כך עולה מסקר שערכה האגודה למלחמה בסרטן 17% מקרב המתנגדים לפרסום הנם מעשנים
מסקר דעת קהל שערכה האגודה למלחמה בסרטן עולה, כי 64% מהציבור בישראל חושבים שלא צריך לאפשר לחברות הסיגריות לפרסם ורק 36% חושבים שכן צריך לאפשר. לכל משתתפי הסקר הוצגו העובדות, כי כיום מותר לחברות הסיגריות, לפרסם בעיתונים, מגזינים ובאינטרנט והם נשאלו “האם הם חושבים שצריך או לא צריך לאסור פרסום של סיגריות”.
Smoking_sigatert_t180_2004_04.jpg
נאוה עינבר, דוברת האגודה למלחמה בסרטן: “הסקר נערך ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן לקראת דיוני מושב הקיץ של הכנסת בהצעות החוק שהוגשו בתחום העישון בכלל ובתיקון לחוק הגבלת הפרסומת שהוגש על ידי ח”כ חיים אורון, בפרט. על פי הצעתו של ח”כ אורון, יו”ר שדולת בריאות הציבור של הכנסת, יוכנס תיקון בחוק הגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק וייאסר לחלוטין על חברות הטבק לפרסם בעיתונים, בכתבי עת ובאינטרנט. כיום, אוסר החוק לפרסם בטלוויזיה, ברדיו ובשילוט חוצות”.
נאוה עינבר, הוסיפה, כי; “פרסום לסיגריות נותן תמריצים ויוצר לגיטימציה לעשן. הפרסום “מוכר” לצרכנים את האשליה לפיה אם יעשנו יהיו מקובלים בחברה ומצליחים עם בני המין השני מצד אחד אבל גם מיוחדים, שונים ומורדים מצד שני. הפרסום יוצר תחושה שלעשן זה “קול”, שלעשן זו חוויה מרגשת, בריאה לנפש ואפילו ספורטיבית.
פרסום של סיגריות מוכר אשליה של הנאה ועונג שלא ניתן להשיגה באמצעי אחר ואף אחד מאיתנו אינו מחוסן מפני ההשפעה הזו. חברות הטבק בישראל משקיעות מיליוני שקלים בפרסום וכמו חברות אחרות בעולם, גם הן משתמשות באמצעים מתוחכמים בדמויות ודימויים ויזואליים הפונים במיוחד לנשים, צעירים, ילדים ונוער”.
עוד עולה מהסקר, כי 17% מקרב המתנגדים לפרסום (64% מהציבור) הנם מעשנים ו-83% אינם מעשנים ואילו מקרב התומכים בפרסום (36% מהציבור) 29% הנם מעשנים ו-71% אינם מעשנים. בקרב המתנגדים לפרסום (64% מהציבור) בולט מקומן של הנשים, כ-68.5% מהנשים מתנגדות לפרסום ובולט מקומם של אנשים וגברים בגילאים 35 – 44, כ-71% מבני גיל זה מתנגדים לפרסום.
הסקר נערך כאמור, ביוזמת האגודה למלחמה בסרטן ובאמצעות מכון המחקר “מותגים” בקרב מדגם של 502 מרואיינים בוגרים מעל גיל 18.
כל הראיונות בוצעו ממרכז הטלפונים של “מותגים”, תחת פיקוח ובקרה שוטפים, בשבוע השלישי של חודש מרץ 2005. לקבלת תוצאות הסקר המלא, או נוסח החוק – אנא פנו לח”מ.
עוד על עמדת האגודה למלחמה בסרטן בנושא פרסום של סיגריות הפרסום הינו הגורם המשפיע ביותר על תחילת העישון. התפקיד החשוב, שממלא הפרסום בנוהג זה, הוא בעידוד ההתנסות בסיגריה ראשונה. 90% מקרב המעשנים בישראל ובעולם התחילו לעשן לפני גיל 18. הפרסום, כאמור, נותן תמריצים ויוצר לגיטימציה לעשן. הפרסום “מוכר” לצרכנים את האשליה לפיה אם יעשנו יהיו מקובלים בחברה ומצליחים עם בני המין השני מצד אחד אבל גם מיוחדים, שונים ומורדים מצד שני.
kool_sigatert_180_01.jpg
הפרסום יוצר תחושה שלעשן זה “קול”, שלעשן זו חוויה מרגשת, בריאה לנפש ואפילו ספורטיבית. פרסום של סיגריות מוכר אשליה של הנאה ועונג שלא ניתן להשיגה באמצעי אחר ואף אחד מאיתנו אינו מחוסן מפני ההשפעה הזו.
חברות הטבק בישראל, משקיעות מיליוני שקלים, בפרסום, וכמו חברות אחרות בעולם, גם הן משתמשות באמצעים מתוחכמים בדמויות ודימויים ויזואליים הפונים במיוחד לנשים, צעירים, ילדים ונוער. על פי שיטה זו נולדה בארצות הברית לפני שנים הדמות הפופולארית ג’ו קאמל, אשר במחקר מקיף שנערך בארצות הברית זכתה ל-91 אחוזי זיהוי בקרב צעירים ודמותו של מיקי מאוס זכתה לאחוזי זיהוי דומים 94% אחוזים.
הצעת חוק איסור הפרסום עולה בקנה אחד עם יישום סעיף 13 באמנת ארגון הבריאות העולמי לפיקוח על הטבק, עליה חתם שר הבריאות דני נוה לפני כשנה. אמנה זו מחייבת את מדינת ישראל כמו 192 מדינות נאורות נוספות ברחבי העולם לפעול תוך חמש שנים מכניסתה לתוקף ולהטיל חרם (ban) מקיף על פרסום, קידום וחסות, במטרה שיוביל לצמצום בצריכת מוצרי הטבק.
על פי הניסיון הנצבר בשנים האחרונות ממדינות שונות בעולם עולה כי איסור גורף על הפרסום מסייע להורדת שיעור המעשנים. כך למשל, בנורבגיה כאשר איסור הפרסום הוחל ב-1975, נמצא, כי עד ל-1996 התרחשה ירידה של 26% בכמות המעשנים.
כמו כן, בפינלנד החוק נחקק ב-1975 והוחל ב-1978. שיעור מכירות מוצרי הטבק למבוגרים ירד מאז ב-37%. גם במדינה זו, ירד שיעור המתחילים לעשן בין הגילאים 16-25 מ-35% ל-23% בשנת 1997. בניו-זילנד החוק האוסר פרסום של מוצרי טבק הוחל השנת 1990. בצרפת החלת החוק האוסר על פרסום מוצרי טבק הוחל בשנת 1993 ובעקבותיו ירדו שיעורי העישון בקרב מבוגרים ירדו ב-14%.
31 במאי 2005 – “יום ללא עישון”
ב-31 במאי 2005, יצוין בישראל ובעולם “יום ללא עישון”. יום זה מתקיים בישראל, בכל שנה, במקביל ליום ללא עישון המצוין בכל המדינות החברות בארגון הבריאות העולמי (WHO) כבר מאז שנת 1987.
מטרתו של יום זה היא להעלות על סדר היום העולמי את מגיפת העישון ולהגביר את המודעות למניעת תמותה ותחלואה ממחלות הנגרמות בעקבות עישון טבק. באחריות ארגוני הבריאות במדינות המציינות יום זה ליידע את הציבור לגבי הסכנות הכרוכות בעישון טבק, להגביר את הפעילויות הנעשות במטרה להילחם במגיפת העישון ולספר לאנשים ברחבי העולם מה ביכולתם לעשות במטרה להגן על עצמם מפני עישון פסיבי ולעמוד על זכותם לבריאות ולחיים בריאים.
יום זה גם מהווה סימן דרך למעשנים רבים המעוניינים להפסיק לעשן בתאריך בעל משמעות. בישראל, לקראת יום זה, מגיש שר הבריאות על פי חוק את “דו”ח שר הבריאות על מצב העישון בישראל” לכנסת. האגודה למלחמה בסרטן עורכת מסע הסברה בשיתוף משרד הבריאות וארגוני בריאות נוספים בארץ מכריזים על יוזמות בתחום הגמילה, ההסברה והמניעה.
חוקים ועישון בישראל
גם בישראל בשנת 1970, בתקופה שלפני ההגבלות החוקיות עמד שיעור המעשנים על 42%. כאשר נחקק לראשונה החוק בשנת 1983 האוסר פרסום בטלוויזיה עמד אחוז המעשנים על כ-37%. בשנת 1992 ירד שיעור המעשנים ל-31% וכיום, בשנת 2005, על פי דו”ח שר הבריאות על מצב העישון בישראל, הוא עומד על כ-24%. מדובר על שיעור המעשנים הנמוך ביותר בתולדות מדינת ישראל.
sigatert_180k-n_2004_04.jpg
להלן הנוסח המלא של סעיף 13 באמנת ארגון הבריאות העולמי לפיקוח על הטבק – פרסום, קידום וחסות מצד תעשיית הטבק; <!–smo_01.htm–>את הנוסח המלא של האמנה בעברית ובאנגלית ניתן למצוא באתר האינטרנט של האגודה למלחמה בסרטן www.cancer.org.il
Add Comment