לרגל שבוע הספר שנפתח, מביאה עפרה בן עמי מנהלת אתר “כנפיים”, טיפים לעידוד קריאה אצל בני נוער • אל תשאירו את נושא הקריאה למורים בבית הספר וגם לא לספרנית. ייתכן שהם עושים את עבודתם, אבל אתם מכירים את ילדכם יותר טוב מכל אחד אחר
איך מביאים את ילדך לקריאת ספרים?
אוהבי ספר רבים יודעים לספר על החינוך לאהבת הקריאה שבא מהבית. לפניכם עצות מעשיות שיעזרו לכם להשפיע על ילדיכם בנושא זה.
מתי חשבתם בפעם האחרונה על מקומם של ספרים בחיי ילדיכם? האם זה היה לפני שהם למדו לקרוא בכוחות עצמם? האם אחרי שסופסוף למדו לקרוא באופן עצמאי נאנחתם אנחת רווחה, כיוון שהשתחררתם מעול הקריאה בקול בשעות הערב, כשאתם ממש מתים לישון בעצמכם? ומה אתם מרגישים כאשר אתם מגלים, שעבר עוד יום שבו ילדיכם צפו בטלוויזיה בתכנית פופ, בתכנית ריאליטי ובטלנובלה האחרונה, צ’יטטו עם חברים ברשת וגלשו לאתרי משחקים מקוונים, אבל לא קראו אפילו מילה אחת מספר טוב – כזה שמרחיב את הלב והנשמה?
נכון, תרבות הילדים אכן עתירת גירויים, אך עובדה זו אינה פותרת אותנו כהורים ממעורבות בנושאים החשובים לנו. גם ריבוי החטיפים בסופרמרקט לא העביר לילדים את האחריות על תזונתם… אל תיאנחו, עשו!
הוכיחו לילדים שהקריאה תופסת מקום משמעותי בעולמכם.
1. קוראים בקול; לא רק לילדים צעירים שאינם יודעים עדיין לקרוא, אלא לילדים שבעצמם קוראים. מדובר בזמן איכות של ההורים עם הילדים. שנים רבות אחרי שילדכם למד לקרוא בכוחות עצמו, חווית הקריאה המשותפת תמשיך להיות חוויית התכרבלות נפלאה.
הספר יכול להיות ספר גדול ועב כרס, שילדכם נרתע מלקרוא אותו לבדו, אבל הקריאה המשותפת בהמשכים תהפוך אותו לספר האדיר מכולם. הספר יכול להיות ספר חדש שקניתם במסגרת בילוי משותף בחנות הספרים, ספר שזכרתם לטובה והצעתם שתקראו ביחד ועוד.
2. מלווים בשיחה את הקריאה; לצד הקריאה בקול כדאי לשוחח עם הילד/ים, כך שתתרחש אינטראקציה משמעותית, שמעודדת חשיבה ברמה גבוהה.
3. אל תלחמו בילדים; אם הם רוצים לגלוש באינטרנט, עודדו אותם להיכנס לאתרים שמעודדים קריאה. כך לדוגמא, אתר “כנפיים” (www.knafaim.org.il) המתמקד בספרות ילדים ונוער, ומטרתו לקדם את הקריאה בישראל באמצעות תכנים דינאמיים ואטרקטיביים. ילדכם, יוכל למצוא באתר קטעי קריינות מוקלטים ופרקים ראשונים מתוך ספרים, עשרות משחקים מושקעים ועוד.
4. קוראים בעצמנו; החזיקו בכל מקום בבית ספרי קריאה למבוגרים – ליד המיטה, במיטה, בסלון, בשירותים. שוחח ביניכם על ספרים שנהניתם מהם, שהשפיעו עליכם, שנזכרתם בהם… שוחחו על טעמכם כקוראים בוגרים, על ספרים שהתאימו לתקופות שונות ולמצבים שונים בחייכם. כאשר הילדים גדולים ורוצים לקרוא לבד, כדאי להורה לקרוא את הספר שהם קוראים – ולשוחח עם הילדים עליו.
קוראים בקול; לא רק לילדים צעירים שאינם יודעים עדיין לקרוא, אלא לילדים שבעצמם קוראים.
5. התעניינו בהרגלי הקריאה של ילדיכם; רשמו את ילדכם לספריית ההשאלה הציבורית במקום מגורכם, החל מן הגיל הצעיר ביותר שניתן לעשות זאת (ברוב הספריות ניתן להשאיל ספרים כבר בגיל הרך). גלו לילדכם, דרכים שונות לבחירת ספר; הציעו לו לקרוא בספרייה את העמודים הראשונים של הספר ורק אז להחליט, גלו לו שלא תמיד כדאי לשפוט את הספר על פי שמו וכריכתו.
המליצו לו על ספר שכאילו נכתב למענו, השתמשו בדיוק באותן המילים שבהן אתם ממליצים לחבר/חברה בוגרים על ספר שלדעתכם מתאים במיוחד לו/לה.
6. בילוי בספרייה; לוקחים את הילד לספרייה ובוחרים יחדיו ספרים. למשל: ספר אחד הילד בוחר לעצמו וספר אחר ההורה בוחר לילד. אפשר לשלב עם הורה הבוחר לעצמו ספר (מודל לחיקוי). אפשר לשלב עם עיון בכתבי עת ובספרי עיון שאולי לא מצויים להשאלה.
7. ספר במתנה; בשנים האחרונות ירדה קרנו של הספר, וזה אינו נחשב יותר “מתנה”. אבל לכל גיל אפשר למצוא ספרים שהם מתנות בכל מובן המילה: אם משקיעים בלהתאים את הספר לילד והוא מרגיש שקלעו בול לטעמו, יש סיכוי שייהנה ויחוש, כי אכן קיבל מתנה (לפעמים מתנה לכל החיים). העשרת ספריות: ספר כמתנה לגן בימי הולדת; ספר כמתנה לכיתה בימי הולדת.
8. אל תעשו; אל תודיעו לו שמעכשיו והלאה עליו לקרוא בכל ערב חצי שעה לפני השינה. אל תצעקו עליו שיסגור כבר את המחשב/טלוויזיה וייקח סוף סוף ספר ליד כמו אחותו, בזמן שאתם צופים בטלנובלה, או שקועים במדור הבורסה בעיתון.
אל תשאירו את נושא הקריאה למורים בבית הספר וגם לא לספרנית. ייתכן שהם עושים את עבודתם, אבל אתם מכירים את ילדכם יותר טוב מכל אחד אחר, אל תוותרו על מקומכם ועל השפעתכם.
אודות מטח
המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח) הנו מלכ”ר (מוסד ללא כוונת רווח), שהוקם ב-1971, במטרה לסייע בקידום מערכת החינוך במדינת ישראל ע”י פיתוח רעיונות, כלים, אסטרטגיות ומוצרים, שיש בהם אלמנטים של חדשנות ושינוי בתחומים חינוכיים בכלל ותחומי הטכנולוגיה החינוכית בפרט.
המרכז לטכנולוגיה חינוכית
פעילותו של מטח מתמקדת בארבעה מעגלי עשייה עיקריים; פיתוח תכנים מודפסים ודיגיטליים בתחומי הדעת, טכנולוגיית מידע ותקשוב בהקשר חינוכי, מדידה והערכה וליווי מערכות חינוך, בדגש על פיתוח מקצועי של מורים ובעלי תפקידים.
במטח מועסקים אנשי מקצוע במגוון רחב של תחומים בכ-250 משרות. חלק מעבודת הפיתוח נעשה בשיתוף פעולה עם גורמים ציבוריים ופרטיים שונים.
מטח הנו המו”ל הגדול ביותר של ספרי לימוד בישראל, וגוף התוכן הכתוב והמתוקשב הגדול ביותר לגנים ולבתי ספר.
העשור האחרון במטח מאופיין בגידול ובצמיחה בהיקף הפעילות, בעומקה ובקשת נושאיה.
החזון, המטרות והעקרונות הבסיסיים שאפיינו את הקמתו של מטח – קידום החינוך בישראל באמצעות רעיונות פדגוגיים חדשניים ושילוב טכנולוגיות מתקדמות בהוראה ובלמידה – ממשיכים להתוות את דרכו ופעילותו מאז הקמתו ועד היום.
אודות אתר האינטרנט “כנפיים – לקרוא ולעוף עם הדמיון” של מטח; www.knafaim.org.il
אתר “כנפיים” מתמקד בספרות ילדים ונוער, ומטרתו לקדם את הקריאה בישראל באמצעות תכנים דינאמיים ואטרקטיביים. רוב המדורים באתר פונים לגולשים צעירים בני 9-14 וחלקם פונים לספרנים, מורים והורים שמתעניינים בתחום.
בין השאר מציג האתר מאגר ייחודי של מאות ספרים מומלצים, כולל קטעי קריינות מוקלטים ופרקים ראשונים מתוך ספרים, עשרות משחקים מושקעים, סקרים, פורומים, מדורי כתיבה לילדים ותחרות שנתית של סיפורים קצרים למבוגרים הכותבים לילדים.
מדור מיוחד באתר “כנפיים” מוקדש לסדרת ספרי הארי פוטר ובו תוצג התערוכה בנושא, לצד משחקים ובלוג. האתר עלה לרשת האינטרנט בינואר 2004, ומדי חודש מגיעים אליו עשרות אלפי גולשים וזאת על אף הירידה בקריאה בקרב בני הנוער שכה מרבים לדון בה.
בינואר 2005 זכה אתר “כנפיים” בפרס האתר המצטיין בקטגוריית אתרים חינוכיים, בתחרות אתרי אינטרנט מטעם קבוצת “אנשים ומחשבים”.
___________
* הכותבת; עפרה בן עמי– מנהלת אתר “כנפיים”, צוות עידוד קריאה וספריות במרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח), מלכ”
Add Comment