דינים ופסקי דין חדשות מסחר | תעשייה

לין: משרד המשפטים וכלכלה היו אטוּמים ל’חוק זכויות הסוכן’

שבע שנים לאחר שהצליחה 'לשכת המסחר' להעביר את 'חוק זכויות הסוכן' התכנסו היום, יוזמי החוק וציבור גדול של יבואנים וסוכנים לדיון מחודש בהוראות החוק ולבחון את דרך יישומו במערכת בתי המשפט. החוק מבוסס על הדירקטיבה האירופאית ומעניק הגנה לסוכן המסחרי הישראלי בעת סיום ההתקשרות עם הספק הזר והספק הישראלי◄מגזר העסקי, חייב חוב גדול לסיעת ישראל ביתנו ולחבר הכנסת לשעבר אלכס מילר על שיתוף הפעולה בהעברת חוק זה".
0
0

עורך דין לין, הוסיף, כי; “בשורת ‘חוק זכויות הסוכן’ היתה דרמטית. זהו חוק המעניק הגנה בסיסית לכל אלה בישראל, הפועלים כ’סוכנים‘ ובעיקר מול ספקי חוץ הקוטפים את הפירות ונוהגים בשרירות לב, כלפי נציגיהם.

החוק נעשה בהשראת הדירקטיבה האירופאית ומפתיע עד כמה רשויות המדינה בהן; משרד המשפטים ומשרד הכלכלה היו אטוּמים בהענקת ההגנה הבסיסית.

המגזר העסקי, חייב חוב גדול לסיעת ישראל ביתנו ולחבר הכנסת לשעבר אלכס מילר על שיתוף הפעולה בהעברת חוק זה”.

חבר הכנסת לשעבר אלכס מילר וכיום שותף עסקי בחברת Allstars-it, שיזם את הצעת החוק, אמר בכנס שהתקיים בבית לשכת המסחר בעיר תל אביב; “עשינו סוף למצב המביש שהפקיר את הסוכן לחסדיו של הספק במסגרת היחסים החוזיים ביניהם או לרחמי בית המשפט מבלי שיהיו קריטריונים ברורים לזכויותיו של הסוכן“.

מתכנסים עכשיו בלשכת המסחר לדון בחוק זכויות הסוכן שיזמה לשכת המסחר תל אביב והמרכז בשיתוף עם חה"כ לשעבר אלכס מילר

פורסם על ידי ‏‎Yair Sagi‎‏ ב- יום רביעי, 4 בדצמבר 2019

סמנכל משפט וממשל באיגוד לשכות המסחר, עורך דין שלומי לויה; “עד לחקיקת חוק הסוכן, לא הייתה הגנה ספציפית לסוכנים בישראל למרות מאפיינים ייחודיים המבדלים אותם מגורמים אחרים שמתווכים בעסקאות מסחריות“.

עורכת דין שוש רבינוביץ, משרד עורכי דין שושנה רבינוביץ’; “מאז חקיקתו, אנו רואים עליה בתודעה של ציבור הסוכנים בישראל, לקיום זכויותיהם המגיעות מכוח החוק.

בתי המשפט עושים שימוש במבחנים שנקבעו בחוק, הן באשר לחישוב התקופה בה יש להודיע על סיום הסכם ההתקשרות והן באשר לפיצוי המגיע לסוכן על “בניית השוק” עבור הספק.

חוק זכויות הסוכן במבחן הזמן;

יחד עם זאת, התנאים לקבלת פיצוי עבור מאמצי הסוכן קשים ליישום וסוגיה זו, טרם הגיעה לדיון בבית המשפט העליון“.

ממשרד עורכי דין בוררות ויישוב סכסוכים רונן סטי ושות’  וכן יושב ראש הוועדה הארצית לבוררות וגישור בלשכת עורכי הדין, עורך דין רונן סטי; “הדירקטיבה האירופאית מהווה קוד חשוב לפרשנות חוק הסוכן הישראלי.

חבר הכנסת לשעבר אלכס מילר שותף עסקי בחברת Allstars-it עם נשיא איגוד לשכות המסחר, עורך דין אוריאל לין | צילום: יאיר שגיא | עיבוד ממחושב: שולי סונגו©
מילר עם לין

הקשר בין השניים נובע גם מקבלתה של ישראל לקהילת מדינות ה-OECD לפני שנים אחדות, דבר שמעודד ואף מחייב הרמוניה ככל הניתן בדרך הטיפול המשפטי ביחסי סוכן מסחרי – ספק במדינות שונות.”

נציג המרכז האקדמי למשפט ועסקים דר’ אורי בן אוליאל; “מן הראוי לשקול לבצע מספר עדכונים בחוק, אשר יגבירו את הוודאות המשפטית לגבי תוכנו.

כך לדוגמה, מן הראוי לשקול להוסיף לחוק הוראת מעבר מפורשת, כמקובל בחוקים אחרים בתחום דיני החוזים, אשר תסביר האם החוק חל על חוזי סוכנות שנכרתו לפני כניסתו לתוקף.

על הוראה זו גם להבהיר האם ובאיזה היקף החוק חל על חוזי סוכנות שחודשו לאחר כניסת החוק לתוקף … כל עוד החוק לא יובהר, פסיקת בתי המשפט עשויה לנסות לצקת תוכן לשאלות המשפטיות הדורשות ליבון.”

חוק זכויות הסוכן

סמנכל דוברות, תקשורת והסברה של לשכת המסחר תל אביב והמרכז הגב’ מיכל אורלי מסרה לאתרכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי; “בישראל פועלים עשרות אלפי סוכנים המייצגים יצרנים וספקים זרים וישראלים.

דרכם של הסוכנים מיובאים לארץ ומשווקים בארץ, מוצרים רבים, במגוון רחב של מוצרים, כגון; תרופות, מוצרי אלקטרוניקה, מזון, חומרי גלם ועוד.

באמצעות הסוכנים המקומיים, נחשף המשק הישראלי למוצרים רבים ומגוונים, דבר המגביר את התחרותיות במשק.

חוק חוזה סוכנות (סוכן מסחרי וספק) אשר אושר במליאת הכנסת ביום 20.2.2012, הוא פרי הצעת חוק פרטית של חבר הכנסת לשעבר אלכס מילר (מטעם ישראל ביתנו), אשר פעל במשותף עם איגוד לשכות המסחר לקידום החוק.

החוק, מגדיר באופן ברור את מעמדו של הסוכן המסחרי ומעניק לסוכן זכויות בסיסיות במקרה של הפסקת הסוכנות על ידי הספק.

החוק, מבוסס על הדירקטיבה האירופאית ומעניק הגנה לסוכן המסחרי הישראלי בעת סיום ההתקשרות עם הספק הזר והספק הישראלי.

ואלה שני נדבכים עיקריים;

  • הספק, יחויב במתן הודעה מוקדמת לסיום הסכם הסוכנות, בהתאם לתקופת ההתקשרות. זאת על מנת שהסוכן, יוכל להיערך כראוי מבחינת תכניותיו העסקיות.
  • הסוכן, יהא זכאי לפיצוי, עבור פיתוח המוניטין והשוּק שבנה עבור הספק ומוצריו.
0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן