גיל הזהב | זקנה | גרונטולוגיה חדשות בריאות מחקרי רפואה

מוזיקה עשויה לשפר את מצב הרוח אצל מבוגרים עם דמנציה

מפתיע אבל התערבות מוזיקלית, יכולה לסייע לשיפור מצב הרוח ולהפחית את האגיטציה (agitation) אצל אלו עם דֵמֶנְצְיָה (היא שִׁטָּיוֹן או ליתר דיוק; קִהָיוֹן) - כך קובע מחקר גריאטריה וגרונטולוגיה של 51 אנשים החיים עם קִהָיוֹן ב-5 מרכזים רפואיים לבוגרים שפורסם שלשום על ידי פני סמית - מאתר החדשות המדעי "ויילי" (Wiley).
0
0
מוזיקה עשויה לשפר את מצב הרוח אצל מבוגרים עם דמנציה
אישה עם דמנציה מאזינה למוזיקה

במחקר בינלאומי ב-5 מרכזים רפואיים לבוגרים של גריאטריה וגרונטולוגיה על הדֵמֶנְצְיָה (שִׁטָּיוֹן או קִהָיוֹן) שבו השתתפו בו 51 אנשים החיים עם המחלה במרכזי בריאות יום קהילתיים לבוגרים, מעקב אחר ההתנהגות המשתתפים נצפה, כי הקשבה ל’מוזיקה’ גרמה לשינוי חיובי במצב הרוח וירידה באגיטציה, agitation (ריגוש, נסערות) של החולים. המשתתפים, הראו עליות משמעותיות בשמחה, במגע עין, בתנועת העין, בעיסוקים ובשיחה וירידה בשינה בתנועה או בריקוד – כך פרסם אתר החדשות המדעי “ויילי” (Wiley) על ידי פני סמית.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

תקציר “תוצאות של התערבות מוסיקה הממוקדת באדם עבור אנשים החיים עם דמנציה” – מאת דר’ אמילי איהארה, מאוניברסיטה פרטית הממוקמת בוושינגטון די. סי, מחוז קולומביה, ארצות הברית.

המחקר המקורי, בחן את ההשפעות של התמקדות באדם הממוקד על ידי אדם על מצב הרוח, ההתרגשות והמעורבות החברתית של אנשים החיים עם קִהָיוֹן (דמנציה).

בעת המחקר, כל משתתף האזין למוסיקה מותאמת אישית באמצעות אוזניות, מה שגרם אינטראקציה חברתית אחד עם השני ו / או עם החוקרים בעת ההאזנה למוזיקה. לאחר 20 דקות, הוחזרו המשתתפים לפעילות הרגילה של המרכז ונצפו במשך 20 דקות נוספות.

“התוצאות המבטיחות של התערבות סבירה ומשמעותית זו הניעו את הצוות לפתח הדרכה מקוונת  לטיפול ממושך לעובדי טיפול ישיר בקהילות” – אמרה מחברת המחקר דר’ אמילי איהארה, מאוניברסיטת ג’ורג ‘מייסון.

שהוסיפה בדבריה, כי; לשלב את האימון הזה עם התערבות מוזיקלית וייושם ביותר מ-100 מתקני סיעוד בוירג’יניה במהלך 3 השנים הבאות”.

דמנציה היא מחלה כרונית ויקרה שמשפיעה על מיליוני אנשים ברחבי העולם. במטרה להגיע להתערבות יעילה, במחיר סביר, ממוקדת אדם, על מנת לשפר את החוויות של אנשים עם דמנציה והמטפלים שלהם במסגרות טיפול שונות.

המחקר הנוכחי בחן את ההשפעות של התמקדות באדם הממוקד על ידי אדם על מצב הרוח, ההתרגשות והמעורבות החברתית של אנשים הסובלים מדמנציה.

מחקר חצי-ניסיוני זה בוצע על 51 משתתפים בחמישה מרכזים לבריאות יום-יומית בקהילה. במהלך הניסוי  נעשה שימוש במכשירים סטנדרטיים למדידת מצב רוח והנסערות, תצפיות אחד על אחד של כל משתתף ותצפיות וידאו שימשו לניתוח שינויים לפני, במהלך ואחרי ההתערבות בהם נבחנו ארבעה תחומים; מצב רוח, נסערות, חיבור למוסיקה ועיסוק חברתי.

 השפעה החיובית של האזנה למוזיקה, יכולה להשפיע על הסובלים מדמנציה ושמבקרים במרכזי בריאות יום למבוגרים.

נבדקו הבדלים פנים-ארגוניים תוך שימוש במבחן ה-Wilkoxon חתום (עבור כל נבדק מחשבים את ההפרש בין שתי התצפיות) והבדלים בין הקבוצות נבדקו באמצעות מבחן ה- Mann-Whitney. (מערכת תומכת החלטה בעת התאמת טכנולוגיה מסייעת  להשוואת היחס או ההתנהגות,).

למרות שהמכשירים סטנדרטיים לא הניבו תוצאות מובהקות סטטיסטית, התצפיות ההתנהגותיות הראו שינוי חיובי במצב הרוח וירידה בהתרגשות. מלפני הפוסט-התערבות, היו עליות מובהקות סטטיסטית בשמחה, במגע עין, בתנועת העין, בעיסוקים ובדיבוריות, וירידה בשינה ובהליכה או בריקוד.

מסקנות; תצפיות התנהגותיות מראות את ההשפעה החיובית של התמקדות בהאזנה למוזיקה, אשר יכולה להשפיע על אנשים הסובלים מדמנציה ואשר מבקרים ב‘מרכזי בריאות יום למבוגרים’.

התערבות סבירה זו מספקת כלי שימושי יעיל וזול למטפלים שעשויים לשפר את החוויה היומיומית של אנשים הסובלים מדמנציה.

 אגיטציה | agitation

אגיטציה פסיכומוטורית (או בקיצור; אגיטציה) הוא כינוי למספר תסמינים חופפים שמקורם במתח נפשי ובחרדה. אגיטציה מאופיינת בתנועות עצבניות, חזרתיות, לא-רצוניות וחסרות מטרה, במצוקה נפשית חריפה ובאי-שקט.

סוגים נפוצים של אגיטציה כוללים הליכה חסרת תכלית הלוך-חזור, תנועות ידיים עצבניות, תנועות בלתי-נשלטות של הלשון ואזור הפה, הסרת בגדים ולבישתם מחדש ופעולות דומות נוספות.

במקרים קיצוניים, התנועות העצבניות עלולות להזיק לסובל מהן, כדוגמת; תלישת עור או שערות, נשיכת השפתיים בחוזקה וכדומה. הטיפול התרופתי באגיטציה כולל בדרך כלל מתן בנזודיאזפינים (כדוגמת לוראזפאם).

0
0



אודות הכותב

שולי סונגו

שולי סונגו, ממשתתפות מערכת אתר כאן ישראל (כאן נעים) עיסוקה העיקרי מנהלת חשבונות מדופלמת עשרות שנים בתחום.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן