עו"ד מוני עזורה פרשת השבוע

והדרת פני זקן ולא ועדרת פני זקן | פרשת מִשְׁפָּטִים

פרשת השבוע, פרשת משפטים, מחמירה התורה עם מי שמכה הורים וניתן לומר כל אדם זקן, שנאמר:" טו וּמַכֵּה אָבִיו וְאִמּוֹ, מוֹת יוּמָת... יז וּמְקַלֵּל אָבִיו וְאִמּוֹ, מוֹת יוּמָת." וכל זאת כהמשך ישיר לדברה " כַּבֵּד אֶת-אָבִיךָ, וְאֶת-אִמֶּךָ". רוצה לומר, אפס סובלנות למי שמכה אדם זקן, תהיה הסיבה אשר תהיה!!!
0
0

“ועדרת פני זקן” זה מה שראינו השבוע בתכנית תחקיר של ערוץ 2 וקראנו את הכתבות התחקיר בעיתונות לגבי ההתעללות בזקנים, כאילו המדובר בעבודת גינה עם צמחים שלא יכולים להתנגד (תרתי משמע). ראינו כיצד “עודרים” את פניהם וגופם של הורינו הזקנים בבתי אבות מסוימים. רשעות לשמה. סליחה, טעות, בכוונה. הביטוי הנכון הוא “והדרת פני זקן” ולא ועדרת פני זקן, וכך חובה עלינו, כולנו, לנהוג.

רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעיםבפייסבוקאו בטוויטר.

פרשת מִשְׁפָּטִים היא פרשת השבוע השישית ב’ספר שמות‘. היא מתחילה בפרק כ”א, פסוק א’ ומסתיימת בפרק כ”ד, פסוק י”ח. רוב הפרשה מפרטת מצוות ודינים רבים, בעיקר כאלו הקשורים לתחום המשפטי. בסוף הפרשה, מסופר על טקס כריתת ברית של בני ישראל עם אלוהים ועל עליית משה להר סיני. כידוע, בחלק מהשנים קוראים את פרשת משפטים בשבת הסמוכה לראש חודש אדר ולפיכך, קוראים בה גם את הפרשיה הראשונה מ”ארבע פרשיות” – ‘פרשת שקלים’.

פרשת השבוע, פרשת משפטים, מחמירה התורה עם מי שמכה הורים וניתן לומר כל אדם זקן, שנאמר:” טו וּמַכֵּה אָבִיו וְאִמּוֹ, מוֹת יוּמָת… יז וּמְקַלֵּל אָבִיו וְאִמּוֹ, מוֹת יוּמָת.” וכל זאת כהמשך ישיר לדברה ” כַּבֵּד אֶת-אָבִיךָ, וְאֶת-אִמֶּךָ“. רוצה לומר, אפס סובלנות למי שמכה אדם זקן, תהיה הסיבה אשר תהיה!!!

  ה’יהדות’ אינה מפרידה את ימי הזקנה ממכלול חיי האדם ואינה מנתקת את הזקן מן הקהילה

בכך פרשת השבוע, מדגישה את דברי רבנים אשר אמרו, כי ה‘יהדות’ אינה מפרידה את ימי הזקנה ממכלול חיי האדם ואינה מנתקת את הזקן מן הקהילה. ה’זקנה‘ מהווה חלק אינטגרלי ממהלך החיים ומהמרקם המשפחתי והקהילתי שלנו, ונזכיר, כי בהגדה של פסח, אנחנו אומרים, כי חובה בכל גיל; “ואפילו כולנו ‘חכמים’ כולנו ‘נבונים’ כולנו ‘זקנים’, כולנו יודעים את התורה מצווה עלינו לספר ביציאת מצרים” ‘חכמים’ – ‘נבונים ‘-‘זקנים’ מהווה שילוב בין כל מרכיבי הקהילה, וכולם כאחד – “כחברה“, “כחבורה” – מספרים ב-יציאת מצרים.

והדרת פני זקן ולא ועדרת פני זקן | פרשת מִשְׁפָּטִים | בצילום: זוג קשישים | עיבוד צילום: שולי סונגו©
והדרת פני זקן ולא ועדרת פני זקן | פרשת מִשְׁפָּטִים | בצילום: זוג קשישים | עיבוד צילום: שולי סונגו©

והוסיף, רבי עקיבא ואמר; “למה נמשלו ישראל לעוף? מה עוף אינו פורח אלא בכנפיים אף ישראל אינם יכולים לעמוד אלא בזקנים“. היהדות, ניסתה ל”חזק” את הורינו הזקנים במכלול ביטויים; “גיל הזהב“, גיל שיבה, בא בימים, ישיש, קשיש, אריכות ימים. מצחיק לזכור, כי הכינוי “הזקן” ככינוי חיבה, ניתן לאלוף יצחק שדה ז”ל (עליו נקראו מספר יישובים; משאבי שדה, ניר יצחק, שדה יצחק) שנפטר בגיל די צעיר כשהוא בן 62.

ואכן, יש מקומות שנותנים לזקנים את כבודם וכך למשל נבחר זקן חברי הכנסת ליושב ראש  הכנסת הזמני לטובת השבעת חברי הכנסת וכולנו זוכרים הכיצד בנימין (פואד) בן אליעזר זכרו לברכה, השביע את חברי הכנסת הצעירים ושסיפר, כי; “חברת הכנסת סתיו שפיר, נולדה בשנת 1985” והוסיף, כי; “אני הושבעתי לחבר כנסת בשנת 1984. מעניין, נכון?”. בעבר, גם היה נהוג, כי נשיא בית משפט העליון הוא זקן השופטים, אך בית המשפט, שינה ממנהגו זה.

וכך גם קראנו את הספר ‘הזקן והים’ מאת ארנסט המינגוויי לטובת מבחני הבגרות במקצוע ספרות, כאשר הספר המספר את סיפורו של דייג קובני זקן המייצג את הנאצל באדם בעוד דג החרב הענק שהוא הצליח לדוג מייצג את הנאצל בטבע.

לצערנו, תחת שנקבל את “חוכמת הזקן” ונכבד אותו על פועלו, אנחנו נפגשים במציאות שאין בה רחמים וכבוד לזקנים, כמילות השיר רואים את “אל תשליכני לעת זקנה“;

  • מילים: מתוך תהילים,
  • לחן: אביהו מדינה.

“ימלא פי תהילתך 
כל היום תפארתך 
אל תשליכני לעת זיקנה 
 ככלות כוחי אל תעזבני”.

  הנאצל באדם… הנאצל בטבע

מבחינה משפטית, מנסים להגן על הזקנים, מבחינה כלכלית, במתן “קצבת זקנה” על ידי המוסד לביטוח לאומי. התשלום של ‘קצבת זקנה’ ניתן למי שמתקיימים בו התנאים המזכים אותו, אך המדובר בתשלום מזערי לעומת ההוצאות שבהחזקת הורה קשיש.

לאורך השנים חיפשו אחר פתרון אחר ונוסף וכך ניסו לחוקק חוק פנסיה חובה אך זה נכשל ואולם החיים עושים את שלהם ובאמצעות צו הרחבה המחייב מתן ביטוח פנסיוני לכל עובד בישראל, הצליחו להנהיג מאז שנת 2008, חובת ביטוח פנסיוני לכל עובד.

הדרך הזו גרמה לשינוי חשיבה של הציבור וכיום נהוגה השיטה של הזו והקרויה; פנסיה צוברת שהיא בעצם משולמת בעקבות צבירה של כסף על ידי העמית בקרן פנסיה. בעבר, הייתה מוכרת השיטה של פנסיה תקציבית במגזר הציבורי ואשר במסגרתה אין צבירה לכיסוי ההתחייבויות לפנסיה, אלא הפנסיה משולמת מתקציבו השוטף של הארגון ודבר זה גרר כישלון אחרי כישלון מבחינה אקטוארית.

בנוסף לכל אלו, חייבים להזכיר את האפשרות לצבירת זכויות בקופות גמל שהנן קופות חיסכון ואשר ניתן לפדות אותן בגיל הפנסיה ללא תשלום מס. הנה כי כן, תהליכי הפנסיה, אולי יצליחו להביא רווחה מינימלית להורינו הזקנים, אך הם בהחלט זקוקים גם לאהבה וכבוד אליהם וזה עדיין חסר.

שבת שלום.

0
0



אודות הכותב

מוני עזורה

* הכותב עו"ד עזורה מוני הבעלים של משרד עורכי הדין, הינו בוגר אוניברסיטת תל אביב ובעל רישיון עריכת דין מאז 1988. מומחה בייצוג זוכים בתיקי הוצל"פ (הוצאה לפועל) ודיני חברות. חייבים בתיקי פשיטות רגל, חברות במסגרת פירוק ו/או הקפאת הליכים, מייצג הורים בנושאי חינוך שונים, מייצג בעתירות מינהליות, ערעורים אזרחיים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן