת הפעילות תינתן לרשת השיווק האפשרות לסיים את הפיילוט מיוזמתה בכפוף להסבר מנומק והעברת כל הנתונים למשרד.

עלינו להירתם כבר עכשיו למציאת פתרונות לבעיית בזבוז המזון גם ברשתות השיווק וגם בבתי הצרכנים.

פרק ההערכה והמדידה, יבחן את ההנחה כי היתרון הסביבתי שיתבטא בצמצום משמעותי של ‘המזון הנזרק לפח’ לכל אורך שרשרת האספקה, יוביל להפחתה משמעותית של ‘הטמנת פסולת’ וכתוצאה מכך גם יביא  ל’הפחתת פליטות גזי החממה‘.

בפיילוט, תיבדק הנחת העבודה, כי הקטנת ההטמנה שתבוא לידי ביטוי בהפחתת פליטת גזי החממה, גדולה בהרבה לעומת נתונים הצרכנים.

משרד החקלאות, ינקד את ההצעות תוך מתן עדיפות לרשתות שיווק שישימו דגש על הפן הסביבתי.

כך תינתן עדיפות לרשת אשר תפעל במקביל לצמצום אובדן מזון בסניפים גם בעזרת טכנולוגיות שונות בסניפים של הרשת, כדוגמת: מדפים או שולחנות קירור, פתרונות לחות ועוד.

בנוסף, רשתות שישלבו בהצעתן אמצעים לצמצום אובדן מזון ולהארכת חיי המדף בבית הצרכן שיחולקו או ימכרו על ידי הרשת לצרכנים, כגון; שקיות אחסון רב פעמיות, ספוגים לספיחת אתילן וכדומה, גם יזכו לתוספת ניקוד בהצעות.

תוספת ניקוד, יקבלו גם רשתות שיווק שיציעו תוכנית הסברה לצרכנים שיעודדו מניעת אובדן מזון בבית הצרכן באמצעות פרסום לצד דיוור למועדון הלקוחות של הרשת.

מנהלת תחום חקר שווקים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, הגב’ ציפי פרידקין; “בעשור הקרוב, צפויה אוכלוסיית ישראל לגדול בעוד כמיליון וחצי נפשות.

מטרתנו להבטיח הספקה טרייה של מזון ועל כן, עלינו להירתם כבר עכשיו למציאת פתרונות לבעיית בזבוז המזון גם ברשתות השיווק וגם בבתי הצרכנים. עלינו להיות מוכנים לאתגרי העתיד על מנת לנצל ביעילות את המשאבים המוגבלים העומדים לרשותנו.

כזכור, בסוף פברואר פרסם משרד החקלאות טיוטת נוהל תמיכה לשיווק תוצרת חקלאית ארוזה, במטרה לצמצם את אובדן המזון.

במסגרת הנוהל התכוון המשרד לעודד את רשתות השיווק לעבור לשיווק פירות וירקות ארוזים ב”אריזות ייעודיות חכמות” המאריכות את חיי המדף במקטע הקמעוני ובבית הצרכן. המשרד, הזמין את הציבור להעיר הערותיו בנושא עד לאמצע חודש מרס במסגרת הליך שיתוף ציבור.

צוות מקצועי בחן את כלל ההערות שהתקבלו מהגורמים השונים, קיים דיונים פנימיים ואף נפגש במסגרת זאת עם בעלי עניין. במשרד החקלאות, התקבלו אלפי תגובות מאנשים פרטיים, ארגוני סביבה, ארגוני מגדלים, חקלאים, רשתות שיווק ועוד. כל תגובה, זכתה למלוא ההתייחסות.

 

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן