מאזני הצדק

הממשלה תצמצם נטל רגולטורי ובירוקרטי על עמותות

על פי המלצות הצוות שכלל גם נציגים מרשות התאגידים במשרד המשפטים, החשב הכללי ורשות המסים בשנת 2019, חלק ניכר מדרישות הדיווח יעברו ל-שיטת ASK ONCE, לפיה העמותה, תדווח ל-רשות התאגידים במשרד המשפטים בלבד וזו תעביר את המסמכים והמידע לרשויות הרלוונטיות. באופן זה, ייחסכו לעמותות זמן ומסע ייסורים בירוקרטי, והממשקים שעד היום נעשו באופן ידני, יעברו למערכת טכנולוגית ממוחשבת שתייעל את תהליכי העבודה.
0
0
הממשלה תפעיל תכנית לצמצום נטל רגולטורי ובירוקרטי על עמותות
הממשלה תפעיל תכנית לצמצום נטל רגולטורי ובירוקרטי על עמותות

הסוף לטרטור? הממשלה, הודיעה היום (שלישי, י”ד שבט תשע”ח) כי היא מצמצמת את הנטל הרגולטורי והבירוקרטי על עמותות – זאת לאחר שצוות של משרד ראש הממשלה והאגף לתכנון מדיניות ואסטרטגיה במשרד המשפטים הוביל מהלך שמטרתו הפחתת נטל רגולטורי ובירוקרטי עודף מטעם הממשלה על עמותות וחברות לתועלת הציבור.

 ■רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ‘פורטל כאן ישראל | kanisrael  | כאן נעים | kan-naim אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

במסגרת מאמצי הממשלה להפחית רגולציה עודפת במשק, הוחלט בשולחן העגול הבין-מגזרי של משרד ראש הממשלה, הכולל נציגי ממשלה, עסקים וחברה אזרחית, להפעיל תכנית להקלת הנטל הרגולטורי והבירוקרטי על עמותות. יישום התכנית, יביא להקלה משמעותית בממשקים שבין עמותות לבין הממשלה.

בחודשים האחרונים פעל הצוות שכלל גם נציגים מרשות התאגידים במשרד המשפטים, החשב הכללי ורשות המסים. כאמור, כשהעיקרון שהוביל את הצוות שהוקם לנושא היה לצמצם ככל הניתן את הדרישות של הממשלה מהעמותות.

התכנית שמוצגת היום במלאת ה-18 של השולחן העגול במשרד ראש הממשלה, למעשה מקלה בהליכי בקשות לאישור ניהול תקין, בקשות לתמיכות ובקשות לאישור לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, המקנה הטבת מס לתורמים.

█ בימים אלה, מקדם הצוות נושאים נוספים שיביאו להקלה נוספת בנטל ובדרישות הבירוקרטיות מהעמותות

דוברת היחידות המקצועיות של משרד המשפטים עורכת דין עדי שמחוביץ–גליקמן, מסרה לפורטל כאן ישראל | kanisrael  | כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’ כי; על פי המלצות הצוות, בשנת 2019, חלק ניכר מדרישות הדיווח יעברו ל-שיטת ASK ONCE, לפיה העמותה, תדווח ל-רשות התאגידים במשרד המשפטים בלבד וזו תעביר את המסמכים והמידע לרשויות הרלוונטיות.

באופן זה, ייחסכו לעמותות זמן ומסע ייסורים בירוקרטי, והממשקים שעד היום נעשו באופן ידני, יעברו למערכת טכנולוגית ממוחשבת שתייעל את תהליכי העבודה.

דרישות רגולטוריות, ביטל דיווחים כפולים, צמצם את מספר הטפסים והפחית דרישות רגולטוריות, תוך שמירה על האינטרס הציבורי. הצוות, מעריך, כי הפחתת הנטל הרגולטורי על עמותות, יופחת ב-25% לפחות. זאת, מבלי לחשב תועלות עקיפות משמעותיות למשק כתוצאה מהסחבת שהוסרה.

במסגרת המהלך בוצע גם הליך של היוועצות שנוהל בשיתוף עם ארגון הגג של המגזר השלישי, מנהיגות אזרחית, במסגרתו נפגש הצוות עם מנכלי עמותות, ועם רואי חשבון ועורכי דין העובדים בעמותות ולמד מהם על הנטלים העודפים מנקודת המבט שלהם.

בימים אלה, מקדם הצוות נושאים נוספים שיביאו להקלה נוספת בנטל ובדרישות הבירוקרטיות מהעמותות והנושא המרכזי העומד על סדר יומו הוא יצירת תיאום בין רגולטורים בכל הקשור בביצוע ביקורות עומק בעמותות.

אל התוכנית להקלת נטל רגולטורי על עמותות וחברות לתועלת הציבור 30-01-18.

█ מאפייני עמותה ישראלית

בישראל, עמותה היא סוג של תאגיד המורכב מקבוצה של בני-אדם או תאגידים אחרים אשר חברו יחד למען מטרה מסוימת (לרוב מטרה ציבורית), ונרשמו בפנקס העמותות על ידי רשם העמותות שבמשרד המשפטים המפקח על פעילותן. פעולתן של עמותות מוסדרת באמצעות חוק העמותות, תש”ם-1980.

לפני שחוקק חוק העמותות, בתחילת שנות ה-80, המבנה התאגידי הדומה לעמותה היה אגודה עותמאנית (“אגודה“).

העמותות נכללות “במגזר השלישי” להבדיל מהעסקי והציבורי. נכון לשנת 2014 היו רשומות בישראל כ-33,000 עמותות, כ-15 אלף מהן פעילות. לצידן רשומות בישראל כ-900 חברות לתועלת הציבור. בכל שנה נרשמות כ-1,500–2,000 עמותות חדשות בממוצע.

קיימים שלושה כללים מרכזיים אשר מבחינים בין המוסד המשפטי עמותה לבין תאגידים אחרים;

  • פעילות במסגרת המטרות המוצהרות בתקנון בלבד.
  • איסור על חלוקת רווחים (אין מניעה לצבירה מסוימת של נכסים על ידי העמותה, אך אלה צריכים להיות מיועדים לקידום מטרותיה ולא לחלוקה לחבריה או עובדיה).
  • חברות אישית בעמותה שלא ניתן להעבירה, ולא מקנה לחבר זכויות קנייניות בעמותה.

עוד בהרחבה בנושא; עמותה.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן