בורסה

הבורסה מתרעננת בפתיחות ופותחת שעריה לחברים חדשים

הבורסה פרסמה שינויים משמעותיים בתנאים לקבלת חברים חדשים בהתאם לסטנדרטים המקובלים בעולם; יוסרו חסמים ויבוטלו הדרישות למינימום מספר לקוחות ושווי תיקי ניירות ערך של לקוחות, למינימום וותק של שנתיים פעילות ולתקופת ניסיון ◄איתי בן זאב, מנכ"ל הבורסה; "אנו בטוחים, כי כניסתם של שחקנים חדשים בעלי טכנולוגיות מתקדמות לשוק ההון המקומי, יגבירו את התחרות על ציבור המשקיעים ויהפכו את הבורסה בתל אביב לדומיננטית ולנגישה יותר לציבור הרחב".
0
0
המנהל הכללי של הבורסה בתל אביב, מר איתי בן זאב; "הבורסה מרעננת את הכללים ומיישרים קו עם העולם | צלם: קובי קנטור | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
המנהל הכללי של הבורסה בתל אביב, מר איתי בן זאב; “הבורסה מרעננת את הכללים ומיישרים קו עם העולם | צלם: קובי קנטור | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

בשורה מעודדת מטעם הבורסה לניירות ערך שמעתה תאפשר הצטרפותם של חברים חדשים לבורסה וכניסת גורמים נוספים לשוק ההון הישראלי, לרבות של ברוקרים קמעונאיים (Retail Broker). השינויים המשמעותיים בתנאי הכשירות והקבלה לחברות בבורסה, וזאת כחלק מהתוכנית האסטרטגית שלה פורסמו שלשום (ראשון, י”ז בסיון התשע”ז) והם גובשו וחלים בהתאם לסטנדרטים בינלאומיים מקובלים ומסירים חסמים הקיימים כיום בתנאי הכשירות ובתהליך הקבלה לחברות בבורסה, אשר אינם נהוגים בבורסות אחרות בעולם.

רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעים בפייסבוקאו בטוויטר.

הבורסה לניירות ערך, הבהירה, כי השינויים המוצעים על ידה, עולים בקנה אחד עם החוק ל’שינוי מבנה הבעלות של הבורסה’ שאושר על ידי הכנסת בחודש מרס שנה זו ומטרתו להביא למעשה להפרדה בין הבעלות והשליטה בבורסה לבין החברות בה והאפשרות להנגיש את המסחר בבורסה למספר גדול יותר של “שחקנים”.

המהלך יאפשר את הגדלת התחרות בין המשתתפים במסחר וצפויה להביא, להערכת הבורסה, להפחתת העמלות שגובים החברים מלקוחותיהם.

המנהל הכללי של הבורסה, מר איתי בן זאב, אמר, כי; “הבורסה מרעננת את הכללים ומיישרים קו עם העולם. אנו פותחים את הבורסה בתל אביב לשחקנים חדשים, אשר קודם לכן, לא יכלו להתקבל כחברי בורסה.

אנו בטוחים, כי כניסתם של שחקנים חדשים בעלי טכנולוגיות מתקדמות לשוק ההון המקומי, יגבירו את התחרות על ציבור המשקיעים ויהפכו את הבורסה בתל אביב לדומיננטית ולנגישה יותר לציבור הרחב”

על רקע הרפורמה זוטא שעיקרה הכנסת שחקנים חדשים אשר קודם לכן לא יכלו להתקבל כחברי הבורסה לניירות ערך, ישנם כיום מספר תנאי כשירות ל‘מתן חברות בבורסה’ המהווים חסם לגופים אשר פועלים כיום בשוק ההון ומעוניינים להיות חברים בבורסה של תל אביב.

במסגרת ‘תנאי הכשירות’ הקיימים, נדרש, בנק או חבר בורסה שאינו בנק (חש”ב) שיהיו לו, טרם הקבלה לחברות בבורסה;

  • 200 לקוחות לפחות וכן תיקי ניירות ערך של לקוחות בשווי כולל של לפחות כ-262 מיליון ₪.
  • חבר בורסה שאינו בנק, נדרש, בנוסף, להיות גם בעל ותק של שנתיים פעילות בתחום של ייעוץ להשקעות או ניהול תיקי ניירות ערך, טרם קבלתו לחברות בבורסה.

מבחינה השוואתית שערכה ‘הבורסה לניירות ערך’ נבדקו תנאי הכשירות והקבלה לחברות בבורסות שונות בעולם ומהם עלה, כי באף אחת מהבורסות שנבחנו לא קיימות דרישות דומות לדרישות האמורות, כתנאי סף ל‘חברות בבורסה’.

בהתאם לכללים המקובלים בעולם, הודיע ה הבורסה על כוונתה לבצע שינויים בתנאי הכשירות לחברות בבורסה ולבטל את הדרישות הבאות;

  • הדרישה למינימום מספר לקוחות
  • הדרישה למינימום שווי כולל של תיקי ניירות ערך של לקוחות
  • הדרישה לוותק של שנתיים פעילות בתחום של יעוץ להשקעות או ניהול תיקי ניירות ערך, טרם הקבלה לחברות בבורסה.

כמו כן, יבוצעו שינויים בתהליך הקבלה לחברות בבורסה, תוך כדי התאמתם לתנאים המקובלים בעולם;

  • ביטול הדרישה לתקופת ניסיון, באופן שעם קבלת אישור דירקטוריון הבורסה יתקבל המבקש באופן מיידי כחבר בורסה – כיום עם אישור הדירקטוריון ועמידת המבקש בכל התנאים שנקבעו במסגרת האישור, ככל שנקבעו, מתחיל המבקש לפעול כמועמד וזאת לתקופת ניסיון של שנתיים.

בתקופת הניסיון הוא רשאי לפעול במסחר בבורסה, חלים עליו כל החובות החלות על חבר בורסה, כאילו היה חבר, אך הוא לא נחשב כחבר בורסה ולא יכול להציג עצמו כחבר בורסה. דירקטוריון הבורסה, רשאי לפי שיקול דעתו, לפטור את המועמד מן הצורך בתקופת ניסיון, בהתקיים תנאים מסוימים.

יודגש, כי מתן פטור מתקופת ניסיון אין בו בכדי לפגוע בפיקוח של הבורסה על חבריה, אשר מתבצע באופן שוטף בהתאם למדיניות הפיקוח של הבורסה, וזאת על מנת להבטיח, כי חברי הבורסה עומדים בתנאים הנדרשים מהם.

במסגרת הבחינה ההשוואתית שערכה הבורסה לא נמצאה באף אחת מהבורסות שנבחנו דרישה לתקופת ניסיון. קבלת מבקש לחברות בבורסות האמורות הינה מיידית, לאחר בחינת עמידת המבקש בתנאי הקבלה. בהתאם, תבוטל הדרישה לתקופת ניסיון.

  • הארכת תוקפו של אישור דירקטוריון הבורסה לקבלת מבקש כחבר בורסה, בכפוף למילוי התנאים שנקבעו בו, לתקופה של שנה מיום מתן האישור (במקום חצי שנה כיום) – במסגרת תהליך הקבלה לחברות בבורסה, מאשר הדירקטוריון את בקשת המבקש, לעתים תוך קביעת תנאים מסוימים שעל המבקש לעמוד בהם על מנת שיוכל להתחיל לפעול כחבר בורסה. אישור הדירקטוריון פוקע, אם לא התמלאו התנאים שנקבעו בו, תוך פרק זמן שלא יעלה על חצי שנה.

במסגרת השינויים החדשים, יוארך תוקף מתן האישור לתקופה של שנה וזאת כדי להקל על תהליך ההיערכות מצד המבקש ובהתאם לניסיון העבר.

גם לאחר ביטול הדרישות האמורות והשינויים בתנאי הקבלה לחברות בבורסה, יידרשו הגופים המבקשים להתקבל לחברות בבורסה לעמוד בתנאי כשירות וקבלה שונים, בהתאם לסוג המבקש, ביניהם דרישות בנושאים של ממשל תאגידי, ביטוח, מערך טכנולוגיות מידע, מינוי של בעלי תפקידים שונים ועמידה בדרישות להון עצמי ולנזילות (ככל שמדובר בחש”ב).

להלן קישור לטיוטת שינויים בתנאי הכשירות והקבלה לחברות בבורסה להערות הציבור בנוסח המלא כאן באתרנו, הכולל את השינויים בתנאי הכשירות והקבלה לחברות בבורסה, שפורסמו לשקיפות ציבורית טיוטה להערות הציבור | הערות ניתן להעביר עד ליום 2017 2.7.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן