מדובר בתלמידי ט’ מדעים שהתחרו בתחרות ארצית • התלמידים לומדים במסגרת פרויקט “גם אני יכול” העוסק בתכנון, פיתוח ובניית מכשירים ואביזרים לאנשים עם מוגבלויות ונכויות
תלמידי כתות ט’ הלומדים במגמה טכנולוגית – מדעית בקרית החינוך בן גוריון בעמק חפר
במסגרת פרויקט שנערך בחסות “אשכולות הפיס” ומשרד החינוך נערכה השבוע תחרות ארצית ובה זכו תלמידי קרית החינוך בן גוריון בעמק חפר, בשני מקומות ראשונים, כשזו השנה השלישית ברציפות שביה”ס זוכה במקום הראשון.
פרויקט “גם אני יכול” העוסק בתכנון, פיתוח ובניית מכשירים ואביזרים לאנשים עם מוגבלויות ונכויות מתקיים ב-78 חטיבות ביניים ברחבי הארץ.
המכשירים שתוכננו, פותחו וניבנו על ידי התלמידים הם:
• שדרוג והתאמת מצלמה דיגיטאלית לנערה בת 16 הלוקה בשיתוק מוחין (קואדרופלגי) ואינה יכולה לצלם במצלמה רגילה. הנערה מרותקת לכסא גלגלים ואינה מתפקדת בצורה עצמאית, המוגבלות הפיזית שלה מתבטאת בכל תפקודי שריריה: באכילה, בבליעה, באחיזת ראשה, בישיבה, במערכת עיכולה וכו’.
המצלמה שפותחה ע”י צוות התלמידים תאפשר לה לצלם וליהנות מהאפשרות לצלם בכוחות עצמה, ללא עזרתם של המטפלים. המצלמה המיוחדת מתאימה גם לאנשים בעלי בעיות מוטוריות בגפיים העליונות המתעניינים בצילום אך מתקשים לצלם עקב מוגבלותם הפיזית.
צוות המפתחים: אברהם נירית, אברהם נטע, חלץ שני, כרמל ענת ופורת יונתן – פיתוח זה זכה במקום הראשון.
• פיתוח משחק מיוחד המחזק את שרירי הידיים וחגורת הכתפיים. המשחק מיועד לטיפול בילדים נכים המטופלים במחלקת שיקום ילדים בבית החולים תל-השומר.
צוות המפתחות: ריטה פרסמן ואלינה גרדשניק – פיתוח זה זכה במקום הראשון.
• פיתוח מכשיר שנועד לעזור לאנשים בעלי רעד בידיים להכניס ולהוציא תקליטור מכונן התקליטורים בצורה יציבה מבלי לשרוט את התקליטור. המכשיר מיועד לאנשים הלוקים בשיתוק מוחין, פרקינסון או סובלים מרעד בידיים. המערכת מופעלת בעזרת פניאומאטיקה פשוטה ונוחה לשימוש.
צוות המפתחים: סתיו בלוגולובסקי, מאור זלינגר ויואב לב-רן.
• פיתוח מערכת ממוחשבת לטיפול בילדים הסובלים מעין עצלה. בעזרת המערכת שפותחה ניתן לשפר ולחזק את העין העצלה ולאפשר לילדים לראות בצורה תקינה בשתי העיניים.
צוות המפתחים: אבנר ארליך ואייל מור
בתהליך הלמידה, הכירו התלמידים את הקשיים של הנכים ובמסגרת עבודתם התמודדו עם נושא רב תחומי בעל היבטים מדעיים טכנולוגיים, לצד היבטים אנושיים וחברתיים.
עבודתם של התלמידים דרשה בשלב הראשון הכרת הבעיות והקשים השונים הקיימים בעולמם של אנשים עם נכויות. בשלב השני חיפוש אחר רעיון העשוי להביא לפתרונן. ובשלב הסופי של התהליך הבאת הרעיון הנבחר לכדי מוצר ממשי (מכשיר או אביזר) העונה על צורך אנושי בדרך התנסותית וחוויתית.
ריקי רובין ועדה בן-עוז, מובילות הפרויקט בקרית החינוך בן גוריון, מסרו, כי הן מאחלות לממציאים הצעירים, שהחשיבה היצירתית והיכולת להמציא ולפתח ימשיכו להעניק להם אושר ולהובילם בחיים.
הפיתוחים מוצגים ב”תפוח הפיס”.
כולנו רקמה אנושית אחת
מזה 4 שנים מתקיים בקרית חינוך בן גוריון פרויקט “גם אני יכול” העוסק בתכנון, פיתוח ובניית מכשירים ואביזרים לאנשים עם מוגבלויות ונכויות. הפרויקט נערך בחסות “אשכולות הפיס” ומשרד החינוך.
תלמידי כתות ט’ הלומדים במגמה טכנולוגית- מדעית, משקיעים שנת לימוד שלמה בלמידה וחקירה של עולם המוגבלות הפיזית מזוויות ביולוגיות, פיזיולוגיות, טכנולוגיות וחברתיות.
הפרויקט ממזג בין תלמידים, משפחותיהם, אנשים בעלי צרכים מיוחדים, עולם הטכנולוגיה, המדע, הרפואה והפן החברתי והדידקטי.
אנשים מעולמות שונים נפגשים, מכירים, מסירים “מחסומים” פיזיים וחברתיים וביחד גורמים לשינוי בחיי היום יום של אנשים בעלי מוגבלות פיזית כלשהי.
“הורים למען שילוב” מעודדים את המשך הפרויקט על מנת לאפשר הכרה והבנה הדדית בין האוכלוסייה הכללית, סביב סוגיות טיפוליות, חברתיות וקיומיות בעולם המוגבלות.
“הורים למען שילוב” מעניקים צל”ש ענק לכל תלמידי המגמה טכנולוגית-מדעית בקרית החינוך, בהדרכתן של ריקי רובין ועדה בן-עוז ומודיעים, כי “גם אתה יכול”… להצטרף לפרויקט כיועץ, מלווה ויוזם.
המעוניינים בפרטים נוספים נא לפנות ל: ג’ו מרדכי, נציגת “הורים למען שילוב” בטלפון: 09-8971137, או לריקי רובין, מנהלת “תפוח הפיס” ומרכזת הפרויקט בטלפון: 09-8986944.
Add Comment