חדשות בריאות פטנטים | המצאות

מכשיר לטיפול ב’מיגרנות’ של פרופ’ דוד ירניצקי מ’רמבם’ ב-TIME

המכשיר שמטפל במיגרנות נכנס ברשימת השבועון האמריקאי TIME (טיים) כפטנט שפותח ב-'רמבם - הקריה הרפואית לבריאות האדם' בין 100 ההמצאות החשובות ביותר לשנת 2019 ◄המכשיר משווק למכירה, בשלב זה רק בארצות הברית ובכפוף ל'מרשם רופא' בלבד ◄ פרופ' ירניצקי; "האפשרות לוותר על תרופות, ללכת עם מכשיר קטן בתיק, שאותו שמים בדיסקרטיות על הזרוע מתחת לשרוול החולצה עם הופעת התקף, מפעילים ל- 20 עד 45 דקות ושוכחים מההתקף – היא בשורה משמחת".
0
0
פרופ' דוד ירניצקי מ'רמבם' ברקע: המכשיר שמטפל במיגרנות | עיבוד ממחושב: שולי סונגו©
פרופ’ דוד ירניצקי

 ב-‘רמבם – הקריה הרפואית לבריאות האדם’ גאים מאד. יש להם את הרפואה המתקדמת, את החשיבה היצירתית והמחקר פורץ דרך, אחד המגזינים הבולטים בעולם, השבועון האמריקאי TIME (טיים) פרסם לאחרונה, רשימת מאה ההמצאות המשפיעות והחשובות לשנת 2019, בו כך נכלל פיתוח שהחל את דרכו בבית החולים.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

ברשימת ההמצאות המשפיעות ביותר לשנה זו ושאמורות על פי המגזין הנחשב ‘טיים’ להפוך את חיינו לטובים יותר, מככב פיתוח כחול-לבן, שהומצא  ב-רמבם, זאת כדי לטפל באחת הבעיות הכאובות ביותר שיש, שעושה לנו כאבי ראש, תרתי משמע, הלא היא; מיגרנה – Migraine (צדעת, צִלְחָה, או צַלְחִית).

על הפיתוח חתום פרופ’ דוד ירניצקי, מנהל מחלקת נירולוגיה ב-רמבם – הקריה הרפואית לבריאות האדם, פורסם לראשונה בכתב העת הרפואי ‘Neurology‘ כבר לפני כשנתיים וחצי.

אז דווח, כי במחקר ראשוני שנעשה ברמבם, נבדק מכשיר חדשני לטיפול במיגרנות ונמצא כיעיל. המכשיר, מעין מתקן המוצמד לזרוע ועליו מדבקה, שולח זרמי חשמל אל הגוף בשליטת הטלפון החכם, ומצליח לחסום את אותות הכאב האופייניים למיגרנה.

הפטנט, שפותח יחד עם חברת Theranica, חברת סטארטאפ ישראלית, נוסה לאחר מכן במספר מחקרים באתרים נוספים בארהב ובישראל, לרבות מחקר המשך ברמבם, ואלו הסתיימו בהצלחה.

כיום המכשיר משווק למכירה, בשלב זה רק בארצות הברית ובכפוף ל‘מרשם רופא’ בלבד.

מיגרנה – כאב ראש, אינטנסיבי מאוד ומגביל את הפעילות, לפעמים אפילו עד השבתה מוחלטת, היא בעיה רפואית שפוגעת מדי יום, ללא התראה, באיכות החיים של עשרות מיליוני בני אדם בכל חלקי העולם.

שוּק התרופות למניעה או טיפול במיגרנה, מגלגל מיליארדי דולרים – ורוב הסובלים מהבעיה מייחלים לפתרון שיהיה מהיר, נייד, יעיל ואם אפשר בלי להכניס כימיקלים לגוף.

הפטנט שפותח ב-‘רמבם – הקריה הרפואית לבריאות האדם’ מהווה פתרון לא תרופתי העונה למעשה בדיוק על הדרישה הזו.

על פי המחקרים שפורסמו ב-2017 וב 2019, בתום שעתיים, מתחילת הטיפול כ- 60% מהחולים דווחו על הקלה של הכאב מדרגת קשה או בינוני לדרגת קל או אין כאב, הישג שווה ערך לזה של התרופות הייעודיות למיגרנה, אבל בלי תופעות הלוואי של התרופות.

הנבדקים, דיווחו גם על כך שהמוצר מפחית את הכאב באופן טוב יותר אם משתמשים בו בפרק זמן של פחות מ-20 דקות מרגע התחלת ההתקף.

פרופ’ דוד ירניצקי; “… עם הופעת התקף מיגרנה, מפעילים ל- 20 עד 45 דקות ושוכחים מההתקף – היא בשורה משמחת”.

“זה בהחלט כבוד גדול להיכלל ברשימה הזו” – מסכם פרופ’ ירניצקי; “אני מקווה שהמכשיר ישפר את חייהם של רבים, ככל הניתן.

עבור אנשים פעילים בכל תחומי החיים, שסובלים מיגרנה שפוגעת באיכות החיים שלהם ופוגעת בסדר היום וביכולת העבודה שלהם.

האפשרות לוותר על תרופות, ללכת עם מכשיר קטן בתיק, שאותו שמים בדיסקרטיות על הזרוע מתחת לשרוול החולצה עם הופעת התקף מיגרנה, מפעילים ל- 20 עד 45 דקות ושוכחים מההתקף – היא בשורה משמחת”. סיכם פרופ’ דוד ירניצקי, מנהל מחלקת נוירולוגיה ב-רמבם – הקריה הרפואית לבריאות האדם.

המכשיר שמטפל במיגרנות Theranica Nerivio-Migra-e1575981350378 | עיבוד ממחושב: שולי סונגו©
מכשיר שמטפל במיגרנות

כאבי ראש הם מהתלונות השכיחות ביותר בפניה לרופא. כ-80% מן האוכלוסייה סובלים לפחות אחת לשנה מכאב ראש.

ניתן לחלק את כאבי הראש לראשוניים ומשניים. על פי ויקירפואה כאבי הראש הראשוניים הם אותם כאבים בהם הגורם האטיולוגי, אינו ברור ובהם כלולים; כאבי ראש כמיגרנה, כאב ראש תעוקתי (Tension type headache), כאב ראש מקבצי (Cluster headache) וסוגים נדירים יותר של כאבי ראש.

בקבוצה המשנית, נכללים; כאבי ראש שהגורם להם ידוע והטיפול היעיל בו מביא בעקבותיו הפסקת כאב הראש.

בקבוצה זו, נכללים בעיקר כאבי הראש הקשורים לסינוסים, כאבי ראש ממקור צווארי, כאבי ראש עקב פגיעה במפרק הלסתות (Temporomandibular Joint ,TMJ), דימום או תהליך תוך מוחי וכאבי ראש הקשורים למבנים שונים בפנים; עיניים, שיניים, שרירים ועצבי הגולגולת.

מיגרנה היא מחלה עתיקה ומקור השם מן היוונית העתיקה ἡμικρανία ‏(Hemikrania), בתרגום לאנגלית ולצרפתית Migraine.

התקף מיגרנה טיפוסי הוא בעל עוצמת כאב בינונית עד חזקה, נמשך בין 72-4 שעות וקיימים בו צירופים שונים של המאפיינים הבאים;

כאב ראש פועם, חד צדדי, מלווה בבחילה ו/או הקאה, אי-סבילות לפעילות גופנית שגרתית או אף הימנעות מפעילות כזו, אי-סבילות לאור ולרעש. האבחנה, הנה עדיין קלינית ואין בידינו סמן ביולוגי אבחנתי.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן