חקלאות ישראל פסח

אהבנו לאכול בחודש: 800 גרם דגים, 20 ביצים, 16 ק”ג בשר

משרד החקלאות חושף לקראת חג הפסח: אילו סוגי דגים נמצא על השולחן בפסח הקרוב? כמה ביצים רכשנו? ומהו המחיר שעלינו לשלם עבור ק"ג בשר? במה חטאנו? אכלנו בחודש: 800 גרם דגים, 20 ביצים, 16 ק"ג בשר בקר ועוד היד המאכילה נטויה...
0
0
אהבנו לאכול בחודש: 800 גרם דגים, 20 ביצים, 16 ק"ג בשר
אהבנו לאכול בחודש: 800 גרם דגים, 20 ביצים, 16 ק”ג בשר

משרד החקלאות ופיתוח הכפר, חשף לקראת חג הפסח, את כל הנתונים והמספרים אודות ענפי הבשר, הדגים והביצים. אז הינה כמה קושיות הרות תיאבון ישראלי. במה חטאנו? אכלנו בחודש: 800 גרם דגים, 20 ביצים, 16 ק”ג בשר בקר ועוד היד המאכילה נטויה או אם נדייק כמה ביצים צרכנו השנה? ואיזו מדינה התמקמה במקום הראשון ונחשבת ל”שיאנית צרכנית הביצים”? מהי כמות הבשר שנשים על שולחן החג? האם ישנה עלייה בכמות הדגים שנצרוך לקראת החג, או שמא, דווקא נרצה לשמור מקום לבשר ונוותר על המנה הראשונה?

רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעיםבפייסבוקאו בטוויטר.

דוברת משרד החקלאות ופיתוח הכפר המיתולוגית הגברת דפנה יוריסטה, עושה סדר, אבל ממש סדר… פסח בנתונים והם בהחלט מעניינים. נא להתנהג בהתאם;

ענף הדגים

מנתוני אגף הדיג שבמשרד החקלאות, מתברר, כי במהלך השנה האחרונה, הישראלים, צרכו כ- 93,000 טון דגים. בענף הדגים, נחנקו ואילו השלדגים המומים מהמתחרים החדשים. הישראלי הממוצע, יעדיף בעיקר את דגי אמנון, במקום השני דג סלמון, במקום השלישי נמצאים; דגי קרפיון ודג דניס, במקום הרביעי התמקם דג ‘בורי’ ואת המקום החמישי תפס דג כסיף ובמקום השישי נמצא ה‘פורל‘.

בחודש ממוצע צורך הישראלי כ- 800 גרם דגים טריים (וכ- 800 גרם נוספים של מוצרי דגים, כדוגמת; סלטים, שימורי דגים, דגים מלוחים ועוד). לעומת זאת, במהלך ההכנות לחג, נוסקת הצריכה ל- 1,400 גרם לאדם. מדובר בעלייה של 75% לעומת שאר חודשי השנה(!). בתוך כך, צריכת דגי הקרפיון הפופולאריים בחג, מוכפלת פי שתיים בתקופה זו.

מחירו של ‘דג האמנון הקפוא‘ ברשתות השיווק, צלל משמעותית בשנה האחרונה, על פי נתוני המשרד, המחיר הממוצע של אמנון קפוא, שהוא הדג הפופולארי ביותר בין הדגים הקפואים, ירד מ- 37 ₪ בשנת 2015 ל- 30 ₪ בשנת 2016 והגיע עד למחיר של 25 ₪ ברבעון הראשון של שנת 2017.

הורדת המחיר, נזקפת למהלך של משרד החקלאות ופיתוח הכפר זאת כחלק מהגברת התחרות בשיווק דגים לצורך תמיכה ב’מגדלי הדגים‘ בתמורה לפתיחת ייבוא דגים קפואים במחצית מגובה המכס.

רוב הדגים והמוצרים הנצרכים בישראל, הינם מייבוא, קפואים

במסגרת ההכנות לקראת החג, נערכים מכוני התערובת ומגדלי הדגים להזנת הדגים במזון הכשר לפסח וכבר כיום, מוזנים הדגים במזון זה.

במקביל, מנתוני משרד החקלאות, מתברר, כי במהלך השבועות הקרובים צפויים להימכר כ- 2,800 טון דגים, מתוכם; כ- 600 טון דגי קרפיונים, כ- 800 טוןדגי אמנונים וכ- 300 טון דגי בורי, טריים ומקומיים.

בנוסף, נמצא בשווקים סוגים נוספים של דגים, כגון; מוסר, כסיף, באס, אמור ודג אדמונית. בנוסף, ישווקו גם כ-50 טון של פילה טרי של דגי הבורי, האמנון, האדמונית, המוסר, הפורל והקרפיון.

רוב הדגים הנצרכים בישראל, הינם מייבוא, כ- 22,000 טון מייצור מקומי וכ- 71,000 טון מיבוא (רובו של דגים ומוצרים קפואים).

הייצור המקומי של דגים נחלק לשלושה מקורות: חקלאות מים פנימיים (מדגה) כ- 17,000 טון, חקלאות ימית כ- 2,500 טון ודיג בים התיכון ובכנרת כ- 2,500 טון.

