בריאות הציבור חדשות בריאות מזג אוויר

מדריך מגן דוד אדום לחורף שנפתח עם סוּפת כרמל ותחזית מזג האוויר 

מגן דוד אדום, כבר משוכנעים, כי גנרל חורף, כבר כאן. אי לכך ובהתאם לזאת, נערכו לרוחות העזות שיחלו מהערב ול”סוּפה כרמל” שתחל היום (ב) כדי להעניק הטיפול המהיר והיעיל ביותר למי שעלול להיפגע ◄ מנכל מגן דוד אדום (מדא), אלי בין; "נפגעי מזג האוויר בסוף השבוע שחלף, מוכיחים שוב עד כמה חשוב להיות בקשר עם קרובי משפחה ושכנים חולים וקשישים, המתגוררים לבד לוודא, כי הם מוגנים מפני הקור ולסייע להם במידת הצורך. כמדי שנה, במדא ערוכים לכל אירוע, בכל מזג אוויר ◄ קבלו את מדריך מגן דוד אדום (מדא) המלא לחורף.
0
0

“כולם מדברים על מזג האוויר, אבל אף אחד לא עושה דבר בנידון...” כך התבטא הסופר והומוריסט האמריקני מַארְק טְוֵויְין, אבל זו טעות, אתם יכולים וצריכים לעשות הכל, כדי למנוע אובדן חיים של יקירכם, ואנשים מקבוצות אוכלוסייה הנמצאות בסיכון כמו; קשישים, תינוקות וחולים המרותקים למיטתם במזג האוויר הסוער מהבוקר – זאת תעשו בין היתר בעזרת מדריך מגן דוד אדום (מדא) המלא לחורף 2021-2022.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראלכאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

על פי תחזית ארצית של השירות המטאורולוגי הישראלי היום (שני, ט”ז בטבת התשפ”ב) ינשבו רוחות חזקות ברוב אזורי הארץ. ממטרים מלווים בסופות רעמים צפויים לרדת בצפון הארץ ובמישור החוף ויתפשטו בהדרגה למרכז הארץ. קיים חשש להצפות במקומות המועדים.

בחרמון, ירד שלג וצפוי שלג גם בפסגות הגבוהות של הרי הצפון. בדרום הארץ, ייעשה אביך וייתכנו סופות חול מקומיות. לקראת הערב ובלילה, קיים חשש לשיטפונות בנחלי ים המלח ומדבר יהודה. הטמפרטורות ירדו ויהיה קר מהרגיל לעונה.

על פי תחזית ארצית למזג האוויר למחר (יום שלישי, י”ז בטבת התשפ”ב) יירד גשם לפרקים בעיקר בצפון הארץ ובמישור החוף מלווה בסופות רעמים בודדות.

בחרמון, ירד שלג. במישור החוף, יוסיפו לנשב רוחות ערות וקיים חשש מהצפות. הרוח תיחלש בהדרגה. יהיה קר מהרגיל.

כאמור, מזג האוויר הסוער שבדרכו לישראל, מהיום, הוא מכונה בשמו הרשמי; “כרמל” זאת כחלק מפרויקט השמות האירופאי וכחלק משיתוף הפעולה של השירות המטאורולוגי הישראלי עם מדינות; יוון וקפריסין.

כאמור, שיא מזג האוויר הסוער, יהיה היום שני ומעט פחות בשלישי ורק ביום רביעי, המערכת תיחלש משמעותית ותסתיים בהדרגה.

בשיא האירוע, יהיו רוחות חזקות מאוד, עם משבים של 80-100 קילומטר לשעה (ואולי אף יותר), כמויות גדולות של גשם (בהרבה מקומות מעל 100 מילימטר. הגלים יהיו גבוהים בין 4-6 מטרים ומעלה.

█ מנכל מדא, אלי בין; קורא לציבור לזכור בכל צורך רפואי, להזעיק את כוחות מדא בטלפון 101.

במגן דוד אדום, כבר משוכנעים, כי גנרל חורף, כבר כאן. אי לכך ובהתאם לזאת, נערכו לרוחות העזות שיחלו מהערב ול”סוּפה כרמל” שתחל היום (יום שני) כדי להעניק את הטיפול המהיר והיעיל ביותר למי שעלול להיפגע כתוצאה ממזג האוויר.

בעקבות הגשמים העזים הצפויים לרדת ומשבי רוּח של עד 100 קילומטר לשעה (קָמָ”שׁ) צוותי כוחות מגן דוד אדום (מָדָ”א) הונחו בין היתר לאייש את האמבולנסים והג’יפים עם הנעה כפולה (4×4) כדי לתת מענה רפואי במקומות בהם יש קושי להתנייד עקב מזג האוויר.

בנוסף, יתוגברו משמרות מָדָא, על מנת לתת מענה אם יגבר הביקוש לשירותי מדא. כל זאת לצד הנחיות לנהיגה בטוחה בגשם ובשיטפונות, שהופצו לצוותי מדא, ואשר נועדו לשמירה על חייהם של אנשי הצוותים הרפואיים.

מנכל מגן דוד אדום (מדא), אלי בין; “נפגעי מזג האוויר בסוף השבוע שחלף, מוכיחים שוב עד כמה חשוב להיות בקשר עם קרובי משפחה ושכנים חולים וקשישים, המתגוררים לבד לוודא, כי הם מוגנים מפני הקור ולסייע להם במידת הצורך. כמדי שנה, במדא ערוכים לכל אירוע, בכל מזג אוויר.

אני קורא לציבור להגביר את תשומת הלב למפגעים שנגרמו כתוצאה ממזג האוויר ולזכור בכל צורך רפואי, יש להזעיק את כוחות מדא בטלפון 101. או באמצעות יישומון ‘מדא שלי‘, באמצעותו החובשים והפרמדיקים, יזהו את מיקומכם המדויק. אני מאחל המשך חורף חם ובטוח לכלל הציבור בישראל“.

█ מדריך מגן דוד אדום (מדא) המלא לחורף

שמירת חום גוף; יש להלביש אנשים מקבוצות אוכלוסייה הנמצאות בסיכון (קשישים, תינוקות וחולים המרותקים למיטתם) בשכבות של בגדים קלים, שיאפשרו תנועה.

יש לכסות אותם בשמיכה קלה ולדאוג לחימום החדר לטמפרטורה של כ-24 מעלות. שימו לב! אין לכסות תינוקות בשכבות רבות או בשמיכה כבדה, שכן הדבר עלול לגרום לחנק.

בנוסף, יש להקפיד שלא יישארו חפצים מיותרים במיטת התינוק על מנת שלא יפגעו בו במהלך הלילה. במקרה של ירידה בתפקוד, בלבול, מיעוט אכילה ושתייה, שינוי התנהגות וישנוניות, יש לחמם את סביבת החולה ולהזעיק מיד את צוותי מדא בטלפון 101.

שימו לב! עקב הקור העז אין לכסות תינוקות בשכבות רבות או בשמיכה כבדה, שכן הדבר עלול לגרום לחנק | צילום: ארכיון | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
אין לכסות תינוקות בשכבות רבות

פגיעות קור; הסימנים העיקריים של היפותרמיה (Hypothermia) = מכת קור, הפוגעת בגוף במספר מערכות וככל שחום הגוף יורד, הפגיעה חמורה יותר.

במקרה של היפותרמי, יש האטה של המערכות המרכזיות של פעילות הלב, כמו; הפרעות קצב, דיכוי של מערכת העצבים המרכזית, הפרעות בפעילות המוחית, ירידה בזרימת הדם בכלי הדם ההיקפיים, במיוחד ברגליים.

בהיפותרמי, יש ירידה במצב ההכרה, התנהגות לא ברורה וירידה בשיקול הדעת, רעד שרירים, דופק איטי או לא סדיר, ירידה בשליטה מוטורית, ירידה בקצב הנשימה, עור חיוור וכחלחל.

אם החולה רטוב, יש להחליף את בגדיו ליבשים, ולחמם את סביבתו.

במקרה של כוויות קור, צפוי החולה להרגיש תחושת קור בגפיים, כאבים והרגשת נימול. במקרה כזה, יש לשפוך מים פושרים (לא חמים) על האיבר הקר ולקבע אותו. אין לעסות את האיבר.

הקפידו על חלונות ודלתות סגורים, כולל החריצים שבין החלון והדלת למשקוף ולסף, כדי למנוע כניסת קור הביתה.

צרו קשר עם בני המשפחה והשכנים המבוגרים; יש לתת תשומת לב לקרובי משפחה ושכנים קשישים המתגוררים לבד, לוודא, כי הם מוגנים מפני הקור ומזג האוויר הסוער.

במידת האפשר, יש לסייע להם במטלות השוטפות (דוגמת; קניות מזון, הבאת תרופות מבית המרקחת וכו’) שכוללות יציאה מן הבית המחומם למזג האוויר הקר שבחוץ.

נהיגה בטוחה; בימים גשומים, הכבישים חלקים מאוד, וסכנת ההחלקה קיימת גם במהירות נמוכה. הקפידו לשמור מרחק גדול מהרגיל מהרכב שלפניכם ולנסוע במהירות נמוכה ובהתאם לתנאי הדרך.

יש לשים לב לאדים המצטברים על שמשות הרכב ועלולות לגרום לפגיעה בראות. על כן, יש להקפיד על אוורור הרכב ועל הפשרת האדים באופן קבוע.

על הנהגים להקפיד על הדלקת אורות דרך, בייחוד כאשר הראות לקויה. בנוסף לכך, עצירה ב-שול הדרך היא אסורה ומסוכנת.

אין לעצור במקומות לא בטוחים אלא רק בתחנות ריענון מוסדרות. יש לתת תשומת לב מיוחדת להולכי רגל, בדגש על ילדים ובסמוך למוסדות חינוך, תוך מתן זכות קדימה.

בנוסף, כלי רכב עלולים להיסחף בקלות במקומות מוצפים, והנהג עלול לאבד לחלוטין את השליטה על רכבו, ואף להסתכן בטביעה. חשוב לא להישאר ברכב בקור, על מנת להימנע מהירדמות וכן ממצב של היפותרמיה.

במקרה של שיטפונות; יש לשים לב שלא להיכנס עם הרכב לשלוליות, גם אם נראה שהן אינן עמוקות במיוחד. יש להימנע מנסיעה לאזורי שיטפון. לא לרדת לחניונים נמוכים וכמו כן, אל קומות הנמצאות מתחת למפלס הקרקע בעת הצפה.

בנוסף, בזמן שיטפונות, יש להימנע משימוש במעליות הנמצאות בחניונים, במפלס הקרקע ומתחתיו, מחשש להילכדות. במידה וישנה הצפה בבית, יש לנתק מיידית את החשמל בבית בכדי למנוע התחשמלות.

מומלצת התניידות בדרכים ראשיות ומוכרות וללא חציית מכשולי מים. יש לוודא ניקוי בורות ניקוז, כדי לאפשר זרימה חופשית של המים.

אם אתם מתגוררים בדירה מתחת לפני הקרקע; צאו מיד מהבית ועברו למקומות בטוחים מעל פני הקרקע, בהם כוחות ההצלה, יוכלו להבחין בכם ולסייע במקרה הצורך.

במקרה של שיטפונות, אין להתקרב למקורות מים זורמים ולערוצי נחל מחשש להתמוטטות הגדות ובשל הזרימה החזקה, שעלולה לגרום להיסחפות בזרם המים.

אדם מבוגר קופא מקור, משרד הבריאות, קורא לנקוט מספר פעולות חשובות על מנת לצמצם את נזקי הקור
אדם מבוגר קופא מקור

אין לחצות מקורות מים, ומקומות עם זרימת מים חזקה (גם עם רכבי שטח) – הדבר מהווה סכנת חיים ממשית! כמו כן, אין לחצות כבישים מוצפים שאין ביכולתנו לאמוד את עומקם.

מכשירי חשמל והסקה; בדקו שאמצעי החימום בבית תקינים וראויים לשימוש יעיל, אולם שימו לב לסכנת הרעלת פחמן חדחמצני (Carbon monoxide poisning) הנגרמת כתוצאה מ-שאיפת עשן.

הגז, עשוי להיפלט כתוצאה משימוש בתנור גז או קמינים הפועלים על גחלים. זהו גז חסר צבע או ריח, ולא ניתן להבחין בקיומו עד שמתחילים להופיע סימני ההרעלה, לכן חשוב לנקוט באמצעי בטיחות.

בזמן הפעלת ההסקה, יש להקפיד על אוורור נאות, לשם תחלופת אוויר. בנוסף, יש להקפיד על בדיקה תקופתית של מערכת ההסקה באופן שוטף על ידי טכנאי מורשה.

יש להרחיק תנורי חימום הפועלים על אש גלויה מחפצים העשויים להתלקח (ספות, שמיכות).

אין לייבש בגדים על תנורים כאלה, ויש לבדוק טרם חיבור התנור לחשמל את תקינות השקע והתקע. הקפידו גם למנוע גישה של ילדים לתנור.

שמרו על מכשירי חשמל הרחק מרצפה רטובה ושימו לב למכשירי חשמל באמבטיה ובמטבח. הימנעו מהפעלת מכשירי חימום הפועלים על אש גלויה בזמן השינה.

הימנעו מקרבה לעמודי חשמל שקרסו ולחוטי חשמל חשופים. במקרה של הופעת סימני הרעלה, דוגמת; סחרחורת, בחילה, הקאה, עייפות, חולשה והרגשה כללית רעה.

במקרים קשים של אובדן הכרה, יש לסגור מיד את מערכת ההסקה, לאוורר את הבית ולהזעיק מיד את מדא בטלפון מוקד החירום101‘ או באמצעות יישומון ‘מד”א שלי‘.

היזהרו שלא להחליק; במקומות בהם מצטבר קרח או שלג על המדרכות והכבישים, מתבקש הציבור להימנע מלנוע בהם שלא לצורך, בשל ריבוי מקרים של החלקה ושבירת גפיים בעבר.

רוחות חזקות; בעת השתוללות רוחות חזקות, עלולים חפצים להינתק ממקומם.

על כן, יש להקפיד לחזק; ריהוט גן, מתקני ייבוש כביסה וחפצים נוספים, על מנת שלא יפגעו בבני אדם. חשוב להיזהר במהלך פתיחת וסגירת חלונות, שיכולים להיטרק בעוצמה רבה עקב הרוחות.

סוללת גיבוי למכשירי הנשמה; עבור חולים המונשמים בביתם על ידי מכשיר הנשמה, יש לוודא, כי סוללות הגיבוי של מכשיר ההנשמה זמינות ומוכנות לשימוש לפרק זמן ממושך, למקרה של הפסקת חשמל.

דובר מדא מר זכי הלר, מסר לאתר ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’, כי בכל מקרה של התנהגות חריגה או סימנים חשודים, יש להזעיק מיד את כוחות מדא באמצעות יישומון “מדא שלי” או בחיוג אל מוקד החירום101‘ ולהישמע להוראות הפרמדיקים והחובשים במוקד עד להגעת כוחות מגן דוד אדום למקום.

0
0



Tags

אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן