כנסת ישראל נדל"ן

דירות בהישג יד יושכרו לזכאים בהנחה 20% ממחיר השוק

יושבת ראש הוועדה חברת כנסת עזריה, אמרה בתגובה לדברים; "אנחנו לא מחוקקים כאן חוקים, כדי שלא ייושמו ונקפיד לעשות התאמות נדרשות על פי הצורך. לדעתי הגמישות צריכה להיות בעיקר ב'וועדות המחוזיות' ולא ב'וועדות המקומיות'. אני מגיעה מן השלטון המקומי ומודעת למורכבות ולפערים בין הרשויות. יותר מדי פרשות נחשפו בשנים האחרונות והן תמיד היו קשורות ב'נדלן' ולכן, כשאנחנו מחוקקים אנחנו צריכים לקחת זאת בחשבון".
0
0
חברת כנסת רחל עזריה יושבת ראש ועדת הרפורמות בכנסת | צילום אויר של בית שמש | צילום: משה מילנר, לע"מ | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
חברת כנסת רחל עזריה יושבת ראש ועדת הרפורמות בכנסת | צילום אויר של בית שמש | צילום: משה מילנר, לע”מ | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

הצעת החוק המבקשת קידום יצירת דיור בהישג יד בישראל ולהעניק סמכויות לוועדות התכנון המקומיות לתמרץ יזמים לבניית דיור בהישג יד לתיקון חוק התכנון והבנייה, אושרה אתמול (רביעי, י”ח בתמוז תשע”ז) לקריאה ראשונה ​ב’ועדת הרפורמות’ בראשות חברת כנסת רחל עזריה. את הצעת החוק של חבר כנסת רועי פולקמן.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעים’ בפייסבוק’ או בטוויטר.

על פי ההצעה, הוועדות, יוכלו לאשר ליזם תוספת בנייה של עד 25% מסך השטח המותר לבנייה במגרש כתמריץ למטרה זו. כמו כן, מוצע להקל משמעותית על הדרישה הקבועה כיום בחוק, לפיה כלל היחידות הנבנות במסגרת התוספת השישית, יהיו יחידות דיור בהישג יד ולקבוע שלפחות 25%  מהדירות שיבנו במסגרת זו, יהיו בהישג יד.

עוד על פי ההצעה, דירות שיבנו כדיור בהישג יד, ישמשו למשך 20 שנים להשכרה ארוכת טווח, עבור מי שימצא זכאי ויזכה בהגרלה. דמי השכירות שישלמו הזוכים על דירות אלה יהיו נמוכים ב-20% ממחיר השוק באזור. כל דירה תושכר לזכאים לתקופה של עד 5 שנים, זאת במטרה להבטיח חלוקה של ההטבה בין מספר משקי בית. בתום 20 השנים, יוכל היזם למכור את הדירות בשוק החופשי.

תנאי הזכאות להשתתפות בהגרלות, ייקבעו על ידי הממשלה ומשרד הבינוי והשיכון, ינפיק תעודות זכאות לעומדים בהם. הצעת החוק המקורית ביקשה לקבוע רשימת קריטריונים אשר יעניקו לזכאים מסוימים עדיפות לזכייה בהגרלות על פני אחרים (גיל, מצב משפחתי, אדם עם מוגבלות וכו’), כאשר כל רשות מקומית תיבחר אילו קריטריונים לאמץ מתוך הרשימה.

עם זאת, קבעה היום הוועדה, כי; כלל הזכאים יקבלו הזדמנות שווה לזכייה, מלבד מתן עדיפות בכל רשות לבני המקום.

יושבת ראש הוועדה חברת כנסת עזריה, מכהנת בכנסת מתחילת הכנסת ה- 20, מטעם ‘סיעת כולנו’. חברת כנסת עזריה, חברה בוועדת הכספים, חוץ ובטחון והאתיקה של הכנסת. הגב’ עזריה, נשואה ואם ל-4 ילדים, מתגוררת בעיר ירושלים. בעלת תואר ראשון (BA) בפסיכולוגיה. וכן תואר שני (MA) ביישוב סכסוכים מהאוניברסיטה העברית בירושלים.

║ חברת כנסת עזריה; לא נאפשר אפליה נגד קבוצות ועדות שונות בחברה הישראלית

בעברה וכמי שכיהנה כחברת הנהלת העיר ירושלים וכסגנית ראש העיר כשעמדה בראש סיעה עצמאית. עמדה חברת כנסת עזריה בראש ארגון מבוי סתום. יש לה דעה ברורה ומוצקה; “הדבר ימנע אפשרות של מתן עדיפות או אפליה של אוכלוסיות מסוימות על פי העדפתה של הרשות המקומית.

לא נאפשר אפליה נגד קבוצות ועדות שונות בחברה הישראלית”. אחוזי העדיפות לבני המקום בכל רשות יקבעו במסגרת הצעת החוק ולא על ידי הרשות המקומית עצמה. אחד הנושאים המרכזיים שעלו בדיון הוא הצורך לאפשר גמישות לרשויות המקומיות, לצד המאמצים לקדם את המטרה הלאומית” סיכמה חברת כנסת עזריה.

לדברי הגב’ חדוה פיניש מעיריית תל אביב- יפו; צריך לנסות לייצר את הגמישות, כי החוק יכול להיות כתוב ובסוף העיריות שמתמודדות עם הצורך בדיור בהישג יד לא יוכלו ליישם אותו. במציאות קשה ליישם קביעות חד משמעיות ואנחנו עלולים להפסיד את האפשרות לקדם את המטרה.”

יושבת ראש הוועדה חברת כנסת עזריה, אמרה בתגובה לדברים; “אנחנו לא מחוקקים כאן חוקים, כדי שלא ייושמו ונקפיד לעשות התאמות נדרשות על פי הצורך. לדעתי הגמישות צריכה להיות בעיקר ב’וועדות המחוזיות’ ולא ב’וועדות המקומיות’. אני מגיעה מן השלטון המקומי ומודעת למורכבות ולפערים בין הרשויות.

יותר מדי פרשות נחשפו בשנים האחרונות והן תמיד היו קשורות ב’נדלן’ ולכן, כשאנחנו מחוקקים אנחנו צריכים לקחת זאת בחשבון”.

חבר כנסת רועי פוקלמן, טען, כי; “הגישה הבסיסית היא לתת מקסימום גמישות לשלטון המקומי”. בהתייחס להצעת החוק אמר חבר כנסת רועי פוקלמן; “החוק הוא המשך ישיר לחוקים המהווים שורה של הסדרים בעולם השכירות, בתוכם ‘חוק עידוד השקעות הון’ שעבר השבוע בקריאה טרומית וקידום המתווה לחברות ניהול בתים לשכירות. נמשיך לעשות למען הצעירים ולמען השכירות ארוכת הטווח”.

בתום הדיון הובהר, כי ישנן סוגיות שונות שעדיין יש להסדיר בנוסח ההצעה, כגון הגדרת ‘בני מקום’, הגדרת שכירות לטווח ארוך ועוד. הדבר, ייעשה בעת הכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית בוועדת ועדת הרפורמות.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן