38% לא יודעים שביצוע פעולות בנקאיות בערוצים הישירים זולה משמעותית מביצוע פעולות באמצעות פקיד ▪ להערכת המועצה לצרכנות בעלי חשבון עו”ש יכולים לחסוך בממוצע כ-30% מהוצאותיהן על עמלות באמצעות מעבר לביצוע פעולות בערוץ ישיר במקום פעולות ע”י פקיד
המועצה הישראלית לצרכנות: 50% מלקוחות הבנקים לא יודעים מה הסכום שהם משלמים על עמלות
סקר המועצה לצרכנות שנערך לרגל הרפורמה בעמלות הבנקים מגלה, כי 50% מלקוחת הבנקים לא יודעים מה סכום העמלות אותו הם משלמים בחודש. הסקר נערך באמצעות חברת “גיאוקרטוגרפיה”, מיד לאחר פרסום ההודעה על הרפורמה בעמלות השבוע.
מהסקר, עולה, כי צרכן מעריך, כי הוא מבצע בממוצע 12.5 פעולות בחשבון העו”ש שלו בחודש, מתוכן 83% באמצעות ערוץ ישיר, (באמצעות מכונות אוטומטיות, אינטרנט, מוקד טלפון ממוחשב) ורק 17% באמצעות בסניף הבנק מול הפקיד.
לצורך ביצוע הסקר הגדירה המועצה את 6 הפעולות השכיחות ביותר. הפעולות הן: הפקדת משכורת/קצבה, הפקדת צ’ק/מזומן, משיכת מזומן, העברה מחשבון לחשבון, תשלום חשבונות ובירור מידע עדכני.
הפקדת צ’ק עומדת בראש רשימת הפעולות אשר לקוחות הבנק פונים לפקיד הבנק, ועמדת על 38%. אחריה מדווחים הלקוחות על העברת מזומן מחשבון לחשבון 28%, משיכת מזומן 22%, בירור מידע 15% ותשלום חשבונות 14%.
מבדיקת המועצה לצרכנות, עולה, כי עלות העמלות הממוצעת לסל כזה תתייקר ב 22% בעקבות הרפורמה.
הסקר בדק מהן הסיבות בגללן מעדיף הציבור לכתת רגליו לבנק ולבזבז זמן על עמידה בתורים. על פי הסקר הסיבות הן;
בראש הסיבות להעדפת פניה לפקיד הבנק אל לעומת ערוצי הבנקאות הישירה 23% מהצרכנים, ציינו שאינם יודעים איך השירות עובד, 26% שסבורים, כי שירות באמצעות פקיד יותר בטוח 23% בוחרים פניה לפקיד, כי הפניה לפקיד יותר נוחה להם ועניין של הרגל.
46% מלקוחות ה-בנקים, מדווחים, כי הם פונים ל-פקיד הבנק לצורך ביצוע פעולות בעו”ש לפחות אחת לחודש. למרות שרובן המכריע של פעולות אלו ניתנות לביצוע באמצעות ערוצי הבנקאות הישירה (מכונות אוטומטיות או אינטרנט) בעלות מופחתת.
להערכת המועצה לצרכנות ובהתבסס על נתוני הסקר בעלי חשבון עו”ש יכולים לחסוך בממוצע כ-30% מהוצאותיהן על עמלות באמצעות מעבר לביצוע פעולות בערוץ ישיר במקום פעולות ע”י פקיד.
למרות הפרסומים הרבים בדבר הרפורמה, מן הסקר, עולה, כי 38 אחוזים, אינם מודעים לכך, כי ביצוע פעולות בנקאיות בערוץ הישיר זול משמעותית מביצוע אותן הפעולות באמצעות הפקיד.
לעמדת המועצה לצרכנות, ניתן להעריך, כי שיטת התעריף החדשה, תייקר את השירותים הבנקאיים בעיקר לשכבות המוחלשות, הנמנעות מלהשתמש בבנקאות ישירה. (אינטרנט, מכונות אוטומטיות ומענה טלפוני ממוחשב) וקוראת לצאת לקראת האוכלוסיות המוחלשות ולהקים מנגנון הקלה אחר באופן שיקטין עבורם את גביית גובה העמלות.
מנכ”ל המועצה לצרכנות, עו”ד אהוד פלג, אומר, כי; “בצד השקיפות, המובנות של העמלות ואופן גבייתם נכללה גם מטרה של קביעת עמלות הוגנות וסבירות. אם לא יפחת גובה העמלות, לא יהיה מנוס מבדיקה חוזרת של הרפורמה לאור מטרותיה”.
Add Comment