רכב | אוטו | דו גלגלי

מדריך לנהיגת חורף

0
0

גם הנהג המרוכז והעירני ביותר לא יוכל לשלוט על רכבו אם לא ידאג לשמור על תקינותו. בדיקת התאמת הרכב לתנאי החורף אינה מסובכת ויכולה, פשוטו כמשמעו, להציל חיים.
מדריך לנהיגת חורף
בדיקת והתאמת הרכב לתנאי החורף יכולה, להציל חיים; ארכיונעים

פעולת הנהיגה היא פעולה מורכבת, הדורשת מהנהג קוארדינציה, חידוד חושים, ריכוז וערנות. במהלך הנהיגה הנהג מעבד מידע רב, אם בהפעלת הרכב (האצה, האטה, פניות וכו’) ואם בלימוד הסביבה (רמזורים, הולכי רגל, צמתים, רכבים אחרים וכו’).

תנאי מזג האוויר החורפיים הופכים את המשימה לקשה יותר – אחיזת הכביש נמוכה יותר והראות מוגבלת יותר. קשיים אלה דורשים מהנהג להיות מרוכז מתמיד ולנהוג בצורה נבונה ומתאימה לתנאי הדרך.

יחד עם זאת, גם הנהג המרוכז והעירני ביותר לא יוכל לשלוט על רכבו אם לא ידאג לשמור על תקינותו. בדיקת התאמת הרכב לתנאי החורף אינה מסובכת ויכולה, פשוטו כמשמעו, להציל חיים.

בשורות אלה, נלמד כיצד לבדוק אם הרכב מוכן לחורף וכיצד לנהוג חכם גם בימים שלא כל כך חם…

מה צריך לבדוק?

בדיקת צמיגים: הצמיגים הם הקשר היחיד של הרכב לכביש. תקינותם היא עניין של חיים ומוות.

יש להקפיד על לחץ אוויר מדויק – בהתאם להוראות יצרן הרכב (ניתן לראות אותן במדבקות על משקוף הדלת או על מכסה מיכל הדלק). לחץ אוויר לא נכון, יגרום לחוסר אחיזה שתתגבר בכביש רטוב ותסתיים באיבוד שליטה. לחץ אוויר נמוך מדי עלול בנוסף לגרום לפיצוץ הצמיג.

יש לבדוק את החריצים בסוליית הצמיג. במידה ועמקם פחות מ-3 מ”מ יש להחליף את הצמיג!!! החריצים מנקזים את המים מבין הסוליה לכביש. במידה והמים לא ינוקזו הצמיג “יצוף” ויאבד אחיזה – מה שעלול לגרום לתאונה.

יש לבדוק את החריצים בסוליית הצמיג. צילום; ארכיונעים.

בדיקת דוושות: דוושות הגז, ברקס וקלאץ’ מכוסות בציפוי גומי. במידה והוא חסר או שחוק יש להרכיב חדש. נעליים רטובות יחליקו על דוושה לא מכוסה בגומי.

בדיקת מגבים: יש לבדוק את שלמות וגמישות גומיות המגב. גומי לא תקין לא ינקה את השמשה.

בדיקת מתזים: רצוי לבדוק עם סיכה את מתזי המים לשמשות הקדמיות ולדאוג שמיכל המים שלהם מלא. בתנאים מסוימים, במיוחד אחרי גשם, המגבים לבדם לא ישתלטו על הבוץ שיוטח על השמשה מגלגלי הרכבים האחרים.

בדיקת מערכת חימום והפשרת אדים: מלפנים- מערכת האוורור והמיזוג (כן, מיזוג! הפעלת מזגן לכיוון החלון תעלים במיידית את האדים!) מאחור – מערכת הפשרת האדים לחלון האחורי.

בדיקת מערכת התאורה: בדיקת ראיה היקפית של כל פנסי הרכב והחלפת כל נורה שרופה.

מומלץ לבדוק במוסך מורשה את מערכות ההגה והבלמים. עכשיו משהרכב מוכן, ניתן להתחיל לנהוג.

לפני הכניסה לרכב: יש לנקות חלונות ומראות מאדים וממים ובכך “לפתוח” את שדה הראיה.

בכניסה לרכב: להוריד מעיל ע”מ לא להגביל את יכולת התנועה.

לפני הכניסה לרכב: יש לנקות חלונות ומראות. ארכיונעים.

חגורות בטיחות- חובה תמיד ובמיוחד בחורף.

הדלקת אורות – מומלץ בכל שעות היום (למעט אורות ערפל, אותם יש להפעיל בזמן ערפל בלבד. בכל מצב אחר הם מסנוורים מאוד!).

חלונות – מומלץ להשאיר חלון אחד לפחות פתוח קמעה. הדבר יתרום לרענון האוויר בחלל הרכב וימנע מחימום יתר שעלול לגרום להירדמות.

נהיגה: יש לזכור כי כביש רטוב הוא, בד”כ, חלק יותר מכביש יבש, במיוחד ב”גשם ראשון”.

לצורך העניין, “גשם ראשון” הוא לא רק ה”יורה”, אלא כל גשם שיורד אחרי מספר ימי יובש. במצב כזה הגשם מציף את האבק, שמן, סולר ועוד מרעין בישין לפני הכביש – מה שהופך אותו לחלק ביותר. לפיכך, יש להקטין את מהירות הנסיעה הממוצעת.

אם לא נעשה כך, סבוב ש”לקחנו” בקלות במהירות מסוימת בכביש יבש, עלול להפתיע באותה מהירות בכביש רטוב. ההסבר לכך פשוט, הצמיגים, בעזרת כוחות החיכוך, מתנגדים לכוח הצנטריפוגלי השואף להסיט את הרכב ממסלול נסיעתו בסיבוב.

בתנאי כביש יבש כוח החיכוך של הצמיגים חזק מספיק להתנגד לכוח הצנטריפוגלי. בכביש רטוב, לעומת זאת, כוח החיכוך של הצמיגים נמוך יותר, אך הכוח הצנטריפוגלי נשאר כשהיה ולכן הוא מצליח “לנצח” את הצמיגים ולהסיט את הרכב ממסלולו. לפיכך, הפתרון היעיל ביותר הוא להפחית את הכוח הצנטריפוגלי ע”י הפחתת המהירות.

מכיוון שכוחות החיכוך של הצמיגים מושפעים גם מהאצות והאטות יש להימנע ככל הניתן מהאצות חזקות או האטות, במיוחד כשפני הכביש רטובים. (האצה או האטה חדה בסיבוב עלולה לגרום לאיבוד שליטה).

ועוד בקשר לכוחות החיכוך – בכביש חלק מרחק הבלימה מתארך. מה שאומר שבאותה מהירות הרכב ייעצר במרחק רב יותר בתנאי כביש רטוב. לכן יש לשמור מרחק רב יותר מהרגיל ממכוניות אחרות.

שלוליות: כעקרון, מומלץ להימנע בכלל מכניסה לשלולית. אם אין ברירה יש לעשות זאת במהירות האיטית ביותר האפשרית, ליישר את ההגה, ולא לבלום או להאיץ. (פה יבואו לידי ביטוי החריצים בסוליית הצמיגים…). לאחר היציאה מהשלולית יש ללחוץ מספר פעמים על דוושת הבלם ע”מ לסלק את הרטיבות מהרפידות.

בלימה: תכנון נכון של מהלך הנסיעה ימנע את הצורך בבלימה פתאומית. באופן נורמלי יש לבלום ב”עדינות”, מוקדם ככל האפשר, תוך התחשבות במרחק הבלימה הארוך יותר בתנאי הכביש הרטוב.

תכנון מהלך הנסיעה ימנע את הצורך בבלימה פתאומית

<!–winter.htm–>המדריך הובא מתוך אתר משטרת ישראל

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן