מכל אזור אחר בארץ ◄ 22.4% מתושבי אזור השרון היו מעורבים בתאונת דרכים בחמש השנים האחרונות ◄ באזור הצפון הסיכוי הנמוך ביותר להיות מעורב בתאונת דרכים: רק 16.4% ◄ מחקר בינ”ל קובע: 1 מתוך 3 אנשים יהיה מעורב בתאונה עם נפגעים במהלך חייו
אור ירוק: לתושבי השרון הסיכוי הגדול ביותר להיות מעורבים בתאונת דרכים
אור אדום מוצע לתושבי השרון, הסיכוי הגדול ביותר להיות מעורבים בתאונת דרכים (22.4%), יותר מכל אזור אחר בארץ, כך על פי סקר שערכה עמותת אור ירוק באמצעות מכון גיאוקרטוגרפיה בדצמבר 2008 בקרב 1000 נשאלים, המהווים מדגם ארצי מייצג של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל.
הסקר בדק את מעורבת כלל הציבור היהודי בתאונות דרכים בחמש השנים האחרונות. על פי הסקר, באזור המרכז היו מעורבים 17.3% בתאונות דרכים, באזור ירושלים 19.3% ובאזור הדרום 18.3%.
עוד עולה מהסקר, כי באזור ירושלים, שיעור הנפגעים גופנית מתאונות דרכים, מתוך כלל המעורבים בתאונה באזור זה, הוא הרב ביותר – 36%, זאת לעומת אזור השרון, שם נפגעו גופנית רק 14.9%, השיעור הנמוך ביותר מבין שאר חלקי הארץ. באזור הצפון נפגעו גופנית 23.4%, באזור המרכז 17.7% ובאזור הדרום 15.4%.
ממצא מעניין נוסף, מעלה, כי 90% מבין אלו שהיו מעורבים בתאונה באזור השרון היו נהגים ו-10% נוסעים ברכב. באזור ירושלים שיעור המעורבים בתאונה כהולכי רגל, היה הגבוה ביותר ועמד על 6.5%.
כמו-כן, מבין תושבי הצפון, שהעידו, כי היו מעורבים בתאונת דרכים, למעלה מחמישית מהם היו מעורבים בתאונה בה היו 3 נפגעים. לעומת זאת, באזור השרון, 71% העידו שלא היו נפגעים כלל בתאונה בה היו מעורבים, השיעור הגבוה ביותר ללא נפגעים מבין שאר אזורי הארץ.
לשאלה, האם משהו אחר במשפחתך היה מעורב בתאונת דרכים כלשהי בחמש השנים האחרונות, תושבי אזור הדרום דיווחו על מעורבות של כ-30%. מנגד, באזור ירושלים, העידו רק כ-11% שמשהו מבני משפחתם היה מעורב בתאונת דרכים בחמש השנים האחרונות.
עוד עולה מן הסקר, כי גברים מעורבים בתאונות יותר מנשים, ככל שעולה הגיל יורדת רמת המעורבות בתאונות, דתיים חרדים מעורבים בפחות תאונות, עשירים מעורבים ביותר תאונות ונהגים מעורבים ביותר תאונות מאשר נוסעים והולכי רגל.
פרופ’ פרנק מק’אננה (Frank Mckenna) מאוניברסיטת רידינג – Reading אשר באנגליה, אשר ביקר בישראל לאחרונה כאורח “עמותת אור ירוק”, חשף מחקר לפיו, שסיכוייו של אדם להיות מעורב בתאונת דרכים עם פצועים במהלך חייו הם 33%, כלומר; אחד מכל שלושה אנשים’ יהיה מעורב בתאונה עם נפגעים במהלך חייו.
מק’קאננה, הנחשב לאחד המומחים הגדולים בעולם לנושא “הגורם האנושי בנהיגה”, אמר עוד בהרצאה שנשא במסגרת “כנס אור ירוק 7”, כי נהגים גברים מושפעים יותר מלחץ חברתי. הגברים, הגבירו את מהירות נסיעתם בשל נוכחות של אדם נוסף ברכב, בעוד נשים המשיכו לנהוג כרגיל.
כעיקרון, גברים נוהגים מהר יותר מנשים וצעירים נוהגים מהר יותר ממבוגרים. הסיבות לכך, לפי מק’אננה, הם הצורך הרב יותר בריגוש ובהרפתקנות אצל גברים ואצל צעירים.
“הצורך בריגוש” הוא המניע העיקרי (מלבד הלחץ בזמן) לנהיגה במהירות מופרזת ולדברי פרופ’ מק’אננה, מדובר במניע בעייתי ביותר משום שסף הריגוש עולה כל הזמן ואיתו גם המהירות. לדבריו, קיים קשר ישיר בין נהיגה במהירות מופרזת לבין סיכויי תמותה בתאונת דרכים.
ממצאים נוספים:
• נהגים שנשלל רישיונם, סיכוייהם להיות מעורבים בתאונה נוספת (לאחר שקיבלו את רישיונם בחזרה) גדול פי שלוש.
• רק 4% מהנהגים שנאלצו לעבור קורס נהיגה מונעת, מודים שאיכות נהיגתם נחותה מהנהיגה הממוצעת, או במילים אחרות, כולנו חושבים שאנחנו נהגים טובים.
• נמצא קשר ישיר בין נהיגה במהירות מופרזת לבין התנהגויות בלתי חוקיות אחרות.
Add Comment