חדשות כאן ישראל עיתונות | תקשורת המונים צבא | משטרה | ביטחון

מועצת העיתונות תקיים דיון מיוחד: ‘אתיקה עיתונאית בתקופת בחירות’

החלטת מועצת העיתונות בישראל להקמת הועדה באה בעקבות סיקור בכלי התקשורת של הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב ◄ בראש הועדה ציבורית מקצועית יעמוד העיתונאי רון בן ישי, זוכה פרס ישראל לתקשורת ועמיתיו; בהרכבה העיתונאים; אלכס אנסקי, פרופ' גבריאל (גבי) וימן, סימה וואקנין-גיל, מירב לפידות, שלום קיטל ושמעון שיפר ◄ הועדה, מתבקשת להגיש המלצות בתוך חודשיים.
0
0
חנן מלצר, כב' שופט בית המשפט העליון בדימוס, נשיא מועצת העיתונות והתקשורת, ברקע: כתבי תמונות מצלמים וידיאו | צילום: Depositphotos | עיבוד: שולי סונגו©
חנן מלצר, כב’ השופט בדימוס

מועצת העיתונות והתקשורת בישראל, הודיעה, כי תקיים בימים הקרובים, דיון מיוחד; ‘אתיקה עיתונאית ויישומה בתקופת בחירות’. בין היתר, תועלה הצעה להקמת ‘מוקד לקבלת תלונות’ וקבלת הבהרות הן של עיתונאים והן של הציבור באשר לסיקור ראוי עד ל’הליכה לקלפי’.

רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל כאן ישראל כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ בפייסבוק’ או בטוויטר

הצורך בסימון ברור בתקשורת של תוכן בתשלום – בערוץ מרכזי או באתר נלווה – לקידום מועמדים ומפלגות, יועלה אף הוא לדיון. זאת בעקבות הידיעה שנחשפה בגלי צהל ופורסמה ב”הארץ” לפיה לכאורהבערוץ 14 מכרו למועמדי הליכוד כתבות מחמיאות” וזאת במסגרת “חבילת פריימריז” בתשלום הגם שזה היה על פי תגובת הערוץ, נעשה “רק באתר ערוץ 14“.

במועצת העיתונות מזכירים ומציינים, כי רק סעיף אחד בתקנון המועצה אשר גובש לאורך השנים – אחד מסעיפים שחשיבות ההקפדה עליהם חיונית כל ימות השנה וגוברת עוד יותר בימים אלה; עיתונאים ואמצעי תקשורת, לא יעמידו עצמם במצב שבו קיים חשש ממשי לניגוד עניינים מהותי בין חובותיהם כעיתונאים לבין כל אינטרס אחר.

מועצת העיתונות בחרה ועדה ציבורית לגבש המלצות לסיקור פיגועים 

בתוך כך, הודיעה, מועצת העיתונות והתקשורת, כי נשיא המועצה חנן מלצר, כב’ שופט בית המשפט העליון בדימוס, ששיגר מכתב אל צוות ‘ועדה ציבורית מקצועית תגבש המלצות לסיקור פיגועים‘ ומסר, כי בהתאם להחלטת המועצה, מוקמת בהשתתפותם הועדה שתגבש המלצות שתוגשנה למועצת העיתונות, זאת בדבר הדרך הראויה ל’סיקור פיגועים ואירועים ביטחוניים‘.

הרקע להודעתו של נשיא המועצה פרופ’ מלצר היא לאחר הסיקור בכלי התקשורת של הפיגוע שהתרחש בתאריך 7-4-22 ברחוב דיזנגוף בעיר תל אביב.

בראש הועדה, יעמוד העיתונאי והפובליציסט, רון בן ישי זוכה פרס ישראל לתקשורת כתב ופרשן צבאי ברדיו, בטלוויזיה ובעיתונות, מעוטר ב’צלש הרמטכל‘ ו’חתן פרס ישראל לתקשורת לשנת 2018‘ ובהרכבה העיתונאים; אלכס אנסקי, פרופ’ גבריאל (גבי) וימן, סימה וואקנין-גיל, מירב לפידות, שלום קיטל ושמעון שיפר.

ה’ועדה ציבורית מקצועית לסיקור פיגועיםמתבקשת להגיש המלצות בתוך חודשיים. ‘הועדה ציבורית מקצועית לסיקור פיגועים‘, תקבע את סדרי עבודתה ומצופה ממנה, כי תשמע בכתב או בעל פה את כל הגורמים הרלבנטיים לעניין.

מועצת העיתונות בישיבתה הקרובה, תבחר נציגי/ות הציבור לנשיאות המועצה

מזכירות מועצת העיתונות והתקשורת בישראל, הודיעה, כי חברי/ות המועצה שהינם/ן נציגי/ות הציבור, הוזמנו לישיבת הבחירה של נציגי/ות הציבור לנשיאות המועצה, שתתקיים בתאריך 21/08/2022 בשעה 15:00.

דרך הצגת המועמדות ונוהל הבחירה, יפורסמו בימים הקרובים בנפרד. לאחר מכן באותו היום (21/08/2022) תתקיים ישיבה של מליאת המועצה, אליה מוזמנים/ות כל חברי/ות המועצה, החל מהשעה 17:00.

בסדר היום לישיבת מליאת מועצת העיתונות בישראל, יידונו בין השאר;

  • דיון בכללים אתיים לסיקור מערכת הבחירות לכנסת העשרים וחמש (ה-25) שעתידות להתקיים ב-1 בנובמבר 2022, ז’ בחשוון ה’תשפ”ג.
  • דיווח ודיון בדין וחשבון ועדת ביקורת מאוקטובר 2021 והשגות עליו.
  • בחירת ועדת ביקורת חדשה למועצת העיתונות בישראל.
  • מינוי חברים חדשים לבית הדין לאתיקה של מועצת העיתונות בישראל.
העיתונאי רון בן ישי יושב ראש ועדה ציבורית מקצועית של מועצת העיתונות, המגבשת המלצות לסיקור פיגועים | צילום: ויקיפדיה | עיבוד צילום: שולי סונגו©
עיתונאי רון בן ישי

מועצת העיתונות בישראל

מועצת העיתונות בישראל (ע”ר) 580491223, היא גוף וולונטרי, שהוקם בשנת 1963 במשותף על ידי העיתונות (מוצאים לאור, עורכים ועיתונאים) ונציגי ציבור – כמו גופים מקבילים בעולם.

בחודש מאי, 2011, נרשמה המועצה כעמותה. המועצה מופקדת על שמירת הערכים של עיתונות חופשית וטובה, ובמסגרת זו היא קובעת את כללי האתיקה, החלים על כלי התקשורת ואוכפת את הכללים האלה.

 מבנה המועצה

במועצה, חברים נציגי ציבור (40%), עיתונאים (30%) ועורכים ומוצאים לאור (30%).

◄ אתיקה

מליאת מועצת העיתונות היא הקובעת את תקנון האתיקה. החלטות עקרוניות בתחום האתיקה העיתונאית נידונות בכל מוסדות המועצה; במליאה, בנשיאות ובוועדות מיוחדות, המוקמות לצורך בחינת נושאים שונים.

תלונות על עבירות בתחום האתיקה העיתונאית מתבררות בבתי הדין לאתיקה.

◄ הגנה על חופש העיתונות

מועצת העיתונות מופקדת – מטעם הגורמים המיוצגים בה – על שמירת הערכים של עיתונות חופשית, בהם; חופש המידע, חופש הביטוי וחופש הבעת הדעה. נציגי המועצה מגינים על חופש העיתונות בהופעות בכנסת ובמאבק על דעת הקהל.

בין השאר, המועצה נלחמת לביטול יוזמות חקיקה המבקשות להטיל הגבלות על חופש הביטוי; נאבקת בפעולות של גופים שלטוניים נגד עיתונאים וכלי תקשורת; ופועלת נגד מונופולים וקרטלים בתקשורת הישראלית.

* הכותב חבר מועצת העיתונות.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן