רציתי תמיד שסרטי הראשון יהיה שונה ומקורי. כל זאת ועוד מצאנו ב”לאכול בגדול”. תחילה נהניתי מאוד – האושר קורן מפני ביום הראשון. בחלוף הימים השפעת האוכל הזה ניכרת היטב, גם על המסך.
“לפעמים מופיע רעיון כה יפה בפשטותו, כה מושלם בביצועו, שהקהילה הקולנועית כולה – יוצרים, מבקרים וקהל – פשוט מתמוגגים,” כותב לורנס דונגן מ-The Observer.
super size me_t180k-n_id=5402_01.jpg
מאז זכה בפרס הבימוי התיעודי בפסטיבל סנדאנס, “לאכול בגדול” עורר תהודה ברחבי העולם ושמו הגיע לישראל אף בטרם הפצתו על מסכינו: אזכור הסוגיות העולות מתוכנו וגורלו של הסרט – מעורבות תאגידים במזון מהיר ובהסכמי הפצת סרטים – עוררו דיון ממושך באמצעי התקשורת המקומים.
LA Times כותב שספרלוק מכבר זכה לכינוי “מייקל מור של המזון המהיר” ועל אף שמקדונל’ס, לא הגישו תביעה כנגד יוצרו, ברור, כי קשרי תאגידים בין מפיצים לרשת המזון המהיר לא יקלו על הקרנתו. העיתון מספר גם שפרויקט הטלויזיה הבא של ספרלוק ממשיך את אותו הרעיון: בכל פרק יזרק אדם לסביבה בלתי מוכרת למשך 30 יום כדי לבחון כיצד יתמודד.
בראיון לסוזן דומינוס מה-NY Times מסביר ספרלוק: “אני רוצה שאנשים יצאו מהסרט הזה זועמים… הבעיה העיקרית שלי עם התאגידים היא אופן שיווק המזון המהיר, הפרסומות המכוונות לקהל יעד של ילדים. בשבת בבוקר כאשר הם מפעילים טלויזיה לצפות בסרטים מצוירים, הם מופצצים בשלוש שעות של פרסומות למזון מהיר, ביניהן אולי פרסומת אחת לאופניים.”
בסוף השבוע, שבו יצא לאקרנים בארה”ב הכניס הסרט $537,000 ב-41 בתי קולנוע. שישה שבועות לאחר הבכורה בפסטיבל סנדאנס הכריזה רשת מקדונלד’ס על שינויים בתפריט והבטיחה, כי לא תגדיל עוד את המנות לסופר סייז. כל קשר בין מהלך זה לסרטו של ספרלוק הוכחש רשמית.
מהומה רבה הורגשה דווקא ביבשת השביעית – בהקרנות הבכורה שלו היה “לאכול בגדול” לסרט הדוקומנטרי הרווחי ביותר באוסטרליה. בתגובת נגד, יצאו מקדונלד’ס אוסטרליה במסע פירסום נרחב, בניסיון לשפר את הנזק לתדמית.
סרטונים על מסך גדול וקטן לוו בהצעות מצד מקדנולד’ס לשלוח עובדים שיחלקו תפוחים בכניסה לבתי הקולנוע. אנדרו מקי, מפיץ “לאכול בגדול” באוסטרליה, אמר ל-Hollywood Reporter שמקדונלד’ס הוציאו כ-$1.4 מיליון דולר, על מסע שיקום התדמית (פי ארבע וחצי מתקציב ההפקה של “לאכול בגדול”).
מקי דווקא מרוצה: “זה ימשוך קהל שאחרת לא היה בא לראות את “לאכול בגדול”. בעקבות תשומת הלב המתגברת מקי מתכנן להרחיב את הפצת הסרט מ-33 ל-70 אולמות הקרנה.
דבר הבמאי
super size me_t180k-n_id=5402_02.jpg
“לאכול בגדול” הוא מסע לעולם ההשמנה, בעיות הבריאות והמזון המהיר. זוהי בחינה של דרך החיים האמריקנית – כיצד אנחנו אוכלים את עצמנו למוות.
כשטלפנתי לידידי סקוט אמברוזי (צלם הסרט) בערב חג ההודיה 2002 לשתפו ברעיון של “לאכול בגדול”, הוא השתולל מצחוק ואמר: “זה רעיון גדול ונורא”. זו הפכה למנטרה שלנו, ביחוד בחודש שבו חשתי יותר רע משאי פעם חשבתי שארגיש: “זה רעיון גדול ונורא”.
לקראת ההתגלות הסדיסטית שלי לא ניתן היה לפתוח את הטלויזיה בלי לשמוע על “מגיפת עודף המשקל האמריקנית” או על הנערות שתבעו את מקדונלד’ס. נדמה היה שאמריקה והעולם כולו מגלים ענין נמרץ בתופעת ההשמנה.
ראיתי ילדים כה רבים הסובלים מעודף משקל, ראיתי משפחות אינספור זוללות פיצה והמבורגר ערב אחרי ערב. כשהענין הגיע לעימות משפטי ניצת לי הפתיל; מישהו צריך לספר את הסיפור הזה כך שיעורר ענין ותשומת לב.
התחלנו במהרה בשלבי קדם-הפקה, מטלפנים למומחים ורופאים, מארגנים ראיונות וקובעים תאריכי נסיעות. חודשיים לאחר שיחתי עם סקוט כבר היינו בהפקה. זה יתרונו הנפלא של וידאו: אם תוכלו לארגן את הרכיבים, תוכלו לעשות סרט במהרה ובזול.
רציתי תמיד שסרטי הראשון יהיה שונה ומקורי. כל זאת ועוד מצאנו ב”לאכול בגדול”. תחילה נהניתי מאוד – האושר קורן מפני ביום הראשון. בחלוף הימים השפעת האוכל הזה ניכרת היטב, גם על המסך. הימים עברו לאט… כל כך רציתי שתסתיים כבר החוויה הזו.
עבודת העריכה נעשתה במקביל להפקה. סך הכל צילמנו למעלה מ-250 שעות, נדדנו יותר מ-25,000 מייל ויצרנו סרט – מרעיון ראשון ועד סיום – בפחות משנה. אפילו הצלחנו להגיע לבכורה בסנדאנס! מקווה שתהנו – סבל רב (בעיקר שלי) ידענו בהכנתו.
מורגן ספרלוק.
ביקורות על הסרט
עושה לתעשיית המזון המהיר מה שעשה מייקל מור לג’נרל מוטורס ולמועדון הרובים האמריקני.
Screen
מכוון לבדר אך מכיל די נתונים מדאיגים וסקירות אינפורמטיביות כדי להוות ארוחה חינוכית למהדרין.
Variety
שנון, גדול, חכם, מוטרף, מתוחכם עד פיצוץ.
Entertainment Weekly
ספרלוק הוא אישיות ’סופר סייז’, העשייה הקולנועית מחוכמת, התוצאה מבדרת ומפכחת כאחד.
Hollywood Reporter
גרוטסקי ביעילותו.
Village Voice
הצדעה באצבעות גדולות! אחד הסרטים המדוברים בסנדאנס – ובצדק.
Ebert & Roeper
ספרלוק מוכיח שהוא ’סופר סייז’ כישרון; יגרום לך להיחנק על כל צחוק.
Rolling Stone
“לאכול בגדול” מכיל הרבה מידע מועיל, שנינות ויזואלית ועדויות מומחים ב-96 דקות מהירות; הרגלי תזונה איומים מעוררים ענין וסלידה.
Los Angeles Times
תופש בקרביים, משעשע, סרט תעודה עם גיהוק על מסעו השמנוני של אדם במעיה אטומי-הכולסטרול של תעשיית המזון המהיר.
Globe and Mail
הצהרה מבדרת ולעתים מעוררת אימה.
New York Times
מבט מבדר על בעיית ההשמנה האמריקנית ובדיקה ערה של אחריות אישית מול אחריות תאגידית.
New York Post
תמרור אזהרה סוחף המחובר ישירות לבלוטת הצחוק שלך.
Desson Thomson, Washington Post
מרטיט ומקאברי.
USA Today
בוטה, לא הוגן וכובש לחלוטין.
Denver Post
משעשע, מבחיל, מפחיד, מבדר וללא ספק חינוכי.
Detroit News
מעורר מחשבה ופשוט מצחיק.
Arizona Republic
מבדר בגדול – ומפחיד בענק.
Philadelphia Inquirer
מר ספרלוק המקסים… כובש, שנון ונינוח לגמרי מול המצלמה.
Dallas Morning News
סרט פראי ומרושע שיגרום לכם לחשוב פעמיים…
Newark Star Ledger
מתקפת הביג מאק המהוללת של מורגן ספרלוק יותר משעשעת מאשר מטיפה.
salon.com
משעשע במידה שערורייתית.
Boston Globe
לאתר הסרט – לחצו כאן
promo cinema_430k-n_02.jpg
הסרט “לאכול בגדול” החל מתאריך 2.9.04 בבתי קולנוע לב ת”א; לב תל אביב, לב סמדר, לב אלרם, לב דניאל.
הכתבה הובאה באדיבות אתר סרטי שני ובתי קולנוע “לב”
Add Comment