חדשות חיפה סביבה | אקולוגיה

גמליאל: לתושבי מפרץ חיפה מגיע מפרץ ירוק וחדשני, מחכים לממשלה

הדוח המסכם של ועדת המנכלים שבחנה את קידום ופיתוח מפרץ חיפה מתוקף החלטת הממשלה שהעבירו ראש הממשלה והשרה להגנת הסביבה פורסם היום (ב'); השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל: "גם הממשלה מצטרפת לעמדתנו ומגבה את החזון שלנו – לתושבי מפרץ חיפה מגיע מפרץ ירוק וחדשני. השלב הבא הוא לאשר בממשלה את ההמלצות, שיש בהן בשורה של ממש לבריאות התושבים ולעתיד חיפה והאזור".
0
0
גילה גמליאל השרה להגנת הסביבה ברקע: מפרץ חיפה | צילום דוברות המשרד | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
גילה גמליאל

“אני מברכת על סיום עבודת ועדת המנכ”לים והגשת המלצותיה שמגבות את החזון שהצגנו. לתושבי חיפה, מגיע לחיות בסביבה נקייה ממזהמים ואכן, כפי שהבטחנו – הובלנו בשנה החולפת את המהלך הלאומי של סגירת המפעלים הפטרוכימיים במפרץ חיפה. העברנו את החלטת הממשלה החשובה והקמנו את ועדת המנכלים שסיימה את עבודתה והגישה את המלצותיה, שמגבות את הקשר שיש בין סביבה לכלכלה. כך אמרה היום (שני, כ”ז סיון תשפ”א) השרה להגנת הסביבה, חברת כנסת גילה גמליאל.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’. 

כעת, יש שורת פעולות לבצע לשם קידום המפרץ, הכוללות בשורה של ממש לקידום עתיד בר-קיימה ולסגירת התעשייה הפטרוכימית. בשנים הקרובות יצטמצם השימוש בדלקים פוסיליים (דלק מאובנים או דלק מאובן הוא דלק הנוצר מהתאבנוּת של אורגניזמים בסביבה מחוסרת חמצן.

גילם של האורגניזמים ושל דלק המאובנים שנוצר מהם הוא בדרך כלל מיליוני שנים ולעתים אף מעל 650 מיליון שנה.

דלקי המאובנים שנוצרים הם; פחם, נפט וגז טבעי – שמכילים כולם כמות גדולה של פחמן) עד להפסקת הצריכה של מרבית תזקיקי הנפט בתוך שני עשורים כתוצאה מהמעבר ל’כלי-רכב חשמליים‘ ולשימוש ב’דלקים נקיים‘ יותר”. הוסיפה השרה להגנת הסביבה.

באוקטובר 2020, אושרה החלטת הממשלה שיזמו ראש הממשלה מר בנימין נתניהו והשרה להגנת הסביבה חברת כנסת גילה גמליאל לקידום ולפיתוח מפרץ חיפה.

החלטת הממשלה, קבעה, כי תקום ועדת מנכלים אשר תדון, בין היתר, בעתיד התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה; בתשתיות האנרגיה הקיימות במפרץ חיפה והבטחת רציפות התפקוד של משק האנרגיה;

צורכי דיור ופיתוח עירוני, כלכלי ואזורי; סיכונים מחומרים מסוכנים; זיהום אוויר; שיקום קרקע ועוד. את המשרד להגנת הסביבה, ייצג בוועדה המנכל, מר דוד יהלומי.

לאחר כחצי שנה של דיונים אינטנסיביים ולאחר שנשקלו הערות הציבור, הוועדה, פרסמה היום (ב‘) את המלצותיה;

█  המלצות ועדת המנכלים בנושא; מפרץ חיפה

1. להביא להפסקת פעילות התעשייה הפטרוכימית במפרץ חיפה בתוך עשור או מוקדם מכך, בכפוף לעמידה בצורכי משק האנרגיה המינימליים ההכרחיים להבטחת רציפות תפקודית.

2. לקדם תכנון חדש למפרץ חיפה, אשר יאפשר פיתוח בר קיימא של האזור ויהפוך אותו לאזור מוּטה מגורים המכיל תעסוקה נקייה ופארק מטרופוליני מרכזי.

3. להקים צוות ממשלתי שיעסוק בפיתוח וחיזוק ענפי תעסוקה עם פוטנציאל כלכלי משמעותי במפרץ חיפה.

4. להקים צוות ממשלתי שיגבש מענה לפגיעה הכלכלית הזמנית של חלק מהרשויות המקומיות במפרץ, עקב הפסקת הפעילות של התעשיות הפטרוכימיות.

5. לקדם חבילת צעדים להפחתת זיהום אוויר ממקורות תחבורתיים במפרץ חיפה, ובתוך כך חשמוּל התחבורה הציבורית במפרץ, הגדלת שטח “אזור אוויר נקי” מחיפה ל-קריות.

הנעת משאיות אשפה ומשאיות בנמל חיפה באמצעות חשמל או גז טבעי, הפחתת פליטות עשן נראה לעין מכלי שייט, בחינת תמריצים להגעה של כלי שיט מופחתי זיהום לישראל ועוד.

לוגו המועצה הלאומית לכלכלהמטעם דוברות המשרד להגנת הסביבה, נמסר לאתר ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק כי את המלצות הוועדה, יש להביא לאישור בהחלטת ממשלה.

כזכור, באפריל 2021, הניח המשרד להגנת הסביבה טיוטה ראשונית של החלטת ממשלה, אשר מציעה לוחות זמנים ברורים לסגירת “מתחם בתי זיקוק לנפט בעירבון מוגבל”.

הידועה גם כקבוצת בזן, מפעל דשנים ו‘חוות המכלים ת.ש.ן’ חברת התשתית הלאומית של משק הדלק והאנרגיה, קריית חיים.

החלטה על הקמת מנהלת ליישום המלצות ועדת המנכלים; וכן מקבעת תקציב ראשוני על סך של 40 מיליון שקל להנעת המהלך.

אל; המלצות הוועדה הבין-משרדית.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן