אוניברסיטה | מכללה מסחר | תעשייה

אפיון והערכת יהלומים במצבם הגולמי במכשור מדויק וזול יותר

באוניברסיטת אריאל בשומרון, יזם צוות שכלל את פרופ' יוסי פנחסי ופרופ' אשר יהלום מן המחלקה להנדסת חשמל ופרופ' חיים כהן מהמחלקה למדעי הכימיה, פרויקט לפיתוח מערכת בדיקה ביהלומי גלם לאפיון דירוג הצבע, לאחר ליטוש שפועלת בתחום "הגלים המילימטריים" ◄המחקר זכה למימון במסגרת 'תוכנית קמין של הרשות לחדשנות' נמצא כרגע בשלבי פיתוח מתקדמים ומראה פוטנציאל טוב למימוש.
0
0
הפקת אבנים יקרות ביד, יהלומים, אבני אודם, אמרלד | עיבוד צילום: שולי סונגו
הפקת אבנים יקרות ביד, יהלומים, אבני אודם, אמרלד

מחקר חדש של אוניברסיטת אריאל בתחום אפיון והערכת יהלומים במצבם הגולמי במכשור מדויק וזול יותר, זיכה אותו במקום הראשון בתחרות טכנולוגיות חדשניות  ב’כנס ITTN’ בהשתתפות כל חברות היישום של האוניברסיטאות בישראל.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

כיום באפיון והערכת ‘יהלום גולמי’ המכשור האופטי הקיים, יקר ואינו מדויק דיו, המערכת המוצגת על ידי חוקרים באוניברסיטת אריאל, מדויקת, זולה יותר וזאת ועוד; אף ניתן ליישמה על יהלומים סינתטיים.

כידוע, יהלומי גלם, נראים כמו שבר זכוכית במקרה הטוב או כאבן חצץ. כדי שיהפכו לחלק מתכשיט, יש ללטש אותם.

רוב היהלומים מלוטשים בצורה עגולה (בריליאנט) אך קיימים ליטושים נוספים במתארי; לב, אליפסה, מלבן ועוד.

התכונה העיקרית שקובעת את מחיר היהלום (מלבד המשקל כמובן) הנה איכות הצבע שלו. ככל שהוא נקי ללא צבע מחירו גבוה יותר.

בסחר יהלומים, מוגדר ‘סולם צבעים‘ מ-D שזה הנקי ביותר ועד ,N שזה עם גוון כהה.

על פי מכון היהלומים הישראלי מעטפה ‘בריפקה’ בשפה ההולנדית ומשמעותה מעטפה לחבילה בתעשיית היהלומים, אומצה המילה למעטפה להחזקת היהלומים, המקופלת בצורה מיוחדת ומיועדת לשמירת היהלומים.

צורת הקיפול המיוחדת הזו, מונעת נפילה והישמטות מתוכה בצורה אקראית.

בריפקות לאבנים מלוטשות בודדות עשויות משלוש שכבות נייר, שתיים פניות דקות ושקופות – האחת לבנה והאחת בצבע תכלת, והחיצונית עבה ואטומה.

כאשר מבצעים קנייה של יהלומי גלם, היהלומן הקונה מקבל מעטפה (‘בריפקה’) ובה עשרות עד מאות יהלומי גלם אשר הוא אמור תוך זמן קצר מאד (כרבע שעה) להעריך את מחירה ולהגיש הצעת קנייה. הצעה הגבוהה ביותר, תזכה.

כמובן שהבעיה הגדולה ביותר של היהלומן היא להעריך מה יהיה דירוג הצבע של היהלום לאחר ליטוש. במידה וטעה הוא יספוג הפסד כספי ניכר.

█ המחקר, זכה למימון במסגרת ‘תוכנית קמין של הרשות לחדשנות’ נמצא כרגע בשלבי פיתוח מתקדמים ומראה פוטנציאל טוב למימוש.

בעבר הכלי העיקרי להערכה היה העין וזכוכית מגדלת (‘לופה’) לכן, פותחו בתעשייה מספר מערכות מכשור לצורך האנליזה הזו אשר מסתמכות בעיקר על שיטות אופטיות (אנליזה ספקטרוסקופית) בתחום האור הנראה, האולטרה-סגול והאינפרא-אדום.

אלו מכשירים יקרים ורמת הדיוק שלהם רחוקה מלספק, במיוחד כאשר מדובר ביהלומי גלם.

עוזרת דוברת בתחום מדעים, הנדסה וארכיטקטורה של אוניברסיטת אריאל הגב’ מרב קליק לרנר, הוסיפה ומסרה לפורטל כאן ישראל | כאן נעים אתר החדשות המקומיות של כל המדינה, כי; באוניברסיטת אריאל בשומרון, יזם צוות שכלל את פרופ’ יוסי פנחסי ופרופ’ אשר יהלום מן המחלקה להנדסת חשמל ופרופ’ חיים כהן מ-המחלקה למדעי הכימיה, פרויקט לפיתוח מערכת בדיקה ביהלומי גלם לאפיון דירוג הצבע, לאחר ליטוש שפועלת בתחום “הגלים המילימטריים“.

תחום זה, רגיש הרבה פחות להפרעות אופטיות בהשוואה ל‘תחום האור’ הנראה, האולטרה-סגול והאינפרא-אדום.

המחקר, זכה למימון במסגרת ‘תוכנית קמין של הרשות לחדשנות‘ נמצא כרגע בשלבי פיתוח מתקדמים ומראה פוטנציאל טוב למימוש.

מערכת זו, ניתן ליישם גם עבור יהלומים סינתטיים שנוצרו במעבדה בטכניקות חדישות של CVD.

המחקר ותוצאותיו הוצגו ב’כנס של ‘ITTN Israel Technology Transfer) ‘Organization), המאגד את חברות היישום בישראל, ב-22.10.18 בעיר תל אביב.

בכנס השתתפו חברות היישום של האוניברסיטאות בישראל. הפרויקט הוצג על ידי מר צבי צשנובר מחברת “אריאל” וזכה במקום הראשון בתחרות טכנולוגיות חדשניות בתחום הטכנולוגיה (Technology Track).

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן