חי בנימיני

לאן מובילים אותנו ארגוני “הירוקים”?

0
0

600 משפחות ברובם בפריפריה מתפרנסות מענף ייצוא מצליח זה ואין להם חלופה אחרת. מעבר הענף לירדן שם אין פיקוח ואין תקנות לא ישפרו את רווחת האווזים. אני מניח שלגופים הירוקים אין “גבולות” לגבי סבל בעלי החיים. כמובן שאין איסור לייבוא כבד לארץ מארצות אחרות.
לאן מובילים אותנו ארגוני
האם בן אנוש שהנורמה המוסרית האנושית של צריכת מזון מן החי לא מקובלת עליו, יכול לכפות על כולנו להיות צמחוניים? זהו בדיוק כיוון הפעולה של ארגוני הירוקים, המבקשים לכפות על כולנו בהדרגה את הצמחונות דרך הטלת מגבלות וקשיים על גידול בעלי חיים למאכל האדם.

ChaiBinyamini_t180X123k-n_2-6-05_01.jpg

גידול בעלי חיים תורם לאנושות מזון זול ומשובח עתיר אנרגיה וחלבונים. במשך אלפי שנים פותחו זני בעלי חיים, כדי שיוכלו לספק את צריכת המזון לאנושות. אין ספק שגידול בעלי חיים למטרות יצור מזון טומן בחובו הכבדה על בעלי החיים ולכן יש למצוא את המידתיות הראויה בין צרכי האדם לבין הפגיעה בבעלי החיים.

מספר דוגמאות על ההבדלים שבין בעל חיים בטבע לבעל חיים במשק מודרני מתועש: התרנגולת בטבע, מטילה עשר ביצים בשנה עליהם היא דוגרת בעצמה. במשק המודרני מטילה התרנגולת כ-250 ביצים בשנה (פי 20 ממשקל גופה).

הפרה בטבע, מניבה עשרות ליטרים של חלב להנקת הוולד. במשק המודרני מניבה הפרה למעלה מ-9,000 ליטר בממוצע בשנה (פי 20 ממשקל גופה).

הפטם הוא בעל קצב גידול פי 9 מזה שהיה בטבע. כך גם שאר בעלי החיים שטופחו במשך אלפי שנים ליצירת מזון מן החי לקיום האנושות על גבי כדור הארץ והם שונים באופן משמעותי מאלה שהמשיכו לגדול בטבע.

המוסר האנושי שבוסס במשך דורות ע”י הדתות השונות לא אסר על אכילת בעלי חיים לצורך קיום. בשולחן ערוך נפסק; “כל מה שהוא לצורך האדם מותר”. ההומניות של הדת היהודית שכיוונה אל “המידתיות” בין צרכי האדם (בשולחן ערוך) לבין סבל בעלי החיים, בולטת במיוחד בציוויים “לא תאכל גדי בחלב אימו” או “לא תחרוש שור וחמור יחדיו”. בקריאת שמע נאמר: “ונתת לבהמתך – ואכלת ושבעת”.

ייצור מזון מן החי מספק פרנסה לעשרות אלפי משפחות של חקלאים, עובדי התעשיות הנלוות, משווקים נהגים וכו’ וכו’. המדינה, תמכה בענפי החקלאות כדי ליצור בארץ מזון זמין וזול לכל האוכלוסיה בימי שלום ומלחמה.

שר החקלאות רשאי באישור ועדת החינוך והתרבות של הכנסת לפעול לשם השגת מטרתו של חוק זה

ארגוני “הירוקים” מתייחסים בזלזול ובציניות לאזרחים יצרניים!

בשנים האחרונות הגיע שיעור השתתפות בשוק העבודה בישראל ל-54% – אחד הנמוכים בעולם. אחת הטכניקות הכלכליות לבדוק את היחסים הפנימיים בין קבוצה העובדת לבין זו שאינה עובדת נקרא “יחס התלות”. אצלנו בארץ היחס מגיע לשליש – נמוך בכל קנה מידה עולמי. יש לתת כבוד לחקלאים כאנשים יצרניים המתפרנסים מעבודה ותורמים למשק כולו.

הארגונים הירוקים מוחים על ההגדלה המלאכותית של כבד האווז. עופות המים אוגרים את המזון לנדידה בכבד, כפי שבני אדם אוגרים שומן עודף בכרסם. ניצול תכונה גנטית זו לצרכי פיטום האווזים התחיל במצריים העתיקה וברומא לפני אלפי שנים. היהודים, במזרח אירופה, פיטמו אווזים כדי לספק שומן לבישול במקום שומן החזיר שהיה מקובל אצל הגויים. כמו שפותחו זני תרנגולות ופרות מיוחדים המתאימים לצרכי בני האדם, כך פותחו זני אווזים הבנויים לתהליך הפיטום במשך דורות רבים.

אצל בני האדם יש נטייה “להאנשה” של האווז – כלומר; לנסות לדמיין כיצד הם היו חשים במקום האווז. אולם גישה זו, אינה נכונה מאחר ואווזים ובני אדם שונים לחלוטין ואין להשליך מהאחד על השני. מאחר והאווז אינו “מדבר”, המדד המדעי הוא הקובע.

