יגאל ויינר, מנהל מחוז צפון ברשות הטבע והגנים; עדיין ישנן משפחות שאינן מטיילות ואת המשפחות האלו אנו רוצים לצרף אלינו ולכן בודקים את החסמים בכדי לנטרל אותם ולסייע בהבאתן לאתרים שלנו”.
ילדים המטיילים בטבע נתפשים כילדים מאושרים בעלי אופקים רחבים כך עולה מסקר שערכה רשות הטבע והגנים בקרב משפחות שאינן מרבות לטייל. למרות זאת- יעדיפו 75% משפחות אלו בילוי מסוג אחר שאיננו מצריך התארגנות וטרחה, וכזה המאורגן עבורם.
אצל הרוב ה”חסם” העיקרי ליציאה לטיולים; חוסר הזמן
ברשות הטבע והגנים מנסים לכלול בין עשרות אלפי המטיילים גם כאלו המודעים לחשיבות הטיולים המשפחתיים בטבע, אך משתתפים בהם ברמה נמוכה או כלל לא. כמו כן, מתוכננות אטרקציות חדשות באתרי הטבע והשמורות כמו מרכז מבקרים חדש “עופוריה” בשמורת החולה.
סקר של רשות הטבע והגנים, בדק את נושא הטיולים בארץ בקרב משפחות המטיילות בתדירות נמוכה. מטרת הסקר היתה לאפיין דמוגרפית את קהל היעד ה”לא מטייל”, אפיון דפוסי הטיול, זיהוי החסמים ליציאה לטיול וזיהוי תמריצים ליציאה לטיול בקרב משפחות שכאלו, זאת בכדי לקדם את נושא הטיולים בטבע וביקורים באתרי טבע גם בקרב משפחות המטיילות מעט או בכלל לא.
יגאל ויינר, מנהל מחוז צפון ברשות הטבע והגנים אומר, כי: “למרות שרוב המשפחות בישראל, כיום מודעות לטיולים וביקורים בשמורות ואתרי טבע, כחלק חשוב מחינוך ילדיהם, כגורם מלכד בקשר המשפחתי ובכדי להתנתק ממעמסת היום יום, עדיין ישנן משפחות שאינן מטיילות ואת המשפחות האלו אנו רוצים לצרף אלינו ולכן בודקים את החסמים בכדי לנטרל אותם ולסייע בהבאתן לאתרים שלנו”.
מחצית מהמרואיינים, ציינו, כי המקור העיקרי לקבלת מידע לגבי מקום לטיול הינו המלצת חברים, כשליש ציינו את האינטרנט, 26% ציינו עיתונים ו-18% ספרי טיולים. 40% מעדיפים לצאת לטייל עם חברים, 30% עם המשפחה המצומצמת ו-22% עם המשפחה המורחבת המרואיינים הביעו מידה רבה של הסכמה לגבי התפיסות שטיול בטבע הוא חוויה משפחתית, שחשוב לטייל על מנת להכיר את הארץ וחשוב לילדים ומהווה יציאה מהשגרה.
36% מהמרואיינים סוברים שילדים אשר מרבים לטייל בטבע הם בעלי אופקים רחבים, 32% תופסים אותם כילדים מאושרים, 15% כבעלי בטחון עצמי ו-9% כחברותיים.
בסקר התגלה, כי ישנו פער משמעותי בין תדירות היציאות לטיולים בפועל, בקרב משפחות אלו, לבין תפיסת התדירות האידיאלית לטיול; 76% תופסים את התדירות האידיאלית לטיול כ-5-6 פעמים בשנה, לפחות.
מהסקר עולה, כי אצל 75% מהנשאלים, ה”חסם” העיקרי ליציאה לטיולים הוא חוסר הזמן או ניצול הזמן לטובת עיסוקים אחרים.
33% ציינו סיבות הקשורות לטרחה והתארגנות שדורש הטיול, 29% סיבות כלכליות, 15% סיבות המתייחסות לאספקטים חיצוניים ו-5% ציינו סיבות הקשורות באי התאמת הילדים לאופי הטיול.
המקור העיקרי למידע לטיול הינו המלצת חברים
ה”חסם” העיקרי הוא חוסר זמן ואפשרויות בילוי ותעסוקה המהווים אלטרנטיבה לזמן הטיול. אפשרויות שכפי שעלה גם מן הסקר והן מן המחקר האיכותי, דורשות פחות התארגנות ו”טרחה” בהשוואה לאופציה של הטיול.
הנושאים שנתפסו כמתמרצים ביותר ליציאה לטיול הם: רמת הניקיון והסדר באתר, פעילויות לילדים, מידע נגיש וארגון הטיול ע”י מישהו.
מהסקר, עולה, כי על אף התדירות הנמוכה, הממצאים מצביעים על תפיסת על תפיסה חיובית של הטיול, של התרומה שלו ושל ההשפעות החיוביות שלו לגבי מטיילים בכלל וילדים בפרט.
דבר זה עולה גם מהפער הגדול בין התפיסה של התדירות האידיאלית לטיול ובין התדירות בפועל. החסמים העיקריים, קשורים להתנהלות ואורח חיים ולא להתנגדויות עקרוניות. שיעורי המודעות הגבוהים לאתרי הדגל של רשות הטבע והגנים באזור הגליל והגולן ובאזור הדרום., מצביעים כי החסמים העיקריים אינם נובעים מחוסר הכרות עם האתרים.
וינר, מוסיף, כי ברשות הטבע והגנים מתחזקים ומשדרגים את שמורות הטבע והאתרים כחלק מהשגרה, כמו כן, ישנם אתרים ושמורות בהם מתוכננים חידושים ואטרקציות האמורות למשוך קהל קיים וקהל פוטנציאלי כמו זה שרואיין, כמו למשל; מרכז המבקרים החדש “עופוריה” שיפתח בנובמבר בשמורת החולה, בו מצגות וסרט העוקב אחר נדידת הציפורים הכולל פירוטכניקה בה הצופה חווה את הסרט בתנועה, קול, ריח ותחושה.
הסקר נערך בקרב 300 משקי בית יהודים בישראל, הכוללים משפחות עם ילדים עד גיל 18 שאינם מגדירים עצמם כחרדים ושאינם נוהגים לטייל בטבע בתדירות גבוהה. הסקר הטלפוני נערך באמצעות מערכת ממוחשבת על ידי חברת “מרקט וו’אטש” עבור רשות הטבע והגנים.
במהלך חול המועד סוכות יתקיימו ברחבי אתרי רשות הטבע והגנים סיורים אטרקציות תיירותיות לכל המשפחה בשמורת החולה יערכו סיורים לצפייה בעופות הנודדים, השתתפות בהצמדת טבעות זיהוי לעופות סיורי זריחה ושקיעה.
Add Comment