ספרים | סופרים | משוררים קולנוע נעים רדיו | טלוויזיה

הסרט ‘לְבַנְטִינִיּת’ על ז’קלין כהנוב ב’כאן 11′ בסדרת ‘העברים’

כהנוב, נולדה בקהיר, וחייה עברו בין צרפת, ארצות הברית וישראל, כשמעטים נחשפים לכתביה, שהפכו רק שנים רבות לאחר מכן, פופולריים בקרב ההוגים המזרחיים של דורנו ◄הבמאי, רפאל בלולו, יצר בסרט על כהנוב שדמותה כמעט ולא נחשפה מעולם, כשהוא מראיין את חברותיה לדרך ואנשים שהושפעו מיצירתה ובעיקר מנסה לבדוק האם הלבנטיניות הישראלית שכהנוב, הגתה כאופציה תרבותית וכ-דרך חיים של כל תושבי הארץ, יהודים וערבים, אשכנזים ומזרחים, באה לידי ביטוי כיום. הסרט "לבנטינית" על ז'קלין כהנוב ישודר במוצאי שבת, 14 בספטמבר, לאחר מהדורת "רואים עולם" בשעה 21:45.
0
0

לבנטינית” סרטו של רפאל בלולו, העוסק בסופרת, מבקרת ספרות והמַסָּאִית; ‘ז’קלין כהנוב’ (ז’קלין שוחט) ומגולל את סיפור חייה של אחת המסאיות הראשונות בישראל שנגעה בלבנטיניות ובזהות המזרחית, הסרט ישודר מחר (מוצאי שבת, י”ד באלול התשע”ט, 14 בספטמבר) לאחר מהדורת “רואים עולם” בשעה 21:45.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ בפייסבוק’ או בטוויטר.

ז'קלין כהנוב (שוחט) סופרת, מבקרת ספרות ו-מַסָּאִית | עיבוד צילום ממחושב: שולי סונגו©
ז’קלין כהנוב

לְבַנְטִינִיּוֹת, שני הסברים; תושב אחת המדינות השוכנות בחלק המזרחי של אגן הים התיכון והשנייה; כינוי גנאי לאדם גס, המוני ו-חסר נימוסים.

כהנוב, נולדה בקהיר, וחייה עברו בין צרפת, ארצות הברית וישראל, כשמעטים נחשפים לכתביה, שהפכו רק שנים רבות לאחר מכן, פופולריים בקרב ההוגים המזרחיים של דורנו. רק כעבור שנים לאחר פטירתה, החלו הגותה ותפיסות עולמה לחלחל אל המרכז האינטלקטואלי הישראלי וכתביה בסופו של דבר זכו לתחייה מחודשת.

בתקופת לימודיה בניו יורק, על פי ויקיפדיה, החלה כהנוב לפרסם סיפורים קצרים פרי-עטה ואף רומן ראשון; “סולם יעקב” (Jacob’s Ladder;‏ 1951).

בישראל, פרסמה כהנוב, מסות בעלות אופי פוליטי-הגותי, שרבות מהן נשאו שמות תנ”כיים ועסקו בענייני השעה מתוך זווית ראייה רחבה ואלגורית.

כזו היא, למשל, מסתה “על יעקב“, שפורסמה לאחר מלחמת ששת הימים, וכן מסותיה “אחי ישמעאל” ו”ולקינוח, סאדאת“, שהתייחסו לביקור נשיא מצרים סאדאת בישראל ולשיחות השלום בינו לבין ראש הממשלה מנחם בגין.

בכתיבתה עסקה כהנוב בהרחבה בקשר בין המזרח למערב וקראה תיגר על פרויקט כור ההיתוך הישראלי שביסודו אובדן הייחוד התרבותי של העולים מן התפוצות השונות.

את מסותיה ו-מאמרי הביקורת הספרותית פרסמה בעיקר בירחון הספרותי “קשת” בעריכת אהרן אמיר, אך גם בכתבי עת אחרים, בעברית ובשפות נוספות.
בשנת 1963, יצא לאור “סיפורים אפריקאים בני זמננו“, קובץ סיפורים ושירים מתורגמים בעריכתה.

█ הסרט ‘לבנטינית‘ על ז’קלין כהנוב, נוצר במסגרת סדרת “העברים

בשנת 1978, פורסם “ממזרח שמש” – קובץ ראשון ממסותיה בעברית, והיחיד שראה אור בימי חייה. רק מקץ 27 שנים (ו-26 לאחר מותה) ראה אור “בין שני עולמות“, קובץ נוסף ממסותיה המתורגמות לעברית מצרפתית.

הבמאי, תסריטאי ומפיק קולנוע ישראלי רפאל בלולו (38) יצר בסרט על כהנוב שדמותה כמעט ולא נחשפה מעולם, כשהוא מראיין את חברותיה לדרך ואנשים שהושפעו מיצירתה ובעיקר מנסה לבדוק האם הלבנטיניות הישראלית שכהנוב, הגתה כאופציה תרבותית וכ-דרך חיים של כל תושבי הארץ, יהודים וערבים, אשכנזים ומזרחיים, באה לידי ביטוי כיום.

הסרט ‘לבנטינית‘ על ז’קלין כהנוב, נוצר במסגרת סדרת “העברים” בתמיכת הקרן החדשה לקולנוע ולטלוויזיה, שירות הסרטים הישראלי, קרן אבי חי-גשר.

מתאגיד השידור הישראלי נמסר על ידי מנור בראון לאתר כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי; הסרט ישודר במוצאי שבת, 14 בספטמבר, בשעה 21:45. מפיק; יאיר קדר.

המיזם “העברים“, שהקים יאיר קדר, פועל מאז 2011 וזכה עד כה ב-12 פרסים מטעם גופים ותחרויות, בהם ציון לשבח ב”פסטיבל חיפה” פרסי החוויה היהודית ב”פסטיבל הקולנוע בירושלים” ופרסי תחרות הקולנוע התיעודי הישראלי.

קדר הוא גם חתן פרס שר החינוך לשנת 2016 ל‘תרבות יהודית בתחום הקולנוע’.

סרטי “העברים” הוקרנה במאות הקרנות ברחבי הארץ והעולם, בפסטיבלי קולנוע בישראל ובעולם, ובערוצי הטלוויזיה הישראליים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן