מסקנות ועדת דברת מעניקות פרס לחינוך החרדי ומנסות להרוס הזרם הממלכתי-דתי; יו”ר הוועדה, שלמה דברת, כבר השמיע כמה ביטויים, שמלמדים על סטריאוטיפים שיש לו ביחס לציבור הדתי.
shaulyahalom_180_01.jpg
האיום שמציבות המסקנות הצפויות של ועדת דברת על החינוך הדתי – הוא קיומי, לא פחות מכך. אי אפשר להמעיט בחשיבותו. במשך שנים האמנו, בציבור הדתי-לאומי, בערך הממלכתיות. לכן, החינוך שלנו לא היה עצמאי, אלא חלק מהמערכת הלאומית. החינוך הזה, בזכות ערכיו והשמירה העצמאית עליהם, הביא להישגים עצומים. הצעירים שלנו הם ציבור איכותי במדינה. התוצאות הן בביטחון ובמדע, בנכונות לתרום ובחסד.
התוצאה היא גם מערכת חינוך ציונית, ערכית וחלוצית, שבוגריה מחויבים באופן מוחלט למדינה ולחברה. במקביל, התפתחה מערכת החינוך החרדי העצמאי: התקציבים שלה היו רבים יותר והמחויבות למדינה – קטנה יותר.
למרות הקיפוח במשאבים, החינוך הממלכתי-דתי התפתח והגיע להישגים. הוא היה בבת עינו של הציבור הדתי-לאומי. הוא הנושא בעל החשיבות הרבה ביותר למשפחות דתיות. החינוך הזה התפתח, בעיקר כיוון שהוא הצליח לשמור על עצמאותו. בלי העצמאות שלו – הכל יכול ליפול.
dovrat shlomo_t180k-n_01.jpg
את העצמאות הזו, מאיימת ועדת דברת לחסל, צעד שמשמעותו חיסול כל הישגי החינוך הממלכתי-דתי. האפשרות היחידה לשמור עליו תהיה הקמת מערכת עצמאית לחלוטין עבור הציבור הדתי-לאומי, כפי שנוהגים החרדים.
ועדת דברת לא רק רוצה לחסל את העצמאות. היא מאיימת, למשל, לסגור בתי ספר קטנים. גם הצעד הזה, משמעותו חיסול של מערכת החינוך הממלכתית-דתית. הציבור הדתי הנו מיעוט ברוב ערי ישראל ובמקרים רבים ילדינו נוסעים קילומטרים רבים לבית הספר שלהם. לעתים, בית הספר הדתי הוא היחיד ביישוב. כעת, מה שיקרה זה שבמקרים רבים לא יהיה שום בית ספר דתי להורים הרוצים בכך.
המלצה אחרת של ועדת דברת תזרוק באחת חלק ניכר מהטובים שבמחנכינו. כיום, ישיבות רבות ומוסדות תורניים מקיימים מערכת אקדמית משלהם של הסמכה להוראה. על-פי המלצות ועדת דברת, כל המוסדות הללו, יאבדו את יכולתם להסמיך להוראה והמורים היחידים שיורשו לחנך במערכת הממלכתית יהיו בוגרי אוניברסיטאות.
אין לנו דבר נגדם, אולם השילוב במערכת הממלכתית-דתית בין בוגרי האוניברסיטאות לבין בוגרי מוסדות אחרים יוצר עושר רוחני, שמועבר לתלמיד. ועדת דברת עלולה לחסל גם את המפעל החינוכי הזה. הצעד הזה בלבד, אם יינקט, יאלץ אותנו להקים מערכת חינוך עצמאית.
יו”ר הוועדה, שלמה דברת, כבר השמיע כמה ביטויים, שמלמדים על סטריאוטיפים שיש לו ביחס לציבור הדתי. זה בלבד היה אמור למנוע ממנו לעסוק בחינוכו של ציבור זה, שלא לדבר על ההיעדר המוחלט של ניסיון חינוכי. הקמת הוועדה ומסקנותיה הם עדות לחוסר הבנה מוחלט במאפיינים המיוחדים של החינוך הממלכתי-דתי ומוטב יהיה להתעלם ממסקנותיה בתחום זה.
__________
הכותב הוא ח”כ מסיעת המפד”ל. חלק, מן החומר המתפרסם בטורי הח”כ, מובא מאתר ח”כ שאול יהלום. לאתר לחצו כאן
Add Comment