אורח נעים בעולם חדשות טור בר-דעה של קובי ברדה

ג’ו ביידן, נציג הדמוקרטים לבחירות ארהב מול הנשיא טראמפ

האם בסופו של דבר, אותו מועמד ותיק, ג'ו ביידן, הידוע גם בכיונויו; "הדוד ג'ו, שראה כבר כמעט הכל בקרוב ב- 50 שנותיו בוושינגטון, ישמש לבסוף כנציג המפלגה הדמוקרטית לבחירות מול הנשיא טראמפ, או שמא יזכה לסכין בגב שיתקעו לו "כרישי" המפלגה הדמוקרטית וישליכו אותו לפח ההיסטוריה בכנס בקיץ שיהיה במילווקי?
0
0

הקרב הזה בין שני מנהיגים, אם יתקיים בכלל, לא יהיה על מגרש הגולף. סגן הנשיא לשעבר ג’ו ביידן, ביקר בשליפה את הנשיא טראמפ, שמצא לנכון, לשוב אל מגרש הגולף לאחר חודשיים וחצי ממנו נעדר כשעדיין סכנת מגיפת הקורנה הקורונה מרחפת ואמר; “הנשיאות, היא הרבה יותר מלצייץ ממגרש הגולף שלך”. נשיא ארצות הברית מר דונלד טראמפ, לא נשאר חייב. הוא הגיב ב’חשבון הטוויטר’ שלו לסגן הנשיא לשעבר מר ג’ו ביידן וטען; “נציגיו של ג’ו הישנוני, פרסמו מודעה שאומרת שהלכתי לשחק גולף היום (קיימתי פעילות גופנית). הם חושבים שעליי להישאר בבית הלבן, כל הזמן. מה שהם לא אמרו שזו הפעם הראשונה ששיחקתי גולף מזה כמעט 3 חודשים, כשביידן כל הזמן בחופש, נח ומבצע עסקאות מוצלות עם מדינות אחרות, ושברק אובמה, תמיד שיחק גולף ונסע הרבה פעמים לשחק גולף ב’הוואי’ – פעם אפילו מיד לאחר שהודיע על מותו של צעיר בידי דאעש!”, הגיב בשליפה טראמפ.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

ג'ו ביידן נציג המפלגה הדמוקרטית לבחירות מול הנשיא טראמפ | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
ג’ו ביידן מול הנשיא טראמפ

בימים אלה, רחוק מהעין הציבורית הישראלית, מתנהל קמפיין בחירות מוזר במיוחד של מועמד שהצליח בניגוד לכל הציפיות “לנצח” את מערכת הפריימריס של ‘מפלגת הדמוקרטים‘ ולהתייצב בקרב פנים אל מול פנים “בצהרי היום” (מערבון) לנשיא האמריקאי המכהן מר דונאלד טראמפ .

ישאל את עצמו מי שישאל, מדוע שמתי את המילה “לנצח” במרכאות? והאם, יש רובד עמוק יותר לנושא? ממשחקי גולף בעת משבר בריאותי עולמי גם במעצמה העולמית ארצות הברית של אמריקה?

תיאורטית, ג’וזף רובינט “ג’ו” ביידן הבן (Joseph Robinette “Joe” Biden Jr) שיהיה בן 78, בעת בחירות לנשיאות ארצות הברית 2020, כיהן כסגן נשיא ארצות הברית ה-47 בשנים;  2009–2017.

לפני מינויו לסגן הנשיא, כיהן ביידן במשך 36 שנים (19732009) בסנאט של ארצות הברית כנציג מדינת דלאוור מטעם המפלגה הדמוקרטית.

ביידן, שהודיע על ריצתו לנשיאות באפריל 2019, הוא המועמד (לפי שעה) המשוער של המפלגה הדמוקרטית בבחירות לנשיאות ארצות הברית 2020.

ג’ו ביידן, הידוע גם בכיונויו – “הדוד ג’ו“, נותר אחרון בפריימריס של המפלגה הדמוקרטית, כאשר כל שאר המועמדים, הודיעו, כי הם “משהים” את הקמפיין שלהם (שימו לב, מועמדים תמיד משהים ולא פורשים, בעיקר מטעמים של המשך גיוס תרומות, אבל פה זה קצת יותר עמוק, ככל הנראה.

באמצע אוגוסט (לאחר שנדחה מהמועד המקורי באמצע יולי, עקב משבר הקורונה), אם התנאים בכלל יאפשרו זאת, אמורים להתקבץ כל אותם צירים (באנגלית “דלגייטס“) שנבחרו מטעם המועמדים השונים של המפלגה הדמוקרטית במעוז הדמוקרטי הגדול של העיר מילווקי שבוויסקונסין.

העיר נבחרה, לאחר ש’הדמוקרטים‘ הפסידו את וויסקונסין לראשונה משנת 1984, כאחת מאבי ה-“חומה הכחולה” שקרסה בבחירות 2016.

לאחר שהמועמד בארני סאנדרס, שהיה המועמד האחרון שנשאר מול ביידן, הודיע על השהיית הקמפיין, היה נראה כאילו דרכו של מי שהוא השחקן הוותיק ביותר במערכת הפוליטית, מי ששירת בשורה ארוכה של תפקידים מתפקיד הסנטור שייצג את דלוואר משנת 1972, דרך תפקיד סגן נשיא ארהב, תחת אובמה (20082016) סלולה לניצחון.

גם ההודעה המוזרה של סאנדרס, שהוא לא מסיר את השם שלו מטפסי המפלגה הדמוקרטית; “כדי להמשיך ולייצג את התנועה”, לא הייתה, אמורה להפריע לניצחון הבטוח של המועמד שנותר לבדו.

אבל לפני שננסה לתאר מה הדרך שבה יכול להיות שביידן לא יוכרז כמועמד לנשיאות מטעם המפלגה הדמוקרטית בכינוס (שכאמור, לא ברור, האם ניתן יהיה לקיימו בתקופת משבר הקורונה עם מעל 5000 בני אדם באולם אחד), ננסה לסקור את הפרשיות השונות, שעומדות בין ביידן להכרזה על מועמדותו כנציג הדמוקרטים לבחירות 2020.

הפרשה המשמעותית ביותר, היא ללא ספק, פרשיה הכרוכה בבנו האנטר ביידן ותמלוגים אותם קיבל מחברה אוקראינית לחיפוש נפט בשם; “בוריסמה“.

ביידן, קצת על הפרשה בקליפת אגוז…

בפרשה שנחקרת כעת שבמסגרתה קיבל האנטר ביידן, הבן של ג’ו בידן, אז סגן הנשיא וכיום מתמודד לנשיאות ארצות הברית מטעם המפלגה הדמוקרטית, מקבל כסף מטעם חברה אוקראינית בשם; ‘בוריסמה’ בשביל לשבת בהנהלת החברה וזאת תמורת תשלום של מאות אלפי דולרים ריטיינר חודשי.

סגן הנשיא דאז ביידן, התרברב בזה שהוא דאג לפטר את אותו התובע האוקראיני, תוך שהוא מאיים על ממשלת אוקראינה שאם לא יעשו, כן תוך 6 שעות לא יוכלו לקבל את הסיוע הביטחוני.

הטענה שהציג סגן הנשיא, שהיה גם ממונה על הקשר מול ממשלת אוקראינה היה, שהוא הביא לפיטוריו של “תובע מושחת“.

אלא מה היא? בימים האחרונים חבר הפרלמנט האוקראיני, האדון Andrii Derkach, מדליף שיחה של סגן הנשיא ביידן עם הנשיא האוקראיני הקודם Petro Poroshenko בקשר לפיטוריו של התובע האוקראיני המיוחד, האדון Viktor Shokin, שחקר את חברת האנרגיה בוריסמה.

כעת מסתבר, מהשיחה בין שני האדונים, כי נשיא אוקראינה, הדגיש באוזניו של ביידן שפיטר את התובע; “למרות שלא הייתה עדות לכך שעשה משהו” רק בגלל שביידן “התעקש” בתמורה עונה לו ביידן בשיחה; “אני איש של מילה, כעת אעבור לאישור ההלוואה לאחר שדאגת לפטר אותו”.

And I’m a man of my word,” Biden says. “And now that the new Prosecutor General is in place, we’re ready to move forward to signing that one billion dollar loan guarantee.”

טראמפ שהועמד להדחה על רקע של Quid pro quo או בעברית, התלייה של דבר בדבר (במקרה שלו, העברת כסף לאוקראינים בתמורה לחקירת קשרים של ביידן) ויצא זכאי, מחליף צדדים כעת והאדון ביידן, נכנס לסיטואציה מביכה ביותר… הקטע הרלוונטי מתחיל בדקה ה-4:00.

בעקבות הפרשה הזאת הודיעו לאחרונה סנטורים רפובליקנים, שהנושא יועבר לחקירה מקיפה בסנאט, מה שיסבך מאוד את ג’ו ביידן במירוץ.

אבל זו לא החזית היחידה איתה מתמודד סגן הנשיא בימים אלה. אחת הפרשיות הכי משמעותיות שמלווה את הקמפיין של הנשיא הוא התלונה של העוזרת שלו לשעבר הגב’ טרה רייד שטוענת, כי נפלה להטרדה מינית של ג’ו ביידן, כאשר עבדה כעובדת בלשכתו כאשר היה סנטור מדלאוור בשנות ה-90.

בכדי להתמודד עם האשמות הללו, המועמד הדמוקרטי וסגן הנשיא ג’ו ביידן הגיע לתוכנית הבוקר הפופולארית “מורנינג ג’ו” שם עוּמת לראשונה עם התלונה של טרה רייד.

  1. ביידן, מציע לפתוח את הארכיב של הסנאט לבדוק האם “ועדת ההשתקות” קיבלה תלונה של הגב’ ריד. כידוע (או לא) קיימת קופה של כסף, מטעם משלם המסים שנועדה ליישב תלונות מביכות נגד חברי קונגרס.

בהקשר זה, הוא ביקש לפתוח את התיקים שלו וככל שיש תלונה שכזאת, שתשוחרר לציבור.

2. ביידן, נתבקש להסביר מדוע הוא לא מאפשר גישה לארכיון הפרטי שלו שנמסר ל’אוניברסיטת דלוואר‘ שם יש את כל הניירת מכל התקופה שלו, שההנגשה של המסמכים לציבור נחסמה.

בהתחלה הטענה הייתה שזה עוד לא מוכן, אך מאוחר יותר, הסביר, כי יש שם פרטים חסויים משיחות עם מנהיגי עולם ובכלל אין שם פרטים אישיים.

כאשר נשאל האם יהיה מוכן לאפשר לנציג או וועדה שימנה שתחפש אך ורק את השם של הגברת בארכיון? הוא השיב; למה צריך? אין שם שום דבר, אם יש זה רק בוועדת יישוּב תלונות של הסנאט.

3. ביידן, נשאל על עמדתו הציבורית שיש להאמין לנשים שניגשות עם האשמות על תקיפה מינית, טענה אותה השמיע על רקע השימוע של דר’ בלזי פורד במינוי של השופט קאוונו.

ביידן, נאלץ להתפתל ולהסביר שהוא התכוון שבתחילה חייבים להאמין לאשה, אך היא חייבת להוכיח את הטענה שלה ואם היא לא מצליחה (כנראה שכעת השתכנע שפורד לא הצליחה לשכנע) אז היתרון ההתחלתי שקיבלה, כבר איננו רלוונטי, כי האמת היא האמת.

המנחה מיקה ברזינסקי (המוכשרת) שאלה אותו לגבי נשים דמוקרטיות בכירות דוגמת סטייסי אברהמס (התמודדה לתפקיד מושלת ג’ורג’יה, שמוזכרת כמועמדת לסגן נשיא), ננסי פולוסי והסנטורית קריסטין ג’יילברד, שיצאו להגנתו של ביידן, אך במקרה של קאוונו, מיהרו לצאת לצד המאשימה.

יותר ויותר, עולה הרעיון בקרב בכירים במפלגה הדמוקרטית, להחליף את מועמדותו של ביידן

ביידן, הסביר שזה לא קרה במקרה שלו והן מאמינות לו ולכן, הן תמכו בו, נקודה. מבלי להסביר על הסתירה שיש תמיד להאמין לאישה שניגשת באומץ להתלונן ושיש להאמין לה.

הנושא של תלונה להטרדה מינית כנגד המועמד של המפלגה הדמוקרטית, שהיא זו שנשאת על פלטפורמה של תנועת METOO, היא רעילה והרסנית.

אם שני ה-“תיקים” הכבדים הללו לא מספקים, אז קיימות טענות על כך שג’ו ביידן, סובל מדמנציה שמונעת ממנו להתבטא בצורה קוהרנטית ומציגה אותו כמי שמנוּתק, מהוויה הקיימת.

דוגמאות לכך לא חסרות, אבל על קצה המזלג ניתן לראות בפליטות הפה שלו, שוכח מה התפקיד שהוא רץ אליו, שוכח באיזה מקום הוא נמצא, מעליב בוחרים ואפילו מתקשה להגות את השם שלו…

כל אלה משמשים ככלי תקיפה של טראמפ שמכנה את המועמד “SLEEPY JOE“, או בעברית ג’ו המנומנם

השילוש הזה, של עננת הטרדה מינית, פרשיית שחיתות וחשש ל… דמנציה, פוגע מהותית בסיכויים של המועמד הדמוקרטי במירוץ לנשיאות 2020. כל זאת מוביל אותנו לשאלה, האם הדוד ג’ו, אכן יישאר כמועמד של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות?

ובכן, יותר ויותר, עולה הרעיון בקרב בכירים במפלגה הדמוקרטית, להחליף את מועמדותו של ביידן. ככה למשל פיטר דואו יועצו של הנשיא קלינטון, מהקמפיין של בארני סאנדרס ובכירים אחרים הקוראים פומבית להחלפתו של ביידן.

כיצד אם כן ניתן לעשות החלפה שכזאת?

עד שנת 2016, היו מגיעים חברי המשלחת (דלגייטס) ואותם “סופר דלגייטס” ועורכים הצבעה, כאשר סך כל הקולות היה נערם. למעשה, בוועידות מתקיימות הצבעות לבחירת מועמד המפלגה לנשיאות ואחר כך לבחירת המועמד לסגנות הנשיא.

הצירים של כל מדינה מדווחים לראש המשלחת על הצבעתם, ואז מוקראים שמות המדינות וראש המשלחת של כל מדינה, מדווח על הצבעת המשלחת (ההליך מכונה; “roll call“).

על מנת לזכות בהצבעה יש צורך ברוב מוחלט ממספר הצירים הכולל. אם אף מועמד לא זוכה ברוב כזה, נערכים סיבובי הצבעה נוספים, בהם הצירים, יכולים לשנות את הצבעתם, עד שאחד המועמדים זוכה ברוב המוחלט.

בבחירות הפעם, נקבע, כי אותם “סופר-דלגייטס” לא יוכלו בכלל להצביע בסיבוב הראשון, ולמעשה, הם יוכלו להיכנס ולקחת חלק בהצבעה רק מהסיבוב השני.

במפלגה הדמוקרטית יש 4051 חברי משלחת (“דלגייטס“). על המספר הזה יש להוסיף את אותם 714סופר-דלגייטז” שמשלימים סך הכל 4,765 צירי וועידה.

כאמור, לאור הרפורמה, הוחלט שרק אותם 4051 צירים, יהיו אלה שישתתפו בהליך הבחירות, כאשר במפלגה הדמוקרטית, ובניגוד למפלגה הרפובליקנית.

אופן חלוקת הצירים הוא באופן יחסי שהשיג בבחירות במדינה נתונה ולא “המנצח לוקח הכל” שיש במפלגה הרפובליקנית וכפי שהיה ערב הרפורמה בשיטת בחירת המועמד/ת הדמוקרטי.

בסיבוב הראשון, ייבחר מי שהצליח להציג 50% + ציר נוסף, או במקרה שלנו 2026 צירים לזכות במועמדות של המפלגה הדמוקרטית.

אלא מה יקרה אם אף אחד לא יצליח להשיג את המספר הזה (שאגב מאז 1972 לא קרה שלא נבחר הנציג בסיבוב אחד)?

במקרה כזה, נכנסים למעגל הבוחרים אותם ה-“סופר-דלגייטס” והם יכולים לבחור מהגלריה הקיימת (סאנדרס למשל) או…. מי שהם רוצים להציע כמועמד מטעמם, ככה שגם מועמדים שלא השתתפו כחלק מההליך…

או מועמדי “פשרה” (למשל; מישל אובמה, אופרה ווינפרי או אפילו כן, כן הילרי רודהם קלינטון..) שיובאו בפני כל צירי הוועידה הדמוקרטית להצבעה.

רגע לפני שמסיימים, אי אפשר שלא להתייחס לזווית הישראלית של המועמד הדמוקרטי ג’ו ביידן. שני המועמדים האחרונים שנותרו לתפקיד יושב ראש המפלגה דמוקרטית היו ביידן וסאנדרס.

בעוד שסאנדרס, תקף את “ממשלת נתניהוהגזענית המועמד ביידן, מקפיד במצע הרשמי לשמור על ניטרליות ביחס ל’סכסוך ישראלי – פלסטינאי’. מתוך דף הקמפיין הרשמי שלו, עמדותיו לגבי ישראל:

התמיכה הכבירה של ג’ו ביידן בישראל ומחויבותו להגן על ביטחון ישראל ולחזק השותפות של שתי המדינות שלנו, היא מחויבות אישית שלו ומשתרעת על כל הקריירה שלו.

ביידן, אמר למשתתפים, כי אין הצדקה להעביר סיוע צבאי לישראל, רק משום שארצות הברית מחויבת “לחפות על ישראל”

מאז נסיעתו הראשונה לישראל בשנת 1973, זמן קצר לפני מלחמת יום כיפור, המועמד ביידן, מחויב לביטחון ישראל, תוך שהוא נלחם בסנאט על סיוע קריטי לישראל, אותה הוא מכנה; “ההשקעה הטובה ביותר של 3 מיליארד דולר שאנחנו עושים” ומתנגד למכירות נשק מסוכן לאויבות ישראל.

כסגן נשיא, בידן, סייע להבטיח תמיכה בלתי-מעוררת בביטחון ישראל. במהלך ממשל אובמה-בידן, הוא היה תומך מרכזי בתמיכה בטכנולוגיות מצילות חייםכמו; כיפת ברזל, קלע דיוויד, מערכות הגנה נגד טילים ו-חץ 3.

ביידן, עזר לעצב את התקציב הצבאי של  38 מיליארד הדולר, חסרי התקדים, מזכר הבנות לעשר שנים לסיוע ביטחוני לישראל שנחתם בשנת 2016, היה חבילת הסיוע הצבאית הגדולה כזו בתולדות ארהב.

ביידן, הוביל מאמצים להתנגד לדה-לגיטימציה של ישראל, בין אם בארגונים בינלאומיים ובין אם באמצעות תנועת החרם, הסילוק והסנקציות (BDS) בארהב.

ביידן, נקט בצעדים היסטוריים כדי למנוע מאיראן להשיג ‘נשק גרעיני’. ממשל אובמה-בידן הטיל סנקציות רב-צדדיות נכות, שהביאו את איראן למשא ומתן וסללו את הדרך לתכנית הפעולה המשותפת (JCPOA) שמנעה מאיראן להתחמש בגרעין.

מצד שני, מה שלא כתוב בדף הקמפיין, זאת הפעלת הלחצים והאיום האחרון על ישראל שלא להמשיך בצעדי הסיפוח החד-צדדים.

השבוע הכריז ביידן, כי על ישראל להפסיק את איומי הסיפוח ולעצור את בניית ההתנחלויות, “שחונקים כל תקווה לשלום“.

בהקלטות שהגיעו לידי “ג’ואיש אינסיידר“, נשמע ביידן, מצהיר במהלך אירוע התרמה וירטואלי עם דמוקרטים יהודים, כי אינו תומך בהחלת הריבונות.

בהתבטאות ראשונה מאז השבעת הממשלה, טען סגן הנשיא לשעבר, כי כל צעד חד-צדדי מצד ישראל או הרשות הפלסטינית “יחתור” תחת האפשרות למשא ומתן על פתרון שתי המדינות.

ביידן, אמר למשתתפים, כי אין הצדקה להעביר סיוע צבאי לישראל, רק משום שארצות הברית מחויבת “לחפות על ישראל” עמדה שבה תומכים כמה מועמדים לשעבר לנשיאות ארצות הברית.

גם מערכת היחסים בין ביידן לראש הממשלה מר נתניהו, ידעו לא מעט חריקות בעבר, כאשר המפורסמת ביותר היא ההחלטה לאשר בנייה של 1600 יחידות דיור ב-מזרח י-ם בעת ביקור ביידן, שהביא אותו להגדיר זאת כצעד; חותר תחת האמון“.

ביידן, יהיה לישראל מועמד שאתה יודע מה אתה מקבל ממנו. לצד השארת השגרירות בירושלים כפי שהצהיר בתחילת החודש, אך החיכוכים שהיו לחם חוּקה של מערכת היחסים של ממשלות נתניהו-אובמה, יישארו כשהיו ובהקשר זה, בוודאי בהתחלה, מערכת היחסים (בטח ביחס לירח הדבש עם טראמפ) ייפתחו ברגל שמאל.

לסיכום

האם בסופו של דבר, אותו מועמד ותיק, שראה כבר כמעט הכל בקרוב ב- 50 שנותיו בוושינגטון, ישמש אם ייבחר בסיבוב ראשון ואם לא, ב”סיבוב שני” בו כל אחד יכול להיות מועמד לנשיאות.

כל זאת באותו הכנס במילווקי, לבסוף כנציג המפלגה הדמוקרטית לבחירות מול הנשיא טראמפ, או שמא, יזכה לסכין בגב שיתקעו לו “כרישי” המפלגה הדמוקרטית וישליכו אותו לפח ההיסטוריה בכנס בקיץ שיהיה במילווקי?

רק ימים יגידו….

__________

המחבר קובי ברדה הוא ראש “תוכנית גלבשערי מדע ומשפט ומומחה לפוליטיקה אמריקאית. מחבר הספרים: “המפתח להבנת דונאלד ג’יי טראמפ” וAIPAC’s Grassroots Path to Congress: How Isaiah Kenen Built AIPAC to Be A Powerhouse. עוד מידע על המחבר כאן בתחתית הדף.

0
0



אודות הכותב

קובי ברדה

קובי ברדה הוא מומחה לגאו-אסטרטגיה והשפעת פוליטיקה אמריקאית על יחסי החוץ. מלגאי של קתדרת חייקין לגאואסטרטגיה. ברדה חוקר את התפתחותן של תנועות עממיות פוליטיות (Grassroots Movments) וכדוקטורנט בחוג להיסטוריה כללית של אוניברסיטת חיפה, עבודת הדוקטורט שלו עוסקת באופן הקמתה של השדולה האוונגלית למען יחסי ישראל–ארצות הברית, כאשר לפני כן השלים בהצטיינות כתיבת תזה על הקמתה של איפא"ק.

בעל משרד "בר-דעה" אסטרטגיה שיווקית • ‏‎Spokesperson‎‏ ב-‏מנהלת הליגות לכדורגל- IPFL‏ • בעלים‏ ב-‏בר-דעה אסטרטגיה שיווקית‏ • ‏דובר העירייה‏ לשעבר ב-‏עיריית נתניה‏ • ‏סגן דובר‏ לשעבר ב-‏עיריית תל-אביב-יפו‏ • ‏דובר‏ לשעבר ב-‏כנסת ישראל (ח"כ קולט אביטל)‏ • ‏יו"ר אגודה‏ לשעבר ב-‏אגודת הסטודנטים האקדמית ת"א-יפו‏ • למד ‏מדעי המדינה וסוציולוגיה‏ ב-‏‎Tel-Aviv Academic College‎‏ • למד ב-‏אורט רמת יוסף‏ • למד ב-‏קוגל חולון‏ • גר בעיר ‏חולון‏ • נשוי ל‏מיכל פרנקו-ברדה‏.

המוטו; "כל עוד אנחנו מאמינים במטרה שלנו ויש לנו רצון ברזל לנצח, הניצחון לא יחמוק מידנו". וינסטון צ'רצ'יל.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן