חדשות כאן ישראל ירוק זה נעים

כחלון ושטייניץ הצליחו – אושרה הרפורמה בחשמל

שר האוצר, מר משה כחלון; "צריך להגיד את האמת – 7 ממשלות ישראל הקודמות, כשלו באתגר אני יודע שכולם עסוקים במי ניצח ומי הפסיד, אבל אני יכול כבר לגלות לכם מי המנצחים האמיתיים; אזרחי ישראל" ◄ שר האנרגיה, דר' יובל שטייניץ; "הרפורמה סוללת את הדרך ליצירתו של משק חשמל יעיל, תחרותי ומודרני בעתיד ולזירוז המהלך שהתחלתי בו של סגירת ה'תחנות הפחמיות' ושל הפחתת זיהום האוויר בישראל. זו הרפורמה הגדולה, המקיפה והטובה ביותר שהושגה בחברות הממשלתיות".
0
0
דר' יובל שטייניץ עם משה כחלון
דר’ יובל שטייניץ עם משה כחלון

הצלחה לשרים; שר האוצר מר משה כחלון  ולשר שר האנרגיה, דר’ יובל שטייניץ, הממשלה אישרה היום (ראשון, כ’ בסיון התשע”ח) לאחר אישור דיון מעמיק בממשלה, פה אחד, את הרפורמה במשק החשמל על ידי משרדי האוצר והאנרגיה. נמסר, כי הרפורמה צפויה לפתח את משק החשמל, לחזק את התחרות לטובת הצרכן ולאפשר התייעלות דרמטית בהוצאות החברה.

 ■רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ‘פורטל כאן ישראל | kanisrael  | כאן נעים | kan-naim אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

שר האוצר, מר משה כחלון לא הסתיר את שביעות רצונו לאחר ירידת המתח ואמר; “לפני 22 שנים התקבלה החלטת ממשלה לבצע רפורמה בחברת החשמל. צריך להגיד את האמת – 7 ממשלות ישראל הקודמות, כשלו באתגר אני יודע שכולם עסוקים במי ניצח ומי הפסיד, אבל אני יכול כבר לגלות לכם מי המנצחים האמיתיים; אזרחי ישראל.

התעקשנו לאפשר ל’יצרנים הפרטיים’ למכור חשמל ישירות לאזרחים, כי מגיע להם ליהנות מהתחרות וירידות המחירים שיבואו בעקבותיה לא פחות מלמגזר העסקי. אני מקווה שכבר בקרוב תושבי עוטף עזה, ייהנו מ’חשמל מוזל’.

“ההטבה של חשמל חינם לא מתאימה למציאות הציבורית של ימינו ודרשנו לבטל אותה במסגרת הרפורמה” – הבהיר שר האוצר, מר משה כחלון והוסיף; “הרפורמה הזו מביאה למדינת ישראל בשורה כלכלית-חברתית עם פתיחת התחרות והשלכותיה, בשורה סביבתית עם צמצום השימוש ב-פחם ובשורה לאומית-אסטרטגית בשכלול ופיתוח משק החשמל הישראלי”. סיכם שר האוצר, מר כחלון.

שר האנרגיה, דר’ יובל שטייניץ, אמר; “לפני כשנה, לאחר 22 שנים של כישלונות חוזרים ונשנים, הודעתי על מאמץ אחרון לנסות ולקדם את הרפורמה ב’משק החשמל‘ וב’חברת חשמל’. הרפורמה, שאנחנו מגישים היום לממשלה, היא רפורמה שטובה בהרבה ממה שגובש בעבר.

הרפורמה סוללת את הדרך ליצירתו של משק חשמל יעיל, תחרותי ומודרני בעתיד ולזירוז המהלך שהתחלתי בו של סגירת ה’תחנות הפחמיות‘ ושל הפחתת זיהום האוויר בישראל. זו הרפורמה הגדולה, המקיפה והטובה ביותר שהושגה בחברות הממשלתיות”.

מנכל משרד האוצר, מר שי באב”ד; “הרפורמה, מטפלת בסוגיות היסוד של משק החשמל בישראל, ומבטיחה את פיתוחו, ייעולו וקידומו לטובת צרכני החשמל. הרפורמה תבטיח תחרות, תגדיל באופן דרמטי את ההשקעה ברשת החשמל על מנת להבטיח אמינות באספקה, ותפתור את נושא המונופול האנכי של חברת החשמל על ידי הוצאת יחידת ניהול המערכת.

בנוסף, חברת החשמל תהפוך יעילה הרבה יותר ועם חוב קטן באופן משמעותי – מה שצפוי גם כן להתגלגל אל צרכני החשמל. בסופו של יום, הצרכן, ייהנה ממשק חשמל תחרותי ומתקדם, חברת חשמל יעילה יותר, וחשמל זול וזמין”.

█ מנכל משרד האוצר, שי באב”ד; חברת החשמל תהפוך יעילה הרבה יותר ועם חוב קטן באופן משמעותי

מנכל משרד האנרגיה, מר אודי אדירי; “שיתוף הפעולה בין כל הגורמים הביא אותנו לרפורמה משמעותית ביותר למשק, שתייצר שוק תחרותי ויעיל יותר. שוק שיאפשר פיתוח כלכלי, קידום חדשנות ואנרגיה נקייה.

הרפורמה קובעת, היכן יפעל שוק חופשי ותחרותי והיכן קיים מונופול טבעי, שעליו להיות יעיל הרבה יותר ומצוי תחת רגולציה מתקדמת“.

הרפורמה, אשר תביא לפיתוח משק החשמל, לחיזוק התחרות לטובת הצרכן ולהוביל להתייעלות דרמטית בהוצאות החברה. במסגרת הרפורמה, תוגבר התחרות בתחום ייצור החשמל באמצעות מכירת כמחצית מאתרי הייצור של החברה והפיכת יחידת ניהול מערכת החשמל לחברה ממשלתית נפרדת.

כן, תפתח תחרות בתחום האספקה ויתבצע שינוי מבני שישפר וייעל את פעילותה של חברת החשמל. הרפורמה, תביא למיקוד החברה ואת השקעותיה במקטעי הרשת – ההולכה והחלוקה, באופן שיבטיח את אמינות אספקת החשמל לכלל הצרכנים בישראל וכן יבטיח האצה בחיבור אנרגיות מתחדשות וייצור פרטי בכלל.

הרפורמה קובעת מתווה התייעלות חסר תקדים במסגרתו תקטן מצבת כח האדם של חברת החשמל בכ-25% על ידי פרישה מרצון של כ-1800 עובדים, בנוסף ל-1000 שכבר פרשו לאחרונה. מעבר לזאת, ההסכמות ברפורמה יאפשרו עדכון משמעותי של יחסי העבודה בחברה כולל מעבר של שכבת הניהול הבכירה לחוזים אישיים, בהתאם למקובל בחברות מובילות במשק.

על מנת לאפשר סגירה מהירה של היחידות הפחמיות 1-4 בעיר חדרה, בהתאם להחלטת שרי האנרגיה והסביבה, ולאפשר ייצור נקי יותר ויעיל יותר חברת חשמל, תקים באתר אורות רבין 2 מחז”מים חדשים.

הרפורמה, אשר בהיגויה השתתפו כלל גורמי המדינה האחראיים לנושא, ואשר הושגה תוך הסכמה עם ההסתדרות והחברה בנושאים הרלוונטיים תבטיח את פיתוחו של משק החשמל בישראל, תחזק את איתנותה הפיננסית של החברה.

לאחר אישור הממשלה, יקדמו משרדי האנרגיה והאוצר תיקון לחוק משק החשמל אשר יעגן את עקרונות הרפורמה בחקיקה. כמו כן, יקודמו אסדרות שונות על ידי רשות החשמל וכן תיקוני רישיונות בהתאם לעקרונות הרפורמה באופן שיבטיח את יישומה.

█ משרדי האנרגיה והאוצר תיקון לחוק משק החשמל אשר יעגן את עקרונות הרפורמה בחקיקה

במסגרת הרפורמה נכללים הצעדים הדרמטיים הבאים, אשר יבוצעו במהלך 8 השנים הקרובות;

1. חברת החשמל תמכור במהלך 5 השנים הקרובות כ-19 יחידות ייצור, בהן היא מחזיקה כיום, ב-5 אתרים שונים, המהוות כמחצית מייצור החשמל בגז;

א. אלון תבור – בתוך שנה וחצי מיום החלטת הממשלה.
ב. רמת חובב – בתוך שנתיים וחצי מיום החלטת הממשלה.
ג. רידינג – בתוך שלוש שנים מיום החלטת הממשלה.
ד. חגית מזרח – בתוך ארבע שנים מיום החלטת הממשלה.
ה. אשכול – בתוך חמש שנים מיום החלטת הממשלה.

2. ניהול מערכת החשמל הארצית יועבר מחברת החשמל לחברה ממשלתית עצמאית, באופן שיצמצם את ניגודי העניינים הקיימים כיום בתוך חברת חשמל ובכך יבטיח את התחרותיות בתחום הייצור. לחברה החדשה יעברו עובדי החברה מתחום ניהול המערכת וחלק מיחידות אגף תפ”ט (תכנון, פיתוח, טכנולוגיות)

3. רשת ההולכה והחלוקה, שהינה מונופול טבעי, תישאר בידי החברה. החברה תשקיע משאבים לפיתוח מואץ והרחבה משמעותית של הרשת בהיקף של מיליארדי שקלים בכל שנה בשנים הקרובות, במסגרת תוכנית פיתוח מחייבת שייקבע שר האנרגיה, וזאת תוך עמידה ביעדים מדידים ופיקוח רגולטורי לטובת יציבות ואיכות אספקת החשמל לציבור.

4. בנוסף, הוחלט, כי החברה תקים שתי יחידות ייצור חדישות באמצעות גז טבעי ב-אורות רבין וזאת כחלק מהמגמה לצמצום השימוש בפחם בתהליך יצירת החשמל, ובמקום יחידות 1 עד 4 הפחמיות אשר צפויות להסגר. פעילות זו תאוגד בחברה בת בבעלות מלאה של חברת החשמל.

5. בתחום האספקה הוחלט על פתיחה מלאה של אספקת החשמל לתחרות ללקוחות עסקיים גדולים ולראשונה גם לצרכני מתח נמוך בהתאם לכללים שייקבעו ויבטיחו תחרות מרובת משתפים בה ייקחו חלק יצרני חשמל ושחקנים נוספים.

יש לציין, כי על מנת להמשיך ולשמור על יציבות בתחום אספקת החשמל, תמשיך חברת החשמל לשמש כספק ברירת מחדל של כל הלקוחות ותוכל להשתתף בתחרות באספקה לצרכני מתח נמוך רק בעתיד, במידה ונתח השוק שלה יירד ל-60% במהלך 8 השנים הקרובות, ובהתאם לתנאים שנקבעו.

לחברה יתאפשר לספק שירותי ערך מוסף לצרכני החשמל בתחום הסייבר באופן מיידי ובתחומי ה”בית החכם” והתייעלות אנרגטית ללקוחות מיום שבו יפחת נתח השוק שלה בתחום האספקה לצרכני מתח נמוך מ- 75 אחוזים.

6. על מנת להתאים עצמה לרפורמה ולמציאות המשתנה במשק החשמל, תעבור החברה, בהובלת ההנהלה, מערך מקיף של שינויים במבנה הארגוני כדי לתמוך בתכנית ההתייעלות והמשימות החדשות.

בהקשר זה, הושגו הסכמות להרחבת הגמישות הניהולית במסגרת יחסי העבודה בין הנהלת החברה לארגון העובדים, בתחומי הניהול השוטף, המכרזים והמשמעת . באשר להשלכות על כוח האדם בחברה, בשמונה השנים הקרובות צפויה מצבת כוח האדם בחברה לרדת בכ-25%; כ-1800 עובדים, יסיימו את העסקתם בפרישות מוקדמות וזאת בנוסף לאלף העובדים מהם נפרדה החברה בשנתיים האחרונות.

כמו כן, כאלף עובדים נוספים צפויים לסיים את עבודתם בפרישת חובה ולצאת לגמלאות. בתום שמונה השנים, ולאחר הפרישה המתוכננת, תצומצם מצבת העובדים בחברה ב- 2,200 עובדים קבועים ותפחת לכ-6,400.

כמו כן, הוסכם על העברת דרג הניהול הבכיר לחוזים אישיים לכמאה עובדים ואפשרות לחמישים חוזים לעובדים במקצועות נדרשים.

7. הרפורמה צפויה לשפר באופן משמעותי את מצבה הפיננסי של חברת החשמל, ועל פי הערכות החברה להפחית את היקף החוב, לשפר את מדדיה הפיננסים של החברה ובכך להפחית את עלויות המימון שלה.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן