גפקוביץ, מהעיר השכנה רעננה, הוא אחד המעצבים הדיגיטאליים המוכשרים ביותר בישראל העושה לחברות מסחריות בארץ ובעולם, בשיחה מיוחדת לפורטל כאן נעים Kan-naim על המצב כיום בשוק והצצה ותחזית אל העתיד האינטרנטי ויש לו גם חדשות בשבילכם.
אופיר גפקוביץ המעצב הדיגיטאלי האיש שנולד עם פלאש בעיניים
אופיר גפקוביץ, הוא לטעמי האיש שנולד עם פלאש בעיניים. גם כשהוא בהפסקת הקפה שלו באחד מבתי הקפה במרכז העיר השכנה, רעננה, תמצא אותו עם המחשב הנייד. לאו דווקא מעצב איזה אתר מסחרי, אלא מדי פעם שולח למאגר הזיכרון שלו רעיונות הצצים לו ממוחו הקודח בין לגימה ללגימה.
גפקוביץ, (בן 34), נשוי, אב לשלושה ילדים בת ושני בנים (תאומים), יליד ותושב רעננה, איש נעים הליכות ושיחה. הוא בעל סטודיו לעיצוב דיגיטאלי, בעל חברת “מיתוגים” העוסקת בעיצוב תדמית לחברות ומרצה לעיצוב אינטראקטיבי במסגרת האוניברסיטה הפתוחה.
ב-6 שנות הניסיון העשיר שצבר בתחום האינטרנט והעיצוב, הפך גפקוביץ, ליועץ מבוקש בתחום העיצוב ופלאש לחברות מסחריות בארץ ובעולם הכולל; קמפיינים שיווקיים ואינטר אקטיב.
גפקוביץ, נחשב כיום כאחד המעצבים הדיגיטאליים המוכשרים ביותר בישראל העושה לחברות מסחריות בארץ ובעולם כשעיקר תחומי התמחות ופרנסתו הם; מבניה ועיצוב אתרי אינטרנט, הפקת קמפיינים פרסומיים לאינטרנט, הפקת מצגות לחברות מסחריות והפקת כרטיסי ביקור דיגיטאליים.
ברשימת הלקוחות החלקית שגפקוביץ, ביצע עבורם עבודה, לא הופתענו, כשמצאנו, שנמנים עליה, חברות, עסקים ופרטיים, ידועים, כמו; סלקום, בזק בינלאומי, עיריית מודיעין, ICQ, רשת בתי קולנוע “לב”, הערוץ הישראלי, משרד עורכי דין חיים סאמט, שטיינמץ, הרינג ושו”ת, חברת MATRIX, רנו ישראל, MSD, חנוך רוזן, האוניברסיטה הפתוחה, משרד האוצר, Home Design & Life Style, שראל ו-GTEK.
■ כמי שחי ונושם אינטרנט 24 שעות ביממה, כיצד אתה מתרשם מהעולם החדש הזה?
“תפיסת העולם שלי בתחום האינטרנט מחולקת למספר גורמים, אליהם אתייחס מכאן ואילך, כמו: חשיפה; כמות הגולשים היום באינטרנט מתקרבת בצעדי ענק לקראת המיליארד גולשים וזה גדל מיום ליום. האינטרנט הוא כבר לא עוד מותרות או תחביב רגעי אלא עולם ומלואו שיוצר הזדמנויות חובקות עולם.
האינטרנט יצר להרבה מאוד אנשים סוג של בית שני (ולעיתים גם ראשון) בו הוא יכול למצוא הכול, החל מהיכרויות, תחביב, יצירת קשרים בעולם וכ”ו. מיום ליום, הופך האינטרנט להיות יותר ויותר זמין. בתי קפה, בתי מלון ומבנים פרטיים וציבוריים בארץ ובעולם כבר מחוברים לאינטרנט אלחוטי. מה שמסביר את הדרישה הגוברת לזמינות בו.
רוב הידיעות והחדשות מופיעות באינטרנט עוד לפני המדיה האחרות (טלוויזיה, רדיו ועיתונים) ולכן התלות במדיה זו היא כה גדולה והיא עוד תגדל ככל שתיחשף. הבט, האינטרנט בניגוד לדפוס אינו ממש מחולק למהדורות ולכן, ניתן להוסיף ולעדכן ידיעות, נתונים או כתבות (כמו באתר שלך, למשל), בכל זמן נתון באופן זמין ומהיר מכל מדיה אחרת. אין צורך בבית דפוס, רק מקלדת קו טלפון (זמני כעת) ומחשב…”.
■ יש עיצוב שמבחינת הסתכלותך עוצב לאינטרנט?
“אם בעבר האינטרנט היה מושפע מ”טרנדים” בתחום העיצוב בעולם, היום כבר ניתן לראות התחלה של “טרנדים” בעיצוב שנולדו באינטרנט לאינטרנט ואף הגיעו לאופנה, טלוויזיה, דפוס וכ”ו. העיצוב ברשת האינטרנט, כבר מזמן, חוצה מדינות ויבשות ולדעתי בסופו של דבר הוא מופיע במסך של כולנו ללא כל גבולות טריטוריאליים…”.
■ אם האינטרנט זוכה לכזו התעניינות איפה עומד הפרסום בו?
“אין לי כל ספק, כי; “עוגת הפרסום” משנה את צורתה לטובת האינטרנט. הפרסום המקוון, הוכח כיעיל מאוד לחברות המפרסמות זאת ומאחר שניתן להשיג תוצאות מהירות בהשקעה יחסית נמוכה וזאת תוך פנייה לקהל גולשים גדול מאוד.
יש היום בעולם מערכות פרסונאליות המאפשרות ליצור מאגר נתונים על הגולשים באתרים מסוימים. אין צורך לדעת עליהם פרטים אישיים, אך בהחלט אפשר להציג להם פרסומות טקסטואליות או ויזואליות המותאמים לגולש. לדוגמא; אם באתר קניות של דיסקים, גולש קונה דיסקים רבים של שירי שנות השמונים, ניתן יהיה להציג לו פרסום לקנייה של כרטיס מוזל להופעה של ג’ורג מייקל.
פרסום בדפוס, כגון; עיתון יומי גדול, ככל שיהיה, הוא ברוב המקרים לזמן קצר מאוד, יום או יומיים מקסימום בפרסום בסוף השבוע. אך ביום ראשון בבוקר, העיתון כבר עושה את דרכו לפח. באינטרנט הפרסום זול יותר, מהיר יותר להפקה ונשאר לרוב לזמן ארוך יותר ומשמעותי.
■ איך משתלב נושא הלימוד באינטרנט
תחום הe-learning הוא כשלעצמו עולם בלתי נגמר של לימודים מכל קצוות תבל. יותר ויותר גולשים, יכולים היום ללמוד דרך האינטרנט. כך למשל, ילדים חולים במקומות רבים בעולם יכולים לצפות בשיעורים חיים דרך האינטרנט וללמוד בדיוק כמו במציאות (פרט לזריקת שקיות מים על המורה בהפסקה…).
איתור מידע על מחלות
מנועי החיפוש ובראשם גוגל נתנו לנו כלי אדיר למציאת מידע חשוב מאין כמותו על מחלות. היום כל מי שכואב לו קצת בבוהן ברגל, יכול להיכנס לגוגל ולמצוא פתרונות ותרופות גם לזה. גם רופאים בכל העולם נעזרים במידע הזה ויודעים במהירות על כל חידוש בכל תחום שמעניין אותם .
■ איך ייראה העתיד באינטרנט לדעתך?
“ראשית בתחום בו אני מתמחה הוא קרוי; “העיצוב הדיגיטאלי”, אני צופה שייעשה בידול בין מקצוענות לחובבנות. בעיני עיצוב, זה עולם ומלואו ולא כל מי שהיה בוועדת קישוט בביה”ס יודע לעצב אתרים וממשקי משתמש. עסקים שמשקיעים הון עתק בחברה, בשיווק, פרסום, יחצ”נות ועוד, אך לא ישכילו להשקיע בחלון הראווה האדיר הזה בהתאם, ימצאו את עצמם כמה צעדים אחורה.
אני מעריך שבעשור, הקרוב, רוב העולם יהיה מחובר ברשת אלחוטית גדולה שתאפשר בכל מקום להיות און ליין. אנשים יישבו בפארקים ירוקים ושקטים וינהלו שם פגישת עסקים שונה ונעימה.
תלמידים ילכו לבית הספר עם מחשב נייד קטן וזול בו יוכלו לעשות הכול, החל מהקלטה של שיעורים, הכנה של שיעורי בית תוך עזרה במציאת חומר באינטרנט. לא נראה יותר תלמידים שהולכים עם תיק ענק שמזכיר יותר חייל במסע כומתה מאשר תלמיד כיתה א’.
חברות רבות ישכילו להשתמש באינטרנט ככלי ניהולי ושיווקי. לדוגמא; אם ניגש לחנות נעליים ונחפש נעל מסוימת אך אין אותה במידה, נוכל להירשם ולקבל אי-מייל כשהנעל תגיע לחנות. נוכל להשיב ולהודיע שנגיע למדוד אותה ביום מסוים וכך ייחסך כסף מיותר בפרסום.
בתחום הסקס הפתוח לקהל – אני מאמין שהאינטרנט עומד לפני מהפכה גם בתחום הזה כולל הרשאות כניסה מבוססות הרבה יותר מהיום, כך שילדים לא יוכלו להיחשף לאותם חומרים שהם חשופים (וחבל שכך) אליהם כיום.
■ אם קורא/ת שורות אלו רוצה להקים אתר משלו/ה בשלב הראשון מה עליו לעשות?
אין שום בעיה להקים אתר. כל אדם בכדור הארץ, יכול להקים אתר. השאלה לשם מה. כך גם בעל עסק וכאן נשאלות השאלות הבסיסיות לפני עיצוב ובניית אתר אינטרנט, כמו;
מה מטרת האתר?
האם האתר הוא אתר תדמיתי שנועד להציג את החברה כסוג של כרטיס ביקור אינטרנטי או אתר תוכן שנועד להציג תכנים שונים לקהל יעד מסוים או בתחום מסוים.
האם האתר הוא אתר מסחרי הכולל תצוגת מוצרים ועגלת קניות?
בכל אופן לכל אחד מהאופציות יש כיוון חשיבה שונה לגמרי מבחינת המראה והחשיבה הגראפית והטכנולוגית.
מי קהל היעד?
קהל היעד חשוב ליצירת הקו הגראפי של האתר והתאמתו לגולשים אך לא פחות מזה יש חשיבות לקהל היעד גם באספקט הטכנולוגי ובבחירת סוג הטכנולוגיה המתאים לאתר.
■ באיזה טכנולוגיה או שפה רצוי להשתמש?
• אתר בסיסי – יכול להיות בשפה הקרויה HTML שהיא שפת הסימון הבסיסית.
• אתר בדוט נט ASPX – שפת צד שרת המאפשרת יצירת דפים דינאמיים ומתאימה לאתרים בעלי תוכן משתנה.
• אתר בפלאש – מתאים ליצירת אתרים שמחייבים אוירה מסוימת (חברות אופנה, בשמים, עולם הבידור, עיצוב וכ”ו). טכנולוגית הפלאש התקדמה מאוד בשנים האחרונות ומאפשרת יותר ויותר אופציות בעיקר בעבודה עם וידאו וחיבור עם בסיס נתונים.
שימוש מושכל בטכנולוגיה הזו, יכו
Add Comment