הורמון הקורטיקוסטרון, המופרש בדם אצל בעלי חיים בזמן הכבדה , ניתן למדידה מדעית על ידי בדיקות דם. בבדיקות שנערכו בארץ ובצרפת התברר שרמת ההכבדה בזמן סטרס הפיטום נמצאת רק בימים הראשונים, עד שהאווז מתרגל למפטם. כלומר, העלייה בהכבדה בימים הראשונים נובעת בעיקר מהפחד ולאחר מספר ימים היא חולפת מעצמה.

הארגונים הירוקים טוענים כלפינו שהכבד הנפוח הוא למעשה כבר חולה, אך המציאות מוכיחה אחרת. אווז בגמר תהליך הפיטום, שלא נשלח לשחיטה, חוזר למצב שלפני הפיטום לאחר מספר ימים. נערכו ניסויים בהם פוטמו אווזים ולאחר מכן שוחררו. אחרי שהכבד חזר למצבו הטבעי הם פוטמו פעם נוספת, כך במשך שלושה מחזורים ןבכל פעם כבר האווז חזר לגודלו הראשוני. זאת הוכחה שהכבד אומנם שומני , אבל לא חולה.

יתירה מכך, במסגרת המחקרים בוצעו בדיקות דם לתיפקודי הכבד לאחר תהליך הפיטום המלא והתברר שהכבד למרות שהיה שומני תיפקד כרגיל.

ישראל היא המדינה המתקדמת בעולם בהתייחסות לרווחת האווזים. צילום אנונימוס

בניגוד למה שטוענים הירוקים, בתהליך הפיטום אין פגיעה בצינור הוושט של האווז. אחוז הכשרות של האווזים מגיע ל כ-90%. הרבנים פוסלים אווז שהוושט שלו פצוע וזה לאחר בדיקה קפדנית של כל אווז ואווז במשחטה. השיפור הדרמטי באחוזי הכשרות נובע משיטות פיטום חדשניות וסוגי מזון נוזלי שאינם פוגעים באווז בזמן הפיטום.

ישראל היא המדינה המתקדמת בעולם בהתייחסות לרווחת האווזים. מכונת הפיטום המודרנית, העושה שימוש בדייסה נוזלית, פותחה בישראל והיום נמצאת בכל העולם. המזון בישראל כולו גרוס, בעוד שבאירופה כ-40% ממנו מורכב מגרעיני תירס. האווזים בארץ גדלים בקבוצות חברתיות של 15 אווזים. באירופה הוחלט לחקות שיטה זו ועד שנת 2011 כל המפטמות יהיו כאלה.

צינור הפיטום בישראל קצר בהרבה מהמקובל בעולם ולאחרונה הפיטום נעשה בצינור סיליקון גמיש. ענף האווזים מתקדם מידי שנה עפ”י תוצאות מחקרים שנערכים בארץ ובעולם. הענף מייבא מהונגרייה וצרפת אווזים חדשים גדולים יותר ושטופחו לצרכי פיטום.

חוק צער בעלי חיים, קובע שלא יענה אדם בעל חיים,לא יתאכזר אליו ולא יתעלל בו בדרך כל שהיא. סעיף 19 לחוק מציין ששר החקלאות רשאי באישור ועדת החינוך והתרבות של הכנסת ובהתחשב בצרכי החקלאות להתקין תקנות לביצוע ולשם השגת מטרתו של חוק זה”.

בג”ץ ישב על המדוכה לבדוק אם התקנות שהתקין שר החקלאות מתאימות לחוק. בג”צ קבע שהתקנות כפי שהובאו בפני בית המשפט בטלות וכן שהפרקטיקה של הלעטת האווזים על פי התקנות בטלה.

יחד עם זאת בג”צ קבע שבמידה ויוחלט להמשיך בקיום הענף לייצור כבד אווז יש להתקין תקנות חדשות תוך התיחסות לנושאים הבאים: בדיקת ההתפתחות בארץ ובעולם, שימוש באמצעים שיקטינו את הסבל הנגרם לאווזים, קביעת כללי פיקוח על תהליך הפיטום, עידוד מחקר בתחום רווחת האווזים, טיפול ווטרינרי באופן יום יומי ובמקרי מצוקה, קביעת תנאים סביבתיים – תאורה, טמפרטורה, לחות, ניקיון וכד’ וקביעת קריטריונים לקליטה והעסקה של עובדי המפטמה.<!–hai_01.htm–>__________

* הכותב חי בנימיני, הינו מזכיר ארגון מגדלי האווזים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

מרכינים ראש לזכר 25,420 חללי מערכות ישראל

לאתר יום הזיכרון לחץ כאן

טקס יום הזיכרון בהיכל יד לבנים 2025

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

היכל הזיכרון הממלכתי לחללי מערכות ישראל

נר לזכר לחללי מערכות ישראל

יום הזיכרון לחללי צהל הדלקת נר לזיכרם| עיבוד ממחושב: שולי סונגו©
יום הזיכרון לחללי צהל הדלקת נר לזיכרם

הטקס בכותל המערבי יום הזיכרון 2025

תפילה ליום העצמאות 76

“שירים לזכרם בכנסת” – אירוע הזיכרון הלאומי 2025

דילוג לתוכן