
צעד נוסף לקידום התשלום המידי בישראל, בהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים ולשירותים הנלווים המקובלים בעולם – כך הודיע היום (יום רביעי, ט”ז בתמוז התשפ”ג) בנק ישראל, שסיים ללוות תהליך של גיבוש עקרונות שיאפשרו תשלום מידי מהחשבון באמצעות פרט מזהה (PROXY).
■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.
מטרת העקרונות האחידים היא לאפשר ללקוחות להעביר זיכויים מידיים ובהמשך גם בקשות תשלום (Request to Pay) באמצעות פרט מזהה, שאינו מספר החשבון של המוטב, כמו למשל; כתובת דואר אלקטרוני (דוא”ל) מספר טלפון נייד, תעודת זהות או מספר לצרכי מס.
מדובר בצעד נוסף לקידום התשלום המידי בישראל, בהתאם לסטנדרטים הבינלאומיים ולשירותים הנלווים המקובלים בעולם.
שירות תשלום באמצעות פרט מזהה הוא אחד השירותים הנפוצים ביותר במערכות תשלומים מידיים בעולם ומסייע במניעת טעויות הקלדה של לקוחות וכן מייעל ומפשט את תהליך התשלום עבורם.
בבנק ישראל, מסבירים, כי; עולם תשלומים דיגיטלי ומתקדם מחייב ביצוע התאמות נדרשות על-מנת לתמוך בתשלומים מהירים שניתן לבצע אותם בפשטות ובמינימום מאמץ מצד לקוחות הקצה.
העקרונות כוללים את סוגי הפרטים המזהים שבאמצעותם ניתן, יהיה לבצע העברות מחשבונות וזאת תוך הבחנה בין חשבון פרטי ל-חשבון עסקי.
כמו-כן, הם כוללים את הצעדים שעל המשתתפים במערכת התשלום המידי לבצע על-מנת לתמוך בשירות ולהנגיש אותו ללקוחותיהם.
העקרונות, ייושמו באופן אחיד על ידי כלל נותני שירותי התשלום הפועלים במערכת התשלום המידי של חברת מס”ב (מרכז סליקה בנקאי בעירבון מוגבל) מפעילה את מערכת “חיובים, זיכויים והעברות תשלומים“, המהווה את מערכת התשלומים המרכזית בישראל (לעיון בכללי המערכת).
חברת מס”ב פועלת משנת 1982 והינה תאגיד בנקאי בבעלות הבנקים; לאומי, פועלים, דיסקונט, מזרחי והבינלאומי, ומספקת שירותים לכלל הבנקים וללקוחותיהם זאת עד לסוף יוני, 2024.
בנק ישראל ומחלקת מערכות תשלומים וסליקה, ימשיכו לקדם את יעילות ויציבות מערכות התשלומים בישראל, תוך שימת דגש על עמידה בסטנדרטים בינלאומיים ואמות המידה המקובלות בעולם לשירותי התשלום השונים.
מנהלת אגף הפיקוח על מערכות התשלומים של בנק ישראל, הגב’ נועה ששינסקי, אומרת; “מדובר בשינוי שוק משמעותי שמטרתו לייעל את הדרכים המקובלות והמסורתיות כיום להעברות כספים מחשבון לחשבון.
תשלום באמצעות פרט מזהה, הינו הראשון מתוך שירותים נלווים נוספים אשר יאפשרו למשתתפי המערכת להציע שירותים מתקדמים וחדשניים ללקוחותיהם”.
שירותים אלו, מסכמת הגב’ ששינסקי; “ישפרו משמעותית את חווית הלקוח בישראל ואת מגוון אפשרויות התשלום עבורו”.