היום (שלישי 5.11.06) יפגשו נציגי הפורום בכנסת עם השר יעקב אדרי השר המקשר בין הממשלה לכנסת, חברי ועדת חוץ ובטחון ■ חברי הפורום שליד איגוד תעשיות מתכת, חשמל ותשתיות בהתאחדות התעשיינים מבקשים גם לעדכן את מקבלי ההחלטות לגבי לקחי מלחמת לבנון ה-2.
פורום יצרני טנק המרכבה: להמשיך בייצור הטנק ולהגדיל שיעור ההסבה בצה”ל
“צה”ל חייב להמשיך ולהצטייד בטנקי מרכבה חדישים ולהגדיל את שיעור הסבת טנקי המרכבה הישנים , כדי לעמוד בפני אתגרי המלחמה הבאה” אומרים חברי פורום יצרני טנק המרכבה, שליד איגוד תעשיות מתכת, חשמל ותשתית בהתאחדות התעשיינים, בפגישות שהם עורכים עם חברי כנסת.
יו”ר הפורום, תא”ל (מיל.) שלמה פסי וחבר הפורום תא”ל (מיל.) אביגדור קליין, קצין שריון ראשי לשעבר, מציינים כי בצה”ל, במערכת הביטחון ובמערך התעשיות של טנק המרכבה, קיימת תמימות דעים ש”טנק המרכבה סימן 4″, גילה כושר שרידות גבוה ביותר במערכה למרות טילי הנ”ט המשופרים שהפעיל נגדם החיזבאללה.
חברי פורום יצרני טנק המרכבה, המייצג למעלה מ-200 יצרנים לחלקים שונים של הטנק, המעסיקים כ-10,000 עובדים הביעו את חששם, כי למרות שטנק המרכבה עמד ב”מערכה בכל היעדים שהוצבו לו והציל חיי לוחמים”, מערכת הביטחון עומדת לקצץ בהזמנותיה להצטיידות חדשה של טנקי מרכבה מתקדמים לשנים הקרובות ותאט את קצב החלפת הטנקים הישנים.
“זו תהיה בכייה לדורות. טילי הנ”ט משתפרים כל הזמן וצה”ל ממשיך לשלוח למערכה טנקים ישנים שאין להם מיגון אקטיבי. אם לא נמשיך להחליף את הכלים הישנים בחדשים, נמצא עצמנו במערכה הבאה במצב קשה יותר מזה שהיה בלבנון” מזהירים אנשי הפורום ומוסיפים, כי; “במקביל יש להגביר את הפיתוח למיגון אקטיבי של הכוחות ובנושא זה, יש להם גם רעיונות ותוכניות חדשות”.
נציגי הפורום ובהם מנהלים בכירים בתעשיות הביטחוניות, מציגים לחברי הכנסת נייר עמדה הסוקר את המשמעויות הצבאיות, הכלכליות והחברתיות של פרויקט המרכבה.
מרכבה 4
החידושים שטנק מרכבה סימן 4 מציג נפרשים על פני כל מרכיבי האיכות של הטנק – השרידות, עוצמת האש והניידות. הטנק עתיר במערכות מתקדמות, וכל איש צוות פועל בסביבה ממוחשבת המפעילה מערכות ומספקת נתונים. הטנק נכנס לשירות בצה”ל בשנת 2002.
מרכבה סימן 4 הוא הדגם הרביעי והמתקדם ביותר של טנק המרכבה הישראלי. המפרט הטכני ויכולותיו של ’סימן 4’ עולים באופן משמעותי על אלו של קודמיו אך שיקולים אסטרטגיים ובעיקר כלכליים מעמידים את המשך ייצורו בספק.
בשנת 2004 נכנסה המרכבה לשירות מבצעי ולקראת סוף אותה שנה נצפו טנקי מרכבה 4 בפעילות באזור ג’נין. ב-2005 הוסבה חטיבה 401 מטנקי מג”ח למרכבה סימן 4.
במהלך האימונים נתגלו מספר בעיות טכניות במנוע (תוצרת גרמניה) ובשסתומים המקצרות את חייו ומקדימות את הטיפול התקופתי; 10,000. בשל בעיה זו הטנק לא היה מבצעי, אך בסיום שנת 2005 על פי פרסומים בעיתונות, נפתרה הבעיה והטנק חזר בשנת 2006 לפעילות מבצעית.
המרכבה 4 השתתף במבצע שינוי כיוון נגד חיזבאללה ביולי 2006 והוכיח, כי מיגונו עדיף על פני דגמים קודמים;
נתונים כלליים:
• תותח 120 מ”מ.
• מנוע 1500 כ”ס.
• משקל 65 טון.
• ממסרת הילוכים אוטומטית, חמישה הילוכים.
• מזקו”ם חיצוני, עמדות בודדות, מרסנים סיבוביים.
• בקרת צריח חשמלית מתקדמת.
• מרגמה 60 מ”מ פנימית דור ב.
• התראה אלקטרומגנטית מתקדמת דור ב.
בקרת אש:
מחשב מתקדם, קו ראיה מיוצב, עוקב טלוויזיוני ותרמי דור ב, מד-טווח לייזר חדש, ראיית לילה’ תרמית דור ב, ערוץ טלוויזיוני מתקדם, מד נטייה דינאמי, כוונת מפקד מיוצבת פנוראמית יום ולילה.
אחסנת תחמושת כבדה:
מארז ממוגן נפרד לכל כדור.
תחמושת כבדה תורנית:
מערכת חשמלית המכילה עשרה כדורים בתא ממוגן.
הגנת אב”ך:
על-לחץ ואישית, כולל מיזוג אוויר (קירור וחימום).
מיגון בליסטי:
שריון מיוחד מודולארי, כולל מיגון גג ושטחי כיסוי משופרים.
(מתוך דובר צה”ל וויקיפדיה).