חקלאות ישראל

ישראל מאשימה הפלסטינים במחלת הפה והטלפיים

חוסר דיווח של הרשות הפלשתינאית לישראל, הביא לזליגת מחלת הפה והטלפיים בבקר סמוך לגבול עם עזה ◄ישראל תעביר לרשות הפלשתינאית 30,000 מנות חיסון למחלה ◄ המחלה אינה פוגעת בבני אדם ◄ אין כל סכנה לבני אדם בשתיית חלב או אכילת בשר ◄ מדריך למודאגים;
0
0
מחלת הפה והטלפיים | רקמת חניכיים קרועה אצל פרה נושאת מחלת הפה והטלפיים
מחלת הפה והטלפיים | רקמת חניכיים קרועה אצל פרה נושאת מחלת הפה והטלפיים

משרד החקלאות מאשים הרשות הפלסטינית בזליגת מחלת הפה והטלפיים זאת לאחר שהשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, אבחנו את מחלת הפה והטלפיים בבקר ברפת קיבוץ ניר יצחק, סמוך לגבול רצועת עזה. במסגרת התיאום בין ישראל והרשות הפלשתינאית, הודיע המשרד למקבילו הפלסטיני על התפרצות המחלה ב-רפת בישראל. בבירור נודע לישראל, כי המחלה התפרצה בעדרי צאן ובקר ברצועת עזה, באזור רפיח, חאן יונס והעיר עזה, כבר לפני מספר שבועות, אך לא דווחה ולא נשלחו דגימות על ידי הרשות בזמן אמת לישראל, כנהוג. חוסר הדיווח מידית לא אפשר לישראל לבצע פעולות מניעה בצד הישראלי, שהביאו עתה להתפרצות המחלה בישראל.

רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעיםבפייסבוקאו בטוויטר.

דגימות שנשלחו מ‘הרשות הפלשתינאית’ באיחור רב למעבדות המכון הווטרינרי במשרד, אכן איששו את אבחון המחלה. בעקבות גילוי המחלה ברצועה, תעביר ישראל אל רשות הפלשתינאית 30,000 מנות חיסון.

מחלת הפה והטלפיים או מחלת הפה ומפריסי פרסה היא אחת המחלות המדבקות ביותר בקרב בעלי חיים, אינה מחלה הפוגעת בבני אדם (זואונוטית). מדובר במחלה הנגרמת על ידי נגיף FMDV (ראשי תיבות של Foot and Mouth Disease Virus)  והיא פוגעת בעיקר בבקר, צאן וחזירים. מוגש כי אין כל סכנה לבני אדם בשתיית חלב או אכילת בשר של בעלי חיים. בנוסף, אין כל קשר בין מחלת הפה והטלפיים בבעלי חיים לבין מחלה המכונה “הפה והגפיים” הגורמת אפטות (פצעים) בחלל הפה בילדים.

מנהל השירותים הווטרינריים במשרד החקלאות, דוקטור נדב גלאון, מסר; “הטלנו הסגר על תנועת בעלי חיים באזור המחלה בדרום. הנחת העבודה שלנו היא כי כל רצועת עזה נמצאת בסיכון גבוה לתחלואה במחלת הפה והטלפיים כעת, ויש סיכון, כי בני אדם יעבירו את המחלה בגופם, בגדיהם או כליהם. הציבור, נקרא להישמע להוראות ולהימנע מביקור במשקי בעלי חיים באזור הסיכון בעוטף עזה“.

מחלת הפה והטלפיים המחלה התפרצה גם בעדרי צאן | עיבוד צילום: שולי סונגו©
מחלת הפה והטלפיים המחלה התפרצה גם בעדרי צאן | עיבוד צילום: שולי סונגו©

█ רקע על מחלת הפה וטלפיים בבעלי חיים:

  • מהי מחלת הפה והטלפיים?

מחלת הפה והטלפיים היא מחלה נגיפית הפוגעת בבעלי פרסה שסועה (בקר, צאן, חזירים, מעלי גירה בר). כלבים, חתולים, סוסים ומינים אחרים שאינם בעלי פרסה שסועה אינם רגישים למחלה. לנגיף הפה והטלפיים 7 זנים, ולכל זן מספר תתי זנים.

  • האם מחלת הפה והטלפיים מדבקת ומסוכנת לבני אדם?

מחלת הפה והטלפיים אינה מדבקת לבני אדם ואינה מסוכנת. המחלה המכונה “מחלת הפה, הידיים והרגליים” אשר פוגעת בילדים נגרמת על ידי נגיף אחר ולא על ידי נגיף הפה והטלפיים הפוגע בבעלי חיים.

  • האם יש סכנה במגע עם בקר וצאן?

כאמור, המחלה אינה מדבקת לאדם ולכן אין סכנה בכניסה לרפתות ודירים. יחד עם זאת, בני אדם יכולים לשאת את הנגיף על בגדיהם ובמע’ הנשימה שלהם ולהפיצו, ולכן מומלץ להמנע מכניסה לא הכרחית לרפתות ודירים בעת ההתפרצות.

  • האם יש סכנה בצריכת בשר או חלב ומוצריו?

מחלת הפה והטלפיים אינה מועברת לאדם, ואין סכנה בצריכת בשר או חלב ומוצרי חלב.

  • איך מועברת המחלה?

ההדבקה העיקרית היא דרך מגע עם בעלי חיים חולים והפרשותיהם, תרסיסי רוק והפרשות אף. שימוש בחלב לא מפוסטר ממשק אחד במשק אחר יכול גם הוא לגרום להעברה. תתכן הדבקה גם מהעברה מכאנית של הנגיף על ציוד ובגדים. הנגיף הוא נגיף קטן ונדרשת כמות מזערית ממנו ליצירת הדבקה ומחלה – העברה של הנגיף בתרסיסים ברוח יכולה גם היא לגרום להדבקה.

  • האם יש טיפול אנטיביוטי יעיל?

מכיוון שגורם המחלה הנו נגיף, אין לטיפול אנטיביוטי משמעות כנגד מחלת הפה והטלפיים. הטיפול בבעל חיים חולה הנו טיפול תומך המיועד להקל על התסמינים של המחלה ועל סבל החיה.

  • איך מאבחנים את המחלה?

למחלת הפה והטלפיים סימנים קליניים ברורים הכוללים ריור, שלפוחיות ופצעים בפה, על החרטום, על הפטמות וברגלים (באזור הטלף). בכל מקרה של חשד יש להודיע ללשכה הווטרינרית הסמוכה למשק. דגימות מתאימות ילקחו לפי הצורך על ידי עובדי השירותים הווטרינריים לבדיקה במכון הווטרינרי.

  • איך מונעים את המחלה?

מחלת הפה והטלפיים, ניתנת למניעה על ידי חיסון המקנה. בישראל החיסון כנגד מחלת הפה והטלפיים הנו חיסון חובה הניתן על ידי השירותים הווטרינריים. לנגיף הפה והטלפיים 7 זנים, ולכל זן מספר תתי זנים, ולכן יעילות החיסון תלויה בהתאמה לזן ותת זן הנגיף הגורמים להתפרצות.

בעת התפרצות בארץ יש לעקוב אחרי הודעות השירותים הווטרינריים וליישם את הוראות הבטיחות הביולוגית ומגבלות התנועה. בעת התפרצות יש לצמצם למינימום הכרחי כניסת מבקרים למשק, ולהקפיד במיוחד על צמצום הגעת מבקרים ממשקים לא ידועים(סוחרים, רוכשי עגלים, מטלפים וכו’) והקפדה על בטיחות ביולוגית של המבקרים הקבועים (רופאים, מזריעים והציוד בהם הם משתמשים).

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן