מתעצם המאבק להסדרת והפחתת תשלומי הארנונה; חבר מועצת העיר נתניה הרצל קרן בפניה לשר הפנים אופיר פינס; משרד הפנים: הסוגיה הועברה לטיפול הצוות המקצועי של המשרד. גם מבקר המדינה והכנסת קוראים לשר הפנים להכין הצעת חוק שתסדיר את נושא הארנונה בישראל
חבר מועצת העיר נתניה הרצל קרן, פנה לשר הפנים החדש אופיר פינס ודרש ממנו להסדיר את נושא האנונה בישראל וזאת לנוכח ההפקרות הגדולה הקיימת בתחום זה בכל הארץ ובכלל זה בעיר נתניה – כך נודע לכתב פורטל כאן נעים.
Herzel_Keren_t180k-n_16-2-05_03.jpg
בפנייתו כותב הרצל קרן, כי סוגיית קביעת וגובה הארנונה בישראל עולה חדשות לבקרים על סדר היום הציבורי, תקשורתי והמשפטי, שכן רבים מתושבי ישראל ובעלי העסקים בה, חשים, כי הפכו “לפרה הנחלבת” של הרשויות המקומיות בישראל.
בהתייחס לעיר נתניה, כותב קרן, כי “מיסי הארנונה הפכו למסים כבדי משקל, מעין משכנתא המשולמת מדי חודשיים לעירייה ובבחינת נטל כלכלי כבד ומעיק אותו נאלצים התושבים ובעלי העסקים לשלם לעיריית נתניה וזאת ללא כל פרופורציה וסבירות, כאשר במקביל, נכחו התושבים ובעלי העסקים להיווכח שהמנגנון העירוני רק גדל ומתנפח כל הזמן ובנוסף גדל השכר באופן שערורייתי וזאת לעיתים משיקולים פוליטיים ולא עניינים ושלא לצורך.
עיון בתעריפי הארנונה המוטלים בערים שונות בישראל, אומר, קרן מעלה, כי אין כל קשר בין גובה הארנונה המשולמת בעיר פלונית לגובה הארנונה בעיר אלמונית, וזאת גם כאשר מדובר בשתי ערים דומות מאד האחת לשנייה במאפיינים רבים.
במכתבו לשר הפנים טוען קרן, כי גם מבקר המדינה נדרש לסוגיית הארנונה בדוחות הביקורת שלו וקבע, כי; “לא נמצא מתאם בין תעריף הארנונה לבין הרמה החברתית – כלכלית של הרשות המקומית. נמצא, כי לצורך חישוב הארנונה אין הרשויות נוקטות שיטה אחידה למדידת שטח הנכס וזאת בשעה ששיטת המדידה משפיעה על גובה הארנונה המוטלת על התושב.
לרשויות המקומיות ניתנים אישורים חריגים רבים מדי לשינוי תעריפי הארנונה, דבר שהופך את החריג לכלל ואינו תואם את מטרת החקיקה לאפשר העלאה חריגה, שלא כדרך שבשגרה.
בעקבות הערות מבקר המדינה, החליטה הועדה לביקורת המדינה של הכנסת, כי בקביעת הארנונה יש לעשות חלוקה בין שני גורמים:
pinespaz_ofir_t180k-n_01.jpg
שירותים אוניברסאליים, שמהם נהנית כלל האוכלוסייה, כגון: אגרת אשפה, ביוב וחשמל שעבורם צריכים לשלם בתעריף זהה. שירותיים ייחודיים, חינוך רווחה, שהתעריף שלהם, יקבע, לפי רמת השירות. הועדה קוראת לשר הפנים להגיש לכנסת הצעת חוק שתסדיר בצורה מקיפה את נושא הארנונה בישראל.
בעקבות ממצאי דו”ח מבקר המדינה ולאור החלטות וסיכומי הועדה לענייני ביקורת המדינה, החליטה הועדה לביקורת המדינה של הכנסת, כי ראוי לקבוע לאלתר שיטה אחידה בכל הרשויות המקומיות למדידת שטחיהם של הנכסים לצרכי ארנונה.
הועדה קוראת לממשלה ליישם את החלטתה ולהביא להסדר מקיף ואחיד לפטור מארנונה למוסדות ומתקנים הנהנים מכך וקוראת למשרד הפנים, ליזום צירוף שטחים חסרי שיוך מוניציפאלי לרשויות המקומיות, שיאפשר להן גביית ארנונה. הועדה קוראת לשר הפנים להחיל בעת קביעת הארנונה את עקרונות השוויון.
במכתבו לשר אומר קרן, כי למיטב ידיעתו, מאז קיבלה ועדת הכנסת לביקורת המדינה את ההחלטות וההמלצות אלה חלפו מספר שנים אך בפועל התקדמות ממשי בחקיקה לא הייתה בנושא.
כחבר מועצת העיר נתניה וכתושב העיר, אומר קרן, ראיתי לנכון לפנות אליך ולהביא לידיעתך, כי תושבי העיר נתניה משלמים את הארנונה מהגבוהות במדינה ובנוסף לכך שיטת המדידה של נכסים בנתניה היא על פי שיטת “הברוטו – ברוטו”. עובדה זו, מוסיפה נדבך משמעותי לעול הארנונה הכבד שמשלמים תושבי העיר לעירייה!
כתושב העיר נתניה, אני חש – וכך גם מרבית תושבי העיר – כי תשלום הארנונה הוא ללא כל פרופורציה ו/או סבירות לשירותים שתושבי העיר מקבלים מהעירייה (למרות שמדובר במס).
לא זאת אף זאת. תושבים רבים בעיר נתניה, מתקשים להבין, מדוע תושבים בערים מקבילות ודומות לנתניה בפרמטרים רבים משלמים ארנונה הנמוכה, באופן משמעותי, מהארנונה שנדרשים לשלם תושבי נתניה.
בעניין זה, ראוי לבחון ולבדוק, מדוע על שירותים דומים נדרשים תושבים בערים שונות לשלם ארנונה שונה, לעיתים באופן משמעותי?!
Supreme Court_t180k-n_15-3-05_01.jpg
לאור האמור ולאור העובדה, שאני כתושב העיר וכנציג תושבים במועצת העירייה, רואה עצמי נפגע מגובה הארנונה ומהתנהלות עיריית נתניה ומשרד הפנים, בסוגיה לעיל, אני מבקש את התערבותך ואת טיפולך מתוקף תפקידך כשר הפנים.
בעניין זה, ביקש הרצל קרן, לדעת: מדוע לא יקדם שר הפנים ומשרדו את המלצות/דרישות/קריאות מבקר המדינה/הועדה לביקורת המדינה/הכנסת (הציבור) וזאת באמצעות חקיקה ו/או תקנות ו/או בכל דרך אחרת שיראה לנכון? מדוע, לא יקבע משרד הפנים קריטריונים ארציים אחידים למדידת נכסים? ומהו לוח הזמנים המשוער לדעת השר ומשרד הפנים לביצוע הרפורמה המוצעת והנדרשת לעיל?
במענה לפנייתו של הרצל קרן לשר הפנים, השיבה עוזרת שר הפנים שרון רוזנברג, כי פנייתו של קרן הועברה לטיפול הלשכה המשפטית במשרד הפנים, אשר תשיב לפנייתו בהקדם.
הרצל קרן, מסר לפורטל כאן נעים: “אני מצפה משר הפנים החדש והנמרץ להסדיר את נושא תשלומי הארנונה, שכן מדובר בנושא פרוץ בו כל עירייה עושה כרצונה וזאת ללא כל קריטריונים ובלי כל קשר לשירות הניתן לתושבי העיר.
“יש להסדיר ולקבוע קריטריונים גם בכל הקשור לשיטת המדידה שלה בפני עצמה יש חלק לא מבוטל אשר גרם לכך שתושבי העיר נתניה משלמים, כיום את הארנונה מהגבוהות במדינת ישראל.
“במידה ופנייתי לא תזכה להתייחסות ולטיפול ראויים של משרד הפנים, אגיש עתירה לבג”ץ בנושא, במטרה לחייב את משרד הפנים לעשות מעשה ולהסדיר את נושא הארנונה בישראל בכלל ובעיר נתניה בפרט, שכן לתושבי נמאס לשמש ה”פרה הנחלבת” של העירייה”.
Add Comment