חדשות צרכנות

להפסיק התקשרות בלעדית עם חברות המעליות לאחר ההתקנה

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, החליטה להשים סוף ל"שבי" בידי חברות המעליות הנותנות שירות ואחריות בבלעדיות למעליות שהתקינו. הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן עורך דין מיכאל אטלן; הדבר חמור במיוחד על רקע הכשל בשוק, לפיו הצרכן (הדייר) שבוי בידי חברות המעליות שנים לאחר התקנת המעלית בבניין מגוריהם. נתקלנו במקרים רבים בהם חברות אלה, אינן מאפשרות ל"טכנאים קטנים" להתחרות בהן ב'מתן שירותי התחזוקה'.
0
0
הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן עורך דין מיכאל אטלן
הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן עורך דין מיכאל אטלן

הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, הודיעה, כי היא מפסיקה על פי התקנת תקנות הגנת הצרכן (אחריות ושירות לאחר מכירה) (מעלית ומעלון), התשע”ח – 2018 את ההתקשרות הבלעדית עם חברות המעליות לאחר התקנת המעלית.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

המהלך הדרמטי הזה נעשה לאחר ששר הכלכלה ותעשייה חבר כנסת אלי כהן, הנחה את ‘הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן’ כי יש לקדם את התקנות שהכינה ואשר תכנסנה לתוקף תוך חודשיים מיום פרסומן והם יחולו על כל מעלית או מעלון גם אם הותקנו טרם התחולה.

כידוע, לאור ההתפתחות הטכנולוגית והבניינים הגבוהים שנבנים,הפכו המעליות בשנים האחרונות, למוצר מורכב ומסובך יותר. כאשר במעליות החדשות קיימת מערכת חשמלית ולוח בקרה אלקטרוני אשר אינם גנריים ושונים ממעלית למעלית.

במרבית המעליות החדשות – לא ניתן להחליף נותן שירות אחד באחר.

דובר הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, עורך דין דודו אבן חן, מסר לפורטל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה’ כי; הדבר מאפשר למתקין המעלית לגבות מחיר גבוה עבור התחזוקה ושירות התיקונים.

אחת ממטרות התקנות הנוספות החדשות היא להקל על כניסת מתחרים אל שוק התחזוקה השוטפת, באופן של חיוב מתקין המעלית לספק חלקי חילוף ל-נציגות (ועד) הבניין, בכל זמן שהוא מספק שירות למעלית דומה ואף אם נציגות הבניין, כבר אינה לקוחה שלו וכן, ללא אַפְלָיָה במחיר ובמועד האספקה בינם לבין לקוחותיו.

שר הכלכלה והתעשייה מר אלי כהן; “התקנות החדשות יאפשרו לצרכנים את חופש הבחירה בין ‘ספקי השירות ל-אחזקת מעליות’ ישחררו את אותם מכבלי הבלעדיות ששימשו כאמצעי לגביית תשלומים מופרזים מהלקוחות ויסייעו לנותני שירותים חדשים, בעיקר לספקים קטנים ובינוניים, להיכנס לשוק ולשבור את הריכוזיות“.

הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן עורך דין מיכאל אטלן, ציין והדגיש, כי; “אין לקבל את המצב הקיים לפיו אחריות החברה המתקינה מעלית – הינה לשנה אחת, אולם שירות התחזוקה הניתן על ידן חינם מוגבל לחצי שנה.

זה חריג לכל מודל של אחריות ושירות לאחר המכירה. הדבר חמור במיוחד על רקע הכשל בשוק, לפיו הצרכן (הדייר) שבוי בידי חברות המעליות שנים לאחר התקנת המעלית בבניין מגוריהם.

נתקלנו במקרים רבים בהם חברות אלה, אינן מאפשרות ל”טכנאים קטנים” להתחרות בהן ב‘מתן שירותי התחזוקה’.

 אלה עיקרי התקנות;

  • על המתקין מעלית או מעלון לתקן כל קלקול במשך שנה (שנת האחריות), לרבות הספקת חלקי חילוף מקוריים וחדשים למעלית או למעלון ללא תמורה.
  • המתקין, ייתן שירותי תחזוקה שוטפים למעלית או למעלון, המחייבים מהיותו של המוצר מוצר בטיחותי, במהלך שנה וללא תמורה. (על פי צו הפיקוח, קיימת חובה זו לתקופה של חצי שנה בלבד ותקנה זו, מאריכה את התקופה לחצי שנה נוספת).
  • שנת האחריות לגבי מעלית, תחל במועד מסירת המעלית לנציגות הבניין, ובלבד שניתן אישור בודק מוסמך למעליות המאשר את השימוש במעלית.
  • תיקון קלקול מעלית המונע שימוש במעלית או במעלון, ייעשה באופן מיידי ממועד הפניה וכן באופן רציף.
  • לאחר תקופת האחריות, כאשר נותני שירות למעלית אשר אינם המתקין, יכולים להיכנס לשוק, מתקין המעלית או המעלון, יספק לנותן השירות מטעם נציגות הבניין, כל חלק חילוף (לרבות חומרה ותוכנה) וכן ציוד אחר הנדרש לשם מתן שירות למעלית.
  • התקנה אוסרת על מתקין מעלית או מעלון לקבוע תנאים שונים לאספקת חלקי חילוף, לרבות בעניין המחיר וזמן האספקה, עבור עסקאות דומות, על בסיס זהות הלקוח וזהות נותן השירות למעלית או למעלון עבורם נדרשים החלקים.
  • ישנה חובת תיעוד של כל שירות שסופק על-יד מתקין מעלית ובכלל זה, יהיה עליו לפרט את אופי התקלה שתוקנה, אופי ומועד מתן השירות וחלקי החילוף שהחליף במעלית במהלך שנת האחריות או במהלך תקופת החוזה. תיעוד, יועמד לנציגות הבניין על-פי דרישה וללא תשלום, ולמשך 7 שנים לפחות.
  • חובת עריכת חוזה בכתב לגבי שירות התחזוקה למעלית (כדי למנוע חוזים ארוכי טווח על ידי המתקין וכבילת הצרכן, נקבע, כי החוזה הראשון, לא יעלה על משך תקופת האחריות, קרי; שנה).

כאמור, התקנות, יכנסו לתוקף תוך חודשיים מיום פרסומן, והם יחולו על כל מעלית או מעלון גם אם הותקנו טרם התחולה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן