בעלי חיים זוחלים ירוק זה נעים מועצה אזורית הערבה התיכונה

דרקון המדבר (חרדון הצב המצוי) הגיח עם השרב ב-ערבה התיכונה

חרדון צב מצוי, נחשב הזוחל המדברי הגדול בארץ ישראל ומגיע עד ל-75 סנטימטרים (כולל זנב) הוא זוחל מצאצאי הדרקונים של פעם, אך אין מה לדאוג הדרקון הזה, הוא צמחוני ולמרבה הצער, גם מצוי ב'סכנת הכחדה' ◄ מנהלת בית ספר שדה חצבה, ומדריכת טיולים ותיקה בערבה התיכונה הגב' דורית נריסנה; "אויבו העיקרי של חרדון הצב הוא... האדם... חרדון צב מצוי, נמצא בסכנת הכחדה, עקב צמצום בית הגידול, סחר בלתי חוקי, פגיעה בשיחים ונסיעה בכלי רכב בוואדיות נחלים".
0
0

דרקונים, מתברר, יש לא רק באגדות! גם אלא ב’ערבה התיכונה’. הפעם לא מדובר בדרקון של דאינריז פרי-סער טארגאריין ממשחקי הכס (Game of Thrones) אלא ב”דרקון המדבר” או בשמו המקצועי חרדון הצב המצוי (Uromastyx aegiptia) אצל הבדואים, הוא מכונה; ד’אב (בערבית: ‘ضب‘) מין של לטאה ממשפחת החרדוניים צולם באחרונה על ידי תושב הערבה התיכונה מר אריק ויינשטיין, בסיור שערך בנחל ערבה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

חרדון הצב המצוי | צילום: אריק ויינשטיין, הערבה התיכונה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
חרדון הצב המצוי

חרדון צב מצוי, נפוץ בעיקר באזור מצריים, לוב, עומאן, ישראל (אזור הנגב והרי אילת ובהערבה התיכונה) וברחבי המזרח התיכון, בשטחים מדבריים וחמים, כרוב בני משפחתו.

חרדון צב מצוי, נחשב הזוחל המדברי הגדול בארץ ישראל ומגיע עד ל-75 סנטימטרים (כולל זנב) הוא זוחל מצאצאי הדרקונים של פעם, אך אין מה לדאוג הדרקון הזה, הוא צמחוני ולמרבה הצער, גם מצוי ב‘סכנת הכחדה‘.

משקלו של חרדון צב מצוי, יכול להגיע עד 3 ק”ג ! כאשר ניתן להבחין מיד בזנבו המעוטר בקשקשים קוצניים והוא מצליף בו בעת התגוננות.

אצבעותיו של חרדון הצב מסתיימות בטפרים ארוכים וחדים שבעזרתם הוא חופר מחילות באורך של 20 סנטימטרים ובעומק של יותר משני מטר שם הוא מתחבא מפני טורפים בעיקר ציפורי טרף גדולות.

חרדון צב מצוי, בניגוד עמיתו חרדון צב הדור (שם מדעי; Uromastyx ornata) המכונה גם “חרדון צב מגוון” הוא מין של לטאה ממשפחת החרדוניים, השוכן בעיקר במישורים סלעיים ובוואדיות ונפוץ יותר.

הגב’ דורית נריסנה; “אויבו העיקרי של חרדון הצב הוא ה…אדם.

מתברר, כי חרדון צב מצוי, נחשב פעיל רק ביום וזקוק לטמפרטורת גוף של 42 מעלות (!) לפני שהוא מתרחק ממחילתו.

את רוב היום הוא מבלה בפְּרַקְדָּנות (שכוב על הגב) וניתן לראותו רק במזג אוויר שרבי. הוא יצור צמחוני ולכן, ניזון בעיקר מצמחים, שיחים ופירות.

מנהלת בית ספר שדה חצבה, ומדריכת הטיולים הוותיקה בערבה התיכונה הגב’ דורית נריסנה, יודעת לספר, כי; “אויבו העיקרי של חרדון הצב הוא ה…אדם.

חרדון צב מצוי, נמצא בסכנת הכחדה, עקב צמצום בית הגידול, סחר בלתי חוקי, פגיעה בשיחים ונסיעה בכלי רכב בוואדיות נחלים“.

לכן, מומלץ בטיול הבא שלך להשגיח שלא להרוס המחילות בהם אתם מבחינים ולאפשר ל‘דרקון המדבר’ הצמחוני להסתלבט בשלווה ובשקט המדברי.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן