אורח נעים הבחירות לכנסת ה-22 חדשות

הבחירות לכנסת ה-22, מי יבגוד? סינדרום ברוטוס | חץ-דוד עוזר

מי יבגוד? סינדרום ברוטוס (פרשנות בחירות) - בכל אחד מהתסריטים שפורטו לעיל, יש הפרות התחייבויות, בגידה ושקרים. אם דברים שכאלו היו לא אפשריים בפוליטיקה, היא לא הייתה תכנית המציאות האהודה ביותר על הציבור בישראל. כולנו יודעים שהמציאות עולה על כל דמיון ונותר רק לחכות ולראות מה יוליד יום. הטור האישי של עורך דין חץ-דוד עוזר העוסק בתחום המינהלי-חוקתי ויועץ אסטרטגי וטקטי במסגרת חברת רו(ט)ץ.
0
0

 

חץ-דוד עוזר עורך דין ויועץ אסטרטגי וטקטי ברקע: יוליוס קיסר, נבגד על ידי חבריו הגם אתה ברוטוס? | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
חץ-דוד עוזר

“הגם אתה ברוטוס?” היו מילותיו האחרונות של יוליוס קיסר על פי מחזהו הידוע של ויליאם שייקספיר. את אותה שורה פחות או יותר עלול לומר אחד משני המועמדים לראשות הממשלה לאחר הבחירות – אם הפעם, באופן נדיר, הסקרים באמת חוזים את תוצאות הבחירות.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

פוליטיקה הוגדרה בעבר כ”אומנות האפשר” ובניגוד לדעה הרווחת, הפוליטיקאים הישראליים מעוניינים מאד לעמוד בהתחייבויותיהם לבוחר, אך שיטת הבחירות הקואליציונית והתמונה החדשה המתבהרת בכל פעם שמתפרסמות תוצאות האמת – לא מאפשרת לרבים מהם גם לשרוד פוליטית וגם לדבוק בהבטחות, וכמו שאמר השר המנוח שמחה ארליך; “זה נכון שהבטחתי, אבל לא הבטחתי לקיים…”.

הסוקרים בערוצים השונים המליכו לא פעם ראשי ממשלה בערב והספידו אותם בבוקר, אך אם נצייר בדמיוננו תרחיש סביר בהחלט, שלפיו, שוב, אין לאף גוש רוב של 61 כנסת ללא ליברמן –  והיות והאקספרימנט ההתאבדותי של הכנסת כבר מוצה, ואיש מחברי הכנסת לא ירצה לחזור עליו.

נותרה במקרה כזה כמעט רק אופציה אחת; חיסול פוליטי קר, תוך אמירות מאחדות של “מצב חירום” ו”טובת המדינה”, עכשיו נותר לתהות מי יהיה הקורבן.

תרחיש ראשון; בגידה כפולה בבוחר

לרוב יותר קל לבגוד בבוחרים מאשר בפוליטיקאים, בשל זיכרונו הקצר של הציבור. כך עשוי להיווצר מצב, שבו החרדים, יעדיפו ממשלת ימין שיש להם בה השפעה רבה, ויתפשרו בדרישותיהם לגבי חוק הגיוס ואף יקלו בהקשרים של גיור וברית הזוגיות.

מנגד, ליברמן, יפר את התחייבותו לבוחר שלא לשבת עם החרדים בטענה שהם; “התפשרו באופן היסטורי”. יש לזכור שליברמן, כבר ישב קדנציות רבות עם אותן מפלגות שאותן הוא “מחרים” כך שהדבר לא יהווה חציית קו משמעותית מבחינתו.

כך עשויה לקום ממשלת ימין צרה, על בסיס הליכוד בראשות נתניהו, ליברמן, חרדים והימין החדש, שאף תפעל לקידום חליפת החסינות של נתניהו ולפיכך, הסיכויים לתרחיש זה, סבירים בהחלט.

תרחיש שני; לזרוק את גנץ מתחת לאוטובוס

ההכלאה הבלתי אפשרית בין ראשי כחול-לבן, עלולה להיסדק בשעת מבחן נוספת. חלק קטן מ‘כחול-לבן’ בנוי מתנועה לאומית ממלכתית (תלם) בראשות משה יעלון.

אמנם יעלון, לא צפוי להפר התחייבותו לשבת עם נתניהו, אבל יתר חבריו, אנשי ליכוד ממטה נתניהו בעבר, אשר תמיכתם בארץ ישראל השלמה אינה מוטלת בספק, יכולים להפתיע ולערוק, מה שלא עשו בסיבוב הקודם.

 

בנימין נתניהו יושב על כיסא מלך ואביגדור ליברמן יושב על כיסא פלסטיק | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
נתניהו נגד ליברמן

אם נתניהו יקבל את הזכות להרכבת הממשלה הם יכולים להציב אולטימטום פשוט מיד אחרי הבחירות; או שיושבים למשא ומתן רציני עם נתניהו לממשלת אחדות – או שאנחנו פורשים (כתרגיל סתיו שפיר).

במצב זה, די בשלושה חברים מסיעתו של יעלון, כדי לשבור שוויון ויחד עם הליכוד, הדתיים, הימין החדש והחרדים לייצב ממשלת ימין לאומית – גם בלי טובות מליברמן. גם הסבירות לתרחיש זה, כלל לא נמוכה.

תרחיש שלישי; בכירים בליכוד עושים פוטש

לא סתם חושש נתניהו מהשר לשעבר גדעון סער. אם נתניהו שוב ייכשל בניסיון להרכבת ממשלה, מר סער הוא הוא ‘תרחיש ברוטוס‘.

סער, בעל ההשפעה הרבה במרכז הליכוד, ומי שמסתמן כמועמד הפופולרי לרשת את נתניהו – עשוי בתרחיש כזה לאגד סביבו קבוצה של חברי כנסת ש”אכפת להם” ולומר שמדובר ב”שעה גורלית” אולי אפילו להיתלות בכתבי האישום שבדרך – ולחבור לממשלת אחדותמרכז שתורכב מליברמן, כחול לבן, חרדים והעבודה-גשר.

מי יעמוד בראשות ממשלה זו? ככל הנראה סער, יתחיל ראשון במסגרת רוטציה כפרס על שהעז להסתכן בהתאבדות פוליטית ולדחוף את נתניהו אל התהום. הסבירות לתרחיש כזה, כלל לא נמוכה במקרה של תיקו משתק.

תרחיש רביעי; רוטציה עם גנץ בלי לפיד וליברמן

הפעם הקושרים מגיעים משורות ‘כחול לבן’ ומקריבים לעולה את יאיר לפיד, שאולי הוא טוב בדרך לבחירות, אך נחשב כמוקש לאחריהן.

במסגרת תרחיש זה, אמורים שלושת הרמטכלים להקריב את הש-ג מ’במחנה‘ שנחשב “סדין אדום” לחרדים וכן את ההתחייבות שלא לשבת עם נתניהו באותה ממשלה, בתואנה, כי נתניהו, יעביר לגנץ את השלטון בתוך שנתיים ותקופת מעבר היא “צורך השעה“.

במסגרת תרחיש זה, מוקמת ממשלת אחדות ימין-מרכז, שאליה יכול להסתפח באופן טבעי המרכז הפוליטי – מ’העבודה’ ועד ‘הימין החדש’.

בכל אחד מהתסריטים שפורטו לעיל, יש הפרות התחייבויות, בגידה ושקרים. אם דברים שכאלו היו לא אפשריים בפוליטיקה, היא לא הייתה תכנית המציאות האהודה ביותר על הציבור בישראל.

כולנו יודעים שהמציאות עולה על כל דמיון ונותר רק לחכות ולראות מה יוליד יום.

_________

חץ-דוד עוזר, הכותב הינו עורך דין (גבעת שמואל) בעל ידע וניסיון נרחב העוסק בתחום המינהלי-חוקתי (דיני מושבים, דיני פנסיה  ומשפט בינלאומי) ויועץ אסטרטגי וטקטי במסגרת חברת רו(ט)ץ בבעלותו המתמקדת בקידום מהלכים ציבוריים באמצעות הפעלת קהל היעד.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן