חדשות בריאות רשלנות רפואית

בית חולים רמבם יפצה במיליון ₪ משפחת חולה שנפל במחלקה ונפטר

בית המשפט מתח ביקורת קשה על בית החולים בשל אי-הקפדתו על נהלים בכל הנוגע לחולים המועדים לנפילות כמו אי החשת המנוח ל-CT, שחרצה למעשה את גורלו. בפירוט הנזקים נטען לנזק לא ממוני למנוח של כאב, סבל ואובדן של 15 שנות חיים, בהתאם לנתונים סטטיסטיים, וכן לנזק ממוני של הפסדי הכנסה – קצבה חודשית לאלמנה, שנבעה מזכאות המנוח, קצבת זקנה ותגמולים מאגף השיקום של משרד הביטחון.
0
0
עורך דין מאור גלבוע ברקע: אדם מבוגר שמעד ומקבל סיוע ראשוני, הדמייה | צילום: פוטו יחזקאל | עיבוד ממחושב: שולי סונגו©
עורך דין מאור גלבוע

בדצמבר 2013, הגיע נכה מערכת הביטחון (בן 71) אשר סבל ממחלות רקע שונות, לאשפוז בבית החולים רמבם בעיר חיפה, עקב ‘קשיי נשימה’. בעוד בנו, יושב לידו בחדר, קם הנכה אל השירותים להתפנות ובדרכו לשם – מעד ונפל ארצה בעוצמה ונחבל בראשו ובמרפק. בתוך זמן קצר, כבר פשה שטף דם מסיבי בראשו, וגרם לו לנזק בלתי הפיך. לאחר מספר שעות הלך הנכה לעולמו, חרף מאמצי הרופאים להצילו.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

בני המשפחה המומים וכואבים, פנו אל משרד עורכי דין מאור גלבוע שמשרדיו בערים רמת גן ובירושלים והתמחותו בתחום דיני הנזיקין על ענפיו השונים, בדגש על תחום הרשלנות הרפואית ונזקי הגוף. כעבור זמן קצר הגיש עורך דין מאור גלבוע תביעת רשלנות רפואית בבית המשפט השלום רמלה.

בתביעה, שנדונה בבית משפט השלום ברמלה בפני כבוד השופט מנחם מזרחי, אותה הגיש בשם משפחתו של המנוח, עורך הדין מאור גלבוע, נטען, כי הצוות הרפואי של רמבם – הקריה הרפואית לבריאות האדם, רשם לו טיפול ב‘מדללי דם’ ונקבע, כי רמת הסיכון שלו לנפילה, היא הגבוהה ביותר (דרגה 3) על פי סיווג שקבע בית החולים רמבם, עצמו.

לטענת התובעים בשל השילוב המסוכן של ‘סכנת נפילה’ ו-טיפול ב’מדללי דם‘ על הצוות הרפואי ב”מרכז הרפואי רמבם” היה לנקוט באמצעים שונים שהיה בהם כדי למנוע את נפילת המנוח ואף לעדכן את המשפחה על הסיכון האמור.

בגיליון הרפואי של המנוח שהובא על ידי התביעה, נכתב מספר שעות לאחר הגעת המנוח אל בית החולים; “סיכון נפילה 3!!! משפחה מסכימה לקשירה. החולה מבולבל, מתחילת הלילה קשור למיטתו, אינו משתף פעולה, באי שקט… מצב הכרה;  מבולבל… רמת סיכון בסיסית, יש נטייה שייצא מהמחלקה על דעת עצמו, זקוק לדפנות מיטה“.

כמו כן, נרשם בהמשך על ידי הצוות הרפואי; “אזכורים קבועים סיכון נפילה 3, משפחה מסכימה לקשירה, החולה ידוע כסובל מהלם קרב, נא להימנע מקשירה ככל האפשר…החולה בהכרה מלאה, עצמאי ומשתף פעולה”, נכתב בגיליון הרפואי.

כבוד השופט מזרחי, נזף בבית חולים רמבם על טענות סותרות בכתב הגנתה

בכתב התביעה, נכתב, כי בעוד בנו, יושב לידו בחדר, קם הגבר הנכה בן ה-71 אל השירותים, ובדרכו לשם להתפנות – נפל ארצה בעוצמה ונחבל בראשו ובמרפק. חרף הוראה לביצוע בדיקת CT למנוח, בדיקה זו, ובדיקת נוירולוג (רופא המומחה בטיפול במחלות של מערכת העצבים) נערכו רק כשעתיים לאחר נפילתו.

בשלב זה, כבר פשה שטף דם מסיבי בראשו, וגרם לו לנזק בלתי הפיך. לאחר מספר שעות הלך המנוח לעולמו, חרף מאמצי הרופאים להצילו. מפסק הדין, עולה, כי צוות בית החולים רמבם לא טרח כלל לעדכן את בני המשפחה, שלא משוּ ממיטתו, בדבר הסיכון הגבוה לנפילתו.

זאת ועוד; בפסק דינו, מותח כב’ כבוד השופט מנחם מזרחי, סגן נשיא בית משפט השלום רמלה, ביקורת חריפה על הצוות הרפואי ברמבם, ובין השאר מצטט מעדוּת מנהל המחלקה בה אושפז המנוח וקובע; “אם זוהי רוח המפקד, קל להבין איזו אווירת עבודה שררה במחלקה בכל הקשור לאבחון הסיכון לנפילה בכלל ולנפילת המנוח בפרט”.

כבוד השופט מנחם מזרחי מבית משפט השלום ברמלה | צילום: אתר בתי המשפט | עיבוד ממחושב: שולי סונגו©
כב’ השופט מנחם מזרחי

כמו כן, נזף כבוד השופט מזרחי בבית חולים רמב”ם על טענות סותרות בכתב הגנתה. ביהח רמבם, טענה, כי המנוח, היה עצמאי ולא נמצא בסכנת נפילה, ומאידך – של משפחה, יש אשם תורם במותו, מאחר שידעה לכאורה על הסיכון לנפילתו.

השופט, עוד קבע, כי בביח רמבם, לא הציגו כראיות מטעמם את טופס פעולת הסיווג של המנוח, לפי הקריטריונים שנוסחו בנוהל מטעם בית החולים ושעל פיו הוא פועל. “לבית המשפט, הגישה הנתבעת טופס ריק, כדוגמה בלבד“, פסק השופט.

שריר תקשורת” משרד המתמחה בייעוץ תקשורתי עבור עורכי דין בתחומים מגוונים, מסר באמצעות רן שריר לאתר ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי “לעניין זה, פסק כב’ השופט מזרחי, יש חשיבות רבה, משום ש‘חסר ראייתי’ שכזה רובץ, אך לפתחה של הנתבעת, שכשלה להציג את המסמכים הרלוונטיים“.

כב’ השופט, אף קיבל את טענת בני המשפחה, כי הצוות הרפואי של ביהח רמבם, לא יידע אותם בסיכון לנפילת יקירם, והתרעם על כך שבית החולים, קבע נהלים למניעת נפילות, אך התכחש לתוקפם, ולא דאג לאמצעים פשוטים ביותר למניעת נפילות של מטופלים.

בנוסף, קבע בית המשפט, כי אי החשת המנוח ל-CT, חרצה למעשה את גורלו.

בפירוט הנזקים נטען לנזק לא ממוני למנוח של כאב, סבל ואובדן של 15 שנות חיים, בהתאם לנתונים סטטיסטיים, וכן לנזק ממוני של הפסדי הכנסה – קצבה חודשית לאלמנה, שנבעה מזכאות המנוח, קצבת זקנה ותגמולים מאגף השיקום של משרד הביטחון.

לאור כל זאת, פסק בית המשפט בראשותו של כב’ השופט מנחם מזרחי בפסק דין חריג, כי על המדינה ומשרד הבריאות לשלם למשפחת המנוח, פיצוי בסך 850,056 שקלים, בתוספת הוצאות משפט בסך 222,312 שקלים. סך הפיצוי; 1,072,368 שקלים.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן