חדשות מסחר | תעשייה תחבורה ימית

איגוד לשכות המסחר: לחקור תפקוד ‘רשות התחרות הכלכלית’ בנמלי הים

נשיא איגוד לשכות המסחר עורך דין אוריאל לין: “מאחר ובמבנה תפקודו של הממשל בישראל, הגוף היחיד שיכול היה להורות לנמלי הים לפעול במלוא התפוקה או לפחות ברמת תפוקה סבירה היא: רשות התחרות הכלכלית; אי נקיטת עמדה על ידה והימנעות פעולה, היתה בבחינת מחדל חמור; העדר שימוש בסמכות סטטוטורית ובמודע על מנת למלא את תפקידה המרכזי, כמי שמונעת ממונופול לפגוע באינטרס הציבורי ולהעלות את יוקר המחיה...“.
0
0

איגוד לשכות המסחר- ארגון העסקים הגדול בישראל, פנה היום (שני, ט’ בטבת התשפ”ב) באמצעות נשיא לשכת המסחר תל אביב והמרכז ונשיא איגוד לשכות המסחר עורך דין אוריאל לין אל מבקר המדינה מר מתניהו אנגלמן, לבדוק ולחקור את התנהלות ‘רשות התחרות הכלכלית’ בכל הקשור לתפקוד ‘נמלי הים’ בישראל – אשדוד ו-חיפה – במהלך חמש השנים האחרונות.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

לטענת נשיא איגוד לשכות המסחר עורך דין אוריאל לין;רשות התחרות, תחת ניהולה של הממונה על ההגבלים העסקיים (לשעבר) עורכת דין מיכל הלפרין, היא למעשה, כשלה חמורות בהפעלת סמכויותיה בכל הקשור לתפקוד נמלי הים, ובמחדל זה, תרמה ישירות ומשמעותית להעלאת יוקר המחייה בישראל.

לין, אינו מרפה ופונה אל מבקר המדינה מר אנגלמן, על מנת שיבחן את דרך התנהלותה של רשוּת התחרות מול התפקוד הבעייתי של נמלי הים. עיקר טענתו; רשות התחרות, אינה מפעילה סמכויותיה מול מונופולים מוחלטים שהם בבעלות המדינה.

עורך דין לין, מציין, כי פנה אל מבקר המדינה (מיום 5.12.21) לבדיקת התנהלות רשות התחרות בכל הקשור לתפקוד נמלי הים בישראל במהלך 5 השנים האחרונות.

הוא כתב למבקר המדינה; “אני מבקש מכבודו להורות על בדיקת דרך התנהלותה של ‘רשות התחרות הכלכלית‘ בחמש השנים האחרונות מול נמלי הים אשדוד וחיפה בישראל.

ככל הידוע, נמלי הים אשדוד ו’חיפה‘ הם מונופולים מוחלטים בבעלות המדינה. הם מונופול גם על פי ההגדרה הכמותית של השירותים שהם נותנים וגם בבחינת היות כל אחד מהם כוח שוק בפני עצמו.

בהתאם לסעיף 29 א‘ מוטל איסור על בעל מונופולין לנצל לרעה את מעמדו. רואים אותו כמי שפגע בציבור אם פעל בדרך של צמצום של היקף השירותים המוצעים על ידו.

בהתאם לסעיף 30 של חוק זה, רשאית רשות התחרות אם היא נוכחת שהציבור נפגע כתוצאה מהתנהגותו של בעל מונופולין, לתת לו הוראות בדבר הצעדים שעליו לנקוט, כדי למנוע את הפגיעה.

מבקר המדינה מר מתניהו אנגלמן | ברקע: ספינות משא בנמל חיפה | ​צילום: ויקישיתוף | צילום: depositphotos | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
מתניהו אנגלמן

במהלך 5 השנים האחרונות ובמיוחד בשנים; 2020 ו-2021, היה כל המשק והציבור בישראל, מודעים לבעיות המיוחדות שנוצרו בתפקוד נמלי הים כתוצאה מהמתנה ממושכת של אוניות מחוץ לנמלים וזמני הפריקה והטעינה.

היתה ידיעה ברורה שפיגורים אלה בפריקת מטענים או בטעינתם, גורמים נזק כבד למשק ומעלים במידה ניכרת את הוצאות חברות הספנות, היבואנים והתעשיינים בכל הקשור לפריקת המטענים או טעינתם.

פירוט מלא על מצב נמלי הים אפשר למצוא גם בדוחות הכלכלן הראשי של האוצר וגם בדוחות רשות הספנות והנמלים; ופירוט מלא של העלויות, כפי שהוטל על היבואנים וכפי שהוטל על חברות הספנות, מצויות בהמשך החומר הרצוף כאן.

ההשפעה על יוקר המחיה היתה דרמטית. לא רק שכלל האגרות וההיטלים עלו אלא שגם כתוצאה, מכך עלה גובה מסי היבוא; שכן מסי היבוא, מוטלים על הערך יבוּאני, הכולל את הוצאות היבוא כולן.

התפקוד הנמוך של נמל אשדוד, היה פרי החלטה מושכלת שלא לגייס כוח אדם זמני זאת נוכח הצפי של הקמת נמלי ים חדשים בתחרות ישירה.

מה שהחמיר את בעיית התפקוד המוגבל שבוצע בנמל אשדוד, היתה העובדה שבלאו הכי מחירי ההובלה הימית הכלל עולמית, המריאו כפי שהתרחש רק לעיתים רחוקות בעבר.

רשות התחרות, שלא היתה עיוורת למצב, שהיה בבחינת מידע כללי בקרב רשויות המדינה והציבור, לא הפעילה את סמכותה.

נמל אשדוד, לדוגמה, לא פעל בתפוקה מלאה על שום שמכוח החלטה מושכלת הוא העדיף שלא לגייס כוח אדם זמני, נוכח העובדה שבחלוף כמה שנים, יוקמו נמלי ים מתחרים.

מאחר ולא היה כוח אחר שיכול להתערב בנעשה מכוח סמכות סטטוטורית, פניתי לממונה הקודמת על רשות התחרות הכלכלית ביום 13.6.2021. לא קיבלתי מענה.

לטענתו של לין; הוא עבר תלאות בירוקרטיים, זלזול במתן תשובות ואף התעלמות בפניותיו ומעל לכל כשכבר הגיעה תשובה שתוכנה של אחת התשובות הדהימה אותו.

המענה, היה שהטיפול ב”נמלי הים” נעשה במסגרת רחבה של הקמת נמלי ים חדשים בישראל.  “מחמת דחיפות העניין, פניתי בכתוּבים שנית ב-7.7.2021 ושוב לא זכיתי לשום מענה.

הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר עורכת דין מיכל הלפרין ברקע: ספינות משא בנמל חיפה | ​צילום: ויקישיתוף | צילום: depositphotos | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
עורכת דין מיכל הלפרין

לאחר שהממונה על התחרות פרשה מתפקידה, פניתי שוב אל ממלאת מקום הממונה על התחרות ביום 5.10.2021 ואכן, זכיתי לתשובה.

אך אודה, תשובה שהדהימה אותי מחמת תוכנה. המענה, היה שהטיפול ב”נמלי הים” נעשה במסגרת רחבה של הקמת נמלי ים חדשים בישראל.

אבל לכל ידוע שבאותן השנים, עד אשר יוקמו ויפעלו במלוא התפוקה נמלי הים החדשים, נמלי הים הקיימים עובדים בתת תפוקה וגורמים נזק כבד לכלל הציבור ולמשק המדינה על שום שהם מגדילים את העלויות.

ובאותה תקופה קריטית גם דוחפים מעלה את יוקר המחיה בישראל. אני מדגיש שוב; תיאור תפקוד הנמלים, מוצא ביטויו בדוחות אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר וכן בדוחות רשות הספנות והנמלים.

מבחינת רשות התחרות, תקופה זו, הקודמת להקמת נמלי הים התחרותיים, כאילו אינה מובאת בחשבון וכאילו לא נגרמים נזקים אדירים למשק ולציבור בכללו”.

מטעם איגוד לשכות המסחר, הוסיפה אחראית קשרי עיתונות הגב’ הילית נעמת – מרילוס לאתר כאן ישראל כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי עורך דין לין, סיכם; “מאחר ובמבנה תפקודו של הממשל בישראל, הגוף היחיד שיכול היה להורות לנמלי הים לפעול במלוא התפוקה או לפחות ברמת תפוקה סבירה היא רשות התחרות הכלכלית;

אי נקיטת עמדה על ידה והימנעות פעולה, היתה בבחינת מחדל חמור; העדר שימוש בסמכות סטטוטורית ובמודע על מנת למלא את תפקידה המרכזי, כמי שמונעת ממונופול לפגוע באינטרס הציבורי ולהעלות את יוקר המחיה“. אמר נשיא לשכת המסחר תל אביב והמרכז ונשיא איגוד לשכות המסחר.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן