צירוף של חגורות הבטיחות וכריות אוויר מוכיח עצמו כיעיל ביותר והציל חיים רבים! אין להושיב תינוק במושב הקדמי ברכב, כשלפניו מותקנת כרית אויר (AIRBAG).
חגורות הבטיחות הן אחד האמצעים היעילים ביותר להקטנת פגיעה ביושבי הרכב בעת תאונה. הן מיועדות למנוע מיושבי הרכב לפגוע בחלקים קשים בחלל הרכב.
הימצאותן של כריות לא רק שלא פוטרת מחגירת חגורות, אלא אף מחייבת ביתר שאת את חגירת החגורות. בעת תאונה, אפילו קלה יחסית, נפתחות הכריות במהירות רבה והמכה שלהן עלולה לגרום לפציעה ובמקרים נדירים גם למוות. לעומת זאת, צירוף של חגורות הבטיחות וכריות אוויר מוכיח עצמו כיעיל ביותר והציל חיים רבים!
החוק מחייב לחגור חגורת בטיחות גם במושב האחורי בכל רכב פרטי משנת ייצור 1987 ואילך. את הילדים הקטנים, יש לרסן במושב האחורי כבר במכוניות משנת ייצור 1983. גם במכוניות משנות ייצור קודמת לאלה, שיש בהן חגורות במושב האחורי, חשוב לחגור.
נוסע שאינו חגור במושב האחורי עלול, בעת תאונה או בלימה חזקה, להינזק מעצמים בתוך הרכב או להיזרק מהרכב החוצה. היושב מאחור חשוף לסכנה גם בשל העובדה שאינו מודע לתגובת הנהג כמו הנוסע שיושב ליד הנהג.
אשה בהריון, חשופה לפגיעה בעת תאונה או בלימה חזקה, כמו כל נוסע אחר ברכב. אצל האשה הרה גם “הנוסע” הקטן שבבטנה עלול להיפגע. חגורת הבטיחות המגנה על האשה – מגנה גם על העובר. את החגורה האופקית יש לייצב מתחת לבטנה של ההרה. כך בטוח יותר.
הערה: רופאים וגינקולוגים ממליצים להימנע מנהיגה ככל האפשר בחודשים השמיני והתשיעי להריון, בגלל סמיכות הבטן הגדולה להגה. במקרה של ספק, יש להתייעץ עם רופא.
חגורה או מושבי בטיחות לילדים
בדרך כלל, עדיף שהילד יישב במושב האחורי של מכונית פרטית, מוגן בחגורה או במושב-בטיחות לפי ממדי גופו. אך אם מדובר בהסעת ילד ברכב מסחרי (שאין בו מושב אחורי בתא הנהג) או בהסעת פעוט כשהמבוגר היחיד ברכב נוהג – ניתן להסיע את הילד במושב הקדמי, שהוא יושב במושב בטיחות או חוגר חגורה – לפי ממדי גופו. עדיין רצוי להסיעו מאחור.
אזהרה: ברכב שמותקנת בו כרית-אוויר מתנפחת לפני מושב נוסע שליד נהג – אין להסיע ילד במושב הקדמי. אם הכרית תופעל בעת תאונה – היא מסכנת את הילד.
מושב בטיחות לתינוק
(מלידתו עד גיל 9 חודשים או שנה לכל היותר)
התינוק יושב בתנוחת שכיבה-למחצה. את מושב הבטיחות יש להתקין במהופך לכיוון הנסיעה. באופן זה, כל גופו של התינוק נתמך במושב וראשו אינו נע קדימה בעת בלימת הרכב (ולא נגרם נזק לחוליות הצוואר שלו).
התינוק יושב במושב הבטיחות כשהוא חגור בחגורות מיוחדות והמושב מעוגן לגוף המכונית בחגורת הבטיחות הרגילה. אין להושיב תינוק במושב הקדמי ברכב, כשלפניו מותקנת כרית אויר (AIRBAG). התנפחות הכרית מסכנת מאוד את התינוק היושב כשגבו לכיוון הנסיעה. בתנאים אלה, יש להושיב את התינוק במושב אחר ברכב.
מושב בטיחות לפעוט
(מגיל 9 חודשים או שנה עד גיל 4 לערך)
הפעוט יושב במושב בטיחות בתנוחת ישיבה רגילה, כשפניו לכיוון הנסיעה. גם במושב זה יש חגורות בטיחות הצמודות לגופו וננעלות באבזם. חשוב שהחגורות תהיינה צמודות לפעוט, אך לא בלחץ. המושב מעוגן לרכב באמצעות חגורות הבטיחות הרגילות המותקנות ברכב. ניתן להושיב את הפעוט במושב זה, מלפנים או מאחור. רצוי שיישב מאחור.
מושב בטיחות לילד הקטן (מגיל 4 בערך)
הילד יושב במושב ההגבה (BOOSTER) ומרותק לגוף הרכב ביחד עם המושב באמצעות חגורת הבטיחות הרגילה. יש להקפיד שגובה מושב ההגבהה יאפשר לחגורת הבטיחות לעבור מכתפו של הילד לאזור המותניים (יש מושב הגבהה שגובהו ניתן לכיוונון). אסור שהחגורה תחלוף לפני ראשו או צווארו של הילד.
חגורת בטיחות לילד הגדול
ניתן לחגור גם ילד גדול בחגורת הבטיחות הרגילה של המכונית, בתנאי שהיא עוברת מן הכתף אל המותניים (ולא מול הפנים, הצוואר או מתחת לבית השחי). יש חגורות שגובהן ניתן לכיוונון על ידי שינוי במיקום נקודת העיגון העליונה ברכב. באופן כזה, ניתן להושיב ילד מלפנים או מאחור ונוח להגן עליו בחגורת הבטיחות המותקנת ברכב.
המידע מתוך באדיבות אתר משטרת ישראל
Add Comment