ומה באשר לצריכתנו ביחס לעולם? הצריכה המקומית לנפש נמוכה יחסית לזו שבמדינות המפותחות ולמדינות שבאגן הים התיכון. בעוד שבישראל הצריכה הממוצעת לנפש היא כ- 16 ק”ג בשנה, במדינות צפון הים התיכון הצרכן יצרוך 20 – 40 ק”ג לנפש, בארצות הברית, צורכים כ- 24 ק”ג לנפש לשנה, וביפן, הממוקמת במקום הראשון, צורכים מעל 60 ק”ג לנפש.

הסיבה לכך נובעת, ככל הנראה, לאור המודעות ל’מזון בריאות’ וחשיבות הדגים בתפריט מאוזן, וגם לעובדה שבמדינות אלו ישנו מרכיב לא מבוטל לפירות ים שאינם מהווים מקור משמעותי בישראל (עקב נושא הכשרות).

ענף הביצים: בישראל מיוצרות מדי שנה כ-1.92 מיליארד ביצים

המצב קצת שונה. מנתוני משרד החקלאות ופיתוח הכפר ו‘מועצת הלול‘, הישראלי, צורך מדי שנה כ- 240 ביצים, ובחודש כ- 20 ביצים בממוצע. לעומת זאת, לקראת החג, עולה צריכתו בכ- 10%, לכ- 22 ביצים.

ככלל, הישראלים מעדיפים לצרוך ביצים “רגילות” וגדולות, בעיקר בגדלים L ו- XL. 98% מהצריכה היא של ביצים “רגילות”, בעוד ש- 3% מצריכת הביצים בישראל היא של ביצים “מיוחדות”; ביצי חופש, ביצי אומגה 3 וביצים אורגניות.

בישראל מיוצרות מדי שנה כ- 1.92 מיליארד ביצים על ידי כ- 2,800 מגדלים המתגוררים ברובם באזור הצפון.

ומה באשר לצריכתנו ביחס לעולם? כאמור, הישראלי הממוצע צורך כ- 240 ביצים בשנה. צריכה זו נחשבת לגבוהה ביחס למדינות אחרות.

עולה, כי ישראל, נמצאת במקום הרביעי בעולם, אחרי יפן, הנחשבת ל”שיאנית הצריכה” עם צריכה של כ- 350 ביצים לנפש, ולאחריה צרפת וארה”ב.

ענף הבשר: הישראלים צרכו 138 אלף טון בשר, 37% מהכמות הינם בשר שנשחט בישראל

הישראלי הממוצע צורך בשנה כ- 16 ק”ג בשר בקר, טרי וקפוא, לנפש. בשנה האחרונה הישראלים צרכו 138 אלף טון בשר, 37% מהכמות הינם בשר שנשחט בישראל ו- 63% מהכמות הינם בשר מיובא.

בנוסף, לקראת חג הפסח, נצפית עלייה בביקוש ובצריכה בכ- 30% בהשוואה לממוצע כמות הבשר הנמכרת הרשתות השיווק ב”ימים רגילים”.

המחיר הממוצע ברשתות השיווק של ק”ג בשר קפוא ירד בשנת 2016 לעומת 2015 ב- 7%, ועומד כיום על כ- 40 ₪ לק”ג בממוצע (בהתאם לחלקים השונים).

גם המחיר של ק”ג בשר טרי בקצבייה, ירד בשיעור זהה של 7% לעומת 2015, ועומד כיום על כ- 56 ₪ לק”ג בממוצע.

הורדת המחיר נזקפת לשתי רפורמות שמשרד החקלאות מקדם בשנים האחרונות לטובת הגדלת היקפי היבוא של בשר שחוט לישראל.

האחת, פתיחת ייבוא בשר טרי מצונן בכמויות גדולות ממדינות באירופה לישראל, כדוגמת פולין ואירלנד, הנמצא כבר כיום ברשתות השיווק. הרפורמה השנייה הינה הארכת חיי המדף של  הבשר הטרי מצונן המיובא מדרום אמריקה.

ומה באשר לצריכתנו ביחס לעולם? בעוד הישראלי הממוצע, צורך כ- 16 ק”ג בשר בקר, ממוצע הצריכה לנפש במדינות ה-OECD, עומד על 14 ק”ג לנפש, והצריכה העולמית עומדת על 6 ק”ג לנפש בלבד.

בבואכם לקנות בשר קפוא, ממליץ משרד החקלאות, כי יש הקפיד ולבדוק את תאריך הייצור, תאריך התוקף ואת פרטי היצרן והיבואן. כמו כן, יש להקפיד ולבדוק שתכולת האריזה מציינת 100% בשר בקר. כל ציון אחר כמו “מוצרי בשר” או חומרים נוספים מעידים על עיבוד הבשר ועל איכות נמוכה יותר.

0
0



אודות הכותב

שולי סונגו

שולי סונגו, ממשתתפות מערכת אתר כאן ישראל (כאן נעים) עיסוקה העיקרי מנהלת חשבונות מדופלמת עשרות שנים בתחום.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן