חדשות כאן ישראל מסחר | תעשייה צרכנות

ברנדי סן פרנציסקו משקה כוהלי מסוכן עד כדי מוות

במשקאות כוהליים מסוג 'ברנדי סן פרנציסקו' מיוצר וממולא על ידי יקב ערק גת בע'מ – ת.ד. 4802, בית יצחק, נמצאו חריגות חמורות בתכולת ה'מתנול' והם רעילים ומסכנים את בריאות הצורכים אותם עד כדי סכנת מוות! ◄הממונה על התקינה במשרד הכלכלה, מר וכטל מזהיר את העוסקים בייצור, שיווק, הפצה ומכירה של המשקאות הכוהליים, כי הם מסכנים את שלום הציבור ועוברים על החוק!
0
0
הממונה על התקינה במשרד הכלכלה, יעקב וכטל | רקע: משקה כוהלי ברנדי סן פרנציסקו | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
הממונה על התקינה במשרד הכלכלה, יעקב וכטל | רקע: משקה כוהלי ברנדי סן פרנציסקו | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

אזהרה חמורה השמיע הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה, מר יעקב וכטל, בעקבות ביקורות שערך מינהל התקינה במספר חנויות ובפיצוחיות בהן נמצאו ‘משקאות כוהליים’ מסוג ‘ברנדי סן-פרנציסקו’ עם חריגות של פי 100 בתכולת ה’מתנול*’ מעל הערך המותר על פי התקן.

 ■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

הממונה על התקינה מר וכטל, אמר היום (רביעי, י”ב חשון תשע”ח); “אנו נגביר פעילות המפקחים ולא נהסס לנקוט ביד קשה נגד יצרנים ומפיצים אשר עוברים על החוק ובכך מסכנים את בריאות הציבור. אנו נמשיך לפקח על ‘שוק האלכוהול’ על מנת לאתר ולעצור את ייצורם ומכירתם של משקאות מסוכנים לבריאות.

אנו קוראים לציבור הצרכנים לשים לב לאזהרות המתפרסמות בהתאם לצורך, ולאמץ את הכללים לאיתור אלכוהול שאינו מתאים לדרישות התקן. מוכרי המשקאות הכוהליים, חייבים להחזיק בעסק את המסמכים המעידים על מקור הספקת הסחורה לעסק ולהימנע מקליטת סחורה זולה שמקורה לא מזוהה. יודגש, כי על-פי הדין אסורה מכירת משקאות חריפים למי שטרם מלאו לו 18 שנים.

היצרנים של משקאות כוהליים, חייבים להחזיק ברישיון היצרן בר תוקף מטעם משרד הבריאות“. סיכם מר יעקב וכטל, הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה.

 אזהרה מפני משקה כוהלי בשם: ברנדי סן פרנציסקו ואלה הסימנים;

במשרד הכלכלה והתעשייה, מזכירים, כיצד ניתן לזהות משקאות כוהליים חשודים;

  • במידה ועל גבי האריזה אין שתי מדבקות – בחזית ובגב האריזה.
  • התווית בחזית האריזה חייבת להיות מסומנת בשם המשקה בעברית, בתכולה של המשקה ביחידות נפח (מיליליטר או ליטר) ובחוזק המשקה באחוזי נפח.
  • התווית בגב אריזתו של המשקה חייבת לכלול מידע מלא על יצרן או יבואן של המשקה בעברית; תאריך היצור או מנת היצור של המשקה הכוהלי או תאריך שימוש אחרון של המשקה; ערך קלורי וכן מידע הנוסף הקבוע בתקן.
  • גם מחיר הנמוך מעבר לסביר יש בו משום להחשיד.
  • משקה כוהלי בשם; ברנדי סן פרנציסקו.
  • נמכר בבקבוק מזכוכית של 0.2 ליטר, נושא סימון בר-קוד 729002934219.
  • פקק בגוון מוזהב
  • על גבי תווית קדמית רשום; SAN FRANSISCO BRANDY SINCE 1967 SFB XO
  • על גבי  תווית אחורית רשום: משקה אלכוהולי בטעם ברנדי, חוזק: 40% כהל בנפח,
  • תכולה; 200 מיליליטר ( ML200) ערך קלוריות ל 100 מיליליטר – 223 קק”ל, חייב בפיקדון 30 אגרות (במקום “אגורות”).
  • “מיוצר וממולא על ידי יקב ערק גת בע”מ – ת.ד. 4802, בית יצחק
  • ללא סימון כשרות, תכולת מתנול; פי 100 מהערך המותר הקבוע ב-תקן ישראלי 1572.

 מה זה מֵתָנוֹל* ולמה הוא מסוכן לבריאותך 

מֵתָנוֹל (באנגלית; Methanol, ידוע גם בשמות; מתיל אלכוהול (methyl alcohol) או כֹּהַל מֵתִילִי, קרבינול (carbinol) הוא תרכובת אורגנית שנוסחתה הכימית היא CH3OH או CH4O ומסתה המולרית היא 32 גרם למול. המתנול הוא הכוהל הפשוט ביותר.

זהו נוזל חסר צבע, דליק ורעיל עם ריח ייחודי. המתנול נפוץ בשימוש כנוגד הקפאה, ממס וכן כדלק. מתאנול נוצר באופן טבעי במטבוליזם אל-אווירני בסוגים שונים של חיידקים ולכן, יש באטמוספירה ריכוז זעיר של אדי מתנול המתחמצן למים ודו תחמוצת הפחמן.

המתנול הוא חומר רעיל, שתייה שלו עלולה לגרום לעיוורון ואף למוות. פרט לרעילות של החומר עצמו למערכת העצבים המרכזית (בדומה ל-הרעלת אתנול) מתנול רעיל בשל תוצרי הפירוק שלו בגוף.

בכבד, המתנול מתחמצן לפורמלדהיד (פורמלין) על ידי האנזים אלכוהול דהידרוגנז (alcohol dehydrogenase), בהמשך הפרומלדהיד מתחמצן ל-חומצה פורמית. בעלי חיים החסרים את האנזים אינם מורעלים ממתנול. תוצרי חמצון אלו פוגעים בעצב הראיה עד כדי גרימת עיוורון בלתי הפיך. מנה קטלנית של מתנול למבוגר היא כ-100–125 מיליליטר.

סימני ההרעלה;

טשטוש ראיה וחמצת הדם (בשל הצטברות חומצה פורמית) מופיעים רק כמה שעות לאחר החשיפה בשל הזמן הנדרש לחמצון החומר. במקרה הרעלה הנפגע מטופל ב‘אתנול’ כדי לחסום את האנזים המחמצן ובכך למנוע היווצרות התוצרים המזיקים.

אולם, יש טעות נפוצה בקרב חולים ששתו מתנול, החושבים שהם שתו אלכוהול ועל כן, אינם פונים לסיוע רפואי מיידי.

עוד בהרחבה בנושא ה-מֵתָנוֹל.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן