הצעת החוק שיזם משרד התקשורת, בראשות השר אריאל אטיאס, לקראת הגשתה לקריאה שנייה ושלישית אוסרת על משלוח הודעות פרסומת באמצעות SMS, דואר אלקטרוני, פקסימיליה ומערכת חיוג אוטומטית ללא קבלת הסכמה מראש של הנמען – שאישרה היום הכנסת תתקן עוולה צרכנית זו
שר התקשורת: במקרים רבים מדי לקוחות משלמים על הודעות SMS שאותן לא ביקשו לקבל
וועדת הכלכלה אישרה היום (שלישי) לקראת קריאה שנייה ושלישית, את התיקון שקידם משרד התקשורת, בנוגע לדואר זבל, לפיו, בין היתר, יוכל האזרח לתבוע פיצוי ללא הוכחת נזק ממפרסם, בגין כל הודעת פרסומת ששלח אליו מבלי לקבל את הסכמתו המפורשת מראש ובכתב לכך! על פי התיקון המוצע, לא ישלח מפרסם דבר פרסומת באמצעות פקסימיליה, מערכת חיוג אוטומטי, הודעה אלקטרונית או הודעת מסר קצר, בלא קבלת הסכמה מפורשת מראש בכתב מהנמען.
עם זאת מוצע סייג ולפיו פניה חד-פעמית מטעם המפרסם לנמען שהוא בית עסק המהווה הצעה להסכים לקבלת דברי פרסומת מטעמו אינה מהווה הפרה של הוראות הסעיף המוצע.
בנוסף, מוצע לסייג את האיסור ולהתיר שיגור דבר פרסומת אף אם לא התקבלה הסכמה מפורשת של הנמען, זאת כאשר קיימים יחסי מסחר קודמים בין המפרסם לנמען, בנסיבות שבהן הנמען הוא זה שמסר למפרסם את פרטיו.
לפי התיקון המוצע, לנמען הזכות להודיע למפרסם בכל עת, על סירובו לקבל דברי פרסומת נוספים, גם לאחר שהוא נתן הסכמה לכך בעבר.
תופעת ההפצה ההמונית של הודעות פרסומת בלתי רצויות באמצעות רשתות תקשורת (לרבות באמצעות דואר אלקטרוני, הודעות SMS ופקסימיליה) המכונה “SPAM” הפכה בשנים האחרונות למטרד ציבורי כלל-עולמי והיקפה מצוי במגמת עליה חדה.
התופעה מעוררת בעיות במישורים שונים, ובהן חדירה למחשבים בלא היתר והפצת וירוסים, פגיעה בפרטיותו של המשתמש ברשת והטרדתו, פגיעה בהתפתחותו של המסחר האלקטרוני ופגיעה בעסקים. תופעה זו מעמיסה עלויות מיותרות על הציבור, ובכלל כך על מפעילי תקשורת (בעלי התשתיות, ספקי אינטרנט וכו’) עסקים, משתמשי אינטרנט פרטיים ורשויות העוסקות באכיפה.
הנזקים הכלכליים הנגרמים מספאם עצומים, בשנת 2004 העריכו הרשויות בארה”ב שעלות הספאם לחברות בלבד עולה על 10 מיליארד דולר בשנה, כולל עלויות באובדן שעות עבודה, עלות ציוד נוסף, תוכנות וכוח אדם הדרוש למלחמה בספאם.
הסנקציות המוטלות על מפר החוק:
• עבירה פלילית – הפרת הוראות התיקון מהווה עבירה פלילית שדינה קנס של עד 202,000 ₪, או עד 67,300 ₪ בהתאם לחומרת ההפרה ולמהותה.
• עוולה אזרחית ותובענה ייצוגית – מוצע לאפשר מסלול תביעה אזרחי אשר צפוי כי יהיה הכלי המרכזי והיעיל להתמודדות עם התופעה וזאת הן בדרך של הגדרת האיסור הקבוע בסעיף המוצע כעוולה אזרחית, שלגביה יחולו הוראות פקודת הנזיקין והן בדרך של מתן אפשרות להגשת תובענה ייצוגית בשל הפרתו.
• פיצויים לדוגמה – במידה ומפרסם שלח דבר פרסומת ביודעין, בניגוד להוראות התיקון, רשאי בית המשפט רשאי לפסוק בשל הפרה זו פיצויים, ללא הוכחת נזק, בסכום של עד 1,000 ₪ בגין כל הודעה ששלח המפרסם לנמען.
התיקון ייכנס לתוקף 6 חודשים מיום אישורו בכנסת, על מנת לאפשר פרק זמן מתאים להיערכות.
Add Comment