חדשות משה נסטלבאום | טור אישי

חשבון נפש – למשטרה דרוש מפכל עם ביצים גדולות

משה נסטלבאום העיתונאי וממייסדי עמותת "יושרה לישראל"  ששמה לה למטרה להילחם בנגע השחיתות, בטור אישי; ניתן להתרשם, כי זרוע שמירת החוק, זקוקה לניעור ולמפכל החדש יהיה צורך להחזיר את אמון הציבור במשטרה. אי אפשר להתעלם מהמאבק הציבורי שהוביל עורך דין פנחס (פיני) פישלר, לשעבר מנהל לשכת ראש הממשלה, לאי הארכת כהונתו של רוני אלשיך. עורך דין פישלר, ניהל בעניין זה מאבק אמיץ ברשתות החברתיות, כשהוא מסתמך על מסמכים ועדויות שקשה להתעלם מהם. מאבקו של פישלר, כדי שתהיה לנו משטרה נקייה יותר ראוי לכל השבחים. אין מי שמזוהה היום יותר ממנו במאבק בשחיתות במשטרה. ממה שפרסם פישלר, ניתן להתרשם, כי זרוע שמירת החוק, זקוקה לניעור ולמפכל החדש יהיה צורך להחזיר את אמון הציבור במשטרה.
0
0
השר גלעד ארדן והמפכל רוני אלשיך
השר גלעד ארדן והמפכל רוני אלשיך

למה המפכל רוני אלשיך לא התפטר מיוזמתו ערב ראש השנה התשע”ט ובכך היה חוסך מעצמו את ההשפלה? ואיך כל זה קשור לעורך דין פנחס (פיני) פישלר, עורך דין אמיץ, שלא דופק חשבון, כל זאת, כדי שתהייה לנו משטרה נקייה יותר.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

רוני אלשיך, הוא אולי שועל גדול, אבל אסטרטג קטן. מי שהתקשה לנתח את הגבול הדק שאפשר לו לסיים את תפקידו כמו גדול, לבין מי שהמתין כעני בפתח להחלטתו של השר לביטחון הפנים שלא להאריך את כהונתו, לא מכיר את המערכת הפוליטית וכנראה שגם לא את ראש הממשלה.

הכתובת הייתה על הקיר, היא הייתה כתובה באותיות מאירות עיניים, אבל אלשיך שיש מי שמכנים אותו “השועל“, לא הפגין הפעם לא ערמומיות ולא חדות מחשבה, ואפשר לשר לביטחון הפנים להראות לו את הדרך החוצה. אלשיך שמלא בעצמו ומאמין, כנראה שאין לו תחליף, יגלה מהר מאד שהתפקיד שאותו הוא ממשיך למלא באורח זמני, הוא תפקיד מבוקש שלא יישאר לא מאויש גם אם ימונה מפכל זמני.

לא ברור לי מדוע התעקש אלשיך שלא להיפרד מהכיסא ביוזמתו גם כשהיה ברור לו שכהונתו לא תוארך. מקורביו של אלשיך, יגידו שטובת הארגון שבראשו הוא עומד היא זו שעמדה לנגד עיניו. אבל כשכל הסימנים העידו, כי זמנו בתפקיד קצוב הוא היה צריך לקום ולהתפטר מיוזמתו למען כבודו ולמען כבודה של המשטרה.

אוהדיו של המפכל היוצא, יגידו, כי הוא שילם מחיר על נאמנותו לארגון, אבל מי שבקיאים במתרחש במשטרה, יודעים, כי המפכל, יכול צריך וזכאי לקבל עדכונים על חקירות רגישות של אישי ציבור בכירים, אבל הוא לא יכול היה גם אם רצה בכך לעצור את החקירה, להשפיע עליה או לטייח את ממצאיה.

 התערבות מפכל בחקירות

ניסיון העבר של חקירות דומות שערכה המשטרה גם בפרשות שבהם נקשרו שמותיהם של אשר ידלין (1923 – 3 ביוני 2016) שהיה עסקן פוליטי, מבכירי תנועת “העבודה“, שימש בתפקידים בכירים במנגנון הציבורי, הורשע בפלילים וסימל לדעת רבים את שקיעתה של “מפלגת העבודה

והשר אברהם עופר (28 בינואר 19223 בינואר 1977) שהיה שר וחבר כנסת מטעם סיעת “המערך”. התאבד, לאחר שהועלו נגדו חשדות למעשי שחיתות, אך לאחר מותו שמו טוהר מבחינה ציבורית.

כמו גם בפרשת השר לשעבר אהרון אבו חצירא (נולד בג’ בחשון ה’תרצ”ט, 28 באוקטובר 1938) כיהן כחבר הכנסת מטעם המפד”ל, תמ”י והליכוד בשנים; 1977–1992 ושר בממשלת ישראל.

כמו וכן, שר הפנים הנוכחי אריה דרעי, מלמדות שאנחנו מדינת חוק ולא ניתן לסגור תיקים או לעגל פינות גם אם בכירי משטרת ישראל היו רוצים בכך.

רק טבעי שאלשיך, יציג עכשיו את ההחלטה שלא להאריך את כהונתו כחלק ממאבק על שמירת שלטון החוק, אבל כדי שנאמין לו הוא צריך יהיה להביא הוכחות מעשיות לדבריו.

אסור לטעות, אלשיך הוא לא הצדיק בסדום, וגם אם יהיו כותבי טוקבקים שיכתבו את המשפט; “צדיק ורע לו רשע וטוב לו“, אין זה אומר שיש בכך לשקף את המציאות.

אני מודאג ממינוי המפכל הבא. דווקא משום שנראה לי שהליך המינוי, יהיה כרוך הפעם בהטחת בוץ מרובה יותר מאשר בפעמים קודמות. פרסום ממצאי בדיקות הפוליגרף, של כמה מניצבי המשטרה, כדי שישמשו “נשק יום הדין” בעת בחירתו של אחד מהם הוא מעשה חמור ועל המשטרה לבדוק בדחיפות מי אחראי להדלפה, כדי שייתן על כך את הדין.

 כישוריו של השר ארדן

הוויכוח האם ראש הממשלה מבקש למנות לתפקיד “מפכל מחמד” אינו חדש. למרות שעל ראש הממשלה מר נתניהו, נאסר להיות שותף בבחירת המפכל הבא, ברור לכל ששום מינוי שמובא לאישור הממשלה אינו יכול להתבצע בניגוד לרצונו או הסכמתו של ראש הממשלה.

מערבותו של השר גלעד ארדן במינוי אלשיך, כמו גם המלצתו של ארדן בעבר למנות לתפקיד את תת אלוף (מיל) גל הירש, אינם משאירים את ראש הממשלה אדיש לגבי כישוריו של השר גלעד ארדן באיתור מועמדים ראויים לתפקיד הרגיש.

ראש הממשלה נתניהו, עדיין זוכר לארדן את סגירת רשות השידור, הקמת תאגיד השידור הציבורי ותמיכתו במועמדותו של אלדד קובלנץ לתפקיד מנכל התאגיד.

לנתניהו, ברור היום יותר מתמיד שמה שטוב לארדן, אינו טוב בהכרח גם עבורו, ויש להניח שלא כל הצעה של ארדן תעלה בקלות בממשלה.

פנחס פישלר, עורך דין
פנחס פישלר, עורך דין

צפיתי בדברי השבח שהעריף השר גלעד ארדן על אלשיך ובעיקר על עצמו. לא הייתה לארדן ברירה אלא לשבח את מינויו של אלשיך מינוי שהוא  עצמו הציע לממשלה.

לא ברור מדוע  הדיח ארדן את המפכל אלשיך. הפרשנות היא שהוא רצה לרצות בכך את מצביעי מרכז הליכוד, מה שברור שבצעד הזה הוא הוא קלע אולי לטעמם של מאות חברי המרכז שבבוא היום הוא יזדקק לתמיכתם, אבל יצר בקרב הציבור תחושה שעל פיה גם התנהלות שקשורה בשלטון החוק נגועה בעסקנות.

ההתפתלות של ארדן במסיבת העיתונאים, והניסיון שלו לשכנע את הציבור שמדובר בהחלטה תמימה מעוררת במקרה הטוב גיחוך ובמקרה הרע רחמים.

קראתי שארדן לא עדכן בהחלטתו את ראש הממשלה. אם הוא נהג כך הוא עשה צעד נכון, אבל קשה להאמין שארדן שנחשב שר רופס וחסר מנהיגות טבעית לא ביקש לשמוע את דעת ראש הממשלה על מהלך כזה.

 המאבק של עורך דין פיני פישלר

אי אפשר להתעלם מהמאבק הציבורי שהוביל עורך דין פנחס (פיני) פישלר, לשעבר מנהל לשכת ראש הממשלה, לאי הארכת כהונתו של רוני אלשיך. עורך דין פישלר, ניהל בעניין זה מאבק אמיץ ברשתות החברתיות, כשהוא מסתמך על מסמכים ועדויות שקשה להתעלם מהם.

מאבקו של פישלר, כדי שתהיה לנו משטרה נקייה יותר ראוי לכל השבחים. אין מי שמזוהה היום יותר ממנו במאבק בשחיתות במשטרה. ממה שפרסם פישלר, ניתן להתרשם, כי זרוע שמירת החוק, זקוקה לניעור ולמפכל החדש יהיה צורך להחזיר את אמון הציבור במשטרה.

עורך דין פישלר, מפרסם במשך שנים רבות דף פיסבוק בשם; “משטרת לואי דה פינס“. הנושא את שמו של אחד השחקנים הבולטים של הקומדיה הצרפתית של שנות השישים והשבעים של המאה ועשרים. אני ממליץ מאד להיכנס לדף הפיסבוק של פישלר, כדי לקרוא מה שמשטרת ישראל הייתה מעדיפה שלא תדעו.

כיוון שאני מכיר את עורך דין פישלר, אני יכול להעיד שמדובר בלוחם אמיץ, שלא רק שלא נרתע, אלא מגביר את מאבקו בכל פעם שיש מי שמבקשים לעצור אותו. אם רק מעט ממה שנכתב בדף של פישלר, מוכר למשטרה, יש צורך דחוף במפכל עם ביצים גדולות, כדי שתהייה לנו משטרה אחרת.

__________

הכותב, הוא משפטן ששימש מנהל חטיבת החדשות של הערוץ הראשון ויושב ראש אגודת העיתונאים. הוא ממייסדי “יושרה לישראל” עמותה ציבורית ששמה לה למטרה עיקרית להילחם בנגע השחיתות שפשט בחברה הישראלית וחבר הנהלת התנועה, שקמה כדי להילחם בשחיתות הציבורית. אין באמור להביע את עמדת “יושרה לישראל”.

0
0



אודות הכותב

משה נסטלבאום

משה נסטלבאום (נולד ב-9 ביוני 1953) הוא איש טלוויזיה ורדיו ישראלי, לשעבר מנהל חטיבת החדשות בערוץ הראשון. בעבר שימש עורך התוכנית "יומן" וראש מערכת החדשות של הטלוויזיה הישראלית בתל אביב.

הוא בעל תואר ראשון מאוניברסיטת בר-אילן. בוגר לימודי משפטים בעל תואר ראשון במשפטים ממכללת שערי משפט

את דרכו העיתונאית החל בשנת 1972 ככתב "במחנה נח"ל". אחר כך עבר לשרת ב"במחנה" ובגלי צה"ל. בתקופת שירותו בגלי צה"ל ערך תוכניות והיה כתב במערכת החדשות ("יומן צה"ל"). מיד עם שיחרורו עבר לעבוד בקול ישראל והיה הכתב הראשון של קול ישראל בדרום. בתקופה זו שימש גם כתב הג'רוזלם פוסט ופרסם ידיעות תחת שם העט "חיים שחם". במלחמת יום הכיפורים דיווח מחזית הצפון.

בשנת 1975 עבר למערכת החדשות של הרדיו בתל אביב, שם סיקר את תחומי המשטרה, התעופה, החקלאות ויחסי העבודה (ההסתדרות). נוסף על עבודתו בחטיבת החדשות ברדיו ערך והגיש במשך 10 שנים את תוכנית הרדיו "מאחורי הכותרות" שעסקה באמצעי התקשורת בישראל. בתקופת עבודתו ברדיו היה שותף בסיקור אירועים מיוחדים כמו ביקורו של הנשיא סאדאת ב-1977.

ב-1988 עבר לטלוויזיה הישראלית ושימש כתב לענייני משטרה בתל אביב. בהמשך סיקר בטלוויזיה את תחומי החקלאות והתעופה, אך התמקד בסיקור תחום יחסי העבודה. כמו כן ערך והגיש חדשות בערוץ הראשון. בתפקידו הבא היה ראש מערכת החדשות בתל אביב.

ב-1998 שימש יושב-ראש אגודת העיתונאים בתל אביב. בשנת 2000 התמודד בבחירות אישיות על ראשות אגודת העיתונאים וזכה ברוב קולות המצביעים בבחירות הכלליות של האגודה. בשנת 2002 נבחר לתקופת כהונה שנייה של שלוש שנים לתפקיד יו"ר האגודה.

בשנת 2003 התמנה למנהלה בפועל של חטיבת החדשות של הערוץ הראשון ולעורך "יומן" יחד עם ענת שרן, תפקיד אותו מילא עד ינואר 2012. משנת 2009 נמנה עם מגישי התוכנית "צבע הכסף" ברשת ב' של קול ישראל. בנוסף, החל משנה זו נסטלבאום עורך ומגיש טור שבועי בתוכנית "מדד יומי" בערוץ הראשון.

באוקטובר 2011 מונה לממלא-מקום מנהל חטיבת החדשות בערוץ הראשון, ובפברואר 2012 קיבל מינוי קבע לתפקיד.

באפריל 2014 מונה בפעם הרביעית, למנהל חטיבת החדשות של הערוץ 1. לאחר שפרש מתפקידי ניהול, שימש עורך התוכנית "פוליטיקה". שהייתה התוכנית הפוליטית המרכזית של הערוץ הראשון.

באמצע חודש אפריל 2017 פרש נסטלבאום, לגמלאות מוקדמות מרשות השידור, לאחר קרוב ל 40 שנה בתפקידים בכירים ברדיו ובטלוויזיה.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן