השקעות ומגמות חינוכיות חדשות; לרגל שנת הלימודים תשס”ו בעיריית נתניה מבטיחים העלאת ההישגים הלימודיים, תוך יצירת סביבה אסתטית ובטוחה וחינוך למניעת אלימות ואיכות חיים.
הרפורמה בחינוך נוסח מרים פיירברג-אכר; צילום, אתר העירייה
בעיריית נתניה, מציינים בסיפוק, כי לרגל שנת הלימודים תשס”ו, ניתן דגש מיוחד להעלאת הישגי התלמידים בבגרות, תוך מתן סיוע מירבי לאותם תלמידים תת-משיגים, הנמצאים על סף נשירה מבית הספר. במקביל – הושקע סכום חסר תקדים בשיפוצי קיץ וניתן מענה לצרכים דחופים ולבעיות שוטפות שעלו במהלך שנת הלימודים היוצאת.
חידוש נוסף השנה – הפעלת תוכניות למניעת אלימות ולהגברת איכות החיים של תלמידי בתי הספר.
העלאת ההישגים הלימודיים של כלל מערכת החינוך
מדובר בכ-100 גני ילדים, שבכל אחד מהם יותקן מחשב וכן תוכנות מיוחדות, להגברת המיומנות וכישורי הלמידה והחקר של הילדים.
המחשב, הפך כידוע, כחלק מהסביבה הלימודית בכל מוסדות החינוך בעיר. עתה, כאשר הסתבר, כי גיל המשתמשים יורד והולך ועם החשיבות שמייחסים במינהל החינוך לסביבת הלימודים – הוחלט למחשב את כל גני החובה. בהמשך – ימוחשבו גם גני הרשות. סך ההשקעה בשלב זה כ-300,000 ₪.
אנגלית לכיתה א’ – גם בכיתה ב’
השנה – יצטרפו גם תלמידי כיתות ב’ ללימודי האנגלית, במסגרת התוכנית “ENGLISH CAKE” שהופעלה לראשונה בשנת הלימודים תשס”ה בקרב תלמידי כיתות א’ בלבד.
מדובר במיזם משותף של עיריית נתניה – אגף החינוך יסודיים וכן הפיקוח על בתי הספר וקרן קרב.
התוכנית שפותחה על ידי ד”ר מרים קלוסקא נועדה לחשוף את התלמידים לשפה האנגלית בצורה חוויתית, ללא קריאה וכתיבה, תוך הכשרת מחנכות כיתה הגיל הרך לנושא. המטרה היא להקטין חששות מלימודי האנגלית בעתיד ולהקנות אוצר מילים בסיסי באנגלית בדרך חוויתית.
התוכנית רואה במחנכות הכיתות בגיל זה, את הדמויות המשמעותית בחייו של הילד ומכאן את יכולתן להתמודד בחלוקת זמן גמישה עם מרכיבי שפה זרה במהלך הלמידה.
התוכנית מופעלת באמצעות מארזים שהוכנו במיוחד ובהם אמצעי המחשה, כגון: משחקים, סיפורים, שירים, הפעלות צורה, כרטיסיות הבזק ועוד.
רפורמה בתוכניות להעלאת אחוז הזכאים לבגרות
שתי תוכניות לימוד חשובות הורחבו השנה ואורגנו מחדש, במטרה להמשיך ולהעלות את אחוזי ההצלחה בבחינות הבגרות בנתניה. מדובר בתוכניות אומץ ובתוכנית אתג”ר המיועדות לתלמידים בעלי פוטנציאל לימודי, שהישגיהם נמוכים ונמוכים במיוחד.
יש לציין, כי בשנים האחרונות, נמצאים אחוזי ההצלחה בבחינות הבגרות בנתניה בעלייה עקבית ויש כוונה להמשיך ולהעמיק את ההישגים.
השנה עמד אחוז הזכאים על 58.54%. זאת במקביל לגידול של כ-6% במספר המוגשים לבגרות. מדובר בנתון מרשים במיוחד על רקע פערים ברמה הסוציו-אקונומית של תושבי העיר ולנוכח העובדה כי במצבת התלמידים – רשומים תלמידים מן המגזר החרדי שאינם ניגשים לבגרות, מסיבות אידיאולוגיות.
אומץ – זו השיטה
במסגרת הרפורמה המתוכננת– החליטה ראש העירייה להכפיל השנה את ההשקעה בפרוייקט אומץ ולהעמיד את ההקצאה הכספית על כ – 2 מיליון שקלים. כך יוכפל מספר התלמידים המשתתפים בתוכנית ויתווספו שני בתי ספר חדשים, מה שאומר שבשנת הלימודים תשס”ו – תופעל התוכנית בבתי הספר טשרניחובסקי, גוטמן, שרת, עגנון וריגלר.
תוכנית אומ”ץ מיועדת לתלמידים מכיתות ט’, תת משיגים, שצברו 7 שליליים ומעלה, אשר בדר”כ לומדים בהקבצה ג’ במקצועות היסוד ונמצאים בסיכון גבוה מאוד לנשירה מביה”ס.
התלמידים המשתתפים בתוכנית מקבלים התייחסות ומענה מתוכנן ומכוון מטרה. הם לומדים בכיתות קטנות, כאשר קיים מעקב אישי אחר התקדמותם והם מתרגלים רבות את החומר ומקיימים מרתוניים לימודיים במקצועות השונים.
כוונת התוכנית היא לחולל שינוי ארוך טווח, כאשר ההורים, המורים והחברים הינם שותפים פעילים לעיצוב השינוי.
יש לציין, כי התוצאות מלמדות שהתוכנית מצליחה לגרום שינוי משמעותי בתפישותיהם ובמצבם של תלמידים והורים בביה”ס וההשקעה הפדגוגית-הלימודית והאישית – מביאה את רוב התלמידים לאמץ גישה שונה לגבי לימודים, לגבי בית הספר ובכלל.
כמו כן, בעקבות השתתפותם בתוכנית אומ”ץ – עוברים התלמידים שינויים משמעותיים וחיוביים בדימוי העצמי והלימודי שלהם, במוטיבציה הלימודית ובהעלאת הרמה של תוכניותיהם העתידיות (צבא, לימודים, עבודה).
יודגש, כי אחוז ההצלחה בבגרות בקרב תלמידים המשתתפים בתוכנית – מגיע לכ-95%.
אתג”ר למערכת החינוך
אתג”ר הינה תוכנית חינוכית נוספת הפועלת בקרב תלמידי מוסדות החינוך הגדולים בעיר, שהשנה הוחלט לתגבר את ההשקעה בה. עיריית נתניה הקצתה מתקציבה כ-1.5 מיליון ₪ לטובת התוכנית והוסיפה כ-270 שעות לימוד לתלמידים אלה.
כן, החליטה העירייה, בשיתוף משרד החינוך, למנות
רכז לכיתות אתג”ר על מנת לרכז מאמץ ברמה היישובית, ברמה הבית ספרית, ברמה המשפחתית וברמה הפרטנית, תוך הירתמות של הגורמים החינוכיים לחשיבה ואחריות משותפים לקידום התלמידים המשתתפים בתוכנית.
תוכנית אתג”ר מיועדת לתלמידים מתקשים שהישגיהם נמוכים. בנתניה – למעלה מ-50 כיתות אתג”ר המפוזרות בכ-10 מוסדות החינוך הגדולים בעיר, כאשר בנוסף להן מוגדרות גם הכיתות במרכזי החינוך ככיתות אתג”ר.
המטרות המונחות בבסיס התכנית הן: מיצוי פוטנציאל אישי של כל תלמיד בכיתות האתג”ר, הגדלת שעור הזכאים לתעודת בגרות וכן מניעת נשירה גלוייה וסמויה.
יש לציין, כי בשנים האחרונות, במעורבותם של כל הגורמים, אמנם עלה מספר התלמידים המצליחים בבחינות הבגרות אך מספר הזכאים לתעודת בגרות לא עלה ולכן נדרש מאמץ – בבחינת קפיצת מדרגה – לאפשר לתלמידים אלה לזכות בתעודה.