כאן עכו פסק דין חוקתי ומנהלי

נכה בסכנת פינוי נדרשה לשלם לעיריית עכו כ-190 אלף שקל

שערורייה; עיריית עכו, סירבה להנפיק לחד-הורית, המתקיימת מ'קצבת נכות' אישור העדר חובות עד שתכסה חובות ארנונה שתפחו לממדי ענק. סירוב זה, הותיר את האישה חשופה לאימת פינוי מביתה. כב' השופטת למלשטריך-לטר, מצאה, כי העירייה, טעתה ובגדול כששללה מהעותרת ההנחה שלא עמדה בתשלומי הארנונה עקב מחסור אמיתי; "מצוקה איננה מצדיקה ענישה של התעלמות מנכותה ומזכאותה להנחה".
0
0
כב' שופטת ריבי למלשטריך-לטר, בית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה ברקע: עיריית עכו | צילום: ויקיפדיה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
כב’ שופטת ריבי למלשטריך-לטר, בית המשפט לעניינים מנהליים בחיפה ברקע: עיריית עכו | צילום: ויקיפדיה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©

בית המשפט לעניינים מנהליים בעיר חיפה, קיבל, לאחרונה, עתירה של תושבת עכו והורה לעיריית עכו להנפיק לה אישור על היעדר חובות אף שהיא עדיין חייבת לה כמה אלפי שקלים. כב’ השופטת ריבי למלשטריך-לטר, פסקה כי העותרת ה”מוחלשת” זכאית לכך מטעמי צדק, בפרט כשהעירייה הציגה חישוב מופרך של החובות.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

חד-הורית, המתקיימת מקצבת נכות, עמדה בפני הליכי פינוי מדירת עמידר בה היא מתגוררת יחד עם בנה החייל. מדובר בדירה בעיר עכו, שהיא ובעלה לשעבר רכשו לפני שנים בעזרת משכנתה מבנק מזרחי-טפחות. בתקופת הגירושין הם חתמו על הסכם גירושין שמעביר לה את מלוא הבעלות בדירה, אך היא לא הסדירה זאת בטאבו.

כשהאישה החלה לפגר בתשלומי המשכנתה והבנק איים בפינויה מן הדירה, היא ניסתה להגיע עמו להסדר פריסת חוב. אך הבנק, דרש ממנה קודם כל להעביר על שמה את הדירה על מנת שיהיה אפשר להסיר את שמו של בעלה לשעבר כלווה.

בנסיבות אלה, האישה ביקשה מהעירייה אישור על היעדר חובות לצורך העברת הזכויות בטאבו. אלא שעיריית עכו, סירבה לבקשתה זאת בטענה, כי היא חייבת לה כ-190 אלף שקל עבור חובות ארנונה לשנים 2005-2016.

בעתירה שהגישה האישה לפני כחצי שנה היא עתרה לחייב את העירייה להוציא לה את האישור, כדי שתוכל להגיע להסדר עם הבנק. היא טענה שסירוב העירייה אינו סביר שכן לא מדובר בעסקת מכר פורמלית אלא בהעברת זכויות לפי הסכם גירושין.

מכל מקום, לטענתה, סכום החוב אינו הגיוני שכן הוא כולל חובות שכבר קיבלה עליהם הפטר או שהיא משלמת אותם דרך ההוצאה לפועל.

עוד טענה, כי העירייה, הפסיקה להעניק לה הנחה מכוח נכותה למרות זכאותהּ, ולפי חישוביה, החוב האמיתי עומד על סדר גודל של… 5,000 שקל בלבד.

אלא שעיריית עכו, התעקשה על מלוא החוב לו טענה והוסיפה, כי העותרת הפסידה את הזכאות להנחה משום שלא עמדה בתשלומי הארנונה המוזלים.

 מצוקה לא מצדיקה ענישה

בפסק דין, שניתן לפני כשבוע ימים, ציינה כבוד השופטת ריבי למלשטריך-לטר, כי העותרת, למעשה, כלואה ב”מעגל שוטה” – מצד אחד עליה להעביר את זכויותיה בדירה, כדי שלא תפונה ומצד שני אין לה יכולת לשלם את חובותיה לעירייה ולכן, הדבר נמנע ממנה.

כב’ השופטת בחנה היטב את השתלשלות צבירת החובות והליכי ההוצאה לפועל שפתחה העירייה בעטיים וכן את רישומיה הפנימיים, והגיעה למסקנה, כי חישובי העירייה היו מוטעים, ולא התחשבו בהפטר שקיבלה העותרת לפני מספר שנים ובזכותה להנחה בארנונה.

בהקשר זה, כב’ השופטת, מצאה, כי העירייה שגתה כששללה מהעותרת את ההנחה משום שלא עמדה בתשלומי הארנונה עקב מחסור אמיתי. “מצוקה איננה מצדיקה ענישה של התעלמות מנכותה ומזכאותה להנחה“, פסקה.

כבוד השופטת למלשטריך-לטר, הוסיפה, כי בנסיבות המקרה הנוכחי, שבו מול העירייה החזקה עומדת “עותרת מוחלשת, אם חד הורית… מוכרת בנכותה בשל העדר יכולת השתכרות, ומתקיימת מקצבת נכות בלבד, ברור שהסכומים שנדרשו מהעותרת על ידי המשיבה היו מופרכים“.

בסיכומו של עניין כב’ השופטת ריבי למלשטריך-לטר, פסקה, כי אף שהעותרת עדיין משלמת לעירייה, דרך ההוצאה לפועל, והיא לא זכאית לאישור היעדר חובות, במקרה הנוכחי, יש לתת לה את האישור מטעמי צדק, בכפוף לתשלום חובותיה לשנים; 2014-2016 בלבד, שעומדים על סך של 3,871 שקל.

  • ב”כ העותרת: עורך דין שלמה עבדי (מטעם הסיוע המשפטי).
  • ב”כ המשיבה: דביר ליבוביץ.

המידע המוצג במאמר זה הוא מידע כללי בלבד, ואין בו כדי להוות ייעוץ ו/ או חוות דעת משפטית. המחבר/ת ו/או המערכת אינם נושאים באחריות כלשהי כלפי הקוראים, ואלה נדרשים לקבל עצה מקצועית לפני כל פעולה המסתמכת על הדברים האמורים. הכותב, לא ייצג בתיק.

הידיעה הובאה באדיבות אתר המשפט הישראלי “פסקדין

קישור אל פסק הדין; ש’ נ’ עיריית עכו.

0
0



אודות הכותב

עופר דב פורת

הכותב הוא עורך דין עופר דב פורת, עוסק במשפט מנהלי ומקרקעין, ומייצג בתביעות מול רשויות מקומיות. וכן הוא בעל משרד עורכי דין מהמובילים בתחום האזרחי, במשרד קיים צוות עורכי דין מקצועי ומנוסה בעל ידע והכרות רבה עם התחום האזרחי - מקרקעין , תמ"א 38, משפט מנהלי, פשיטת רגל והוצאה לפועל.
עיסוק בדיני משפחה, אישורים נוטריונים, דיונים בבתי משפט, משפט מנהלי כנגד רשויות מקומיות. משרדו, מייצג גופים מוסדיים גדולים, חברות ויחידים, לרבות זוכים וחייבים.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן